Volledige handleiding voor Twitter NewProfiles mét template download!

Karel
14/5/2014
Social media
X
min leestijd
Karel
14/5/2014
Social media
X
min leestijd

Twitter gaat de komende tijd een boel wijzigingen doorvoeren. In dit artikel kom jij erachter wat je moet doen om er zeker van te zijn dat jij klaar bent voor het nieuwe Twitter profiel! Ik laat je niet alleen de nieuwe features zien, ik geef ook nog een aantal tips om ervoor te zorgen dat jij het beste uit de Twitter “NewProfiles" haalt.

Nieuwe features Twitter “NewProfiles"

Laten we eerst de nieuwe features op een rij zetten. Dit gaat allemaal veranderen:

  • Grote nieuwe header in plaats van de achtergrond foto (afmetingen 1500 x 500 px).
  • Nieuwe profielfoto (afmetingen 400 x 400 px).
  • Tweets pinnen - je kunt je favoriete tweets bovenaan je tijdlijn vastzetten.
  • Best tweets - de tweets die de meeste betrokknheid hebben opgeleverd (geretweet, toegevoegd als favoriet, op gereplyed is worden voortaan groter weergegeven op de tijdlijn en zullen daarmee meer opvallen.
  • Filteren van tweets - het is mogelijk om tweets te filteren op tweets met retweets, tweets met replies of bijvoorbeeld tweets met of zonder foto / video. Op deze manier kun je als bezoeker van andermans profiel zelf kiezen welke tweets je wit bekijken.
9 filters tijdlijn tweets

Het kan zijn dat de nieuwe opties nog niet bij jou beschikbaar zijn, vanaf 28 mei wordt het nieuwe profiel in ieder geval voor iedereen verplicht:

New http://t.co/JbzACuw5a2 profiles will be turned on for everyone May 28. Get ahead of the curve & update yours: http://t.co/GpCan7yXGw"" Twitter (@twitter) May 6, 2014

Rondleiding door het nieuwe Twitterprofiel

Het is heel makkelijk om via Twitter de korte rondleiding te volgen en vervolgens alle aanpassingen door te voeren. Tijd om aan de slag te gaan met jouw Twitter account! Klik daarvoor (lukt alleen via desktop) op “Take a look!" bovenaan op je profielpagina.

Nieuw profiel

Verschijnt er bij jou nog geen knop? Ga dan naar deze pagina om het nieuwe profiel te activeren. (Let op: werkt alleen op desktop, nog niet beschikbaar op de mobiele website!)

Nieuwe profielfoto

2 Nieuwe profielfoto

Je start bij de profielfoto, deze heeft een nieuw formaat: 400 x 400 pixels. Zoals je ziet stretcht Twitter automatisch de foto die je eerder hebt geüpload, dit zorgt vaak voor wazige foto's dus upload een nieuwe foto (of afbeelding) van goede kwaliteit. Zorg voor een herkenbare profielfoto, aangezien veruit de meeste mensen twitter via de app bekijken, waarbij je profielfoto klein wordt weergegeven!

twitter op mobiel

Twitter mobiele app weergave tijdlijn met kleine profielfoto

Nieuwe header

3 Nieuwe header

De nieuwe header moet je uploaden als 1500 x 500 px, maar het zichtbare gedeelte is slechts 1500 x 354 pixels. Let er bij je ontwerp op dat je boven én onder 70 pixels vrij houdt van de randen (met dank aan Herman Couwenbergh voor de tip!). En uiteraard links geen tekst plaatst, aangezien daar je nieuwe profielfoto komt te staan. Klik op de tekst “Voeg een foto toe" zodat je een nieuwe afbeelding kunt uploaden.

4 Nieuwe header uploaden

Kies vervolgens jouw nieuwe header en schaal deze zo min mogelijk op (vergroten), daar wordt de kwaliteit alleen maar minder van. Zorg gewoon voor een goede afbeelding in het juiste formaat.

5 Nieuwe header schalen

Klik vervolgens op “Toepassen" om de wijzigingen op te slaan.

