Naar
boven

Zelf de productfoto’s maken voor je webwinkel? Zo doe je dat!

Heb je plannen voor het starten van een webwinkel of ben je al druk bezig dan kom je er niet onderuit. Je hebt foto’s nodig van je producten. De tijd dat we met alleen een omschrijving uit de voeten konden ligt achter ons. Op zijn minst 1 mooie foto is vereist en het liefst meer!

Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Als je dan bij je collega’s kijkt en daar fraaie productfoto’s ziet met een stralend witte achtergrond en heldere kleuren denk je vast: “Dat wil ik ook!”. Je gaat met je fototoestel aan de slag, maar het lukt niet.

In dit artikel neem ik je bij de hand en vertel ik hoe je eenvoudig een goed resultaat kunt verkrijgen. Hopelijk worden je foto’s hierna de moeite van het bekijken waard en gaat je conversie met sprongen omhoog!

De voorbereidingen

Wat heb je nodig?

  • Een fotocamera, bij voorkeur eentje die je handmatig kunt bedienen, zoals een bovenklasse compactcamera, een spiegelreflex of een systeemcamera.
  • Een degelijk statief is onmisbaar.
  • Een rol wit papier.
  • Verlichting, zoals bijvoorbeeld daglichtlampen. Kijk bijvoorbeeld eens bij Cameranu.nl voor voorbeelden. 2 Lampen is wel het minimum.
  • Een computer of laptop.
  • Software om de foto’s te bewerken.
  • Een ruimte om ongestoord te kunnen werken.

Aan de slag

Als je alle spullen hebt verzameld dan kun je beginnen met het maken van de opstelling. Afhankelijk van de grootte van je product heb je een achterwand nodig waar je je papier op vast kunt maken. In mijn voorbeeld heb ik heel eenvoudig een tafeltje op zijn kant gezet en daar het papier op vast gemaakt. Let er op dat dit met een mooie ronding over de grond loopt. Je kunt dit ook op een keukentafel doen, dan heb je een wat handigere werkhoogte.

Plaats je product op het papier

TIP: Maak het product zorgvuldig schoon. Beter nu schoonmaken dan achteraf moeten corrigeren. Dit geldt ook voor de achtergrond; hoe schoner des te beter.

Plaats vervolgens de lampen links en rechts van je product. Doe ze aan en kijk hoe het licht valt op je product. Probeer ze zo neer te zetten dat je weinig schaduwen hebt. Zet de lampen niet te ver weg van je product, want je verliest heel snel lichtintensiteit.

Als je tevreden bent met de opstelling dan zet je je statief voor het product neer met de camera er op. Stel de hoogte in, meestal is het mooi om dit schuin van boven te nemen in een hoek tussen 15 en 30 graden. Maar dit hangt natuurlijk van je product af.

TIP: Gebruik geen groothoek, want dan kan je product onnatuurlijk ogen door de vertekening. Maak gebruik van middelmatige zoom. (Ongeveer 70 mm omgerekend naar kleinbeeld).

Nu ben je klaar om de foto te maken. Als je niet eerder met handmatige instellingen hebt gewerkt wordt het tijd om de handleiding van je camera er bij te halen om uit te zoeken hoe je de volgende waarden handmatig in kunt stellen. Meestal lukt dat met de M stand op je camera.

  • ISO: zet deze op 100 als dat kan of zo laag mogelijk, niet automatisch.
  • Diafragma: Kies een diafragma tussen F8 tot F11.
  • Sluitertijd: Deze dien je aan te passen aan de belichting. Begin bijvoorbeeld met 1/30e.
  • Witbalans: Als je daglichtlampen gebruikt dan kun je de witbalans op je camera op daglicht instellen of een waarde rond de 5500 Kelvin. Als dat niet lukt dan kun je deze het beste op automatisch laten.

Door deze waarden handmatig te kiezen weet je welke instellingen je nodig hebt voor het volgende product en/of de volgende foto’s.

Maak nu een testfoto door op de ontspanner te klikken. Controleer op de achterkant het voorbeeld. Als de foto te donker is dan moet je de sluitertijd verlengen naar bijvoorbeeld 1/15e. Het mag zelfs langer zijn, want de camera staat immers op een statief. Als de foto te licht is dan stel je de sluitertijd wat sneller in.

Als je de camera correct hebt afgesteld en de belichting goed is dan kun je de foto’s gaan maken. Gebruik in dit geval de zelfontspanner zodat je de camera niet beweegt als je de ontspanknop indrukt.

Maak nu de foto’s en zet deze op je pc.

De nabewerking

De volgende stap om tot een sprankelend eindresultaat te komen is het bewerken van de foto. Natuurlijk probeer je met het maken van de foto al tot een zo goed mogelijk resultaat te komen, maar meestal zijn er nog wat aanpassingen nodig om tot een goed eindresultaat te komen.

Om dit te doen heb je tools nodig. Er is een enorm aanbod aan fotobewerkingsprogramma’s. Zelf werk ik veel met photoshop en capture one pro voor het bewerken van foto’s voor productfotografie, maar dat zijn dure programma’s. Er zijn ook voldoende alternatieven om je foto’s te bewerken die betaalbaar of zelfs gratis zijn. Let bij de keuze van de software er wel op dat je de volgende getoonde bewerkingen moet kunnen uitvoeren. Zelf heb ik in het voorbeeld het programma Photoshop Elements 10 gebruikt.

Open de foto in Photoshop elements in de “Bewerken” modus:

We gaan eerst de achtergrond wat witter maken. Druk hiervoor op CTRL+L (niveaus), selecteer het rechter pipetje voor het bepalen van het witpunt en klik hiermee op de witte achtergond, daar waar deze wit zou moeten zijn. Het resultaat wordt direct zichtbaar.

Nu ziet de foto er al een stuk beter uit nietwaar? We gaan nu het contrast en de helderheid aanpassen naar onze wensen. (Menu: Verbeteren ”“ Belichting aanpassen ”“ Helderheid/Contrast)

In dit voorbeeld heb ik de helderheid nauwelijks gewijzigd en het contrast iets verhoogd zodat de zwarte delen wat donkerder werden

Nu de kleuren nog wat oppimpen (Menu: Verbeteren ”“ Kleur aanpassen ”“ Kleurtoon/verzadiging)

De verzadiging is in bovenstaand voorbeeld wat verhoogd waardoor de kleuren wat sprekender worden.

Nu zien we dat door het gebruik van een relatieve groothoek en het fotograferen van bovenaf het lijkt alsof de koker van boven breder is dan onder. Ook dit kunnen we aanpassen. Dit doen we met de tool “Cameravervorming corrigeren”. Deze vind je in het menu onder “Filter”. De afbeelding opent dan in een nieuw venster.

Door de waarde verticaal perspectief aan te passen kun je de vervorming aanpassen. Het raster is daarbij erg handig om te beoordelen of je goed zit.

Nu vind ik persoonlijk dat de koker wat in elkaar gedrukt lijkt, dus via “Vrije Transformatie” (CTRL+T) heb ik de afbeelding weer omhoog getrokken:

We zijn er bijna. Door het rechttrekken zijn we wat van de foto verloren, we moeten dus een nieuwe uitsnede maken met de crop tool. Hiervoor kun je op het icoontje in de linker werkbalk klikken en een juiste uitsnede maken.

Als je nog wat vlekjes ziet dan kun je dit nog wegpoetsen met het Snel Retoucheer penseel. Ook dit vind je aan de linkerkant, het ziet eruit als een pleister. Om goed te kunnen bewerken vind ik het prettig om in 100 procent weergave te werken. Ga hiervoor naar Weergave en klik op Werkelijke Pixels of op CTRL+1.

TIP: Met de spatiebalk kun je de foto heen en weer schuiven in je scherm!

Klik vervolgens met je tool op de vlekken die je wilt verwijderen en let the magic begin.

De laatste stap die we nog doen is het verscherpen. Ga hier zorgvuldig mee om, want als je teveel verscherpt wordt het resultaat niet mooier. Kies voor Verbeteren ”“ scherpte aanpassen om dit zorgvuldig toe te passen.

In bovenstaand voorbeeld heb ik de verscherping op 40 procent gezet. Het resultaat is direct zichtbaar, dus je kunt meteen zien of het goed is en wat de effecten van een wijziging zijn.

De foto is nu klaar en kan worden geëxporteerd als een jpg. Dit kun je doen via Bestand ”“ opslaan als, of Opslaan voor Web als je de foto meteen wilt verkleinen naar een geschikt formaat voor je website.

In bovenstaand voorbeeld heb ik gekozen voor Opslaan voor Web, De hoogte heb ik ingesteld op 800px, Bestandsindeling JPG en kwaliteit 80. Dit is ruim voldoende voor internet gebruik. Het zou zelfs minder kunnen, maar daar mag je zelf mee testen.

TIP: Sla altijd het originele bestand én het bewerkte bestand in de volledige grootte in de hoogste kwaliteit. Pas daarna kun je eventueel andere formaten opslaan voor internetgebruik.

Het resultaat voor en na:

Een woordje achteraf

Ik realiseer me dat er vele wegen naar Rome leiden. De beschreven procedure is dan ook slechts één van de wegen om tot een aanvaardbaar resultaat te komen. Van een professionele productfotograaf mag je andere en betere resultaten verwachten. Daar heeft hij de middelen, ervaring en kennis voor.

De hier beschreven procedure is een wegwijzer voor diegenen die het leuk vinden om het zelf te proberen met relatief eenvoudige middelen. De resultaten kunnen wellicht ook op een andere manier worden behaald, maar ik hoop je hiermee een eenvoudige werkwijze te hebben uitgelegd.

Om deze reeks te maken heb ik zelf op dezelfde manier gewerkt, ik heb dus geen gebruik gemaakt van andere middelen dan hier aangegeven.

Kosten

Wat zijn nu ongeveer de kosten die je kwijt bent om de zelf te gaan doen? Ik ga er van uit dat je beschikt over een pc en een ruimte waar je dit kunt uitvoeren.

  • Camera: De hier gebruikte camera is een Canon Powershot G10, een compact camera uit het hogere segment. Deze is niet meer verkrijgbaar, dan zou dat nu de Canon Powershot G1X moeten zijn welke rond de 750 euro kost . De Canon Powershot SX40 HS zou ook een mooi alternatief kunnen zijn voor een prijs van rond de 350 euro.
  • Statief: Het hier getoonde statief is de 785B van Manfrotto, ook niet meer leverbaar. Maar voor een bedrag tussen de 70 en 100 euro kom je een heel eind voor een compact camera. Voor een spiegelreflex met lens heb je waarschijnlijk een iets zwaardere variant nodig. Ook hier geldt dat kwaliteit wel wat kost. Niets is irritanter als een statief dat verzakt of niet stabiel genoeg is.
  • Software: Photoshop Elements 10 kost ongeveer 100 euro. Er zijn diverse andere alternatieven, tot gratis aan toe.
  • Papier: Voor kleine producten kun je misschien een rol behangpapier gebruiken, Ik heb een deel van een achtergrondrol gebruikt. Een rol Super White van Savage van 1,35m bij 11m kost 35 euro.

Hopelijk heb ik je met dit artikel een aantal handvaten gegeven waar je mee uit de voeten kunt. Laat het me weten als je foto’s gelukt zijn!

Ga jij het nu ook zelf proberen?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Arie Bruinsma
Arie is specialist op het gebied van 360 graden productrotaties en productfotografie. Met een achtergrond in e-commerce en fotografie kent hij het klappen van de zweep.
39 reacties op "Zelf de productfoto’s maken voor je webwinkel? Zo doe je dat!"
  • Ruud zegt:
    14 Mrt, 2012 om 11:05

    Goed verhaal, Arie, met plezier gelezen.

    Toch één aanscherpend puntje : je vermeldt al welke camera gebruikt is, maar de doorsnee webwinkelier ontgaat dan toch het ultieme wat dit spel on- en mogelijk maakt :
    de meeste mensen ( niet hobbyisten ) gaan voor het kostenplaatje en komen dan uit bij een apparaat wat de plaat direkt al intern reduceert naar jpg en dan komt het nooit meer goed. Is vaak ook nog instelbaar, maar wie leest er nu een handleiding. jpg klinkt bekend, is dus X goed X fout.

    Wanneer de camera kan opslaan naar tiff / bmp etc behoud je alle kwaliteit, kun je op een aparte harde schijf ook nog naar hartelust tussentijds saven, staat niets een carriere als … in de weg.

    En gebruik jpg/png/gif alléén voor de afrondende fase op het web.;-)

    Reageren
    • Arie Bruinsma zegt:
      14 Mrt, 2012 om 12:14

      Beste Ruud,

      Bedankt voor je aanvulling.

      In mijn lijstje met benodigheden adviseer ik een bovenklasse compact, spiegelreflex of systeemcamera. Ik ga er van uit dat deze camera’s bijna allemaal in staat zijn om in RAW weg te schrijven.

      Aan de andere kant durf ik ook te beweren dat de meeste mensen die met RAW bestanden overweg kunnen dit artikel ook niet nodig hebben om goede productfoto’s te kunnen maken :-)

      Ik snap je punt, je hebt zelfs gelijk als je dit vanuit een professioneel oogpunt bekijkt. Maar zelfs met het werken met jpg bestanden kun je nog best een goed resultaat behalen voor productfoto’s voor een webwinkel.

  • Wolf zegt:
    14 Mrt, 2012 om 12:46

    Waarom geen 2de hands DSLR adviseren? En saven naar BMP of Tiff? Het RAW formaat is toch al wel ingeburgerd zeker?

    Ik heb 3-4 jaar geleden een Nikon D70 gekocht voor 500 euro, ik kan me inbeelden dat die nu nog veel minder kost. Hier kun je alles mee doen.

    De meeste foto’s op http://wolfslittlestore.be/work/photography/ zijn genomen met deze D70.

    Maar goed, als je geen DSLR wil leren, het kan ook al met een iPhone: http://taptaptap.com/blog/how-to-shoot-jewellery-using-iphone-4-and-modahaus/

    Reageren
  • marc zegt:
    14 Mrt, 2012 om 13:20

    Arie,

    Zoals je zegt er zijn vele wegen naar Rome. Maar de kosten die je maakt om op deze manier te fotograferen.

    Deze foto heb ik gemaakt met een simpele cybershot, fotocube van € 25,- en gratis Picasa.

    Gelukkig had ik wel een collega die helemaal gek is van fotografie die mij vertelde dat als je geheel in het donker met de twee bijgeleverde lampjes en je camera op kunstlicht zonder flits al een bijna perfecte witte achtergrond hebt.

    Reageren
  • Marc zegt:
    14 Mrt, 2012 om 13:23
  • Ruud zegt:
    14 Mrt, 2012 om 13:31

    In de wereld van een webwinkelier zeggen goeie beelden meer dan 100 woorden kunnen, maar heb je goeie woorden nodig om gevonden te worden.
    De verantwoord gestarte webwinkelier = mét specifiek ondernemersplan en mét startbudget, die peinst er waarschijnlijk niet over om zelf “kiekjes” te gaan zitten maken, zijn toch specialisten voor en inderdaad, die zou ik dan graag adviseren om naar Arie te gaan, want het is vakwerk. En soms – denk aan gerechten fotograveren – is het bijna kunst.

    Wie hou je dan over ? De webwinkelier met iets minder voorbereiding, met iets minder budget en die maakt gebruik van materiaal van elders, zoals fabrikanten. Toegegeven, ook niet slecht, maar zoals ook voor woorden geldt “dubbele content” telt niet lekker weg. Dus een persoonlijke touch toevoegen kan veel waarde toevoegen voor een klant.

    En heb ik het over woorden @Wolf dan weet ik best dat RAW bestond en bestaat, maar echter niet “leeft” in de wereld die ik bedoel, de uitzondering daargelaten. Je mag nog net hopen dat ze het verschil weten tussen jpg en gif.

    Het uitgangspunt is “webwinkel en produktfoto’s maken”. Maar eigenlijk moet je er aan nog aan toevoegen : “welk aspect van het produkt” wil ik er aan toevoegen|uitlichten. Aspekt grafisch, maar vooral ook commercieel. Onderscheidend. En dan moet het nog simpel blijven ook anders komt die webwinkelier maar moeilijk in beweging. :-)

    Reageren
  • Marc zegt:
    14 Mrt, 2012 om 14:18

    Wat ik overigens mis in dit verhaal is de invulling van de eigenschappen van de foto bestanden. Je kunt hier naast de naam nog heel wat SEO kwijt voor “Google afbeeldingen”.

    Het lijkt wat vergezocht maar ik heb recent een epiloog van 35 minuten zitten kijken van die Aziatische mevrouw van Google waarbij uit de doeken wordt gedaan hoeveel Google al uit fotobestanden kan halen.

