Naar
boven

Zo klikken er meer mensen op jouw zoekresultaat in Google! (2)

In het vorige artikel hebben we onderbouwd waarom het doorklikpercentage van het zoekresultaat in Google wel eens een rankingfactor zou kunnen zijn.

Daarbij hebben we vermeld dat we invloed kunnen uitoefenen op zowel de titel als de omschrijving.

In dit artikel gaan we eerst een bekijken hoe we dit kunnen testen. In het laatste artikel geven we tips waarmee er ook daadwerkelijk meer mensen op het zoekresultaat zullen klikken.

Testen of op goed geluk?

Laten we beginnen met het feit dat het testen van het doorklikpercentage van zoekresultaten in Google niet eenvoudig is. Er zijn namelijk een aantal zaken waar we rekening mee moeten houden.

1. Aanpassingen worden niet direct uitgevoerd!

Wanneer we bijvoorbeeld de titel (title-tag) of omschrijving (meta-description) aanpassen is dit vaak niet direct zichtbaar in de zoekresultaten. Dit komt door het feit dat zoekresultaten niet real-time zijn.

We zullen dus moeten wachten tot Google de betreffende pagina opnieuw heeft gecrawled en de wijzigingen ook zichtbaar zijn in de zoekresultaten.

Voor “statische” pagina’s, zoals bijvoorbeeld productpagina’s, kan dit lang duren. Zo’n pagina verandert namelijk niet vaak en Google zal dus niet zo vaak langskomen om deze te crawlen.

Tip: Om het crawlproces van een specifieke pagina wat te versnellen kun je proberen erover te tweeten (dus de URL). Soms heeft dit een gunstig effect. Doe dit voor slechts 1 pagina en niet voor je gehele site ;-).

2. Splittesten gaat niet (eenvoudig)

Om een eerlijke test op te zetten zou je eigenlijk moeten splittesten. Dat betekent dat je de ene helft van de bezoekers variant A laat zien en de andere helft variant B. Degene met het hoogste doorklikpercentage zou dan winnen.

Echter het is niet mogelijk om twee verschillende varianten in Google te laten zien. Om toch een enigszins eerlijke test op te zetten kun je gebruik maken van de volgende tips:

2.1 Verschillende pagina’s

Wanneer je twee soortgelijke pagina’s hebt (dus bijvoorbeeld twee productpagina’s) die beide even hoog scoren in Google kun je deze “splittesten”. De ene pagina krijgt dus een totaal andere titel dan de andere pagina.

Bijvoorbeeld:

  1. Gazelle damesfiets 2011 – Fietswinkel.nl
  2. Gazelle herenfiets 2011 – vanaf 499 euro – Fietswinkel.nl

Beide resultaten verwijzen in het bovenstaande voorbeeld dus naar een eigen pagina. Verder kunnen we nu testen of de titel met prijs voor een hoger doorklikpercentage zal zorgen.

2.2 Google AdWords

Wanneer je budget beschikbaar hebt voor Google AdWords kun je verschillende titels en call-to-actions testen.

Welliswaar zijn dit niet de organische zoekresultaten, toch kun je met deze methode op zeer korte tijd ontdekken welke tone-of-voice en call-to-actions werken. Splittesten is namelijk ontzettend eenvoudig met Google AdWords en ook een stuk “eerlijker”.

Maak je al gebruik van Google AdWords? Controleer dan eens welke advertenties het beste werken en probeer die tone-of-voice en call-to-actions ook te verwerken in de organische zoekresultaten.

3. Andere titels en omschrijvingen kunnen positie beïnvloeden

Vooral de titel van een pagina kan een grote impact hebben op de positie in de zoekmachines van die betreffende pagina. Het draait dan met name om het feit of dat bepaalde zoekwoorden voorkomen in de titel.

Maar de ideale titel voor een hoge positie in Google en de ideale titel voor het hoogste doorklikpercentage zijn niet hetzelfde. En kunnen elkaar ook beïnvloeden.

Advies is daarom dus ook om voorzichtig om te gaan met dergelijke testen. Begin klein en als je ziet dat iets een positief effect heeft (zowel op de positie als het doorklikpercentage) kun je het doorvoeren naar meerdere pagina’s.

4. Meetgegevens zijn onnauwkeurig!

Van alle moeilijkheden is dit misschien nog wel de grootste. Want hoe kun je nu iets testen zonder daadwerkelijk ook meetgegevens te hebben?

Gelukkig laat Google ons wel iets zien. Wanneer je in Google Analytics links in het menu naar Verkeersbronnen > Zoekmachineoptimalisatie > Bestemmingspagina gaat zie je een overzicht met daarin ook het doorklikpercentage.

Uit deze gegevens kun je de betreffende pagina’s filteren en het doorklikpercentage over een bepaalde periode zien.

Maar zoals gezegd, dit zijn niet de meest accurate cijfers!

Conclusie

Het doormeten van het doorklikpercentage in de organische zoekresultaten is helaas niet eenvoudig.

Toch kunnen we met bestaande kennis ons doorklikpercentage verhogen. Hoe we dit precies gaan doen lees je in het laatste artikel van deze reeks wat eind deze week zal verschijnen.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
4 reacties op "Zo klikken er meer mensen op jouw zoekresultaat in Google! (2)"
  • Max zegt:
    18 Dec, 2011 om 19:57

    Bedankt, ik ga er werk van maken!

    Reageren
  • Dennis zegt:
    29 Dec, 2011 om 15:07

    Ben benieuwd naar de follow up met de uiteindelijke tips ;)

    Reageren
  • Hans zegt:
    03 Jan, 2012 om 20:38

    Ik ben ook benieuwd naar het volgende artikel. Hopelijk staat het er snel op.

    Reageren
  • John zegt:
    04 Jan, 2012 om 17:12

    Goede tips, al kende ik ze wel al…

    Vooral het splittesten met behulp van AdWords heeft mij op het gebied van Search traffic 15% extra oplgeleverd!

    Een flinke conversiestijging dus!

    Wel een gigaklus b.t.w. maar het loont enorm :-)

    Groet,

    John

    Reageren

Reageren