Naar
boven

Tips voor een goede eerste indruk in Google’s zoekresultaten

Het zoekresultaat in Google bestaat uit de title tag (het blauwe linkje), de url en de meta description, de korte beschrijvende tekst waarmee je vertelt waar je pagina over gaat. Of beter gezegd wat iemand ervan mag verwachten. Het is de eerste indruk die je maakt.

In dit artikel geef ik uitleg over een handige tool en schrijftips die je kunnen helpen aan een goede eerste indruk en daardoor meer kliks. 

Waarom zijn title tag en meta description belangrijk

Omdat ze samen het zoekresultaat in Google vormen.

Er is discussie over de impact die title tag en meta description vandaag nog hebben. Ik geloof dat de title tag nog altijd een grote rol speelt om te scoren in Google.

De title tag is naast de naamgeving van je pagina (zichtbaar in het tabblad van je browser) ook de titel die Google laat zien in het zoekresultaat. Een duidelijk bewijs dat de title tag voor de zoekrobot nog altijd duidelijk maakt waar je pagina over gaat.

Maar, er is nog een reden waarom de copy van je title tag en meta description je aandacht verdient.

Het is het eerste wat het merendeel van de mensen, dé mensen die zoeken en willen kopen wat jij te bieden hebt, zien.

Het is de eerste indruk die je op hen maakt. Die bepaalt of ze erop klikken of kiezen voor een ander, omdat de title tag en meta description van dat zoekresultaat beter (concreter, relevanter) aansluit bij wat ze zoeken.

Bij onderstaand voorbeeld leg ik je ook de eerste indruk ervan uit.

Tool tip: Google SERP Snippet Optimization Tool

De Google SERP Snippet Optimization Tool helpt je bij het schrijven van je meta data en laat er ook direct een voorbeeld van zien.

Dan hoef je dus niet steeds het aantal karakters van je title tag (maximaal 70) en meta description (maximaal 170) te tellen. Handig, omdat ook de lengte van een letter meetelt: een -w- neemt nu eenmaal meer plaats in dan een -i-. :-)

 

Voorbeeld Google SERP Optimization Tool

 

Vul bij Title en Description je teksten voor deze ‘meta data’ in en bekijk onderaan een voorbeeld van hoe Google je tekst gaat presenteren.

Een voorbeeld:

 

Voorbeeld title tag in SERP tool

 

Voorbeeld description tag in SERP tool

 

En de tool laat je zien hoe je zoekresultaat in Google er gaat uitzien.

 

Voorbeeld zoekresultaat auto-onderdelen op kenteken zoeken

Update: Hou er rekening mee dat sinds Google’s redesign de title tag meestal wordt afgebroken na 55 karakters. (Dank aan Jaap, zie reactie 3). Omdat de Google SERP Snippet Tool het aantal karakters telt, kun je de tool dus nog steeds goed gebruiken.

Schrijftip voor je eerste indruk

Ik schrijf boven dit voorbeeld al dat je met je zoekresultaat een eerste indruk maakt en die bepaalt of iemand erop klikt.

In bovenstaand voorbeeld zijn title tag en meta description geoptimaliseerd voor ‘Auto-onderdelen op kenteken zoeken’. Die woorden staan vooraan in de title tag.

In de beschrijvende tekst van de meta description zijn met de zin ‘Al meer dan 20.000 mensen vonden zo hun auto-onderdelen online’ twee beïnvloedingsprincipes van Cialdini opgenomen:

  1. Sociale bewijskracht: Dat al meer dan 20.000 mensen zo hun auto-onderdelen vonden geeft aan dat de zoekfunctie al van heel wat mensen het vertrouwen kreeg.
  2. Autoriteit: ‘Meer dan 20.000 mensen’ zijn best veel mensen, waardoor daar een zekere autoriteit van uit gaat.

 

Op de koop toe weet de zoeker met het zoekresultaat ook al dat de auto-onderdelen die hij gaat vinden tot 60% goedkoper zijn.

