Naar
boven

Zo wordt internet marketing rendabel…

Vandaag een kort artikel maar met een grote betekenis voor veel internet ondernemers (voor mij een omslag in mijn business). Er zijn ontzettend veel mogelijkheden op het gebied van internet marketing. Is dat een voordeel of nadeel? Beide.

Enkele internet marketing technieken zijn; SEO, Email Marketing, Affiliate Marketing, Social Media, Marktplaats, Ebay, Google Awords en zo kan ik nog wel even door gaan.

Als ondernemer zie je overal mogelijkheden in en wil je meteen overal induiken, maar door zoveel mogelijk technieken uit te testen en daarna links laten liggen zal je niet succesvol worden met internet marketing (en ik praat uit eigen ervaring).

Succesvol internet marketing komt met Focus!

Elk van bovenstaande internet marketing technieken hebben bewezen veel rendement te kunnen opleveren. Maar dit gebeurt enkel als je het uiterste uit een specifieke techniek haalt.

Kies dus een techniek waarvan je de benodigde kennis in huis hebt en focus op die ene techniek totdat je dat rendement behaalt wat je voor ogen hebt.

Een motivatie voor mij om gefocust te blijven is doordat ik de beste wil zijn en wil specialiseren voor bepaalde technieken. Ik stop niet totdat dat doel is behaald en ga dan verder met de volgende techniek.

Ben jij iemand die bezig is met van alles maar nog niet het gewenste resultaat behaalt?

Bekijk dan welke techniek jou tot nu toe het meeste rendement heeft opgeleverd en focus daarop. Focus dus enkel op datgene dat het meeste resultaat oplevert voor je business.

Focussen op iets wat je niets op levert brengt je ook nergens.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Danny Verhoeven
Danny is een jonge online ondernemer en onder andere eigenaar van Starting Business.
21 reacties op "Zo wordt internet marketing rendabel…"
  • Karel Geenen zegt:
    14 Dec, 2009 om 09:00

    He Danny,

    Welliswaar een kort artikel maar met een grote kern van waarheid. Overigens betreft focus niet alleen de marketing maar de gehele business. Dus focus je ook alleen op bepaalde projecten en neem er niet 10 tegelijk :-).

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    14 Dec, 2009 om 10:02

    Geldt eigenlijk wel voor nog veel meer zoals nieuwe ideeen of concreter gewoon je taak. Veel starten en weinig afmaken is een valkuil waar menig mens invalt en dat is ook uit eigen ervaring.

    Reageren
  • Marco zegt:
    14 Dec, 2009 om 11:27

    Goeie tip Danny.

    Reageren
  • Henk Jan zegt:
    14 Dec, 2009 om 12:41

    Hoi Danny,

    Ik ben het absoluut met je eens dat je moet focussen. Hoe meer focus hoe beter.

    Ik ben het alleen niet helemaal eens met je stelling “Bekijk dan welke techniek jou tot nu toe het meeste rendement heeft opgeleverd en focus daarop”.

    Ik vind dat de focus moet liggen op de techniek waar jij het meeste rendement verwacht in de komende periode. Dit kan een heel andere techniek zijn dan de techniek die de afgelopen periode het meest succesvol was.

    Reageren
    • Danny Verhoeven zegt:
      14 Dec, 2009 om 15:24

      Dus jij focust liever op iets waarvan jij verwacht dat iets rendement gaat opleveren ipv iets waarvan je weet dat het je al rendement heeft opgeleverd?

    • Verwarming Site België zegt:
      19 Dec, 2009 om 06:21

      Als je altijd focust op wat in het verleden goed was en nieuwe kansen niet ziet of wil zien, dan blijf je in een zekere zin stilstaan.

  • Bjorn van der Neut zegt:
    14 Dec, 2009 om 13:37

    Helemaal mee eens. Echt z’n punt als iemand het zegt dat je denk “ja je hebt gelijk” maar zelf kom je er niet op :)

    Toppie!

    Reageren
  • mark van loon zegt:
    14 Dec, 2009 om 15:12

    dus door ergens op te focussen word je marketing rendabel? Nog nooit zo’n slechte uitspraak gehoord.

    Ook het waarheidsgehalte van je artikel is wat te subjectief. Wie zegt dat focus goed is? Als je al maximale rentabiliteit uit een A haal, kan je je beter op B gaan richten.

