Naar
boven

Van even ‘Googlen’ naar ‘Bingen’?

Bing in gevecht met Google‘Googlen’ of ‘Googelen’ is inmiddels ingeburgerd, het staat in de Dikke van Dale en het werkwoord valt tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Hoe vaak zeggen we wel niet: ‘Oh, dat google ik wel even’, als je bijvoorbeeld iets wil weten of checken. Juist, heel vaak. De zoekmachine van Google is hiervoor immers de standaard geworden. Het zal dan ook nog wel even duren voordat we ‘Bingen’ via de zoekmachine Bing van Microsoft, ook als dergelijk werkwoord gaan zien. Voor nu voelt dat nog heel vreemd. Maar wellicht is het tijd om er alvast aan te wennen. Bing heeft de afgelopen jaren namelijk flinke marketingcampagnes gevoerd om aan de weg te timmeren. Hier een greep uit de ‘bommen’ van Bing in gevecht tegen ‘(mega)grote broer’ Google, waar menig marketeer van zal smullen.

Decode Jay-Z met Bing

Samenwerking van Bing en Jay-Z voor zijn nieuwe boek DecodeHalverwege 2011 kwam het eerste zware geschut vanuit Bing toen ze in zee gingen met Jay-Z om zijn nieuwe boek ‘Decode’ te lanceren. Hiervoor werd een innovatieve campagne in het leven geroepen die groots werd aangepakt door Bing, waarbij ook gebruik werd gemaakt van social media. Het boek werd – toepasselijk voor zijn naam – als het ware ‘gedecodeerd’. Zodoende werd er steeds een enkele pagina gedeeld via innovatieve media zoals op billboards op Times Square, op de bodem van zwembaden en zelfs geplakt op een auto. De nieuwe pagina’s van het boek konden worden opgespoord via Bing maps en via aanwijzingen die verstopt waren in de Bing zoekmachine en in social media zoals Twitter en Facebook.

Het werd een enorm succes. Jay-Z was hierdoor met zijn boek maar liefst 19 weken achtereenvolgens op de bestsellerslijst te vinden en de campagne kreeg veel aandacht, ook via traditionele media. Nog sterker, fans gingen massaal gebruik maken van Bing om de pagina’s van het boek te zoeken. Het aantal zoekopdrachten met 11% steeg in slechts één maand en dat was wat Bing natuurlijk wilde bereiken. Deze campagne won bovendien zelfs prijzen voor creativiteit op het Cannes Lions Festival. Al met al een goed begin voor Bing.

Bing it on! en Scroogled

Bing it On Challenge: Bing vs. GoogleIn 2012 werd het wat ‘persoonlijker’. Bing opende het vuur direct tegen hun grote concurrent Google, middels diverse gerichte campagnes. Zo werd de ‘Bing it On Challenge’ campagne in het leven geroepen, waarbij Google direct werd uitgedaagd. Hierbij konden gebruikers zoekopdrachten uitvoeren, waarbij zowel de zoekresultaten van Bing en Google naast elkaar werden weergegeven en gebruikers daarna blind moesten kiezen welke resultaten het meest aanspreken. Hierbij claimt Microsoft dat hun Bing betere resultaten weergeeft dan Google. Uit hun ‘blind tests’ bleek namelijk dat Bing vaker werd gekozen.

ScroogledMicrosoft lanceerde tevens de inmiddels bekende ‘Don’t get Scroogled’ – oftewel ‘Screwed by Google’ – campagne via de website Scroogled.com. Deze campagne laat niks van Google heel en toont dat Google Shopping duidelijk de voorkeur geeft aan betaalde advertenties boven relevante zoekresultaten. Wie het meeste betaalt zal dus direct bovenaan worden weergegeven en dit heeft dus prioriteit boven de relevantie voor de gebruiker. Google ontkent dit zelf ook niet en redeneert dat de zoekresultaten in Shopping op dezelfde manier als bij AdWords worden opgebouwd.

Bing & Facebook, Maak het uit met Google

We staan nu nog maar net met een paar tenen in 2013 en Bing heeft nu al grote stappen gemaakt voor dit jaar. Zo is er een samenwerking gestart met Facebook. Facebook introduceerde recentelijk Graph Search, hun sociale zoekmachine waarmee gebruikers kunnen zoeken in alles wat vrienden of anderen met hen hebben gedeeld. Om hierbij ook resultaten van het internet aan te kunnen bieden worden deze direct uit Bing gehaald – en dus niet uit Google – om ze binnen Facebook te tonen. Anders dan Google was Bing namelijk wél bereid om zich aan te passen aan Facebooks privacy behoeften, waarmee het partnerschap tussen Bing en Facebook was geboren. Bing heeft hiermee wellicht een belangrijke strategische zet gedaan in hun strijd tegen Google.

Nu Valentijnsdag voor de deur staat speelt Bing ook hier weer handig op in met een volgende aanval. Microsoft vraagt gebruikers namelijk om ‘het uit te maken’ met Google. Uit hun onderzoek blijkt namelijk dat betrouwbaarheid een zeer belangrijk aspect van een relatie. Google is daarbij onbetrouwbaar gebleken, omdat ze hun eigen belang voorop stellen en niet dat van hun gebruikers. Dan blijf je toch vanzelfsprekend ook niet meer met Google ‘daten’?

Bing Valentijn campagne - Maak het uit met Google

‘Bingen’ in plaats van ‘Googlen’?

Kortom, het is nog vroeg, maar wellicht zal ‘Bingen’ de komende tijd toch terrein winnen van ‘Googlen’ als nog meer van dit soort grote stappen worden gezet. We zijn benieuwd wat voor andere campagnes Bing voor Google (en voor ons ook natuurlijk) in petto heeft. Maar hoe groot Bing wordt; we zullen het zien! Wat denk jij? Spreek hieronder je mening over Bing uit of laat het ons weten als je vrijblijvend meer wil weten over jouw mogelijkheden om samen met Bing te groeien.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Sylvie du Cloux
Sylvie is marketing manager bij KG Bureau. Ze houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen op (online) marketinggebied.
Wees de eerste die reageert!

Reageren