Welke eerste indruk wil jij maken?

 

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
7 reacties op "Tips voor een goede eerste indruk in Google’s zoekresultaten"
  • Rick Reinders zegt:
    15 Jan, 2015 om 13:32

    Het klopt inderdaad dat de title en descriptions nog steeds een belangrijke rol hebben voor zoekmachines zoals Google. Het is immers een eerste indruk die men heeft van een website als men gebruik maakt van een zoekmachine. De title is daarnaast een onderdeel van het algoritme van de zoekmachines om een pagina te ranken. Uiteraard zijn er meerdere rankingfactoren om te scoren met een bepaalde pagina.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      16 Jan, 2015 om 13:09

      Bedankt Rick om de inhoud van mijn artikel te bekrachtigen ;-)

  • Jaap zegt:
    16 Jan, 2015 om 13:59

    De tool die jij noemt gaat uit van een maximaal aantal tekens van 70, terwijl de cut-off sinds het SERP redesign in maart 2014 op zo’n 55 tekens ligt. Zie ook: http://moz.com/blog/new-title-tag-guidelines-preview-tool. Handig om te benoemen want het is natuurlijk zonde als een deel van de titel niet zichtbaar is.

    Reageren
  • Mischa zegt:
    19 Jan, 2015 om 11:17

    Interessant punt dat je daar inbrengt Jaap. Bedankt daarvoor. Ik heb in het artikel een update opgenomen over het aanbevolen maximum van 55 karakters. Het voorbeeld dat ik gebruik telt er 57 en wordt niet afgebroken als ik de tool gebruik bij het MOZ-artikel waar je naar verwijst.

    Ik heb besloten om niet naar die tool te verwijzen, omdat die niet de mogelijkheid heeft om de meta description uit te werken. En omdat de tool die ik aanbeveel wel het aantal karakters telt, is hij nog steeds perfect te gebruiken.

    Laten we voorop stellen dat de title tag sowieso niet de plaats is om hele verhalen te vertellen. Staar je daarom niet blind op het aantal karakters, maar op de eerste indruk die title tag en meta description moeten maken op de mensen, die zoeken en willen kopen wat jij te bieden hebt. Daarnaast is afgaan op karakters lastig, omdat zoals ik in het artikel ook aangeef een -w- bijvoorbeeld meer plaats nodig heeft dan een -i-. De belangrijkste zoekwoorden vooraan zetten, is en blijft belangrijkste advies voor de title tag.

    Daarnaast, zo stelt ook het MOZ-artikel waar je naar verwijst, is er geen magisch getal en geeft het aan dat een afgebroken titel geen ‘kiss of death’ is. Ik citeer: “I feel comfortable saying that 55 characters is a reasonable title-length limit under the new design, but keep in mind that your title lengths may vary quite a bit. In addition, a cut-off title isn’t the kiss of death †“ Google still processes keywords beyond the cut-off (including for ranking purposes), and other formats, like vertical results and Google+, may display your full titles. Here’s an example from Google news vertical results: “.

    Reageren
  • Lex zegt:
    23 Jan, 2015 om 22:33

    Mischa,

    Goed punt! Pakkende, boeiende title. Doorklikken. Dat willen we toch allemaal? Het is veel belangrijker geworden om killer content achter de link te hebben staan voor de lezer. Yes Stunning Content. Doordat er echt waarde word geleverd.

    Optimaliseren van de title en meta is minder relevant geworden voor mij. Natuurlijk geld hier wel welk doel er word gesteld.

    Thnx
    Lex

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      24 Jan, 2015 om 10:35

      Lex, waarom is die optimalisatie minder belangrijk voor je geworden?

  • Lex zegt:
    24 Jan, 2015 om 13:56

    Ha Mischa, Ik doel dan meer op de zoekmachine optimalisatie van de title en meta. Een kort maar krachtige title voor een goede eerste indruk vind ik zelf ook belangrijker zoals je zelf aangeeft;-)

    Reageren

Reageren