    Daar hoorde ook bij dat er gekeken wordt naar de eigenschappen. Er werd niet vertelt of er een rankingfactor aan gekoppeld was.

    Reageren
    • Arie Bruinsma zegt:
      14 Mrt, 2012 om 14:35

      Marc, dat is helemaal niet vergezocht. Dit is zeker een punt wat nog aan de orde zal komen in een volgende blogpost. Ik heb in dit artikel alleen gepoogd een handleiding te geven om zelf tot een aanvaardbaar resultaat te komen.

      Hoe en welke invloed de eigenschappen van afbeeldingen op SEO hebben is een andere verhaal, maar daarom niet minder belangrijk.

  • yskan zegt:
    14 Mrt, 2012 om 15:47

    Bedankt voor dit interessante artikel! Helder en duidelijk door de vele afbeeldingen.

    Ik denk dat een goede poductfoto zeker een meerwaarde is voor je conversies.

    Wellicht als aanvulling voor een nog ‘simpelere’ studio: http://shootnshop.nl/artikelen/fotografie/48-je-eigen-thuis-studio

    Reageren
  • Bakker zegt:
    14 Mrt, 2012 om 21:10

    Mooi stappenplan. Ik heb 1 keer een poging gedaan om de foto’s voor mijn website zelf te schieten. Helaas kon je toen toch zien dat ik een amateur ben. Eerst eens een cursus en dan ga ik het later met deze lijst nog eens proberen ;)

    Reageren
  • Sander zegt:
    15 Mrt, 2012 om 09:10

    3 jaar geleden heb ik een Photoshop cursus gevolgd van een dag of 3. Daar heb ik zo ontzettend veel plezier van gehad. Ik maak zelf foto’s maar krijg ze ook aangeleverd. Ook foto’s van leveranciers zijn in mij ervaring toch vaak onder de maat. Deels oplichten, uitsnijden, verscherpen, achtergrond witter etc. maken helpt dan enorm veel. Maar als een aangeleverde foto veel te klein is dan rest mij niets dan zelf de foto’s te maken. Daarvoor helpt het stappenplan goed. Complimenten!

    @Wolf, Over die Nikon D70. Die koop je tegenwoordig met lens voor nog geen 200 euro. Qua resolutie en kleur nog steeds een topcamera, ik werk er al bijna 8 jaar mee. Mij foto’s zijn 900 pixels breed bij uitvergroting en de camera produceert er meer dan 3000. Resolutie genoeg dus. Besteed de rest van je budget aan goede lampen e.d.

    Ik vind wel dat het maken en bewerken van eigengemaakte foto’s voor je website iets is waar je lol in moet hebben. Anders zie je dat direct in het eindresultaat en je conversiecijfers. Laat het anders aan de vakman over en steek jouw tijd in zaken die je beter kunt aanpakken.

    Reageren
  • Wolf zegt:
    17 Mrt, 2012 om 15:43

    @Sander Top :) ondertussen wel een betere Nikon maar die D70 is zeker een goeie budgetoplossing. Ik zou wel niet opteren voor de standaard lens.

    Als je trouwens de beste product fotografie die ik al ooit tegenkwam wil zien: http://www.crateandbarrel.com/kitchen-and-food/cooking-utensils/1

    Kwestie van de norm hoog te leggen!

    Reageren
  • Johan zegt:
    20 Mrt, 2012 om 10:04

    Hoe zou je dit doen voor kleding webshops, gaan ze echt alle fotos nabewerken, of heb je een bepaalde beugelpop om kleding te fotograferen met een zichtbare binnenzijde?

    Reageren
    • Arie Bruinsma zegt:
      20 Mrt, 2012 om 10:59

      Johan,

      Daar zijn verschillende methoden voor. Je kunt de kleding op een pop fotograferen en met photoshop de achterkant er in zetten. Je kunt ook gebruik maken van een beugel of een aangeapste pop. Zie ook het blog op mijn site: http://360-spin.nl/nieuws/zelf-kleding-fotograferen

  • Marjon zegt:
    20 Mrt, 2012 om 14:04

    Interessant artikel, ik vind het ook altijd leuk om zelf foto’s te maken van producten, voor mijn oude werkgever deed ik dit altijd en nu ook nog af en toe voor klanten die dat willen.

