Naar
boven

De veelzijdigheid van Instagram: even de ontwikkelingen weer op een rij

instagram blog header

Steeds meer bedrijven vinden hun weg naar ‘Insta’, en dat vinden we niet zo vreemd. Je kunt er tenslotte steeds meer mee. Instagram is al lang niet meer het kanaal waarop je die ene knaller plaatst uit je fotoreeks. Met de komst van Stories en de nieuwe functie waarbij je meerdere foto’s en filmpjes in één keer plaatst, ontwikkelt Instagram zich tot een veelzijdiger platform waarop je steeds meer content kwijt kunt. In dit artikel zet ik alle ontwikkelingen weer even voor je op een rij, zodat je precies weet wat je aan dit sociale medium hebt!

Instagram begon als een soort wall of fame, waarop je je mooiste en meest imposante kiekjes deelde. Bedrijven konden er (vanaf een persoonlijk account) natuurlijk ook foto’s kwijt, bijvoorbeeld van producten, personeel en interessante aanbiedingen. Algauw zag Instagram echter de hippe functie van social media concullega Snapchat: Verhalen. Snapchat kennen we allemaal wel, het kanaal met content die slechts 24 uur zichtbaar is en daarna verdwijnt. Het werd echter ook mogelijk om compilaties te maken van deze Snaps, zodat deze samen een verhaal gingen vormen. De Snaps worden getoond in chronologische volgorde, waardoor de Verhalen een begin, een midden en een eind hebben.

Instagram Storiesblog instagram afbeelding 2 stories

Bij Instagram vond men dit een goed idee, waardoor Stories in augustus 2016 in het leven werd geroepen. Sindsdien kun je een Story maken dat bestaat uit meerdere foto’s en filmpjes. Deze afbeeldingen worden als een slideshow vertoond, en verdwijnen weer na 24 uur.

Een Story maken doe je zo:

Als je gewoon de laatste versie hebt van Instagram, zie je bovenaan je startscherm alle beschikbare verhalen. Linksboven zie je ook jouw eigen profielfoto met een plusje. Daar klik je op als je een nieuw verhaal wilt maken. (Je kunt op je startscherm/tijdlijn ook naar rechts swipen, dan krijg je hetzelfde effect.) Vervolgens kun je heel simpel filmpjes en foto’s maken, en deze verwerken in je verhaal. Filmpjes die je toevoegt duren maximaal tien seconden. Je kunt je foto’s bewerken door middel van tekst, stickers, zelf tekenen of een Instagram filter. Is je verhaal af? Druk op het vinkje en hij staat live.

Zonde om te laten verdwijnen?

Allemaal leuk en aardig, maar vind je je Story zo mooi, relevant, grappig of uitdagend dat deze niet mag verdwijnen na 24 uur? Open dan de Story en tik onderaan op de drie stippen. Vervolgens is er de optie Delen als bericht, waarmee je ‘m verschuift naar je algemene tijdlijn.

Advertenties in Instagram Stories

Sinds begin maart is het mogelijk dat bedrijven, ongeacht hun grootte, kunnen beginnen met het uitvoeren van advertenties in Instagram Stories. Dit doe je met behulp van Marketing-API, Power Editor en Advertentiebeheer, die zijn geoptimaliseerd voor bereik. Zoek je doelgroep op met een relevante, persoonlijke boodschap, en maak gebruik van de middelen om het succes van deze advertenties te meten. De uitrol van de doelstelling voor bereik voor advertenties in Instagram Stories komt in de komende weken wereldwijd beschikbaar. Lees er meer over op het blog van Instagram! (Sowieso een leuke website om in je favorieten te zetten, als je graag bezig bent met Instagram.)

Meerdere foto’s en filmpjes plaatsen – die er na een dag nog staan!

Met de komst van Stories kwam er meer ruimte voor de alledaagse kiekjes, en ook Instagrams laatste zet draagt hieraan bij. Sinds februari is het namelijk mogelijk om meerdere foto’s en/of filmpjes in één post te plaatsen. Je volgers swipen dan door maximaal tien foto’s. Deze verdwijnen niet na 24 uur, zoals de Stories, maar het wordt wel makkelijker om op dezelfde manier ‘een verhaal’ te vertellen. Met tien foto’s kun je tenslotte een bepaalde dag, een bepaald evenement of een leuke activiteit goed bij je volgers onder de aandacht brengen.

