Naar
boven

Author rank ”“ Een belangrijke ranking factor!

Sinds Augustus 2005 heeft Google patent op de term ‘Agent Rank‘.  Agent Rank is een methode dat dient als ranking factor voor content op basis van reputatie en betrouwbaarheid.

Author rank erg belangrijk voor SEO

Het wordt een steeds belangrijkere factor voor de rankings van je pagina’s. Reputatie en betrouwbaarheid spelen een grote rol, auteurs krijgen een grote invloed op de positionering van pagina’s in zoekmachineresultaten.

Je dient een goed voorziene Google+ profiel te onderhouden en je website te voorzien met Rich Snippets om het profiel op te nemen in de pagina’s.

Zoekmachinemarketing en SEO zijn een grote factor welke beïnvloed worden door content. Websites die interessant zijn en aantrekkelijke content bieden worden veelal goed in de zoekmachineresultaten opgenomen. Echter is dit niet (vaak niet) langer voldoende, bezoekers/zoekers willen ook artikelen en berichten lezen van betrouwbare auteurs.

Dat is waar Author Rank om de hoek komt kijken, een methode voor Google om de reputatie en betrouwbaarheid van content te bepalen gebaseerd op het patent ‘Agent Rank’.

Author rank – Wat is het precies?

Voor de introductie van deze nieuwe rankingfactor werd de kwaliteit van content op pagina’s bepaald aan de hand van autoriteit van het domein (of pagina). Nog steeds speelt dit een grote rol, maar tegenwoordig wordt dus steeds meer nadruk gelegd op de reputatie en autoriteit van auteurs om de kwaliteit te bepalen.

De berekening van de betrouwbaarheid en reputatie wordt dus gedaan via ‘Agent Rank’. De score welke hieruit komt is erg belangrijk voor ieder die bezig is met het SEO optimaliseren van zijn/haar website.

Hoe wordt de Author rank berekend?

Er worden flink wat factoren gebruikt door Google om Author Rank te kunnen berekenen. De factoren bestaan voornamelijk uit user generated metrieken. De content welke een auteur heeft gemaakt wordt bijvoorbeeld beoordeeld op Author Rank door middel van het aantal tweets, like’s, shares en ook zeker het aantal Google+’en welke de content heeft verkregen.

Social media speelt hierbinnen dus een grote rol. Maar ook het aantal comments (hoe actief is de content), inkomende linkverwijzingen, het aantal Google+ kringen van de auteur waar deze zich in bevindt, evenals invloed en relevantie van de personen welke comments achterlaten.

Je ziet al wel dat het voornamelijk draait om de interactie & impact dat jouw bericht teweeg brengt.

Hoe werk je aan jouw Author rank?

Het opbouwen van AuthorRank begint met het opstarten van ‘Google Authorship’. Dit is simpelweg het aanmaken van een openbaar Google+ profiel welke je voorziet met een duidelijk profielfoto. Deze foto zal dan ook uiteindelijk in de rich snippets worden getoond (zie afbeelding hieronder).

Wanneer je jouw Google+ profiel goed hebt opgezet, moet je het veld ‘Bijdrager aan’ goed invullen. Hier vul je alle websites in waar je jouw content gepubliceerd hebt. Zo weet Google waar jij als auteur mee verbonden bent. Dit veld vind je in de zijbalk onder ‘Profiel’ en het tabblad ‘Over’.

Nu kun je natuurlijk wel alles invullen in het ‘Bijdrager aan’ veld, maar daar houd je Google niet mee voor de gek. Ook de website moet voorzien worden van een Google+ profiellink. Dat gebeurt dus de hand van een link tag welke opgenomen moet worden binnen het <head> stuk. Een dergelijke (mijn eigen) tag ziet er dan ook als volgt uit:

Wanneer je gastblogger bent is het vaak moeilijk, zo niet onmogelijk, om zomaar even een link tag in de <head> van de website te plaatsen.

