Naar
boven

Dit artikel wil je niet lezen!

Ha! Bij jou heeft het trucje dus gewerkt. Mooi, dan is mijn punt bewezen.

In dit artikel bespreken we hoe je content schrijft die men juist wél wil lezen! 

interessant

Stel je doelgroep vast

Het is best verontrustend hoeveel bedrijven geen echt specifieke doelgroep hebben. Natuurlijk, jouw product is er voor iedereen. Helaas is het alleen bijna onmogelijk om iedereen met de zelfde boodschap te bereiken. In het echte leven spreek je een meisje van 11 ook niet op de zelfde manier aan als een man van 75. Het is daarom belangrijk dat je voor je content strategie één doelgroep uitkiest waarvoor je gaat schrijven. Bedenk je hoe jouw ideale klant er uit ziet. Is het een man of een vrouw? Welke leeftijd heeft deze persoon? Wat zijn zijn/haar interesses en hoe ziet zijn/haar leven eruit? Houd dit altijd in je achterhoofd wanneer je content gaat schrijven. Bedenk je niet wat jij graag wilt vertellen, maar schrijf wat jouw ideale klant wil horen.

Gebruik Google Trends

Google trends is een hele handige tool om te gebruiken wanneer je content gaat schrijven. Je kunt hiermee namelijk precies zien waar men op dit moment veel naar zoekt. Blijkbaar is dit iets waar men op dit moment geïnteresseerd in is en daar kun je met je content mooi op inspelen. Op 10 september werd er bijvoorbeeld veel gezocht op U2 en Bassie en Adriaan. Er is namelijk net een nieuwe CD van U2 uit en er gaan momenteel allerlei filmpjes het internet rond van mensen over de hele wereld die de intro song van Bassie en Adriaan meezingen. Ook de iPhone 6, die net uit is, was trending op 10 september. Wie weet staat er iets in de lijst van populaire zoekopdrachten waar jij heel goed iets mee kunt. Die erg goed aansluit bij je product of bij je doelgroep bijvoorbeeld. Of misschien kun je er een creatieve twist aangeven, waardoor het alsnog voor jou toepasbaar wordt.

Onderzoek wat wel werkt en wat niet

Wanneer je content op je website plaatst is het erg belangrijk om te meten wat er met deze content gebeurt. Hoeveel bezoekers komen er op de pagina, hoe lang blijven ze, bezoeken ze daarna ook nog andere pagina’s? Dat zijn allemaal indicatoren om te bepalen of men je content interessant vindt. Dit geldt ook voor social shares. Wordt je content vaak gedeeld? Dan is het blijkbaar iets wat aanslaat. Probeer verschillende zaken uit en probeer uiteindelijk een duidelijke lijn te vinden in de content die goed werkt.

Zorg dat je de data nauwkeurig analyseert. Soms zie je bijvoorbeeld dat er wel veel mensen je content pagina bezochten, maar dat zij vervolgens maar heel kort bleven. Dan sprak het onderwerp hen waarschijnlijk wel aan, maar is de schrijfstijl misschien niet aantrekkelijk genoeg. Of misschien sloot de titel van het artikel of de pagina niet goed aan op wat hierin vervolgens werd besproken. Ook dien je bij blogs rekening te houden met zaken als het tijdstip van posten en de manier van verspreiden wanneer je puur naar bezoekersaantallen gaat kijken. Dat kan namelijk veel invloed hebben.

Bedenk een goede titel voor je blogartikelen

Een goed artikel verdient een nog betere titel. Een aantrekkelijk titel kan namelijk wonderen verrichten voor het aantal mensen dat een artikel leest. Probeer creatief te zijn. Reverse psychology zoals “Dit artikel wil je niet lezen!” ;) kan bijvoorbeeld heel goed werken. Ook hierbij is het weer van belang dat je inspeelt op je doelgroep. Richt je bijvoorbeeld op een probleem dat voor hen wordt opgelost: “Nooit meer”¦!”. Ook hiermee kun je weer leuke tests doen. Maak bijvoorbeeld twee versies van een nieuwsbrief met in elke versie een verwijzing naar hetzelfde artikel, maar dan met een andere titel. Waarschijnlijk zal je hier een mooi verschil in zien.

Mijn belangrijkste tip is om te luisteren naar je doelgroep. Lees alle reacties onder artikelen en doe iets met je data!

Over de auteur

Marit Vervaart is online marketeer bij SEO Online Marketing. Daar houdt zij zich voornamelijk bezig met SEO en SEA, maar ze weet ook het één en ander over social media. Ze vindt het te gek als mooie bedrijven de aandacht krijgen die zij verdienen.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Coen via coen@karelgeenen.nl!
1 reactie op "Dit artikel wil je niet lezen!"
  • Coen van den Brand zegt:
    15 Sep, 2014 om 10:35

    De reverse psychology van de titel werpt zijn vruchten af. Op Twitter heb ik dezelfde titel gebruikt “Ik zou dit artikel niet lezen” en de interactieratio is veel hoger dan het gemiddelde :).

    Dus in dit geval werkt het.

    Reageren

Reageren