Tips voor een goede header

Als voorbeeld heb ik hier een foto van ons kantoor genomen, maar je kunt natuurlijk ook gebruik maken van een zelf gemaakt afbeelding met daarop minstens een van de volgende elementen:

  • Website URL;
  • Call-to-action (Bv. “Download gratis de handleiding Social media strategie op de blog!";
  • Slogan / tagline (Wij gebruiken: "Praktisch (alles) over internet marketing!");
  • Logo;
  • Foto van jezelf (of medewerkers);
  • Foto van je bedrijf;
  • Icoontjes van andere social media kanalen waarop je actief bent. Dit hebben wij bijv. gedaan in de “oude"Twitter achtergrond.
11 vb social media links

Tip: download gratis onze Twitter header template

Wij hebben een simpele template gemaakt in Photoshop zodat je daar snel kunt zien waar je de belangrijkste content op je header veilig kunt plaatsen. Het grijze vlak is het gedeelte waar je veilig content kunt plaatsen:

voorbeeld template twitter header KG.nl

vb. template geüpload op Twitter

De volledige template ziet er in Photoshop als volgt uit:

Twitter header template KG.nl

De blauwe balken worden (zoals je in het eerste voorbeeld ziet) niet getoond, deze moet je daarom ook vrij laten. Klik op de afbeelding om de Photoshop-file (.PSD) te downloaden.

Tweets pinnen

Je kunt je favoriete tweets bovenaan op je tijdlijn vastzetten.

6 Tweet pinnen

Ideaal om tweets met een hoge engagement, link naar je laatste webinar, nieuwste blogpost of populaire download (whitepaper) in de spotlights te zetten. Pas de tweets wel regelmatig aan, wanneer er een tweet van een aantal weken terug bovenaan blijft staan lijkt het net alsof er weinig activiteit gaande is op je profiel.

Best tweets

Wanneer je tweet wordt beantwoord, geretweet of als favoriet wordt gemarkeerd wordt ‘ie uitvergroot op je tijdlijn.

8 best tweet

Je moet er dan wel voor zorgen dat jouw tweets de aandacht trekken én voor interactie met je volgers zorgt. Een aantal tips:

Maak gebruik van vermeldingen

Tweet je bijvoorbeeld een artikel geschreven door een gastschrijver of artikel van een andere website? Vermeldt diegene dan in je tweet!

Maak gebruik van hashtags

Door slim gebruik te maken van hashtags kun je inspelen op online discussies rondom je merk, trending topics of bijv. een evenement. Op deze manier kun je (d.m.v. het strategisch inzetten van de hashtags) jouw doelgroep vergroten.

Stel vragen

Betrek je volgers actief én vraag ze om hen mening.

Retweet zelf ook

Vertoon zelf het gedrag dat je graag van anderen ziet, dus retweet ook tweets van anderen. Hiermee bedoel ik niet de tweets waarin je zelf wordt vermeldt. Retweet de tweets die jij interessant vindt om met jouw volgers te delen.

Voeg tweets van anderen toe als favoriet

Tweets waarin je wordt vermeldt zijn daarentegen wel heel erg geschikt om als favoriet te markeren. Daarmee laat je tevens aan diegene zien dat je de tweet waardeert.

Beantwoord vragen

Het tegenover gestelde van het vragen stellen is het actief op zoek gaan naar vragen en deze beantwoorden. Laat zien dat je een expert bent op jouw vakgebied!

Gebruik de juiste lengte in je tweets

Iedereen weet dat je maximaal 140 karakters mag gebruiken. Maar wanneer je tweet wordt geretweet komt er niet alleen “RT" voor te staan, ook jouw twitternaam. Het zou jammer zijn wanneer het bericht afgekapt wordt. gebruik daarom tussen de 70 en 100 karakters dat is ideaal.

Maak gebruik van foto's

Updates met foto's vallen op!

Twitter foto

Tweet met afbeelding valt goed op en is 5 keer geretweet & 4 keer als favoriet gemarkeerd!

Maak gebruik van links

Twitter is voor veel mensen een bron van het laatste nieuws en info. Maak gebruik van links in je tweets om je volgers te voorzien van content. Uiteindelijk komt het neer op het delen van handige, unieke en interessante content waar je volgers daadwerkelijk iets aan hebben!

Tot slot: live zetten van het nieuwe profiel

Wanneer je er helemaal klaar voor bent is er nog één handeling nodig om ervoor te zorgen dat iedereen kan genieten van je nieuwe profiel ;-). Klik hiervoor op de grote blauwe knop “Zet het aan!" en hij gaat live.

10 live zetten

Heb jij al een nieuw profiel? Als het goed is heb je nu enig idee hoe jij de nieuwe opties in je voordeel gaat gebruiken ;-). Laat een reactie achter!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier