Naar
boven

Acht killer tips voor marketing op YouTube

Een goede reden om op YouTube aanwezig te zijn? YouTube is de grootste zoekmachine ter wereld. Groter dan Google. Op dit moment vertoont de site meer dan 2 miljard video´s per week. Elke 60 dagen komt er meer beeldmateriaal bij, meer dan de 3 grootste TV zenders in de VS in 60 jaar hebben geproduceerd. Hoe kun je hier als onderneming op inspelen? Acht tips om meer rendement te halen uit video-marketing.

1. Denk na over doelstellingen

Welke merkidentiteit moet het kanaal laden? Welke doelstellingen heeft het YouTube-kanaal? Leg je de nadruk op fun, educatie, informeren, branding of het werven van klanten? Denk goed na over de doelstelling en zorg ervoor dat het kanaal aansluit bij de uitstraling van het merk.

Is het YouTube-kanaal gericht op branding? Dan moet het een positieve impressie van het merk weergeven. Bij een educatief kanaal is de navigatie en indeling belangrijk, evenals de informatieve inhoud van de video’s. Alex heeft bijvoorbeeld een branded kanaal opgezet om beleggers educatie te bieden over beleggen: Alex YouTube-kanaal.

Bij een kanaal met een leaddoelstelling moet er meer aandacht zijn voor de call for actions op het kanaal en SEO zal een belangrijkere rol moeten hebben. Als customer support kanaal zal SEO van ondergeschikt belang zijn en ligt de nadruk meer op intuïtieve video’s.

2. Wees sociaal

Het kanaal is een uiting van het merk. Probeer daarom het kanaal te integreren in je marketingprogramma en maak verwijzingen naar interessante content. Zorg dat er iemand is die snel reageert op de vragen van bezoekers. Het is ook mogelijk om te reageren op video’s van anderen, te participeren in discussies en vrienden te maken. Bezoekers raken sneller betrokken bij een merk dat leeft. Door de mogelijkheid te bieden om binnen het kanaal te reageren, creëer je meer betrokkenheid. Gillette laat zien dat zelfs een eenvoudig product als een scheermes veel enthousiasme op kan roepen.

3. Creëer en personaliseer

Google levert de YouTube kanalen in drie smaken, hieronder staan de voornaamste verschillen:

  • Een standaard user kanaal. Een gratis videokanaal met de mogelijkheid om de achtergrond te veranderen in jouw huisstijl. Voor veel ondernemers biedt dit kanaal al voldoende mogelijkheden.
  • Een branded kanaal. Hierbij is verregaande personalisatie mogelijk, zoals het integreren van een custom gadget waarmee een website in het kanaal geladen kan worden. De criteria voor het partnerprogramma zijn erg scherp. Bedrijven met grote ambities op YouTube kunnen een branded kanaal aanschaffen. Aan een branded kanaal is een eenmalige investering verbonden.
  • Een partner kanaal. Als mensen naar een video kijken van een YouTube-partner dan verschijnen advertenties in deze video´s. Bij iedere klik verdient de partner geld. Partner worden is niet voor iedereen mogelijk, maar er zijn vele succesvolle voorbeelden in het partnerprogramma van YouTube.

Je hoeft geen groot bedrijf te zijn om mee te doen. Een van de succesverhalen in Nederland is het YouTube-kanaal van make-up goeroe Nikkie, die al bijna 2,5 miljoen views heeft op haar video’s over make-up.

4. Gebruik de cijfers achter de video’s

In december heeft YouTube een verbeterde YouTube Analytics toegevoegd. Gebruik de mogelijkheiden van deze Analytics.

  • Bouw aan een groter netwerk door te leren waar je huidige bezoekers vandaan komen. Het biedt helaas nog niet evenveel mogelijkheden als Google Analytics, maar het geeft toch een goed inzicht
  • Zorg dat je bezoekers terug blijven komen door te analyseren welke content het meeste interactie triggert. Engagement is een belangrijke graadmeter voor de interesse van je bezoekers.
  • Bij de audience rentention tab vind je het kijkgedrag van de bezoekers. Je kan zien hoeveel bezoekers de video kijken en op welk moment ze afhaken.

