Naar
boven

7 manieren om te falen met een mobiele e-mail campagne

De opkomst van social media heeft in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen (net zoals het aantal social media experts) en wordt gezien als één van de belangrijkste kanalen voor je online marketing strategie.

E-mail blijft naar mijn mening echter nog altijd een van de sterkste communicatiekanalen. Uit recent onderzoek blijkt daarbij dat e-mail steeds vaker wordt gelezen via een mobiel apparaat, en dus iets is om rekening mee te houden.

Om je te helpen heeft ReachMail een infographic gemaakt om te laten zien hoe je een mobiele e-mail campagne NIET moet doen.

E-mail op smartphone en tablet

Uit recent onderzoek, van e-mail marketingbureau Blinker in samenwerking met CG selecties, blijkt dat het aantal e-mail openingen vanaf een mobiel apparaat in rap tempo toeneemt. Momenteel wordt 45% van alle e-mail berichten op een mobiel apparaat gelezen, waarvan 32% op een smartphone.

Ondanks de fors toegenomen populariteit van social media blijft e-mail dus een veelgebruikt communicatiemiddel. Gemiddeld ontvangen wij volgens het onderzoek per persoon 96 e-mails per week, waarbij mensen tussen de 55-64 jaar bijna drie keer zoveel berichten ontvangen als mensen tussen de 18-24 jaar. Ikzelf (van 1985) ontvang meer e-mails en ik denk dat andere internetondernemers ook over dit gemiddelde heen gaan, toch?

Interessant is dat 68% van de respondenten aangeeft het liefst via e-mail reclame te ontvangen, terwijl 6% de voorkeur geeft aan Facebook. Persoonlijk zit ik niet te springen om via Facebook reclame te ontvangen. Ik gebruik Facebook namelijk vooral om de gebeurtenissen van vrienden te volgen, of om artikelen en ontwikkelingen te lezen van bedrijven die ik interessant vind.

Het onderzoek toont tevens aan dat mensen privé-informatie voornamelijk via e-mail delen. Van de respondenten geeft 83% aan het liefst via e-mail privé-informatie te delen, gevolgd door
Facebook met 53% en 16% kiest voor WhatsApp.

Cynische infographic

Op basis van het onderzoek mag gesteld worden dat e-mail marketing zodoende vooralsnog een effectieve manier blijft om waardevolle informatie te delen met consumenten.

Het onderzoek toont daarbij aan dat steeds meer mensen hun e-mail via een mobiel apparaat lezen, deze bevinding kwam ook al in het onderzoek van ReachMail naar voren. Uit hun onderzoek blijkt namelijk dat meer dan 40% van de mensen zijn e-mail opent via een mobiel apparaat.

Het is daarom goed om eens na te gaan of je e-mail marketing campagnes ook voor mobiele ontvangers geschikt zijn. ReachMail heeft onderstaande infographic gemaakt en deze deel ik graag met jullie.

Met behulp van 7 praktische voorbeelden laten zij zien hoe je kunt falen met een mobiele e-mail marketing campagne en ze geven daarnaast ook een aantal praktische tips. Deze zal ik onder de afbeelding verder toelichten!

ReachMail_Infographic-e-mail-marketing-campagne

#1 ”“ Uitstellen van een geïntegreerde strategie

Het optimaliseren van je e-mail campagnes voor mobiele ontvangers zou een belangrijke rol moeten spelen binnen je online marketing strategie. Als je website echter niet voor mobiele bezoekers is geoptimaliseerd, zal de conversie van je e-mail campagnes teruglopen.

Tip! Wil je je website voor mobiele bezoekers optimaliseren? Start dan met Google Analytics. dan kom je erachter hoeveel mobiele bezoekers je website ontvangt, waar zij vandaan komen en welke content er wordt geconsumeerd.

#2 ”“ Schaalbaarheid vergeten

Veel e-mail campagnes zijn nog gebaseerd op de grootte die van toepassing zijn voor een desktop, namelijk een breedte van 800 pixels. Daardoor worden deze e-mails echter niet goed getoond op mobiele apparaten.

De infographic laat zien dat 70% van de mobiele gebruikers direct een e-mail verwijdert als deze niet goed wordt getoond. Probeer daarom je e-mails te optimaliseren voor de standaard smartphone beeldschermgrootte van 360-480 pixels. Sommige e-mail programma’s zijn hier trouwens al voor geoptimaliseerd.