    Te veel focus is mijn inziens ook niet goed… juist de combinatie van verschillende elementen uit de mix kunnen voor een hoger rendement leiden (SEO i.c.m. SEA bijvoorbeeld).

    Spijt me wel… maar ik had meer verwacht.

    Reageren
    • Mario zegt:
      19 Dec, 2009 om 01:21

      Helemaal me eens. Het is en/en en niet en/of.

      Affiliate marketing combineren met Google Adwords.
      Affiliate marketing combineren met Marktplaats.
      Ezv…

      SEO is belangrijk wordt echter overgewaardeerd. Teveel focus hierop is m.i. tijdverspilling. Vaak is het result namelijk dat er alleen geruststelling gecreëerd wordt. Als je content niet goed is en je moeite leverd niks op kan je nog steeds zeggen dat je je best gedaan hebt om het project tot een succes te maken. Immers had je toch al je focus in SEO gestopt.

      Met een beetje SEO krijg je elke site in de top 3% van Alexa, als je content maar goed is. Schrijf voor de mens en niet alleen maar voor de zoekmachine. En als je voor de mens schrijft, schijf niet voor jezelf maar voor degene die je website uiteindelijk bezoekt.

      Je weet trouwens nooit wanneer je het volledige rendement behaalt hebt. Er gaat namelijk geen bel af. Zo heb ik vorig jaar een Affiliate programma via Google AdWords gepromote en dacht dat de $ 572,- winst he maximum met deze merchant waren. Terwijl ik dit schrijf kijk ik in de statistieken en zie de teller voor dit jaar staan op precies $ 4120,78 . Is dit het maximum? Zoals gezegd er gaat geen bel af en ik probeer dit resultaat bij deze merchant volgend jaar minimaal met factor 5 te vermenigvuldigen.

      Wat je keuzes en je werkwijze ook zijn, ik wens iedereen veel succes. Je leert uiteindelijk meer van je fouten dan van je successen. Uiteraard is het niet onbelangrijk te weten waar de fouten zitten, wat af en toe wel eens moeilijk kan zijn. Daarvoor gaat namelijk ook geen bel af.

      Wel te rusten allemaal.

  • Danny Verhoeven zegt:
    14 Dec, 2009 om 15:21

    @Mark “Als je al maximale rentabiliteit uit een A haal, kan je je beter op B gaan richten.”

    Precies wat ik bedoel. Je focust op A en als je daar volledig rendement uit haalt ga je naar B.

    Wat gebeurd er als je SEO nog niet goed staat en je ook al aan de slag gaat met SEA en dat eigenlijk ook niet optimaal gebruikt wordt?

    Allebei een klein beetje = geen optimaal resultaat

    Reageren
  • Carnaval in Nederland zegt:
    14 Dec, 2009 om 17:12

    Of de focus die nog niets opleverd uit handen geven aan een expert?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      14 Dec, 2009 om 17:14

      Inderdaad, focus je dus ook op je competenties!

  • Dries Bultynck zegt:
    14 Dec, 2009 om 17:19

    Hey Danny, ben jij hier ook al een blogger :)
    Interessant. Ik volg je volledig. Stapje per stapje.

    Als je zowat het maximum eruit hebt gehaald (wat je kan of voor ogen had, groot verschil), probeer dan iets nieuws.

    Persoonlijk steek ik veel tijd in social media en dan vooral twitter en het heeft mij al hier en daar wat contacten opgeleverd. Het moet vooral leuk en echt blijven. Niet pushen maar wees jezelf en vooral natuurlijk en oprecht.

    Ik zie het zo :

    SEO is een must
    Al de rest (sea, sociaal netwerken, …) is een must afhankelijk van je markt. Neem je tijd en schuim eerst af wat jij denkt het beste te halen en focus dan op dat ene aspect.

    Ik kijk al uit naar je volgende post !

    Reageren
  • Andre rieu tickets bestellen zegt:
    14 Dec, 2009 om 18:41

    Goede tip, maar je focussen op 1 ding maakt je ook erg afhankelijk!