In dat geval is het afdoende om in het artikel welke je schrijft een link op te nemen naar je Google+ profiel. Ook wordt er vaak een stukje onder het artikel geschreven dat ‘over de auteur’ gaat. Ook daarin zou je een link naar je profiel op kunnen nemen.

Alles op zijn plaats? Kom maar op met die Author rank!

Het zal niet zo zijn dat je profielfoto zomaar bij de zoekresultaten wordt getoond, dat zal tijd nodig hebben. Google moet eerst de content ontdekken en door middel van de link naar je Google+ profiel de relatie tussen het artikel en jouw profiel leggen.

Wees er in ieder geval wel zeker van dat de Rich Snippets goed werken in het artikel welke je hebt geschreven. Dat kun je doen door de Google Rich Snippets Testing Tool.

Daarnaast houd het ook in dat je actief aan het Google+ profiel moet gaan werken. Hoe meer (invloedrijke) personen en pagina’s je in je kringen hebt hoe beter jouw content het zal gaan doen.

Heb je als bedrijf geen schrijvers/auteurs in dienst met een goed online reputatie? Dan doe je er goed aan om het creëren van content tijdelijk uit te besteden aan auteurs die dat wel hebben, extern dus. Op hetzelfde moment werk je ook content uit binnen het bedrijf om zo de eigen Author Rank te verbeteren, todat je geen externe schrijvers meer nodig hebt.

Het vinden van externe auteurs met een goede Auhor Rank is niet moeilijk. Zoek in Google op termen waar jouw bedrijf goed mee zou moeten scoren. Bekijk de Rich Snippets van auteurs en het aantal kringen ervan waar de content voor is opgenomen.

Dit artikel is geschreven door Albert Foekema, eigenaar van SEOminded.nl, een weblog over zoekmachine optimalisatie en andere randzaken.

 

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Albert Foekema
Albert Foekema is eigenaar van SEOminded.nl, een weblog over zoekmachine optimalisatie en andere randzaken.
11 reacties op "Author rank ”“ Een belangrijke ranking factor!"
  • Christian zegt:
    14 Dec, 2012 om 09:37

    Bedankt voor de heldere uitleg Albert, toch weer wat handige tips :). En ik zie dat je zelf ook al in het onderschrift je Google+ link hebt opgenomen ;).

    Reageren
    • Albert zegt:
      14 Dec, 2012 om 10:08

      Dag Christian,

      Het onderschrift heeft Karel extra gratis voor mij erin geplaatst waarvoor mijn dank ook! :).

  • Dave Lorrez zegt:
    14 Dec, 2012 om 09:51

    Gisteren toevallig dit gezien : Google Authorship Markup Disadvantages Everybody Ignores http://seo2.0.onreact.com/google-authorship-markup-disadvantages-everybody-ignores en ze hebben natuurlijk ook wel een goed punt :)

    Ik twijfel nog steeds of het echt zo een grote impact gaat hebben want er zijn ( en zullen steeds) een hoop schrijvers zijn die steengoede (autoritaire) content publiceren die geen G+ profiel hebben en of totaal niet actief zijn daar.

    Dave

    Reageren
    • Albert zegt:
      14 Dec, 2012 om 10:24

      Ik denk dat de impact er al wel degelijk is.

      Teksten die 10x keer beter zijn geschreven door een persoon zonder G+ account zullen wel hoger blijven ranken, maar waar het o.a. mij om gaat is de exposure in de zoekresultatenpagina van G.

      Als ik mijn profielfoto bij de zoekresultaten zie heeft het toch wel een stuk meer exposure dan een resultaat zonder.

    • Dave Lorrez zegt:
      14 Dec, 2012 om 10:45

      Exposure is natuurlijk niet hetzelfde als rankings beïnvloeden zoals de titel laat uitschijnen :)

      En hoeveel exposure heb je nog als er straks naast ieder zoekresultaat een foto komt ? Tot op heden heb ik trouwens nog steeds geen enkele solide case zien voorbijkomen die kan aantonen dat de author snippet een + effect had op de CTR in de serps.