    Dit soort witte achtergrond foto’s had ik nog nooit gemaakt, maar wilde ik wel gaan maken voor een nieuw project. Goeie timing dus dit artikel! Ik heb ‘m in m’n favorieten en ga de tips zeker gebruiken. Bedankt!

    Reageren
  • Jenny zegt:
    24 Mrt, 2012 om 11:29

    Doorgaans krijg ik van mijn leveranciers goede productfoto’s aangeleverd. Voor de eigen product ontwikkelingen ben ik zelf foto’s gaan maken. En die zijn zeker nog niet goed en goed genoeg.
    Op de Webwinkelvakdagen kwam ik de Minifotostudio tegen. Ideaal voor kleine artikelen zoals gordijnroedes (demo’s van 30cm), schoenen, zonnebrillen of keukenspullen.
    De Minifotostudio is te koop maar ook per dagdeel of per uur te huur!
    Ik heb het gisteren voor het eerst gedaan en whowie, wat zie het er mooi uit! RVS gordijnroedes, intens zwarte gordijnroedes en authentiek houten roedes zien er geweldig uit. Niks nabewerken – de foto is met witte achtergrond zo klaar voor gebruik.
    Bovenstaande uitleg is vakmatig correct – maar veel te omslachtig en tijdrovend voor een webshop.
    PS de foto’s staan nog niet op de webshop – het mooi weer weekend gaat even voor!

    Reageren
  • Letty de nijs zegt:
    07 Jun, 2012 om 22:57

    Is er ook een goede manier om kleding te fotograferen?
    Ik loop aan tegen het probleem dat de shirts op hangertjes niet mooi genoeg hangen, en als ik het neerleg krijg je vreemde schaduw.

    Reageren
    • Arie Bruinsma zegt:
      08 Jun, 2012 om 20:22

      Hallo Letty,

      Natuurlijk is er een goede manier om kleding te fotograferen. Het mooiste is om dit op een mannequin/paspop te doen en deze er later uit te shoppen. Tegenwoordig is het ook “hip” om het plat liggend te fotograferen. Denk er dan wel om dat je licht van boven gebruikt en de camera er precies midden boven hangt. Voor het effect kun je een mouw omvouwen. Uiteraard moet je wel de kleding even strijken, want anders zie je de vouwnaden terug. Kleding fotograferen is vooral een kwestie van aandacht. Op hangertjes wordt het negen van de tien keer niet mooi.

  • Sebastiaan zegt:
    08 Jan, 2013 om 08:18

    Hartelijk dank voor dit artikel! Heeft ons erg geholpen!

    Reageren
  • Jelle zegt:
    28 Apr, 2013 om 22:11

    Erg handig! dank voor de uitleg! vooral het photoshop elements uitleg scheelt een boel zoekwerk!

    Reageren
  • YOLANDA zegt:
    07 Mei, 2013 om 13:01

    Beste Arie,

    Bedankt voor deze website.

    Zou je mij kunnen adviseren welke lichtset ik zou kunnen aanschaffen voor webfotografie?
    Ik ben nog een amateur.

    Groet,

    Yolanda

    Reageren
  • Rob zegt:
    29 Jun, 2013 om 21:44

    Goed verhaal. Bedankt. Heb meteen m’n eerste productfotootje van een taartje gemaakt. Goede instructie. Nog 30 taarten te gaan….

    Reageren
  • gerda jacobs zegt:
    02 Okt, 2013 om 08:53

    Bedankt voor de informatie. Ga er zeker mee aan de slag.
    Heb een wit rolgordijn aangeschaft om de foto’s
    te maken. Ik zie vaak bij webwinkels de mooiste foto’s en denk dan hoe doen ze dat. Met uw tips kom ik vast ook die een heel eind.
    Bedankt
    Gerda

    Reageren
  • Arie Bruinsma zegt:
    02 Okt, 2013 om 09:20

    Leuk om al die reacties te lezen, ik ben benieuwd naar de resultaten.

    En zoals beloofd heb ik ook een artikel geschreven over de SEO mogelijkheden van afbeeldingen: http://www.karelgeenen.nl/tips2013/zoekmachine-optimalisatie-afbeeldingen/

    Reageren
  • Delaney zegt:
    27 Okt, 2013 om 08:59

    Bedankt voor de tips!

