Naar
boven

Linkbuilding strategie ”“ De basis (1)

Zoals elke marketingactiviteit, is het met linkbuilding essentieel dat je, voordat je begint met linkbuilding, een duidelijk beeld hebt wat je wilt bereiken en hoe je dit wilt bereiken.

In deze blogreeks ga ik je alles vertellen over het opstellen van een gedegen linkbuilding strategie. In dit eerste artikel ga ik in op wat linkbuilding precies is en wat de plaats is van linkbuilding in het hele SEO-proces. Ook leg ik uit welke verschillende andere manieren er zijn om je populariteit te vergroten, hoe je een natuurlijk linkprofiel krijgt en hoe de waarde van een link wordt bepaald.

Het is de bedoeling dat je na het lezen van dit artikel de basis van linkbuilding begrijpt. In de volgende artikelen ga ik in op het uitstippelen van de strategie en het daadwerkelijk aanvragen van diverse links.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van kwalitatieve/relevante links van andere websites om op deze manier de linkpopulariteit van uw website te verhogen. Deze links zijn te vergelijken met stemmen; hierbij kijkt de zoekmachine niet alleen naar de hoeveelheid stemmen (kwantiteit), maar ook naar “wie” er stemt (kwaliteit/relevantie).

De plaats van linkbuilding binnen SEO

Voordat je bezig gaat met linkbuilding is het heel erg belangrijk dat je een solide basis hebt gelegd. Dat wil zeggen; er moet een zoekwoordonderzoek gedaan zijn, de techniek van de website moet op orde zijn en er moet al een flinke dosis content voorhanden zijn. Pas als je deze factoren op orde hebt, heeft het zin om je te concentreren op het verkrijgen van links.

Nog even alle stappen op een rijtje:

– Zoekwoordonderzoek

Voordat er kan worden begonnen met het daadwerkelijk optimaliseren van de website is het belangrijk dat je weet voor welke zoektermen er geoptimaliseerd moet worden. Hiervoor zet je het zoekwoordonderzoek in. Tijdens dit zoekwoordonderzoek ga je alle mogelijke zoekwoorden en zoekzinnen inventariseren die de doelgroep kan gebruiken om je website te vinden. In dit artikel vind je meer over het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek. Ook voor linkbuilding is het zoekwoordonderzoek belangrijk. Het linken met de juiste “anchor text” is essentieel voor linkbuilding.

– Techniek

Het optimaliseren van de techniek moet er uiteindelijk voor zorgen dat Google je website vlekkeloos kan indexeren en exact kan bepalen waar de website over gaat. Denk hierbij aan het optimaliseren van de interne linkstructuur, paginatitels, omschrijvingen, headers, lengte van teksten, bestandsnamen van afbeeldingen, enz.

– Content

Nu je er met het optimaliseren van de techniek voor hebt gezorgd dat Google je website goed kan indexeren en kan bepalen waar die over gaat, is het van belang dat je Google de juiste handvatten geeft door middel van relevante teksten. Er moet dus content gecreëerd worden over de woorden die je in het zoekwoordonderzoek hebt gevonden. Zonder (interessante) teksten over een bepaald zoekwoord, word je nooit gevonden op dat zoekwoord.

– Vergroten populariteit/authoriteit

Nu een begin is gemaakt met alle voorgaande blokken is het tijd om na te gaan denken over het vergroten van je populariteit (of autoriteit). Door het vergroten van je populariteit zal je website zwaarder wegen in de zoekresultaten. de verschillende manieren om je populariteit te vergroten:

  • Linkbuilding
  • Linkbait
  • Social Media

Bij linkbuilding draait het vooral om het aanmelden van de website bij startpagina’s / internetgidsen, aanvragen van links bij leveranciers/relaties, het kopiëren van je concurrenten, links van fora en persberichten en het ruilen van links. Alhoewel deze manier van werken weldegelijk effect heeft, zijn er tegenwoordig een aantal kanalen bijgekomen om je populariteit te helpen vergroten.

De nieuwe manier om populariteit te genereren draait veel meer om blogs, social media en vooral ook linkbait (interessante content). Kortom; de nieuwe vorm maakt gebruikt van de sociale kenmerken van het nieuwe web. Het gaat om creëren, waarderen en delen.

Ik ga in deze blogreeks NIET in op linkbait en social media (misschien in een volgende reeks). Ik ga alleen in op linkbuilding.

Linkbuilding hoort (in het ideale geval) vanzelf te gaan

Wat veel mensen vergeten, is dat linkbuilding, in principe, vanzelf hoort te gaan. Een website met goede content die haar bezoekers weet te boeien, krijgt vanzelf links. Het is dus de bedoeling als je zelf actief bezig gaat met het verkrijgen van links, dat je dit op een “natuurlijke” manier doet.