    Reageren
  • Mark van Loon zegt:
    14 Dec, 2009 om 22:24

    @Danny: op zich heb je gelijk dat beide voor de helft doen geen oplossing is. Maar je moet meer aandacht besteden aan datgene wat minder rendabel is dan datgene dat wel heel rendabel is… dat is niet zo schokkend.

    Ooit gehoord van de BCG-matrix? Dat betekend dat je gerichte keuzes maakt… investeren/groeien, cashen, verlaten of afwachten. Maar dat betekend niet per definitie dat je marketing rendabel word als je op 1 zaak focused (of vice versa)!

    Reageren
    • Verwarming Site België zegt:
      15 Dec, 2009 om 12:55

      Marc, ik deel je mening. Je moet inderdaad focussen maar een diversificatie in technieken is eveneens een must.

  • Michael zegt:
    14 Dec, 2009 om 22:35

    Kwam via linkedin op dit artikel terecht. Je verwacht veel van het artikel als je de headline leest. Dan ben je klaar en dan denk je “is dit het nou?”. Maar na 5 minuten denk je “ach het is een open deur, maar hij heeft wel gelijk”. Meteen maar even mijn focus recht gezet.

    Reageren
  • Verwarming Site België zegt:
    15 Dec, 2009 om 12:58

    Stel Danny, een bedrijf haalt nu goede resultaten met Adwords. Volgens jou stelling moeten ze dus enkel daarop verder focussen en minder op andere zaken?

    Ik vind juist dat je de verchillende technieken moet inzetten en ze tot een synergie maken. De know how uit adwords implementeren in je SEO optimalisatie, know how uit e-mailings inzetten in de Adwords strategie (en omgekeerd), etc, etc.

    Wat de operationele activiteit betreft deel ik de mening wel. Maar op vlak van communicatie vind ik het niet verstandig om op 1 techniek te focussen. Integendeel.

    Reageren
    • Danny Verhoeven zegt:
      15 Dec, 2009 om 22:33

      Tuurlijk moet je uiteindelijk verschillende technieken toepassen maar niet als je uit alle technieken bij elkaar geen rendement haalt.

      Als je nu goede resultaten haalt met Adwords kan je je op een andere techniek gaan focussen.

  • Hypotheek Deventer zegt:
    15 Dec, 2009 om 21:59

    Internet marketing lijkt mij juist een zaak van veel dingen tegelijk!

    Tuurlijk het een kan voor bedrijf A goed werken het ander juist voor bedrijf B.

    Zelf moet ik vaak kiezen uit vele mogelijkheden. In de meeste gevallen kies ik voor SEO en het genereren van bezoekers. Regionale vindbaarheid is voor mij het allerbelangrijkste. Immers ik verkoop geen producten. Ik verkoop advies.

    Dat betekend voor mij dus vindbaarheid, vindbaarheid en nog eens vindbaarheid. Kortom op zoveel mogelijk regionale onderwerpen gerelateerd aan mijn onderwerp gevonden worden. Adwords gebruik ik eigenlijk alleen maar om concurrenten te irriteren met advertenties van mij bij hun producten of zoekresultaten daar verkoop ik niets mee.

    Sociale media leveren voor mij slechts links en bezoekers op hetgeen mij weer helpt om de toppositie te handhaven. Wel claim ik op zoveel mogelijk sociale media gebruikersnamen met mijn onderwerp.

    Twitter? Ja een account met de juiste gebruikersnaam, tweets met standaard een link er in naar 1 van de pagina`s. Volgers? niet nodig. Wie interesseert het nou wat ik kan vertellen in 140 tekens. Wel weet ik dat Google een deal sluit met Twitter. Kijk daar gaat dus gecrawld worden. Zo heeft ieder zijn eigen strategie.

    Mijn mening? wat werkt blijven doen. Nieuwe mogelijkheden bekijken en voor jouw doel gebruiken. Niet blijven skippen van het een naar het ander.

    Reageren
  • Sales Vacatures zegt:
    16 Dec, 2009 om 17:56

    Een focus houden op de punten die rendabel zijn idd altijd blijven doen, maar voordat je weet of iets rendabel is ben je vaak wel 3/4 maanden bezig.

    Zo ben ik ooit voor een klant begonnen gebruik te maken van social media, in het begin was hij niet tevreden en leverde het hem te weinig op. Maar nu haalt hij de helft van zijn omzet er uit.

    Reageren

Reageren