  • Ontdek de meest geliefde video’s door de rating van de bezoekers, het aantal keren dat een video is doorgestuurd of becommentarieerd en door de likes en dislikes te analyseren.

5. Ken de advertentiemogelijkheden

Google biedt verschillende mogelijkheden om snel bereik te generen:

  • Een video advertentie op de homepage van YouTube.com kan veel bereik creëren.
  • Er zijn vele soorten display advertising mogelijk zoals leaderboards, expandable banners, in-video overlay advertenties, rich media en mobiele advertenties.
  • Met standaard (Google Adwords) tekstadvertenties kun je inkopen op de juiste woorden.
  • Met promoted video’s kun je net zoals in Google op basis van CPC naast en boven de zoekresultaten inkopen. Op dit moment zijn de promoted video’s, bij gebrek aan concurrentie, zeer goedkoop en kun je al adverteren voor een paar cent per klik. Zodra de bezoeker op de videoadvertentie klikt, komt de bezoeker terecht op de videopagina. Vervolgens kun je in-video overlay advertenties in de video plaatsen om naar jouw YouTube- kanaal te verwijzen. Dit wordt naar mijn mening te weinig ingezet, hieronder is een voorbeeld van Samsung te zien.

  • Preroll video’s zijn interessant om de bekendheid te vergroten. Daarbij zijn de kosten vaak lager wanneer gekozen wordt voor skippable pre-rolls. Met dit advertentieformat beslist de kijker van de video’s of hij de pre-roll advertenties wil bekijken of wegklikken.
  • De goedkoopste (en misschien wel beste) manier om aandacht te krijgen? Een mooie viral, zoals de E-trade Babe.

6. Zorg voor cross-mediale promotie

Op verschillende platformen vinden vaak dezelfde soort discussies plaats. Stimuleer discussies door de (link naar de) video door te plaatsen op Facebook, Twitter en andere websites. Probeer de engagement op YouTube te vergroten door je website, Facebook en Twitter bezoekers te verleiden om ook deel te nemen. Overweeg ook om YouTube mee te nemen in tv-commercials en bannering.

7. Zorg voor SEO op YouTube

YouTube is een zoekmachine, dus vindbaarheid is onmisbaar. Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten:

  • Gebruik de juiste trefwoorden in de titel van de video.
  • Vul de juiste trefwoorden in als keyword tags.
  • Zet in iedere beschrijving de url van jouw kanaal of website, want dit verhoogt het aantal bezoekers.
  • Door het toevoegen van het script van de video weet YouTube waar de video over gaat. Als je een Engelse transcript toevoegt dan kan YouTube dit zelfs automatisch vertalen en ondertitelen voor alle buitenlandse bezoekers.
  • Het is ook mogelijk om mee te liften op andere populaire video’s door de metadata van die video’s over te nemen, waardoor je bij gerelateerde video’s komt te staan. Doe dit alleen bij video’s die inhoudelijk overeenkomen, zodat jouw video ook gewaardeerd wordt.

8. Start met pakkende content

Last but not least, de video’s zelf. Je kunt beginnen met het live zetten van de oude commercials, maar als je terugkerende bezoekers wilt dan moet je meer uit de kast halen. Wat voor bedrijf je ook bent, mensen waarderen prikkelende content die discussie oproept, grappig is of vernieuwende inzichten biedt. Een mooi voorbeeld van een eenvoudig product dat vol in de spotlight is komen te staan is de klassieker Old Spice.

Met YouTube kun je op een effectieve manier je content (of diensten) promoten. Het lijkt zo klaar als een klontje, maar vooral de kwaliteit van de video’s is uiteindelijk bepalend voor het succes. Steek de nodige tijd in het uitwerken van het script en de editing van de video’s. En vergeet niet om je logo of bedrijfsnaam in beeld te brengen in de video’s.

