Naar
boven

Waarom een goede SEO-strategie steeds belangrijker wordt!

zoekresultaten

Afgelopen week zijn we weer aan de slag geweest met een grote update voor onze cursus zoekmachine optimalisatie. Hiervoor heb ik ook weer een aantal video’s gemaakt. In één van die video’s doorloop ik de zoekresultaten van Google.

Eventjes tussendoor, zo zag de Google resultatenpagina er in 1998 uit:

google-1998

Een groot contrast met de video die ik gisteren maakte…

De resultaten van 1998 waren 100% organisch, boven de vouw én onder de vouw. Dat is tegenwoordig wel anders. Dit dwingt ons enerzijds om ook met Google AdWords aan de slag te gaan en anderzijds om onze SEO-strategie nog strakker neer te zetten. Want de organische resultaten worden steeds schaarser…

Hoe ziet een resultatenpagina er tegenwoordig uit?

Waarschijnlijk zie je ze dagelijks meerdere keren, maar hieronder een aantal screenshots van hoe de resultatenpagina’s er bij verschillende soorten zoekopdrachten uit zien:

Webwinkel zoekopdracht

webshop-zoekresultaten

12 advertenties, 3 organische resultaten boven de vouw

Automerk zoekopdracht

automerk-resultatenpagina

4 advertenties, 1 organisch resultaat boven de vouw

Lokale zoekopdracht

lokaal-resultaat

4 advertenties, 3 organische lokale zoekresultaten

Top 2 of niet meer boven de vouw zichtbaar!

Wanneer je naar de bovenstaande voorbeelden kijkt zul je afhankelijk van het soort zoekopdracht gemiddeld in de top 2 moeten staan om überhaupt nog zichtbaar te zijn boven de vouw. Met de ervaring die ik in die jaren heb opgebouwd kan ik oprecht zeggen dat dit een hele uitdaging is.

Je SEO-strategie moet hierdoor opnieuw tegen het licht worden gehouden. Zoektermen waarmee je een paar jaar geleden nog ergens halverwege de pagina stond staan nu op de tweede pagina. Lees: dit levert je geen verkeer meer op.

Doordat er steeds minder ruimte beschikbaar is voor de organische resultaten (de gratis zoekresultaten) wordt het ook steeds belangrijker om te focussen op details, zoals bijvoorbeeld een snelle website.

Lokale zoekresultaten zijn nog moeilijker!

Een groot deel van de zoekopdrachten die jij dagelijks uitvoert hebben een lokale inslag. Je zoekt een restaurant in de buurt, wil weten waar je product x nog kan kopen, waar je een APK kunt laten doen of hoe laat een bepaalde film draait bij jou in de stad.

Als lokale ondernemer kun je dus profiteren van deze zoekopdrachten. Maar kijk nog eens goed naar de resultatenpagina van de lokale zoekopdracht. In ons voorbeeld zijn er slechts drie organische resultaten, die ook nog eens in het lokale blok worden getoond.

Sinds kort worden er nog maar drie resultaten getoond in het lokale blok (local search pack), voorheen waren dit er soms wel tien. Ook als lokale ondernemer wordt het je dus niet makkelijk gemaakt.

Binnen onze pas gelanceerde cursus zoekmachine optimalisatie voor lokale ondernemers focussen we ook op het bereiken van die top drie. Want de vierde plaats telt eigenlijk niet meer mee!

Conclusie

Tja, ik denk dat de conclusie duidelijk is. Het wordt steeds lastiger om op een organische manier zichtbaar te zijn in Google. Daarom mijn advies: blijf je focussen op het ontwikkelen van geweldige content, zorg ervoor dat je een topservice levert aan je klanten en werk aan je naamsbekendheid/merknaam.

Ik ben uiteraard erg benieuwd naar jou mening/visie omtrent deze ontwikkeling bij Google!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
9 reacties op "Waarom een goede SEO-strategie steeds belangrijker wordt!"
  • Luca zegt:
    14 Apr, 2016 om 13:57

    Ik verwacht dat Google de advertenties wel weer terug gaat brengen naar 3. In mijn beleving zijn er nog heel veel mensen die de advertenties overslaan en alleen naar het organische gedeelte kijken. Als Google de beste wil blijven zullen ze hier toch rekening mee moeten houden.

