Naar
boven

Nog geen mobiele website? Lees hier hoe je moet starten!

Karel schreef eerder een artikel waarin hij meldde dat Google mobiele website steeds meer gaat belonen. De tijd is aangebroken: het gaat nu daadwerkelijk gebeuren! In het vorige artikel vind je een aantal tips waarmee je controleert of je website mobielvriendelijk is. Vervolgens haal je met de Google Search Console de eventuele fouten uit je mobiele website. Maar wat als je nog geen mobiele website hebt? Waar moet je dan beginnen?

Er zijn verschillende mogelijkheden om een website mobiel te maken. Het kan op de volgende manieren:

  • Responsive design (hier gaat onze voorkeur naar uit)
  • Dynamische weergave
  • Afzonderlijke URL’s

Wil je hier graag wat meer over lezen, of wil je weten hoe je de juiste keuze maakt? Dan vind je deze informatie bij Google: mobiele configuratie selecteren.

Strenge eisen voor goede mobiele website

Volgens Google moet een website aan verschillende punten voldoen, wil deze mobielvriendelijk zijn. Zo is kiezen voor alleen responsive niet voldoende. De tikelementen, zoals links, moeten bijvoorbeeld wat meer uit elkaar staan en de juiste lettergrootte moet actief zijn. Daarom is het goed om de verschillende tools te gebruiken en daarbij te testen of een website wel voldoet aan de mobiele eisen. Ik heb de handige tools uit het vorige artikel nog even voor je op een rij gezet, en ook een handleiding voor mobielvriendelijke websites toegevoegd:

Let wel op dat de rankings van mobiele websites alleen invloed hebben op de zoekresultaten die ook daadwerkelijk op de mobiel te zien zijn. Voor de desktop versie blijft dit onveranderd, ook als de website geen mobiele versie heeft.

screenshot mobiele versie kg

Uiteraard is een mobiele website niet alleen positief voor Google, maar ook voor de bezoekers. Als een pagina goed laadt, is de kans groot dat ze langer op de website blijven en eventueel een actie ondernemen.

Nieuwe ontwikkeling: de rich cards

De mobiele zoekresultaten in Google krijgen de komende tijd meer aandacht. Er zal dan ook meer gaan veranderen. Voorbeeld: bij de zoekresultaten van Engelstalige recepten zijn nu met gestructureerde gegevens de volgende onderdelen extra in de zoekresultaten mee te geven:

  • Afbeelding recept
  • Gemiddelde beoordeling en aantal beoordelingen die zijn gegeven
  • Bereidingstijd
  • Aantal calorieën

Het eindresultaat op een mobiele apparaat ziet er dan ook iets anders uit dan op een desktop. Op de afbeelding hieronder zie je hoe de zoekresultaten er op een mobiele telefoon in het verleden uitzagen, en hoe dat ontwikkeld is naar het resultaat dat je nu te zien krijgt. Het derde plaatje laat zien hoe de Engelstalige Google websites de resultaten nu laten zien. Deze resultaten heten ‘rich cards’.  

zoekresultaten op mobiel ontwikkeling

Op dit moment zien de Nederlandstalige Google zoekresultaten er nog niet zo uit als op de rechterafbeelding. Je kunt jezelf hier echter al wel op voorbereiden door de nodige onderdelen te implementeren. Welke soorten rich cards zijn nu Engelstalig beschikbaar? Dat zijn recepten en films. In de toekomst zal dit waarschijnlijk nog wel uitbreiden en de integratie met Google AMP zal verder uitgebouwd worden door Google.

Wil je meer weten over rich cards? Bekijk dan de rich card mogelijkheden bij Google.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick Reinders
Rick is SEO consultant bij KG Bureau. Rick is de encyclopedie (Rikipedia) van KG Bureau. Voor alle internet-vragen en informatie kun je bij hem terecht.
Wees de eerste die reageert!

Reageren