Naar
boven

Social media buttons zijn slecht voor je conversie!

Iets wat ik zelf al verkondig sinds het bestaan ervan is nu ook bevestigd middels een test: social media deelbuttons verlagen de conversie!

Op het blog van Visual Website Optimizer is dit artikel verschenen. Eén van hun klanten heeft een test gedaan om te kijken wat er gebeurt wanneer je de social media share-buttons verwijdert. Het antwoord is duidelijk: het heeft gezorgd voor meer conversies!

2 belangrijke redenen

Zelf wist ik dit al, of beter gezegd, vermoedde ik dit al op basis van mijn ervaring. Maar nu is het dus ook getest.

De twee belangrijkste redenen:

  • Negatieve social proof (de deelknoppen bevatten vaak een 0 of laag cijfer waardoor het lijkt alsof niemand dit heeft gedeeld en het dus ook niet interessant is)
  • Doel is bestelknop, niet delen! (de knoppen leiden dus af van het oorspronkelijke doel)

Lees zeker het hele artikel eens op hun blog. En daarna zelf gaan testen uiteraard! Misschien dat je zo ook wel 11% meer conversie behaalt.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
26 reacties op "Social media buttons zijn slecht voor je conversie!"
  • Janneke zegt:
    14 Feb, 2014 om 09:37

    En wat staat er onder dit stukje…juist deelbuttons ;)

    Reageren
  • Tens zegt:
    14 Feb, 2014 om 11:57

    Dit is maar 1 magere korte case geweest en er wordt maar weinig vrijgegeven. Daar valt niet veel uit te halen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      17 Feb, 2014 om 08:44

      Ik ben het volledig met je eens Tens dat dit niet het meest sluitende onderzoek is.

      Toch bevestigt het voor mij wel het vermoeden wat ik al heel erg lang heb. En dat deel ik met jullie.

  • edwin zegt:
    14 Feb, 2014 om 14:02

    Janneke, je snapt t niet he? ;-)

    Reageren
  • Dennis zegt:
    14 Feb, 2014 om 16:29

    Karel, waar je dit blogbericht mee afsluit klopt niet helemaal.

    Je stelt een conversieverhoging van 11%(!), wat niet in het artikel staat.

    Er wordt 11,9% meer op de ‘toevoegen aan winkelwagen’ button geklikt. Nog steeds een mooie stijging natuurlijk maar dit zal geen 12% stijging in conversie opleveren.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      17 Feb, 2014 om 08:45

      Dennis, klopt wat je zegt! Laten we zeggen dat de microconversie met 11% stijgt maar de macroconversie niet!

  • L.B. zegt:
    15 Feb, 2014 om 18:57

    Er is een verschil tussen een like button met 2 likes en eentje met 3124 likes. Met die laatste zal het product beter verkopen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      17 Feb, 2014 om 08:46

      Eens! Maar in de meeste gevallen (ik schat 99,99%) van alle producten op het internet is dit vaker 0 dan 3124 ;-).

  • Chris zegt:
    16 Feb, 2014 om 17:27

    Interessant onderzoek! Ik vroeg mezelf ook altijd al af of die buttons nu wel of geen toegevoegde waarden hebben. Denk dat ik dus ook maar eens ga testen. Al denk ik stiekem wel dat een Google +1 knop een positief effect heeft op de ranking…

    Reageren
  • Robert zegt:
    20 Feb, 2014 om 11:07

    Je kunt ook de count weglaten. Mensen die willen liken kunnen dat gewoon blijven doen. Opgelost toch?

    Reageren
  • Jasper Runneboom zegt:
    20 Feb, 2014 om 11:08

    Mooi onderzoek en zeker een interessant inzicht. Maar zoals diverse mensen aangeven is er nog wel iets af te dingen op het onderzoek.

    Want, hoeveel is het delen van een artikel waard voor jouw bedrijf? Stel dat iemand de pagina deelt en je daardoor een nieuwe klant krijgt, of in ieder geval een nieuwe prospect en meer bekendheid. Is dat niet waarde?

    De directe conversie is misschien lager door een social media button maar de totale conversie op de langer termijn beschadig je misschien door ze niet erop te zetten.

    Dit zijn wat gedachten van mij, geen idee of het te onderbouwen is met cijfers. Maar wilde ze graag even delen.