    Reageren
  • Ruben de Vries zegt:
    14 Apr, 2016 om 14:27

    Ha Karel,

    Leuk artikel!!

    Ik ben het ook helemaal met je eens dat het steeds belangrijker wordt om de SEO / zoekmachine optimalisatie professioneel op te pakken!

    Dit is ook de reden dat ik een recent onderzoek omtrent SEO uit de US heb herschreven naar het Nederlands waar veel belangrijke bevindingen staan, ik kan je hier nog veel meer over vertellen, wellicht zijn een aantal punten interessant als toevoeging op je artikel (het artikel is te vinden op https://onlinemarketing.nl/seo/zoekmachine-optimalisatie/).

    Veel succes met je business!

    Reageren
  • Joost zegt:
    14 Apr, 2016 om 14:31

    Aan de andere kant maakt dit een nummer 1 of 2 positie wel veel waardevoller toch

    Reageren
  • Gerard zegt:
    14 Apr, 2016 om 15:33

    Met het zoeken in Google maak steeds vaker gebruik van UBlock om van de rommel af te zijn of ik ga vaak sneller naar de 2e pagina met zoekresultaten. En als adverteerder vraag ik me nu af of de kosten voor een conversie niet toenemen? immers ik wil niet meer bezoekers, maar meer klanten!

    Reageren
  • Peter De Bruyn zegt:
    14 Apr, 2016 om 18:20

    Blij van je nog eens te lezen. Ligt dat aan mij omdat ik bepaalde artikels gemist heb of aan jou omdat je minder schrijft?

    Reageren
  • Marc zegt:
    14 Apr, 2016 om 18:58

    Uitgaande van het ‘boven de vouw’ principe komt het inderdaad neer op hetgeen door jou beschreven. Echter is er 1 variabele die we niet mogen vergeten: het gebruikersgedrag.

    Wat gaan de gebruikers doen met het de huidige wijzigingen in lay-out? De pagina krijgt een meer verticale verhouding doordat de ruimte rechts minder benut wordt. We zijn op onze mobiel en tablet gewend om te scrollen en te swipen als een malle.

    Reageren
  • Coen Olde Bijvank zegt:
    15 Apr, 2016 om 07:12

    In een vorige artikel over SEO had ik al een reactie geplaatst over het minder organische verkeer naar de website.. ‘maakte allemaal niet zoveel uit alleen die 4e advertentie’

    https://www.karelgeenen.nl/22/mijn-website-verliest-waarde-wat-nu/#respond

    Gelukkig lees ik nu dat jullie er op terug komen en wel degelijk zeggen dat het steeds moeilijker wordt, fijn ;)

    Overigens goed artikel weer!!

    Coen

    Reageren
  • Wim Steelink zegt:
    15 Apr, 2016 om 11:40

    Hoi Karel,
    Dit bewijst volgens mij, hoe kortzichtig Google is, als het gaat om geld verdienen met hun zoekmachine.
    Ik gebruik al minstens 2 jaar een Adblocker en ben daar heel tevreden over. Geen irritante advertenties meer. Dus ik heb 10 organische resultaten boven de vouw. En als iedereen een Adblocher zou gebruiken zit Google zonder inkomsten. Dan komen ze zeker wel terug op hun beslissing en gaan ze weer over op de zijbalk advertenties. Dus iedereen aan de Adblocker!

    Reageren
  • Inge zegt:
    18 Apr, 2016 om 10:56

    Fijn artikel Karel!

    Aan degenen die UBlock, Adblocker en dergelijke gebruiken: ik vraag me af hoeveel ‘leken’ deze tools gebruiken. Volgens mij zijn er nog steeds heel veel gebruikers die niet in de gaten hebben voor wat die gele blokjes ‘Adv.’ staan en klikken ze bijgevolg lustig op de bovenste zoekresultaten.

    Oplossing voor mijn kleine webshop: omnichannel. Niet enkel meer focussen op online maar ook offline gaan, en dit in combinatie met branding-strategie. Hiervoor is Facebook (organisch en betalend) bij mij trouwens een mooi medium gezien mijn doelpubliek hier sterk actief is. En ik moet eerlijk zijn: ook Google sponsoren via AdWords…

    Reageren

Reageren