    Ik ben een beginneling en sta op het punt een camera aan te schaffen. Ik heb een budget van ongeveer 200 euro. Nu kwam ik de canon sx500hs tegen. Is dit ook Eem goede camera? Eigenlijk heb ik het liefst een camera met spiegelreflex omdat ik ook graag foto’s van mijn voetballende broertje wil maken. Dus 2 in 1

    Reageren
  • Arie Bruinsma zegt:
    28 Okt, 2013 om 10:29

    @Delaney, je hebt echt geen spiegelreflex nodig om foto’s van je voetballende broertje te maken, maar dat is wel een heel andere discipline dan productfoto’s maken.

    Voor een budget van 200 euro moet je niet veel verwachten, dan kun je waarschijnlijk beter op zoek gaan naar een goede gebruikte spiegelreflex of een compactcamera kopen. Dan is de Canon sx500hs helemaal geen slechte keus.

    Reageren
  • Rosemarijn zegt:
    15 Nov, 2013 om 11:21

    Hallo Arie,

    Heel duidelijk allemaal, maar ik vroeg me af of het wit maken van de achtergrond ook mogelijk is in het programma Photoshop Touch voor iPad Air?

    Ik beschik nog niet over Photoshop dus voorlopig moet ik het nog even doen met bovengenoemd programma?

    Alvast bedankt, Rosemarijn

    Reageren
  • Ronald zegt:
    26 Nov, 2013 om 22:12

    Hallo Arie,

    Ik ( webwinkelier) wil van alle producten nieuwe eigen foto’s maken om me juist te onderscheiden van alle concurrenten die eigenlijk de basis fabrieksfoto’s gebruiken. Ik heb hiervoor een Canon EOS 500 speigelreflex aangeschaft met diverse lenzen ( 2e hands). Omdat de achtergrond toch niet mooi wit werd hbe ik mar en een fototafel met bijbehorende lampen / diffuser besteld. Ok, de hele set zit nu op een 1000 euro, maar ik moet meer dan 2000 foto’s maken dus naar ratio betaalbaar.

    Een van de zaken die me heeft doen besluiten tot een profi tafel incl onderbelichting is dat ik hierdoor in 1 keer schaduwloze foto’s kan maken die eigenlijk ( mist je de basisinstellingen goed hebt… grijskaart, even proberen en OPSCHRIJVEN) nagenoeg geen bewerking meer vereisen.. Wellicht alleen nog een verkleining naar bv 400 pixels ofzo. De bewerkingen die je allemaal uitlegt zijn zeker niet verkeerd, en deels kan ik dat volgen ( ben een photoshop gebruiker) echter als je per foto zoveel tijd kwijt bent haken de meeste mensen af. Je hebt als ondernemer simpelweg niet de tijd ( of ervaring / kennis) om per foto nog lang na te bewerken etc.. Mijn insteek is standariseren opstelling, vaste belichting ( 4x daglicht, 2 boven en 2onder de tafel) statief en afstandsbediening.. Producten over de tafel.. evt verkleinen en klaar.

    Investeren in en goede basisset scheelt veel nabewerking en dat levert behalve tijdwinst ( = geld) ook meer plezier op omdat je direct een (semi) professioneel resultaat ziet en dat motiveert!

    Reageren
  • Arie Bruinsma zegt:
    04 Dec, 2013 om 15:27

    @rosemarijn: Ik ben geen intensief gebruiker van Photoshop Touch, maar voorzover ik het programma kan beoordelen kun je niet handmatig een witpunt selecteren. Met PS express kun je de highllights apart beinvloeden waardoor je deze kunt oplichten.

    De enige software voor iPad die ik ken en die apart levels kan aansturen is PhotoForge 2. Deze zou ik je aanraden als je de foto’s op je iPad wilt bewerken

    Arie

    Reageren
  • Arie Bruinsma zegt:
    04 Dec, 2013 om 15:39

    @Ronald: Er zijn veel manieren om dit te doen en ik snap dat je zo snel mogelijk wilt werken. Uiteraard werk ik zelf bij dit soort aantallen in een vaste opstelling ook met een andere methodiek. Een producttafel kan een prima aanvulling zijn en dan heb je de achtergrond in 1 keer wit als je de techniek beheerst. Aan de andere kant wilde ik hier een methode beschrijven die iedereen relatief eenvoudig kan toepassen.

