Naar
boven

Verleidt Pinterest tot aankoop?

Is Pinterest “the place to be” met de feestdagen in aantocht? In hoeverre worden consumenten beïnvloed door het pinnen van producten? Leidt dit daadwerkelijk tot aankopen? Onderzoek geeft antwoord: ja!

Invloed op koopgedrag

Uit verschillende onderzoeken blijkt dit visuele netwerk wel degelijk invloed te hebben op het koopgedrag van consumenten. Mensen raken veel sneller geïnspireerd om iets te kopen, nadat ze het hebben gezien op Pinterest. Sterker nog: 69% van de consumenten vertelde een product te hebben aangeschaft, nadat ze het vonden op Pinterest.

Bizrate Insights deed onderzoek naar de manier waarop consumenten in contact komen met retailers op Pinterest. Daarbij was de vraag of Pinterest daadwerkelijk voor conversie kan zorgen. Ze vergelijken Facebook vs. Pinterest: welk sociaal netwerk wint op het gebied van conversie en productinspiratie? Want vergeet niet: afbeeldingen doen het ook erg goed op Facebook.

Pinterest inspireert

Wanneer we kijken naar de redenen voor gebruik van Facebook of Pinterest, valt op dat Pinterest vele malen meer wordt gebruikt (70% tegenover 17%) om inspiratie op te doen voor aankopen. Ook voor het op de hoogte blijven van de laatste trends en het verzamelen van items is Pinterest, volgens de online consument, “the place to be”.

Contact met merken

Merkassociatie blijkt sterker te zijn op Pinterest, 43% geeft aan Pinterest te gebruiken om in contact te komen met merken waarmee zij zichzelf identificeren. Bijna het dubbele van de 24% aan Facebookgebruikers die Facebook om diezelfde reden gebruiken. Opvallend is het verschil tussen beide gebruikers op het gebied van betrokkenheid. Pinterestgebruikers zijn vaker “creators”, zij delen en creëren merkgerelateerde content en Facebookgebruikers zijn vaker “participators”: zij maken gebruik van promotionele activiteiten van merken en bedrijven.

Facebook verslaat Pinterest op bereik

Ok, het is inderdaad zo dat het aantal consumenten met een Facebook account nog steeds vele malen groter is dan consumenten met een Pinterest account. Daarentegen groeit de bekendheid van het platform nog steeds: in Nederland wordt de site iedere maand door 220.000 mensen bezocht.

Infographic: “From Pinterest tot Purchase”

VisionCritical vroeg 500 Pinterestgebruikers naar de wijze waarop Pinterest invloed heeft op hun koopgedrag. Een aantal interessante feiten op een rijtje:

  • 12% van de gebruikers kocht online een product na “pinnen” op Pinterest.
  • 16% van de gebruikers kocht offline een product na “pinnen” op Pinterest.
  • 1 op de 5 gebruikers koopt daadwerkelijk producten na “pinnen”.
De volledig infographic vind je hier!

Secret Board

Met de aankondiging van de nieuwe “secret boards” zal de populariteit van Pinterest (en daarmee de inspiratie) alleen maar toenemen. Gebruikers kunnen voortaan een privé board aanmaken waar ze hun favoriete items kunnen verzamelen. Ideaal, vooral met het oog op de feestdagen. Het is ook mogelijk familie en vrienden uit te nodigen om mee te pinnen. Afbeeldingen die je pint op een “secret board” zullen nergens anders op Pinterest verschijnen. Ideaal voor verlanglijstjes ;-)!

Conclusie

Pinterest kan wel degelijk helpen bij het verleiden tot aankoop. Met de nieuwe toevoeging van “Secret boards” zullen veel consumenten de komende tijd gebruik gaan maken van het sociale netwerk. Ben je nog aan het twijfelen of je wel of niet aan de slag kunt op Pinterest? Lees hier hoe je Pinterest inzet als marketingtool.

