Gebruikersreviews, goed voor je SEO!

Karel
14/9/2012
Karel
14/9/2012
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

Elk onderneming, of het nou online of offline actief is, kan profiteren van mond-tot-mondmarketing. Maar dan moet je daar wel op sturen. Dat kun je onder andere doen door gebruikersreviews mogelijk te maken. Die zorgen niet alleen voor een mogelijk beter imago van je site bij nieuwe of twijfelende klanten, maar kunnen ook de SEO ten goede komen.Natuurlijk wil je door het aanbieden van een mogelijkheid om reviews achter te laten de klant het (oprechte) idee geven dat zijn mening gehoord mag worden. En natuurlijk wil je daarmee andere klanten transparante informatie geven over hoe andere, eerdere klanten bepaalde producten uit je webwinkel hebben ervaren. Maar gebruikersreviews zijn natuurlijk ook een vorm van extra, unieke content op je site en daarmee kunnen ze de relevantie van jouw webpagina voor zoekmachines vergroten!

Google houdt van reviews

Als je deze website al wat langer volgt dan zal het jou inmiddels wel duidelijk zijn dat Google houdt van unieke content. Het is niet voor niets dat, met de verschillende updates aan het zoekalgoritme die Google regelmatig uitvoert, websites met dubbele, gekopieerde content steeds sneller en zwaarder worden gestraft. Daarmee predikt Google indirect voor unieke content. Dat kun je onder andere bewerkstelligen door de productinformatie zélf te schrijven en niet één op één over te nemen van je leverancier, maar dit kun je ook heel gemakkelijk bereiken door user generated content toe te laten op je site. En de gebruikersreview is daar dan weer een goede toepassing van.Een review biedt daadwerkelijk toegevoegde waarde voor je site: door gebruikersreviews toe te staan, geef je nieuwe klanten een kijkje in hoe anderen jouw webwinkel en de door jou geleverde producten ervaren. Een win-winsituatie dus! En als je de reviews ook nog op zo'n manier in je website implementeert dat je zoekresultaten als rich snippets worden getoond in de zoekresultaten, dan zit je natuurlijk helemaal gebakken.

Waar zou iemand eerder op klikken?

Gebruikers reviews laten schrijven

Doordat je gebruikers reviews laat schrijven en diezelfde reviews weer op je site publiceert laat je aan de zoekmachines weten: ‘kijk, dit is een relevante site voor dit product, want dit en dit wordt er door die en die persoon over gezegd'. Maar op welke manier kun je deze gebruikersreviews op je site plaatsen? Dat kun je onder andere doen op de productpagina zelf, zoals bijvoorbeeld Bol.com dat doet. Ook kun je je aanmelden bij websites als Feedback Company, Kiyoh, Ekomi of Trustpilot. Je krijgt dan een aparte pagina waar je klanten hun mening kunnen achterlaten. Jij kan hier weer op reageren, mocht er bijvoorbeeld iets niet kloppen. Vaak is het ook mogelijk om een widget vol met recensies te embedden op je site. Het nadeel hiervan, op SEO-gebied, is dat die content dus op die externe site staat en niet op die van jou.

Eerst opsparen, dan plaatsen

Je kunt de reviews zelf op je website tonen, maar let er dan wel op dat alles goed gevuld wordt. Als het recensie-gedeelte op de productpagina leeg blijft, kan dit een negatief effect hebben. Als je recensies per product (en dus niet in het algemeen over de hele webwinkel zelf) wilt tonen, moet je moet er dus voor zorgen dat mensen hun mening ook werkelijk achterlaten. In eerste instantie de reviews dus eerst opsparen op externe sites, of een algemene reviewpagina, kan hierbij helpen.Dit kun je bijvoorbeeld doen door een klein briefje met elke eerste bestelling van een klant mee te sturen, waarin je hem of haar vraagt zijn/haar mening achter te laten op je website. Ook kun je één of twee weken nadat de bestelling is verstuurd een mailtje naar de klant sturen met daarin diezelfde vraag. Een andere optie is om de klant al tijdens het researchen op je site of tijdens het bestellen al attent te maken op de mogelijkheid om een mening achter te laten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te verwijzen naar een speciale landingspagina op je website, waar recensies worden verzameld en gepubliceerd.

Let op: zowel positief als negatief

Let er trouwens wel op dat je (in principe) álle, dus ook alle negatieve gebruikersreviews, publiceert op je website. Want je wilt niet de schijn wekken dat je vrolijk alle ingezonden reviews filtert en alleen de gunstige berichten laat staan. Bij een externe reviewsite hebben klanten vaak het gevoel dat het aanbod aan meningen enigszins onafhankelijk gevormd is. Zien ze recensies gehost op jouw site dan kunnen ze er wel eens iets anders over denken. Neem die twijfel weg door alle gebruikersreviews te publiceren. Wat je dan wel moet doen, vaak sneller dan wanneer de review op een externe site staat, is adequaat reageren op negatieve feedback en mogelijkerwijs naar oplossingen zoeken.Heb jij een ervaring met klantenreviews die je met ons wil delen? Laat een reactie achter!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier