Naar
boven

Maak van jouw websiteverlaters converterende bezoekers

Websiteverlaters converteren

Misschien frustreert het je te zien dat zoveel van jouw bezoekers online aan het ‘shoppen’ zijn. Er zijn vaak meerdere websitebezoeken nodig alvorens klanten tot een aankoop overgaan. Je kunt deze bezoekers echter ook zien als een kans om meer conversies te genereren!

Door gebruik te maken van remarketinglijsten voor zoekadvertenties en Google Shopping, kun je je campagnes optimaliseren door de biedingen automatisch te verhogen voor deze waardevolle bezoekers.

Wat zijn AdWords remarketinglijsten voor zoekadvertenties?

Door remarketinglijsten toe te passen op zoekadvertenties of Google Shopping, kun je je zichtbaarheid verbeteren voor mensen die jouw website eerder hebben bezocht. Dit kunnen zowel geconverteerde als niet-geconverteerde bezoekers zijn.

Wanneer bezoekers die aan deze lijst zijn toegevoegd opnieuw in Google zoeken naar producten of diensten die jij aanbiedt, kun je hierop hoger bieden. Zo ben je op een hogere positie zichtbaar. Dit doe je door in je campagne een bodaanpassing in te stellen voor deze doelgroep, zodat de CPC automatisch wordt verhoogd met het door jou ingestelde percentage.

Dit betreft dus een vorm van remarketing waarbij de bezoeker zelf actief moet zoeken naar wat jij aanbiedt en geen remarketing zoals in het display netwerk kan worden toegepast.

Waarom zou je het willen inzetten?

Bezoekers aan je website hebben al interesse getoond in jouw producten of diensten. Zij zijn al bekend met jouw bedrijf of hebben op zijn minst je naam gezien. Extra waardevol dus!

Gebruiken deze personen na het verlaten van je website nogmaals een relevante zoekterm in Google, dan wil je extra goed zichtbaar zijn om ze weer naar jouw website te leiden en niet naar de concurrent.

Onze praktijkervaring leert dat bezoekers van deze lijst een hogere CTR, hogere conversieratio’s en betere ROI laten zien dan je AdWords-accountgemiddelde.

Wat kun je verwachten?

Voor onze klanten hebben wij remarketing voor zoekadvertenties en Google Shopping toegepast op websites van verschillende groottes en in diverse branches. De algemene conclusie is dat deze techniek kan worden toegepast op ieder soort website, m.u.v. websites binnen gevoelige categorieën.

Wij zien hierbij flink hogere doorklikratio’s, doordat de gemiddelde positie hoger is èn deze mensen jouw bedrijf al kennen. De CPC’s liggen uiteraard wel hoger dan de gemiddelde CPC over het hele account, maar door de hogere conversieratio’s voor deze doelgroep liggen de uiteindelijke kosten per conversie binnen de betreffende remarketingdoelgroep lager.

remarketing doelgroep

Hoe kun je hiermee zelf aan de slag gaan?

Maak allereerst een doelgroep “alle bezoekers” aan. Als je deze lijst vervolgens toevoegt aan je campagnes en de targeting op “alleen bieden” instelt, blijven je advertenties zichtbaar volgens je huidige instellingen, maar pas je daarnaast de bodaanpassing toe op de mensen die op je remarketinglijst staan.

Let wel op dat de lijstgrootte minimaal 1.000 moet zijn, voordat de lijst gebruikt kan worden. Wees niet te voorzichtig met het doorvoeren van de bodaanpassingen. Wil je resultaat zien, voer dan gerust +100% bodaanpassing door voor deze remarketinglijst.

Wil je het toepassen van remarketinglijsten voor zoekadvertenties uitbreiden, dan kun je met verschillende doelgroepen en verschillende bodaanpassingen werken. Denk hierbij aan verschillende lijsten voor winkelwagenverlaters of geconverteerde bezoekers met elk hun eigen bodaanpassing, afhankelijk van hoe waardevol deze bezoekers zijn.

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karin Brummel
Karin is SEA Consultant bij KG Online Marketing. Karin is de archiefkast van KG Bureau. Door haar gestructureerde werkwijze en opgeslagen informatie, vindt ze precies wat jij nodig hebt.
11 reacties op "Maak van jouw websiteverlaters converterende bezoekers"
  • Fabiana van der Heiden zegt:
    14 Jan, 2016 om 17:44

    Helder artikel, Karin. Ik werd uiteraard wel getriggerd door: “deze techniek kan worden toegepast op ieder soort website, m.u.v. websites binnen gevoelige categorieën.” Wat zijn ‘gevoelige categorieën? Kun je daar voorbeelden van geven? Al vast bedankt, Fabiana

    Reageren
    • Karin Brummel zegt:
      15 Jan, 2016 om 08:52

      Hoi Fabiana,
      Bedankt voor je reactie. Bij gevoelige categorieën kun je denken aan websites m.b.t. gezondheid, politieke of geloofsovertuiging, echtscheiding, etc. Binnen die categorieën gelden beperkingen, waardoor je geen remarketing mag toepassen.
      Groeten Karin

  • Rick zegt:
    15 Jan, 2016 om 10:32

    Volgens mij moet je hier denken aan websites over bv. SOA’s of sites als second love. :)

    Reageren
  • erwin zegt:
    15 Jan, 2016 om 14:37

    Hoi Karin,
    interessant artikel! Alleen hoe kkan je hier zelf mee aan de slag leg je het wel wat kort door de bocht uit. (of ligt dat aan mij) Zou je dat nog iets duidelijker kunnen uitleggen?
    Erwin

    Reageren
  • Anouk zegt:
    16 Jan, 2016 om 16:28

    Misschien een gekke vraag, maar hoe kom ik aan een remarketinglijst?

    Reageren
  • Eveliene van Zanten zegt:
    19 Jan, 2016 om 13:08

    Hoi Karin, interessant artikel. Een goed begin om met remarketing aan de gang te gaan. Groet, Eveliene

    Reageren
  • Marnix zegt:
    27 Jan, 2016 om 15:45

    Op het gebied van remarkering laat ik duidelijk nog kansen liggen. Ik ga snel een start maken aan de hand van dit interessante artikel. Voor remarketing heb je wel een set banners nodig is het niet?

    Reageren
    • Karin Brummel zegt:
      01 Feb, 2016 om 17:03

      Hoi Marnix,

      Bij remarketing in het display netwerk kun je inderdaad banners laten zien (al kun je daar ook tekstadvertenties voor gebruiken). Dit blog gaat echter niet over het ‘ongevraagd’ laten zien van banners of tekstadvertenties aan jouw websiteverlaters. Dit blog gaat over het hoger bieden op jouw websiteverlaters, wanneer zij zelf wederom actief in Google zoeken naar de diensten/producten die jij aanbiedt. Zo zorg je voor een betere zichtbaarheid van je advertenties bij deze doelgroep.
      Succes!

      Groeten Karin

  • Beata zegt:
    31 Aug, 2016 om 09:45

    Ik lees net dit artikel omdat we ook willen gaan starten met remarketing. Ik dacht aan een thirdparty onderneming omdat ik zelf weinig verstand hiervan heb. Kennen jullie toevallig een goed bedrijf dat remarketing aanbiedt?

    Reageren

Reageren