Naar
boven

Webwinkeliers: Welk gegevensformulier gebruik je? De goede of de slechte?

Afgelopen week begon ik weer eens aan een online bestelavontuur. Het was een voor mij onbekende webwinkel, dus het is altijd even afwachten hoe het zal verlopen :-).

Hoewel de webwinkel er op zich er goed uitzag, was het bestelproces toch weer erg moeizaam. Als absolute conversiekiller kwam het gegevensformulier naar boven. Het formulier waar je dus je persoonlijke gegevens moet achterlaten.

Het veel te bombastische formulier

Allereerst werd me al verplicht om een account aan te maken. Iets waar ik eigenlijk een hekel aan heb, maar ik had geen keuze!

En toen kwam het beruchte formulier waar ik mijn gegevens moest invullen, een formulier zoals hieronder:

En geloof me, zo’n formulier schrikt de mensen af! Sowieso is het al niet verstandig om met rode letters en sterretjes te werken, want dit geeft de bezoeker namelijk een “negatieve waarschuwing”.

Verder is de gevraagde informatie erg bombastisch gepresenteerd. Het ziet eruit als heel veel werk!

Het gebruiksvriendelijke formulier

Het kan natuurlijk veel gebruiksvriendelijker. Met de nadruk op vriendelijker. Een goed voorbeeld van zo’n formulier is dat van Bol.com:

Als particulier ben ik hier verplicht om slechts 7 vakjes in te vullen. Een heel verschil met de 14 verplichte vakjes van het vorige formulier!

Waar op letten bij het ontwerpen van een gegevensformulier?

  • Vraag alleen die gegevens die je ook daadwerkelijk nodig hebt. Probeer te automatiseren, zoals Bol.com dat doet bij de adresgegevens (hier is voor Nederlanders alleen een huisnummer en postcode nodig, Bol.com zoekt de informatie die daarbij hoort).
  • Maak het vriendelijk. Dat wil zeggen, geen negatieve associaties zoals rode letters en sterretjes. Het blauwe vinkje van Bol.com is veel vriendelijker.
  • Ontwerp het minimalistisch. Of laat het er in ieder geval eenvoudig uitzien. Bol.com doet dit door de invulvakjes in breedte te laten verschillen, en door ze er iets uit te laten springen. Zo zie je in één oogopslag wat je moet invullen. Bij het eerste formulier zijn alle invulvakjes erg lang, en springen ze er ook niet uit. Dit zorgt ervoor dat het formulier eruit ziet alsof het veel werk is!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
9 reacties op "Webwinkeliers: Welk gegevensformulier gebruik je? De goede of de slechte?"
  • Sebastiaan Stok zegt:
    13 Dec, 2010 om 13:57

    Hier een tijdje geleden een goed artikel over gelezen.
    http://baymard.com/blog/form-field-usability-matching-user-expectations (Engels)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      13 Dec, 2010 om 14:48

      Bedankt Sebastiaan, nuttige aanvulling! Heb hem ook als link in het artikel geplaatst.

  • Melvin zegt:
    13 Dec, 2010 om 21:51

    Als ik dat eerste formulier tegenkom als ik surf dan gaat mijn cursor spontaan naar “Tab sluiten” :)

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    14 Dec, 2010 om 13:22

    Afhankelijk hoe exclusief ze zijn. Als je het nergens anders kunt krijgen MOET je het wel invullen.

    Reageren
  • Bjorn zegt:
    15 Dec, 2010 om 09:22

    Dat is een typisch Oscommerce formulier. Ik herken het aan de opbouw. Open source webshops zijn goedkoop, maar op dit soort zaken lever je als webwinkelier wel een hoop in.

    Zolang een postcode tool rond de E 1500,- kost denk ik niet dat veel kleine winkeliers hiervoor zullen kiezen. Of heeft iemand ervaringen met een goedkopere functionaliteit?

    Reageren
  • Sebastiaan Stok zegt:
    15 Dec, 2010 om 10:27

    http://webservices.nl/ Bied zo’n oplossing, je betaald voor wat je gebruikt met stafelkorting.

    Het is ook geschikt op bedrijfsgegevens te controleren :)
    Erg handig maar als je weinig doet opvragen, kan het prijzig zijn.

    Reageren
  • Auke Molendijk zegt:
    15 Dec, 2010 om 14:52

    Goed artikel Karel! Wat ik nog wel een beetje mis in deze post is het omgaan met het verkeerd invullen van velden.

    Wat je ook steeds vaker ziet is het gebruik van directe feedback op velden, zowel positief als negatief. Een goed ingevuld veld krijgt dan een groen vinkje, een niet goed ingevuld veld een rood kruisje, plus directe feedback hoe het veld wel goed moet worden ingevuld. Dit kan ook een positief effect hebben op het voltooien van een formulier.

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    17 Dec, 2010 om 16:23

    Ik probeer het vaak ook zo minimaal mogelijk te maken.
    Maar afhankelijk van de klant is het soms nodig om BTW nummer e.d. te vragen

    Bij BOL.com is het dus 99 van de 100x een particulier

    Reageren
  • Edwin zegt:
    22 Dec, 2010 om 00:20

    De lengte van invulformulieren zijn soms echt een afknapper.

    Meestal zijn het de marketinglui die zagen om toch maar naar het geslacht en geboortedatum e.d. te vragen.

    Voor de usability en de conversie is vragen naar zo’n dingen nefast.

    Bij één van mijn klanten wou zo’n marketingjongen ook kost wat kost die gegevens hebben.

    Nu het was geen dommerik en hij zag wel in dat het ten koste zou gaan van de conversie.

    De oplossing:

    * We laten de klanten enkel invullen wat écht essentieel is
    * Daarna krijgen ze gratis een mooie PDF met tips e.d. Mooi vormgegeven en met écht bruikbare informatie.
    * Daarna stuurt het bedrijf een mailtje om te vragen wat de klant van die PDF vond.
    * Bijna allemaal vinden ze dat wel cool en dan gebruiken we een ‘smerig’ psychologisch truukje: reciprociteit. Jij doet iets voor hun (dat PDFje bezorgen) en zij smeken bijna om iets terug te doen.

    En daar spelen we op in door hun te vragen (met een linkje naar een invulscherm) wat ‘extra’ gegevens in te vullen, zoals die geboortedatum e.d.

    Gevolg? De meeste vullen dat gedwee in en wat meer is: de gegevens bevatten véél minder fouten of fake data.

    We slaan 2 vliegen in één klap: de conversie wordt niet verstoort én toch hebben we alle data die we willen.

    Reageren

Reageren