Een natuurlijk linkprofiel

Het is tegenwoordig, middels diverse “technieken”, erg makkelijk om binnen no-time een grote hoeveelheid links naar je website te krijgen. Hier zijn zoekmachines in toenemende mate alert op. Waarom? Omdat binnen 2 weken van 0 naar 300 links niet bepaald “natuurlijk” is. Precies om deze reden is het belangrijk dat je een gedegen strategie uitstippelt en niet als een dolle stier te werk gaat. Tips voor een natuurlijk linkprofiel:

  • Probeer te variëren met de anchor teksten van de links (zoekwoordonderzoek!)
    De anchor-text is de tekst waarme gelinkt word. Bij een natuurlijk linkprofiel is het belangrijk dat er gevarieerd wordt met de linktekst. stel; we willen gaan linkbuilden voor onze pagina over “zoekmachine optimalisatie”. Het is dan van belang dat er niet alleen naar deze pagina wordt gelinkt met de anchor text “zoekmachine optimalisatie”, zo zal het op de “natuurlijke manier”ook niet gebeuren. Denk bijvoorbeeld ook aan: KG Bureau, SEO, hoger in Google, toppositie Google, website optimaliseren voor Google, www.kgbureau.nl enz. Als je een goed zoekwoordonderzoek hebt gedaan weet je exact welke termen relevant zijn voor deze pagina. Gebruik deze variaties dan ook bij het aanvragen van de links!

  • Zorg voor zoveel mogelijk links van relevante pagina’s.
    Deze tip spreekt voor zich
    , maar wordt toch nog wel eens over het hoofd gezien. Bij linkbuilding is het belangrijk dat je links relevant zijn. We gebruiken weer het bovenstaande voorbeeld. Stel; we willen gaan linkbuilden voor een pagina over “zoekmachine optimalisatie”, Hiervoor is een link van een pagina gerelateerd aan dit onderwerp relevanter dan een pagina die gaat over het “schilderen van kozijnen”. Conclusie: wees kieskeurig bij het selecteren van potentiële linkpartners. Denk aan de relevantie!

  • Zorg voor een brede “range” aan IP-adressen.
    Elke website heeft een uniek IP-adres. Zie het als een soort straat + huisnummer voor websites. Bij een natuurlijk linkprofiel is het van belang dat je links van een brede “range” aan IP-adressen komt. Zo hebben bijvoorbeeld alle startpagina-dochters hetzelfde IP-adres. Met deze tool kun je het IP-adres van een website checken.

  • Zorg ook voor links naar dieperliggende pagina’s en niet alleen naar de homepage.
    Bij
    een natuurlijk linkprofiel horen niet alleen links naar de homepage. Als het goed is zijn er ook dieperliggende pagina’s die interessant zijn, en dus ook links zullen ontvangen. Vraag bij het linkbuilden dus niet alleen links aan naar de homepage, maar vergeet ook de dieperliggende pagina’s niet!

  • Ga gestaag te werk; Rome is niet in één dag gebouwd!
    Zoals hierboven al aangegeven is het niet “natuurlijk”dat er binnen 1 week 300 links naar een website verwijzen (uitzonderingen daargelaten). Ga dus gestaag te werk! Naarmate je website ouder wordt kan het tempo iets worden opgeschroefd.

De anatomie van een link

Waar kijkt Google naar bij het bepalen van de waarde van een link?

  • De “anchor text” van de link
    De grootste waarde van een link zit in de anchor text (anker-tekst) van de link. Dit is de tekst waarmee gelinkt wordt naar je website. Zorgt dus voor relevante anker-teksten. Echter vergeet niet dat het ook natuurlijk moet zijn, met andere woorden, telkens dezelfde ankertekst is onnatuurlijk!

  • Follow / NoFollow
    Met de “Follow/NoFollow Tag” is het mogelijk de zoekmachine instructies te geven over het wel of niet opvolgen van een link. Bij de NoFollow link geef je aan dat je NIET wilt dat deze link opgevolgd wordt. Links met een NoFollow tag geven dus ook geen waarde (Pagerank) door. Links met een NoFollow tag zie je vaak terug bij reacties op blogposts of op forums.Let dus op dat je straks bij het aanvragen van de links GEEN links krijgt met een NoFollow tag, omdat deze links geen waarde doorgeven aan je website. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat NoFollow links thuishoren in een “natuurlijk linkprofiel”.
  • De relevantie (qua inhoud) van de pagina met de link
    Zoals aangegeven kijkt de zoekmachine ook naar “wie” er linkt. Komt de link van een relevante website (m.b.t. een gerelateerd onderwerp), dan is deze link meer waard dan een link van een website die absoluut niets te maken heeft met die van jouw.

  • Het linkprofiel (authoriteit) van de pagina met de link
    Ook het linkprofiel van de pagina die linkt is van belang. Krijg je een link van een pagina met
    een hoge authoriteit (gebaseerd op het linkprofiel van deze website) dan krijgt jouw website een deel mee van deze authoriteit.

  • De plaats van de link op de pagina
    Google kijkt ook naar de plaats van een link op de website. Een link in de tekst zal meer waarde hebben volgens Google dan bijvoorbeeld een link in de footer.

De fundering is gelegd!

Als ik mijn werk goed heb gedaan, heb je nu een goed beeld van de basis van linkbuilding. In mijn volgende artikel ga ik het hebben over de stappen die je moet doorlopen om tot een solide linkbuilding strategie te komen.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Redactie
Wees de eerste die reageert!

Reageren