YouTube is een perfect marketingmiddel voor de promotie van je merk of boodschap. Broadcast jouw product voor een prikkie op de meest bekeken videozender ter wereld!

Over Evert Littooy

Evert Littooy is freelance online marketing consultant. Hij helpt bedrijven met SEO, SEA, Social Media, conversie optimalisatie, usability testing, website ontwikkeling en Google Analytics. Hij is onder meer als consultant werkzaam geweest bij Binck, Alex, Jungle Minds, Graydon, BUX, TMG, Belmondo, ABN AMRO, ING, SNS REAAL, VastNed, Deli XL en Marktplaats. Ook is Evert de oprichter van TuinTuin.nl, het inspiratieplatform voor tuinontwerp.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Coen via coen@karelgeenen.nl!
5 reacties op "Acht killer tips voor marketing op YouTube"
  • Marie zegt:
    16 Mrt, 2012 om 14:03

    Mooie insights. Ik wil hier in de toekomst zeker tijd aan besteden! Hier liggen wel kansen.

    Doet Karelgeenen.nl eigenlijk al iets met YouTube marketing?

    Reageren
  • Bakker zegt:
    18 Mrt, 2012 om 13:09

    Vroeger kon je met Adwords ook voor een paar cent adverteren. Dat is wel het mooie van die promoted video’s. Daarmee kun je ook voor een paar cent per bezoeker adverteren. Zal wel niet lang duren.

    Reageren
  • Walter zegt:
    19 Mrt, 2012 om 12:03

    Goed stuk.
    Dit zijn de punten die ik ook altijd meegeef aan mijn opdrachtgevers: doel, zichtbaarheid, vindbaarheid en goede content zijn belangrijk.

    Een viral is trouwens vaak alleen maar goedkoop als deze echt succesvol is, want dan heb je een aantal views dat anders kapitalen had gekost. De viral is dan per view het goedkoopst.
    Een voor praktisch niets gemaakte viral blijkt vaak een ‘Mexicaanse viral’: “een hoop tamtam, maar niet besmettelijk.” ;-)
    (Gratis virals bestaan wel, maar dat zijn dan huisdieren op een trampoline oid. Niet echt iets dat een commercieel doel dient; eerder eentoevalstreffer dat ook nog eens toevallig wordt opgepikt door een ‘mass-influencer’.)
    Een succesvolle viral maken is nog altijd een door velen onderschatte uitdaging.

    Een video zonder marketing wordt veel minder gezien, dus deze tips zijn heel goed :-)

    Reageren
  • Rutger zegt:
    20 Mrt, 2012 om 17:06

    Volgens mij mis je 2 kanaal types.

    1: user channel, vrij toegankelijk / beschikbaar voor iedereen
    2: brand channel, vergelijkbaar met userchannel, maar meer branding / personalisatie mogelijkheden. Gratis, maar whitelist via YouTube only.
    3: enhanced channel, zeer veel personalisatie mogelijk. Voorwaarde is 40K ad spend voor het kanaal binnen 3 maanden.
    4: enhanced ‘plus’. Zelfde als 3, maar streaming video mogelijk 100K ad spend.

    Er zijn trouwens verschillende benamingen voor de verschillende kanalen, niet altijd even consequent toegepast ;)

    Reageren
    • echte naam of pseudoniem aub zegt:
      30 Sep, 2012 om 23:08

      Heb je enig idee hoe we een brand channel kunnen aanmaken? Als ik een profiel wil aanmaken kom ik steeds op de profielpagina van Google plus terecht.

      Ik nochtans dat er voldoende organisatie een bedrijfsprofiel hebben. Of is dit van voor de komst van Google plus?

      Ik zou natuurlijk ook van een persoonlijk profiel een bedrijfspagina kunnen maken maar is dat niet spelen met vuur?

      Edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

Reageren