Naar
boven

Help je social media de komkommertijd door!

komkommertijdWe zitten nu midden in de zomerperiode en daarmee volop in de komkommertijd! De temperatuur stijgt en het zonnetje schijnt, maar de productiviteit neemt af en is er weinig interessant nieuws. Funest voor je social media kanalen, die continu aandacht nodig hebben en gevoed moeten worden met nieuwe updates en discussies.

Hoe houd je je social media kanalen dan up to date in deze periode, oftewel hoe kom je aan nieuwe relevante content?

Hieronder een aantal tips om met je social media deze komkommertijd goed door te komen!

#1. Plaats gerecyclede oude content

Het klinkt misschien simpel, maar content uit het verleden is prima opnieuw te gebruiken, mits het natuurlijk nog steeds relevant is. Check dus of je oude whitepaper, video, nog voldoende up to date is. Plaats vervolgens een Social media komkommertijd - Recycled-Contenttweet of Facebook update met een link naar deze oude content.

Karelgeenen.nl doet dat ook met zijn ‘Uit de oude doos’ updates. Zo plaatsen ze één keer in de zoveel tijd op hun Twitter kanaal een update met een link naar een oud blogartikel.

Handig hergebruik van artikelen die anders minder gelezen zouden worden gezien het karakter van een blog, maar die wel nog zeer relevant en volledig up-to-date zijn!

#2. Plaats een update van oude content

Heb je oude content opgespoord, maar is deze helaas niet meer up to date, bijvoorbeeld door technologische ontwikkelingen of merk-/productaanpassingen? Naast het compleet recyclen van oude content kun je natuurlijk ook een update plaatsen of toevoegen op de oude content.

Het kost misschien iets meer werk dan het hergebruiken van oud materiaal, maar het voordeel hiervan is uiteraard dat je niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden. Het onderwerp van je blog, video, whitepaper, etc. heb je al en het voorwerk qua inhoud ligt ook al klaar. Je hoeft er alleen maar een nieuwe versie van te creëren.

Je kunt in je nieuwe blogartikel, video, etc. uiteraard ook gewoon verwijzen naar je oude content en aangeven dat dit een update vormt op het oude artikel, whitepaper, etc.

Zo geef je aan dat je er zorg voor draagt om je content up to date te houden en altijd zo relevant mogelijk wilt blijven voor je doelgroep.

Leestip:Ultieme blogtip: Zo laat je oude blogposts herleven!”

#3. Onthul periodiek tips uit een whitepaper of e-book

In deze relatief rustigere periode kun je je juist storten op het creëren van nieuwe grotere stukken content voor een release na de zomer.

Ontwikkel bijvoorbeeld een uitvoerige whitepaper of e-book over een relevant onderwerp voor je doelgroep.

Gedurende je ontwikkelproces in de komkommertijd kun je periodiek, het liefst wekelijks, een klein stukje van je grote stuk content onthullen, zodat dat dus weer nieuwe content vormt. Bijvoorbeeld:

  • Plaats 1 of 2 tips uit je paper of e-book in de vorm van tweets;
  • Plaats een afbeelding uit je whitepaper op Facebook, bijvoorbeeld uit het hoofdstuk waar je die week aan hebt gewerkt, met korte uitleg of tip erbij;
  • Plaats een screenshot of afbeelding van een interessante alinea uit je whitepaper;
  • Schrijf een kort blogartikel over een hoofdstuk uit je whitepaper;

Social media komkommertijd - white-paperOntwerp tevens een aftelpagina tot de datum van de release van de volledige whitepaper of e-book. Deze pagina kun je dan weer wekelijks promoten via je social media, zodat mensen zich daarop kunnen inschrijven die graag als eerste de nieuwe whitepaper of e-book willen ontvangen. Moedig mensen aan om deze pagina zelf ook weer te delen voor andere geïnteresseerden.

Het lijkt zo misschien dat je al veel weggeeft van de volledige whitepaper, maar door deze continue acties gaat je whitepaper of e-book al leven bij je doelgroep voordat het überhaupt volledig af is. Men kan dan bijna niet wachten tot de release datum!

#4. Verzamel user generated content van klanten

Social media komkommertijd - user-generated contentIn de vakantieperiode is iedereen wat relaxter, ook de mensen die al op vakantie zijn geweest of die hun vakantie nog voor de boeg hebben. De perfecte tijd dus om je klanten te vragen om iets over jou of jouw producten te delen. Of om persoonlijk contact met je klanten zoeken en te polsen hoe tevreden ze zijn (dit zou je eigenlijk al op regelmatige basis moeten doen!).

Dit laatste geldt voornamelijk voor dienstverlenende partijen. Deel vervolgens quotes of aanbevelingen van klanten. Deze zijn zeer waardevol voor het aantrekken van nieuwe klanten.

Vooral webshops met producten die meegaan of gebruikt worden op vakantie kunnen mooie social media acties verzinnen waardoor je direct unieke user-generated-content van/door klanten verzamelt!

Moedig je klanten aan om hun leukste foto’s te delen van hun vakantieavonturen met jouw producten, waarmee ze een leuke prijs kunnen winnen. Denk aan webshops van kleding, schoenen, zonnebrillen, zonnebrandcrème, hoeden, koffers, parasols, tuinartikelen, etc.

Wat te denken van mensen die uitgebreid gaan klussen tijdens hun vakantieperiode. Bouwmarkten kunnen hier perfect op inspelen door een win- of kortingsactie te promoten op social media voor bijvoorbeeld de leukste of gekste klusfoto’s.

#5. Update de look en feel van je social media kanalen

De komkommertijd is tevens een ideale periode om de look van je social media kanalen te updaten. Dat klinkt als een grote, ingrijpende klus, maar een nieuwe header voor je Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn of YouTube kanaal hoeft niet veel tijd te kosten, als je de formaten voor de verschillende kanalen maar weet.

Kleine opsomming social media afbeeldingen (breedte x hoogte):

  • Twitter: 1500 x 500 pixels
  • Facebook: 851 x 315 pixels
  • YouTube: 2560 x 1440 pixels
  • Google+: 1080 x 608 pixels
  • Linkedin: 646 x 220 pixels

Leestip:Download 5 social media templates voor optimale afbeeldingen!

Ook daarover kun je vervolgens je volgers en fans vragen wat ze ervan vinden. Je zou je volgers zelfs van tevoren een paar afbeeldingen van mogelijke headers kunnen voorleggen als een soort poll en hen kunnen vragen om te stemmen op hun favoriet.

Zo lok je de dialoog uit en heb je direct ook nog de mening van je doelgroep in je nieuwe look meegenomen!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Sylvie du Cloux
Sylvie is marketing manager bij KG Bureau. Ze houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen op (online) marketinggebied.
Wees de eerste die reageert!

Reageren