Ik ben benieuwd of jij Pinterest al gebruikt voor je business, zo ja: wat is je strategie? Laat een reactie achter!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
8 reacties op "Verleidt Pinterest tot aankoop?"
  • Mark zegt:
    14 Nov, 2012 om 10:15

    Hallo Lianne,

    Een kleine kanttekening bij je hype-hype-hoera-verhaal: ervaringen leren dat het overgrote deel van je bezoekers (Pinterest-engagers) uit het buitenland komt.

    Als je alleen in NL actief bent: think twice…

    Reageren
  • Bram zegt:
    14 Nov, 2012 om 11:44

    Boeiend artikel! Het klopt inderdaad dat Pinterestgebruikers nog niet erg actief zijn in België en Nederland, maar wat niet is kan niet komen. Wij hebben alvast enkele succesvolle verkopen gerealiseerd via dit kanaal.

    Reageren
  • Kees zegt:
    14 Nov, 2012 om 13:13

    Uit eigen ervaring is Pinterest een heerlijk sociaal medium voor toch echt visueel interessante zaken. Zelf doe ik veel met make-up en beauty via Pinterest. Dat werkt goed.

    Het Nederlands Pinterest is inderdaad zeer klein. Bijna alle volgers lijken ook allemaal uit het buitenland te komen. UK of US. Zelf stuur ik Nederlandse traffic via een email nieuwsbrief naar mijn Pinterestboards toe.

    Hopelijk wordt het in NL een stuk populairder in de toekomst, net als FB pas later groot werd in NL.

    Reageren
  • Stefan zegt:
    15 Nov, 2012 om 12:13

    Het is een groeiende markt en inderdaad de visuele instelling is belangrijker bij de internet kopers. Het wordt tijd voor de internet marketing buro’s om er op in te springen en de optimalisatie te bekijken.

    Reageren
  • Lianne Soer zegt:
    15 Nov, 2012 om 12:59

    Mark @Bram @Kees @Stefan

    Dank voor jullie reacties!

    Het is inderdaad nog (relatief) klein in NL, maar ik denk dat dat de komende tijd zal gaan veranderen en dat Pinterest wel eens erg hard kan gaan groeien. Ik zou het als onderneming zeker in de gaten houden en profiteren van deze (rustige) tijd om een gedegen account op te bouwen en boards te vullen met interessante en mooie pins.

    Reageren
  • mark zegt:
    15 Nov, 2012 om 13:33

    @Lianne e.a.

    Dat het aantal bezoekers/gebruikers van Pinterest in NL de komende tijd zal groeien, dat geloof ik ook wel.

    Als het in de rest van de wereld ook zo hart groeit, blijft het aandeel NL gelijk.

    Pinterest gaat om plaatjes. In tegenstelling tot tekst speelt taal nauwelijks/geen rol. Een Chinees zal niet zo snel mijn tweet re-tweeten, laat staat dat hij mij gaat volgen.

    Een plaatje repinnen /leuk vinden op Pinterest of mijn prikbord volgen, kan een Chinees wel. Maar zal hij oko doorklikken naar het product in mijn webwinkel en het dan kopen…?

    Marketing wise gezegd: een sterk engagement zal van minder invloed zijn op je uiteindelijke sales.

    Waar m.i. een kans zou kunnen liggen voor Pinterest, is om zoals bijvoorbeeld Google (de inhoud van) je site location based te maken. Dus kom je uit Duitsland, dan krijg je standaard google.de en vind je eerst zoekresultaten in het Duits.

    Zo’n location bases presence vraagt om een zeer groot bezoekers- en contentvolume. Ik wens het Pinterest van harte toe!

    Reageren
  • Stefan zegt:
    15 Nov, 2012 om 13:56

    Ik vind Pinterest een hele interessante tool, maar ben er nog niet helemaal uit hoe dit in te moeten zetten ter ondersteuning van onze huidige marketingactiviteiten.

    Reageren
  • Katrina zegt:
    30 Dec, 2012 om 11:28

    Dank voor de interessante informatie. Wij verkopen vooral aan B2B klanten en daar moet het gebruik van Pinterest in Nederland echt nog op gang komen. B2B kopers zijn echter ook consumenten in hun vrije tijd, dus als het echt snel gaat lopen zullen wij het ook we gaan zien.

    Reageren

Reageren