    Reageren
  • Tuan zegt:
    25 Jul, 2014 om 11:52

    Top! voor de resultaten klik op mijn naam :)

    Reageren
  • Maurice zegt:
    30 Okt, 2014 om 15:11

    Goed verhaal en simpel. Maar wat als je een wit product gaat fotograferen en de klant wil de achtergrond precies het zelfde hebben als de achter grond van de website ! dus bijvoorbeeld ook hagelwit. Dan kan je geen kleurwijzigingen of contrast verschillen produceren om het product daarna uit te snijden.

    Reageren
  • Arie Bruinsma zegt:
    30 Okt, 2014 om 16:53

    @ Maurice: Dat is inderdaad lastig. Er zijn een aantal mogelijkheden. Je kunt spelen met de belichting om de achtergrond net wat witter te krijgen dan het product, maar met twee lampen is dat wel lastiger. Je kunt het natuurlijk ook in de nabewerking oplossen. Dat gaat nu een beetje te ver om dat precies uit te leggen. Je zou de producten bijvoorbeeld vrijstaand kunnen maken, waardoor je de achtergrond wit maakt en het product zelf iets donkerder.

    Verder zou je ook kunnen experimenteren met twee of drie zwarte platen aan weerszijden en/of boven je product om de contouren wat te accentueren.

    Reageren
  • van haver pierre zegt:
    19 Dec, 2014 om 17:27

    Heel leerzaam !!!

    Reageren
  • Ramona zegt:
    24 Jan, 2015 om 05:29

    Done! Product foto`s staan erop

    Reageren
  • Jade zegt:
    05 Mrt, 2015 om 00:58

    Bedankt voor de tips.

    Reageren
  • Jochem zegt:
    17 Jun, 2015 om 15:20

    Karel,
    Bedankt voor je tips! Vooral het behangpapier hebben we goed kunnen gebruiken. Wij hebben er goede resultaten mee geboekt, hier wat resultaten uit onze shop ;)

    Reageren
  • Alexander zegt:
    17 Mei, 2016 om 19:15

    Super tips Karel,

    Zelf foto’s maken geeft je de meeste flexibiliteit en je kan snel reageren als je nieuwe producten in stock hebt. De kwaliteit is inderdaad iets waar de meeste mensen voor vrezen en denken dan ook snel een professionele fotograaf nodig te hebben. Ok, een professionele fotograaf is een fantastische meerwaarde maar de fotobewerking kan je eigenlijk nooit uitschakelen. Denk bijvoorbeeld aan modefotografie; dingen zoals kraagmontage kan je nooit automatiseren en zelf een perfect witte achtergrond vraagt altijd wat manuele actie als je professionaliteit wil uitstralen.

    Het grote probleem dat wij meestal tegenkomen is de hoeveelheid aan foto’s. Stel je hebt 1000 nieuwe producten in je shop en dus minimaal ook 1000 nieuwe foto’s nodig en dit op regelmatige basis. Dan ben je snel dagen tot zelfs enkele weken aan het fotoshoppen en dit voor een onderneming niet echt realistisch, laat staan dat ze bovenstaande kwaliteit willen halen?

    Rond dit concept hebben wij een service gecreëerd waarbij alles mogelijk wordt met grote volumes foto’s en de kwaliteit is echt steeds top. Alles binnen 24 uur of sneller klaar en ook de complexe taken zijn spotgoedkoop. Moeilijk te kloppen volgens ons onze tijd is meestal te kostbaar wanneer de volumes oplopen.

    Mvg
    Alexander

    Reageren
  • René zegt:
    20 Aug, 2016 om 15:32

    Hallo,

    Interessant artikel maar ook alweer van een aantal jaar geleden.
    Ik ben benieuwd of er nieuwe ontwikkelingen zijn die dit makkelijker maken.

    Zelf wil ik meer dan 10000 artikelen fotograferen voor een webshop.
    Groot gedeelte zijn vinyl platen en apart de hoezen (rond en vierkant dus) maar ook pickup naalden met dus verschillende vormen.
    Ik ben op zoek naar een programma die automatisch het object recht zet (indien nodig) en perfect uitknipt van de achtergrond.
    Iemand een idee of hier al software voor is?

    Hoop wat te horen!
    Elke tip is welkom.

    Met vriendelijke groet,
    René.

    Reageren

Reageren