Wat mensen verwachten van de communicatie op je website
Deze grafiek toont het je:
Bron: onderzoek door het copywriting bureau Stratton Craig uit Londen.De vraag is gesteld aan 690 consumenten.
De grafiek verbeeldt het antwoord op de vraag: Wat vind je het meest belangrijke aan de communicatie van een bedrijf?Opvallend is dat alle leeftijdsgroepen het unaniem eens zijn: helderheid is wat zij het belangrijkste vinden aan de communicatie van een bedrijf.Ook over het tweede belangrijkste aspect zijn ze het ook roerend eens: de mogelijkheid tot interactie. In de meest recente Meclabs Research Digest concludeert Daniel Burstein daaruit:“Je websitebezoekers geven geen moer om de lengte van je teksten, ze willen een antwoord op hun vragen."Je content is enkel effectief als die de waarde van wat jij te bieden hebt zo helder maakt dat het je websitebezoekers (potentiële klanten) helpt een beslissing te nemen. En liefst de beslissing om te klikken op je call to action.
Helderheid overtreft overtuiging
Dat Burstein niet staat te kijken dat respondenten unaniem voor helderheid kiezen, verbaast me niet. Het aan Meclabs gelieerde MarketingExperiments.com presenteerde tijdens een webinar in 2009 hun belangrijkste conclusie uit de duizenden experimenten die ze tot dan hadden gedaan:Clarity Trumps Persuasion: How changing the first seven seconds of user experience drove a 201% gain!In het artikel ‘Zo geef je binnen 7 seconden antwoord op de 3 vragen die elke bezoeker van je website zich onderbewust stelt' ga ik dieper in op de 3 belangrijkste aspecten om helderheid te communiceren.Dus ...Zorg dat jouw website/webshop helder maakt dat jij de antwoorden op hun vragen hebt, de oplossingen voor hun problemen, dat je aan hun wensen en behoeften kunt voldoen. En geef ze de mogelijkheid daarvoor met jou de interactie aan te gaan!PS: Om de lengte van je webteksten te bepalen, presenteerde ik eerder al een checklist in het artikel ‘Wat is beter: korte of lange webteksten?'