Naar
boven

Vertrouwen = belangrijk. Zeker online!

Internet marketing staat vaak synoniem voor “meer bezoekers naar je website”. Het belangrijkste vindt men meestal de bezoekersaantallen of posities in de zoekmachine resultaten.
Maar wat heb je aan bezoekers als ze uiteindelijk niet doen wat jij wil. Oftewel, de conversie (het bereiken van het doel) is zeker zo belangrijk. En een belangrijk onderdeel hiervan is het kweken van vertrouwen.

Vertrouwen in verschillende stadia

Wanneer we het over “online vertrouwen” hebben dan kennen we verschillende stadia. Zo is de eerste indruk bijvoorbeeld heel belangrijk. En er zijn ook een heleboel Do’s en Don’ts voor het kweken van vertrouwen.

Maar de reden van dit artikel is het daadwerkelijke koopstadium, het bestelproces…

Geef je gegevens!

Tijdens het bestellen van wat kantoorartikelen kwam ik uiteindelijk op de betaalpagina. Deze betaalpagina zag er als volgt uit:

Betaalpagina (klik voor groot)

Onbetrouwbaarder kan volgens mij niet (alhoewel, misschien zonder het Mastercard logo…). Deze pagina heeft totaal geen associatie met de andere pagina’s in het bestelproces. Ik weet niet wie er geld gaat afschrijven. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Kortom, deze pagina is voor mij een conversie-killer.

Moraal van dit artikel

Met dit artikel wil ik me niet zozeer toespitsen op het bovenstaande voorbeeld. Want zo zijn er nog vele op het web. Mijn “praktisch advies” in dit artikel is dat je voldoende aandacht moeten besteden aan het kweken van vertrouwen en, niet geheel onbelangrijk, het vasthouden van dat vertrouwen.

Hoe je dit “low budget” kunt doen? Vraag een aantal kritische vrienden of kennissen (of mensen die misschien zelfs nog nooit online hebben besteld) en laat hen iets bestellen op je website. Gegarandeerd dat je veel feedback krijgt waarmee je uiteindelijk van meer bezoekers het vertrouwen wint en dus meer zult verkopen!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
2 reacties op "Vertrouwen = belangrijk. Zeker online!"
  • Erik zegt:
    17 Feb, 2012 om 12:27

    Mooi voorbeeld. Het komt vaker (vaak?) voor dat webwinkels voor hun betalingen gebruik maken van betaaldiensten. De betaalpagina wordt dan zo wit (neutraal) mogelijk gemaakt. Het zou echt een gat in de markt zijn voor de betaalpartijen om de betaalpagina in het stylesheet van de webwinkel aan te leveren!

    Reageren
  • johan zegt:
    08 Apr, 2012 om 08:45

    Helemaal mee eens, veel betaalpaginas sluiten totaal niet aan bij de desbetreffende webshop. Even een leuk design passend bij de shop maken lijkt een stuk beter en zal ook meer vertrouwen uitstralen dan die kale witte pagina’s.

    Reageren

Reageren