Naar
boven

Doodlopende pagina’s op je website? Niet nodig!

Doodlopende pagina's?Bijna elke website heeft een “eindpagina”. Na bijvoorbeeld een bestelling of een nieuwsbriefinschrijving wordt de bevestigingspagina als eindpagina beschouwd.

Deze pagina’s hebben vaak een hoger verlatingspercentage dan gemiddeld, wat in principe niet meer dan logisch is. Bezoekers zullen de website op een gegeven moment toch verlaten. Maar waarom zou je niet proberen deze bezoekers zo lang mogelijk op de website te houden?

Hieronder volgen een aantal methodes om ervoor te zorgen dat de zogenaamde doodlopende pagina’s vermeden kunnen worden.

Productpagina’s
Hoewel deze pagina niet bedoeld zijn als eindpagina’s is dit vaak wel het geval. Productpagina’s (een pagina met meer informatie over een product) hebben vaker een hoger verlatingspercentage.

Wanneer het product niet interessant genoeg is bestaat de kans dat ze de website verlaten omdat ze teleurgesteld zijn. Dit kun je voorkomen door gerelateerde items en een duidelijke “terug” knop op de website te plaatsen. Een broodkruimel navigatie wil ook nog wel eens helpen.

Bevestigingspagina na bestelling
Nadat een bestelling is geplaatst zijn er verschillende manieren om de bezoeker op de website te houden. Bijvoorbeeld om ze te vragen mee te doen aan een enquête (ideaal moment om te vragen wat ze van het bestelproces vonden) of door een tell-a-friend formulier op die pagina te plaatsen.

Je kunt die pagina ook gebruiken om alvast een stukje klantenservice te verlenen. Laat bijvoorbeeld zien hoe ze een bestelling kunnen tracken of geef ze een uitleg over de FAQ pagina.

Helaas, geen zoekresultaten gevonden
Er zijn heel wat mensen die gebruik maken van de zoekfunctie. Tegenwoordig is dit ook heel eenvoudig te meten via Google Analytics.

Maar niet elke zoekopdracht levert een relevant resultaat op. In het slechtste geval staat er iets in de trant van “Helaas, we hebben niks gevonden”. Het is dan verstandig om op die pagina minimaal je belangrijkste producten of pagina’s te plaatsen.

404 error pagina’s
Als het goed is heb je geen doodlopende links op je website staan. Toch kan het zeker geen kwaad om je 404 error pagina te optimaliseren. In een vorig artikel heb ik al eens uitgelegd hoe je een eigen 404 pagina maakt.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
3 reacties op "Doodlopende pagina’s op je website? Niet nodig!"
  • Mark zegt:
    14 Feb, 2008 om 10:48

    Prima stuk, op zich logisch natuurlijk. Wel moet je je realiseren dat mensen in eerste instantie graag producten vergelijken voordat ze kopen. Vooral op internet omdat vergelijken zo makkelijk is. Een exit bij een product-pagina is dus niet altijd erg als het een first-time visitor is.

    Reageren
  • HP zegt:
    14 Feb, 2008 om 10:51

    Postbank heeft een poll aan het einde, moet je zeggen dat ik die elke keer invul als ik op mijn.postbank ben geweest. Zelf denk ik ook om een poll als eind pagina toe te voegen.

    Reageren
  • Geert Veneklaas zegt:
    14 Feb, 2008 om 21:01

    Het is dus het best om niet te denken in termen van “eindpagina’s” maar in termen van “verbindingspagina’s”:
    Pagina’s die het einde van het zojuist doorlopen proces verbinden met het begin van een volgend proces.

    Reageren

Reageren