      En zoals het artikel in de link vertelde, hoe meer G je kan indentificeren hoe minder interessant dat misschien voor jezelf kan worden.

      Niet dat ik compleet tegen authorship markup ben maar wil niet enkel de + kanten ervan zien/horen :)

  • Albert zegt:
    14 Dec, 2012 om 11:26

    Ik ben blij met je reactie :). Want ik denk dat ik je op veel vlakken gelijk ga geven.

    Meer exposure is een ding wat zeker is, voor nu. Maar inderdaad, wat als we straks de eerste zoekresultatenpagina vol hebben staan met profieliconen (zowel bedrijven als personen), val je dan nog op? Dat is de vraag.

    De titel stelt dat AuthorRank een belangrijke ranking factor is/wordt. Ik heb zelf ook geen solide case gezien die met cijfers aantoont hoeveel meer CTR je hebt in serps met een G+ icon (misschien wat heatmaps ertegenaan gooien). Maar wel mag het duidelijk zijn dat meer +++ op je site aan je ranking als geheel werkt.

    En nee… ik ben geen grote fan van het G platform maar het is een platform waar we niet omheen kunnen, daar heeft G wel voor gezorgd.

    Reageren
  • Stef zegt:
    14 Dec, 2012 om 17:11

    CTR wordt zeker beïnvloed door de foto die naast de zoekresultaten komt. Nu, omdat het nieuwe is, heeft het meerwaarde, maar naarmate iedereen het doet, zal het geen effect meer hebben.

    “Dit is simpelweg het aanmaken van een openbaar Google+ profiel welke je voorziet met een duidelijk profielfoto. Deze foto zal dan ook uiteindelijk in de rich snippets worden getoond (zie afbeelding hieronder)”

    Eens, maar niet alleen door het simpelweg aanmaken van. Ga ook actief aan de gang met je account. Google zal steeds meer social (google+) combineren met de zoekresultaten (heb al voorbeelden gezien dat wanneer je op naam zoekt een snippet vertoond wordt naast de ad’s). Een leeg google+ profiel gekoppeld aan een zoekresultaat ziet er nogal goedkoop uit. Probeer meerwaarde te genereren met je Google+ account, het komt niet voor niks in de zoekresultaten.

    Reageren
  • Dave Lorrez zegt:
    14 Dec, 2012 om 18:04

    Als 9/10 van de resultaten een foto zullen hebben en jij niet zal je nog meer kliks krijgen dan diegene met een foto :)

    Reageren
  • Daniël zegt:
    15 Dec, 2012 om 13:07

    Geldt deze Author Rank ook voor zakelijke Google + pagina’s. Zijn deze ook te koppelen? Valt het bijvoorbeeld ook voor een webshop te implementeren? Het lijkt me niet de bedoeling van Mister G?

    Reageren
    • Albert zegt:
      16 Dec, 2012 om 12:46

      Dat is ook mogelijk, je kunt een business G+ profiel aanmaken en ook deze koppelen aan content of de gehele website welke je beheert.

      http://www.google.com/+/business/

  • echte naam of pseudoniem aub zegt:
    27 Mrt, 2013 om 14:06

    Author Rank bestaat nog steeds niet ! En of Author Rank, als het wel meegenomen gaat worden echt een belangrijke factor wordt is nog maar de vraag. Het gaat Google namelijk in eerste instantie om de inhoud. Zoals al aangegeven, heeft lang niet iedere goede auteur of auteur van goede inhoud een Google+ profiel , laat staan z’n Authorship geclaimed. Natuurlijk kan het geen kwaad je Authorship te claimen, het is zelfs aan te bevelen, maar of het een belangrijk factor wordt (als in: bijna net zo belangrijk als links) blijft maar de vraag. Op het moment is dat in ieder geval zeker niet het geval en zal het ook zeker niet op korte termijn gebeuren.
    Volg hier de ontwikkelingen: https://plus.google.com/u/0/communities/104474428845467390263?cfem=1

    edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren

Reageren