    Reageren
  • Jacq Nijssen zegt:
    20 Feb, 2014 om 11:12

    Geef me hier eens een verklaring voor:
    2 sites met gelijke inhoud.
    1ste site gedeeltelijk in ADWORDS
    2de site helemaal niet in ADWORDS

    De tweede site staat volledig bij de ‘plaatjes’ in Google, de 1ste bijna niet.
    De tweede is veel beter zichtbaar in Google, de eerste alleen in de advertenties.

    Trek je conclusie…….. Jacq

    Reageren
  • Hans Kuiters zegt:
    20 Feb, 2014 om 11:19

    Met Robert. Aantallen weglaten.

    Reageren
  • Hendrik-Jan zegt:
    20 Feb, 2014 om 11:30

    Ik schreef drie jaar geleden al een dergelijk stukje op 42bis. Ze staan nog altijd op mijn website en bij mij heeft het niet zoveel effect. http://www.42bis.nl/2011/05/heeft-een-social-media-button-op-je-website-effect/

    Reageren
  • Jo zegt:
    20 Feb, 2014 om 12:43

    Voor bedrijven zal hetisschien wel kloppen maar voor verenigingen of sociale of maatschappelijke sites heb je juist die social media buttons nodig.

    Reageren
  • Romano Groenewoud zegt:
    21 Feb, 2014 om 06:25

    Legt natuurlijk ook aan je doel. Wil je zoveel mogelijk producten kopen of wil je juist awareness, community of iets dergelijks creëren. In dat laatste geval is het natuurlijk beter om die social media sharing buttons wel te tonen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      21 Feb, 2014 om 11:10

      We spreken hier over een webwinkel, daar wil je natuurlijk dat de producten verkocht worden.

  • Dominique zegt:
    21 Feb, 2014 om 12:27

    Ooit gehoord van duplicate content Jacq?

    Reageren
  • Jurmen zegt:
    21 Feb, 2014 om 20:26

    Ik zou toch gaan voor het delen. Als mijn neef iets leuk vindt zou ik ook graag willen zien wat dat is. Meer bezoekers op je webwinkel meer verkopen.

    Reageren
  • Patrick zegt:
    23 Feb, 2014 om 22:56

    Misschien delen nadat er een bestelling is geplaatst? Dan hen je gelijk de echte ambassadeurs te pakken :-)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      24 Feb, 2014 om 10:20

      Dat is inderdaad een veel beter idee.

  • Patrick zegt:
    23 Feb, 2014 om 23:05

    Het gaat overigens niet over conversies maar over dat de klikken op de cta 11,9% is gestegen….. Moet je nog een paar buttons weghalen wedden dat het stijgt…

    Reageren
  • Rob zegt:
    27 Feb, 2014 om 05:16

    Heeft het weglaten van share of like buttons geen negatief effect op de ranking van de de website in het algemeen? Ik zie bij een aantal test sites voor je SEO resultaat dat de buttons op je website een redelijk groot positief effect hebben op je algemene SEO score.

    Reageren
  • Ben Gidding zegt:
    27 Feb, 2014 om 12:48

    Tens in het begin van dit artikel heeft er niet zo’n hoge pet van op, maar… het heeft toch aardig wat losgemaakt. Meer reacties dan ooit, Karel, als je het mij vraagt. :)

    Reageren
  • Sander zegt:
    03 Mrt, 2014 om 15:23

    Het punt met social media is dat het meer is ingericht om naamsbekendheid te genereren. Berichten worden via social media gedeeld, maar jouw potentiële klant die een dergelijk bericht voorgeschoteld krijgt zal hier niet naar opzoek zijn.

    Om deze reden ligt de conversie van social media een stuk lager dan wanneer een bezoeker binnenkomt via bijvoorbeeld een SEA campagne. In het laatste geval is de gebruiker daadwerkelijk opzoek naar een product dat jij hen biedt (anders zal je er niet mee adverteren).

    Reageren
  • Robert zegt:
    06 Mrt, 2014 om 12:28

    Heeft iemand al eens gekeken naar de negatieve impact van buttons als Facebook en Google Plus op de laadtijd?

    Beide buttons zorgen bij mij voor 15 extra requests op de 32 bestaande.

    Wat levert een Plus One button op voor een webshop? Facebook likes begrijp ik wel.

    Door het gebruik van beide neemt de laadtijd toch behoorlijk toe.

    Wat is er belangrijker? Laadtijd of een Plus One button waar eigenlijk nooit op wordt geklikt?

    Reageren

Reageren