Naar
boven

Hoe optimaliseer je je website voor lokale zoekopdrachten?

Lokale zoekmachine optimalisatie kan soms net zoveel tijd in beslag nemen als de “gewone” SEO. Alles hangt een beetje af van de concurrentie die je op lokaal niveau ondervindt. Ook hier gelden dezelfde regels, je moet zorgen voor goede content en kwaliteitsvolle links.

Lokale zoekopdrachten zijn in essentie alleen voor kleinere bedrijven interessant. Google heeft bekend gemaakt dat in 2010 bij 1 op de 13 zoekresultaten Google maps werd weergegeven. Een tijdje na deze aankondiging heeft Google zijn toen nog LBC (Local Business Centrum) veranderd naar Google Places en de mogelijkheden uitgebreid om informatie van je bedrijf toe te voegen om zo de communicatie met de bezoekers (=toekomstige klanten) te verhogen. Vrij logisch omdat het gebruik van Google Maps stijgt en door het gebruik maken van Google Places gaat ook de informatie die visueel op de map weergegeven is aangevuld worden.

User generated content is ook iets wat Google het liefste heeft. Zij bieden het platform aan en sporen gebruikers aan om dit met de meest relevante content te vullen. Zo krijg je bij een zoekopdracht (1 op de 13) een resultaat uit Google Places maar dat wil niet zeggen dat de informatie die je terugvindt toegevoegd is door de eigenaar van het desbetreffende bedrijf. Google heeft zijn Maps al aangevuld met een hoop informatie die zij al hadden van verschillende bedrijven. Nu is het natuurlijk wel zo dat als jouw bedrijf al terugkomt in Google Places maar je hebt nooit een account aangemaakt, dan kun je je aanmelden en de informatie daarvan gaan beheren.

Hoe lokaal optimaliseren?

Om te beginnen ga je naar Google Places en maak je een gratis account aan. Daar verifieer je je bedrijf en kun je de nodige informatie gaan toevoegen.

Wat is belangrijk en waarop moet je op letten:

  • Toevoegen van informatie: Voeg zoveel informatie als mogelijk is toe. Dan hebben we het over, openingsuren, prijslijst, telefoonnummer, foto`s enz.
  • Zorg dat de pagina, waar je naar linkt vanuit Google Places naar je website, je volledige adresgegevens bevatten. En deze moeten natuurlijk identiek zijn aan de gegevens die je bij Google Paces hebt opgegeven.
  • Zorg ook voor een aantal relevante links naar je Google Places pagina. Deze kun je makkelijk verkrijgen door je aan te melden bij lokale bedrijvengidsen enz .
  • Wat ook belangrijk voor Google is zijn de recensies die worden gegeven aan over bedrijf. Het is dus verstandig om aan een aantal trouwe klanten te vragen of dat ze een goed woordje willen doen bij Google Places voor je bedrijf. (Hier is zelfs een volledige nieuwe dienst voor opgericht “Hotpot” waar we het in een volgend artikel verder over gaan hebben.)

Think local, act Global

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dominique Meijnen
12 reacties op "Hoe optimaliseer je je website voor lokale zoekopdrachten?"
  • Nomar zegt:
    14 Feb, 2011 om 12:51

    Dit is slechts 1 factor dat gaat helpen. Natuurlijk is het wel belangrijk om in Google places te staan. Maar je rankings zullen er niet van omhoog schieten

    Reageren
  • Dominique Meijnen zegt:
    14 Feb, 2011 om 14:24

    Klopt Nomar,

    maar als de zoekterm een plaatsnaam bevat is dit 1 van de belangrijkste factoren voor de ranking in Google omdat Google dan “resultaten in de buurt”weergeeft en deze staan dan boven de normale organische resultaten.

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    14 Feb, 2011 om 17:35

    Ik vind die places met zoeken vaak irritant. Je krijgt vaak locaties die niet bij je zoekopdracht horen en je moet er extra door scrollen.

    Reageren
  • Dominique Meijnen zegt:
    15 Feb, 2011 om 11:16

    Ja de relevantie is hier zeker nog niet optimaal maar Google wilt deze door de gebruikers zelf gaan laten verbeteren, vandaar ook de nieuwe dienst Hotpot die aansluit bij Places. Of dit een succes zal worden valt nog af te wachten…

    Reageren
  • Crosstrainer zegt:
    15 Feb, 2011 om 21:03

    Ze kloppen inderdaad vaak niet 100%
    Maar volgensmij wordt dit steeds beter

    Reageren
  • soufyan zegt:
    16 Feb, 2011 om 18:42

    Nog steeds is dit wel een hele belangrijke factor voor je lokale zoekopdrachten.

    Goed Artikel.

    Reageren
  • Dennis zegt:
    17 Feb, 2011 om 21:15

    Nog steeds is het een extra hulpmiddel, veel mensen zoeken een dienst in combinatie met een stad of regio en mbv Google Places is het voor kleinere MKB bedrijven ook goed mogelijk om betere posities te behalen.

    Een kleine extra tip is om de categorieën goed te benutten, je ‘moet’ 1 categorie kiezen die Google je voorstelt, de andere 4 ben je vrij in ;)
    Als je site al redelijk lokaal ingesteld is qua zoektermen kan Google de resultaten mengen (wel bovenaan dankzij Places maar met de metadescription van je gewone SERP), hoewel dit ook een experiment kan zijn van Google.

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      18 Feb, 2011 om 11:21

      Bedankt voor de tip Dennis!

  • Marcel zegt:
    18 Feb, 2011 om 14:59

    Hotpot werkt erg goed, ben ook benieuwd of het gaat werken, of mensen hun tijd eraan willen besteden om recensies te schrijven voor bedrijven in de buurt. Waarschijnlijk wordt het weer opgevuld door vrienden van de eigenaar van het bedrijf. Geen betrouwbare informatie vrees ik.

    Reageren
  • bert zegt:
    23 Feb, 2011 om 19:29

    Toen ik de intro van het artikel las dacht ik even dat het ging over lokaal optimaliseren van je site? Das natuurlijk interessant dacht ik. Maar helaas geen nieuws op dat front. Ik ben een beetje teleur gesteld eigenlijk. Want het is wel degelijk mogelijk om je website lokaal te optimaliseren. Tipje van de sluier: voeg plaatsnamen toe aan je keyword in je title. Binnen twee weken geïndexeerd gegarandeerd succes

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      24 Feb, 2011 om 16:12

      Sorry voor de teleurstelling Bert,
      dit artikel is eigenlijk ook geschreven voor mensen die ‘ook’ lokaal willen scoren en niet ‘enkel’ lokaal…

  • Lucas zegt:
    08 Mrt, 2012 om 16:09

    Voor beginnelingen zeker een goed handvat om te gebruiken. Ter aanvulling: je kan je Google Places ‘ranken’ door ervoor te zorgen dat je in verschillende lokale directories aanwezig bent (allebedrijvenin.nl , hotfrog.nl , yelp.nl, de telefoongids.nl) en dat bij deze vermeldingen steeds dezelfde adresgegevens staan. Google gebruikt deze vermeldingen namelijk deels om je daadwerkelijke gegevens te valideren en zal dit belonen met een hogere vermelding. Daarnaast hoor ik uit verschillende hoeken dat Social Media-mentions en met name check-ins ook een steeds belangrijkere rol gaan spelen bij het ranken van Google Places.

    Reageren

Reageren