Op YouTube vind je vele filmpjes van gebruikers, waarin ze jou uitgebreid uitleggen hoe je ze nieuwe features gebruikt en wat je er allemaal mee kunt:

Er zijn dus twee manieren om een uitgebreide Instagram post te plaatsen: rechtstreeks, zoals hierboven omschreven, of eerst als Story en daarna verplaatsen naar je algemene tijdlijn.

Instagram: persoonlijk of zakelijk account?

Ben jij met je bedrijf actief geworden op Instagram vóór eind augustus 2016? Dan is de kans groot dat je nog steeds opereert onder een persoonlijk account. Op zich maakt dat voor het delen van je informatie niet uit: je kunt alles kwijt aan je volgers op een manier die bij je past. Na augustus 2016 werd het echter mogelijk om een zakelijk Instagram account aan te maken en te beheren. Ideaal eigenlijk, want zo krijg je ook toegang tot gegevens die heel nuttig kunnen zijn! Je hebt dan namelijk toegang tot je eigen Instagram Analytics.

Instagram Analytics na een week

Nadat je een week lang je bedrijfsprofiel hebt gebruikt, begin je statistieken en gegevens te zien die je goed kan gebruiken om het verdere gebruik van Instagram te bepalen. Welke berichten krijgen extra aandacht, hoe vaak zijn je berichten bekeken, wat is het unieke bereik, waar komen je volgers vandaan, etc. Zonde om geen toegang te hebben tot deze gegevens, toch? Als bedrijf krijg je op Instagram beter de gelegenheid om je account professioneler te maken, en voor gebruikers wordt het duidelijker of ze te maken hebben met bedrijven of personen.

Bovendien kun je een contactbutton aan je profiel toevoegen, en promoties aanzetten vanuit de app.

Heb je momenteel een persoonlijk account, maar wil je dat omzetten naar een zakelijk account? Dan doe je dat als volgt: onder het kopje ‘account’ staat ‘overstappen op bedrijfsprofiel’. Je persoonlijke account mag hiervoor niet op privé staan, en een andere voorwaarde is dat je ook een Facebook pagina van je bedrijf beheert. Hier wordt het Instagram bedrijfsprofiel namelijk aan gekoppeld! Valt het allemaal toch een beetje tegen, dan is er één groot voordeel: je wisselt zo weer terug naar een persoonlijk account.

Onderstaande foto uit een blogartikel van Fstoppers toont je hoe je homepage eruitziet als je toegang hebt tot Instagram Analytics. Je ziet ook de contactknop staan die aan je profiel is toegevoegd. Wil je meer weten over de precieze toegang tot deze Analytics en de informatie die je eruit haalt? Dan raden we zeker aan om dit (Engelstalige) artikel eens te bekijken.

instagram analytics screenshot

5 tips voor interessante Instagram content:

  • Houd een fotowedstrijd onder je volgers
  • Plaats een Story met een kortingsactie, die dus maar 24 uur te zien (en geldig) is. Maak dit van tevoren goed bekend bij je volgers, anders missen zij deze kans!
  • Geef de gebruikers die je volgen een kijkje achter de schermen, bij een evenement of ‘een gewone dag op kantoor’.
  • Before and after: hoe zag de kamer eruit vóórdat de klant jouw prachtige kast plaatste? En wat was het eindresultaat?
  • Toon hoe veelzijdig je product is: plaats het op verschillende manieren in verschillende omgevingen, en maak bijvoorbeeld een uitgebreide post of story.

Welke Instagram functie gebruik jij graag? 


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Bleumink-Spin
Lianne is Copywriter bij KG Bureau. Lianne is de nietmachine van KG Bureau. Iedere tekst die ze schrijft maakt ze tot een samenhangend geheel, zodat het past bij de wensen van de klant.
Wees de eerste die reageert!

Reageren