#3 ”“ Stuur je e-mails rond middernacht

Uit onderzoek blijkt dat 23,6% van alle e-mail binnen een uur wordt geopend en het slechtste moment om deze te versturen zaterdagavond rond middernacht is. Op dat tijdstip lezen namelijk weinig mensen hun e-mail en zal dit leiden tot een zeer lage openingsratio. Zoek dus uit wanneer jouw doelgroep online actief is.

Je kunt daarnaast ook proberen om je e-mails te versturen op het moment dat mensen actief zijn met hun mobiele apparaat. Het beste moment hiervoor is ’s ochtends tussen 10- 12 uur. Daarnaast neemt het mobiele gebruik tussen 16-18 uur weer toe, dus dat zou ook nog een goed moment kunnen zijn om je e-mails te versturen.

#4 ”“ Vergeet de demografie

Alleen succesvolle marketeers hebben statistieken over de demografie nodig. De infographic laat zien dat 85% van de Amerikaanse online marketeers op basis van demografie segmentatie toepast. Blijf dus niet achter!

Door te weten wie je doelgroep is, heb je ook inzicht in hun mobiele gebruik. Voor mobiele apparaten geldt dat mannen gemiddeld 20% meer e-mails openen dan vrouwen. Daarentegen klikken vrouwen gemiddeld 10% vaker in een e-mail. Pas de content van je e-mail daarom aan op je doelgroep.

#5 ”“ Focus je slechts op één mobiel platform

Jij hebt zelf een iPhone en eigenlijk heeft iedereen in je omgeving een iPhone, toch? Dus waarom zou je de focus op meerdere mobiele platformen richten?

Nou, uit onderzoek blijkt dat in de VS 46% van de paginaweergaves afkomstig is van iPhones, terwijl 28% via Android-toestellen gegeneerd wordt. Ik denk dat in Nederland het percentage aan Android-toestellen nog hoger zal liggen.

Probeer daarom om je e-mail campagnes te optimaliseren voor verschillende mobiele apparaten. Houd titels en artikelen kort maar aantrekkelijk. Controleer daarnaast of e-mails met alleen tekst goed te lezen zijn. Verwijder ook onnodige toevoegingen als flash en javascript uit je e-mails, aangezien niet alle mobiele apparaten hier goed mee overweg kunnen.

#6 ”“ Verberg je call-to-action

Plaats een kleine call-to-action aan de onderkant van je e-mail en wacht vervolgens af hoeveel klanten verstoppertje met je willen spelen. De infographic laat namelijk zien dat 61% van de bezoekers weer direct je mobiele website zal verlaten als zij niet snel zien waar zij op zoek naar zijn.

Probeer daarentegen eens je call-to-actions op zo’n manier te plaatsen dat ze in het oog springen van je bezoekers, zonder dat zij hiervoor veel moeten scrollen. Hierdoor zal je conversie flink verbeteren.

#7 ”“ Maak kopen moeilijk

Als mobiele bezoekers te vaak moeten klikken en teveel formulieren moeten invullen zullen zij nooit iets bij je kopen. Uit de infographic komt naar voren dat 7 van de 10 mobiele gebruikers eerder iets zal kopen als de website mobiel vriendelijk is.

Zorg er daarom voor dat je website is ingericht met mobiele gebruikers in het achterhoofd. Link daarnaast vanuit je e-mails direct naar de producten die je toont, in plaats van dat mobiele bezoekers eerst nog moeten zoeken op je website.

Nog meer mobiele optimalisatietips?

Heb jij nog tips om van je e-mail marketing campagne een succes te maken? Ik ben benieuwd naar je reactie.

Onze hulp nodig met e-mailmarketing?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Christian Slagter
Christian Slagter is oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash.
6 reacties op "7 manieren om te falen met een mobiele e-mail campagne"
  • Karel Geenen zegt:
    14 Okt, 2013 om 15:47

    Leuk artikel en samenvatting Christian!

    Reageren
  • Christian zegt:
    14 Okt, 2013 om 15:55

    Dank je wel Karel, ik vond het ook wel een handige infographic en het delen waard :).

    Reageren
  • Kees zegt:
    16 Okt, 2013 om 09:38

    Een voor mobiel onduidelijke template gebruiken. Zoals het gebruik van twee of meer vaste kolommen. Afbeeldingen die op een bepaalde breedte x lengte blijven staan en zich niet aanpassen aan het (mobiele/tablet) scherm.

    Reageren
  • Pike zegt:
    16 Okt, 2013 om 10:46

    beetje ironisch, maar de infographic werkt niet op mijn iPhone :o. Toeval?

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      17 Okt, 2013 om 08:52

      Hoi Pike,
      Hij hoort het gewoon te doen, bij mij op de iPhone geen problemen.

Reageren