Naar
boven

Website case: Dierenlantijnen.nl

Regelmatig krijgen we vragen via de contactpagina om advies te geven over een website. Dit proberen wij dan ook te doen als de tijd het ons toe laat. Omdat dit ook wel eens interessant zou kunnen zijn voor onze lezers zullen we de bespreking af en toe in een artikel publiceren.

Het verhaal achter Dierenlantijnen.nl

Dit is vrij jonge webwinkel gericht op producten met afbeeldingen van honden. Van mok tot een levensechte pluche hond of tassen met afbeeldingen van hondenrassen. Het is een webwinkel van mijnwebwinkel.nl. Ook vinden er offline van tijd tot tijd verkopen plaats maar toch rendeert het in zijn geheel niet optimaal.

Probleem analyse

Er spelen zich hier verschillende problemen af en de software van mijnwebwinkel.nl heeft zo ook zijn nadelen. Maar voor iemand die pas start met een webwinkel is dit een mooi begin om te leren ondernemen op het internet. Los daarvan is de marketing heel belangrijk voor een website en dat is ook iets wat je moet leren met vallen en opstaan.

Productaanbod

Een groot probleem wat direct opvalt is het grote productaanbod. Het is voor een kleine website heel moeilijk om heel veel verschillende producten met succes aan te bieden. Dit omdat je nu moeilijk voor gerichte bezoekers kunt gaan zorgen. Deze producten zijn op zich vrij goedkoop maar de winstmarge zal hier ook niet zo groot op zijn. Daar komen dan nog eens verzendkosten bij wat het allemaal niet meer zo aantrekkelijk maakt.

Oplossing

De beste oplossing hiervoor is moeilijk van te voren te bepalen. Je hebt hier verschillende mogelijkheden die apart of in combinatie een uitkomst kunnen bieden. Belangrijk is hier om te gaan onderzoeken wat de best verkopende producten zijn en deze beter gaan promoten. Een goed zoekwoordonderzoek is hierbij belangrijk, ook kun je waardevolle data halen uit een Adwords campagne. Daarnaast kan het combineren van producten een goed een effect hebben. Dit kun je doen door pakketten te gaan samenstellen met relevante producten enz.

De homepage

De afbeeldingen vind ik er redelijk goed uitzien. Alleen zou ik de best verkopende producten beter in beeld brengen door ze plaatsen waar nu de welkomtekst staat.

Voor de aanmelding van de nieuwsbrief is het meestal niet voldoende om dit gewoon te vragen. Je gaat mensen om hun e-mail vragen, geef ze dan ook iets in de plaats terug. Hier kun bijvoorbeeld zeggen dat je bij aanmelding een kortingsbon krijgt of dat er iedere maand iets verloot wordt onder de nieuwsbrieflezers.

Marketing tip

De eigenaresse gaf aan dat er ook verkopen plaatsvinden buiten de website, dit op hondenshows enz. Dit zijn ideale gelegenheden om je website meer bekendheid te geven.

  • Geef je webadres duidelijk weer bij je stand!
  • Geef aan iedereen die iets koopt een kortingskaartje mee voor een aankoop via de website.
  • Maak een fanpagina aan op Facebook waarop je ook informatie geeft over aankomende hondenshows. Zorg voor foto’s van deze shows op je fanpagina omdat je doelgroep dit interessant vindt. Op die manier krijg je interactie met je doelgroep en kun je ze op een aanvaardbare manier aanbiedingen voorstellen. Een goede mix hierin is altijd belangrijk!

Besluit

Het is voor iedere webwinkel van cruciaal belang om te gaan onderzoeken wat werkt en wat niet. De data die je kunt halen uit een webwinkel is één van de belangrijkste marketing tools die je hebt. Maak hier ook gebruik van!

Deze korte review gaat voornamelijk in op het bedrijfsaspect van een webwinkel. Uiteraard zul jij als lezer ook wel een aantal op- of aanmerkingen hebben. Deze horen we dan graag hieronder in de reacties!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dominique Meijnen
12 reacties op "Website case: Dierenlantijnen.nl"
  • boer zegt:
    14 Mei, 2011 om 16:29

    Ze kan beter Magento gebruiken, als je dat gewend bent lijkt dit wel middeleeuws qua uistraling enzo.

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      16 Mei, 2011 om 12:57

      Heb je gelijk in. Alleen is het kostenplaatje natuurlijk ook wel een groot verschil.

    • Lenny Verbeek zegt:
      18 Mei, 2011 om 22:11

      Voor 20 euro per maand, waarbij je zelf produkten kan toevoegen en eruit halen, agenda kan bijwerken, in kan springen op de actualiteit enz. vindt ik het lang niet slecht.
      Ook de betalingen via Ideal is goed geregeld. Er wordt ook bij mijnwebwinkel hard gewerkt om het steeds te verbeteren. Je zit alleen vast aan het stramien maar daarbinnen vindt ik toch dat je je eigen touch eraan kan geven.

  • Relatiegeschenken zegt:
    16 Mei, 2011 om 10:06

    Ik zou een navigatiebalk toevoegen met alle productgroepen. Zo lijkt de webshop ook meteen een stuk groter, en weten mensen direct waar ze uit kunnen kiezen.

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      16 Mei, 2011 om 12:58

      Goede tip!

    • Lenny Verbeek zegt:
      18 Mei, 2011 om 22:20

      Gaan we naar kijken, volgens mij is daar nu een mogelijkheid voor gemaakt. Bedankt

  • Wesley zegt:
    16 Mei, 2011 om 12:49

    Heb goede verhalen gehoord voor WordPress incl. de shopp plugin. Iemand die hier werkelijk ervaring mee hebt gehad?

    Reageren
  • Diana Pruis zegt:
    18 Mei, 2011 om 14:16

    Wat volgens mij mist is de zoekfunctie: ik ben bijvoorbeeld als eigenaar van teckels geinteresseerd in alles over teckels en wil niet alle producten langs hoeven te gaan.

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      18 Mei, 2011 om 14:20

      Zeer goede tip Diana!

    • Lenny Verbeek zegt:
      18 Mei, 2011 om 21:51

      De zoekfunctie staat onder het gastenboek blijkbaar toch niet zo goed zichtbaar. Ik had het eerst rechtsboven staan maar dat vond ik zo buiten de zoekmogelijkheden staan.

  • Daniel Bennik zegt:
    21 Mei, 2011 om 13:35

    De gebruiker is tegenwoordig gewend dat de zoekfunctie rechtsboven staat. Daar kan je eigenlijk niet van afwijken.

    Ik zou inderdaad focussen op wat de bezoeker het belangrijkst vind. Een welkomtekst op de home is wel het laatste waar ze op zitten te wachten. Probeer daar je belangrijkste/mooiste/nieuwste artikelen neer te zetten of evt. je agenda of je USP. Dat verschilt per webshop.

    Ik ga verder niet in op het design, dat is vrij beperkt met Mijnwinkel.

    Reageren
  • IBoekhoorn zegt:
    30 Mei, 2011 om 09:40

    @Dominique Meijnen:
    Leuk om af en toe een website eruit te lichten en een stukje advies hierop te geven dit kan een grote meerwaarde hebben voor de betreffende website!

    @Lenny Verbeek
    Ik zie dat je een heleboel producten heb in verschillende categorieën, hierbij is het interessant om je belangrijkste categorieën eruit te lichten en deze op je homepagina te plaatsen. De belangrijkste categorieën leveren namelijk het meeste op en daar gaat het tenslotte om ;)

    Reageren

Reageren