Naar
boven

Event driven e-mailcampagnes: gebruik jij ze al?

Heb jij al eens een e-mail ontvangen waarin een organisatie jou een gelukkige verjaardag wenste? Of een mail waarin werd aangeraden bepaalde producten te kopen die jou wel leuk leken? Deze vorm van e-mailmarketing noemt men ook wel event driven e-mailcampagnes. Hoe werken deze e-mails en wat kun je er mee?

Ouderwetse klantenservice in een nieuw jasje

Wat is er nou leuker aan winkelen dan een verkoper die jou precies de juiste informatie weet te geven? Maar welke verkoper houdt dat nou allemaal bij? Ben je een loyale klant, weten ze hooguit je voor ”“ of achternaam en misschien wat van je voorkeuren. Maar gegevens als verjaardag, specifieke interesses, eerdere aankopen”¦ Dat is nogal wat informatie om te onthouden.

Daar komen nou juist event driven e-mailcampagnes bij kijken. Heb je al langer een webwinkel of website met vaste bezoekers/nieuwsbriefabonnees? Dan beschik je ook vast over een uitgebreide database met klantgegevens. Gebruik je deze ook in je communicatie? Als het antwoord op die vraag negatief is, wordt het dringend tijd dat je dit wel gaat doen.

  • Event driven e-mails die worden verzonden na relevante on-site zoekopdrachten behaalden open rates van wel 200% hoger en een hogere CTR van wel 50% in tegenstelling tot LowFares.com’s standaard nieuwsbrief. -MarketingSherpa (2011)
  • Abandoned shopcartmailings genereren tot wel 55% meer conversie dan reguliere e-mailcampagnes. ”“SeeWhy research (2011)
    • Niet gerichte e-mailcampagnes kosten tot wel 3.6 keer meer dan gerichte e-mailcampagnes. -Relevancy Group “Realizing the Value of Email Marketing” (2010)

Enkele voorbeelden van event driven e-mailcampagnes

Genoeg over de voordelen van event driven e-mailcampagnes. Laten we eens wat concrete voorbeelden aanhalen die jij misschien ook kan gebruiken.

Winbackcampagnes

Consumenten die gedurende lange tijd niet meer actief zijn geweest op je website of die je nieuwsbrief niet meer openen kan je heractiveren. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van een speciaal aanbod richting alle consumenten die 6 maanden lang niets hebben ondernomen. Met behulp van je marketingsoftware en analyse kom je er gemakkelijk achter wie deze consumenten zijn. Door deze consumenten met een specifieke e-mailcampagne te benaderen kan je twee dingen bereiken, ofwel heractiveer je de consument en komt dit je conversie/websitebezoek ten goede. Ofwel meldt hij zich af en komt dit de kwaliteit van je database ten goede. (Voorbeeld: winbackmail PlutoSport)

Reminders

Je kan campagnes opstellen waarmee je de consument herinnert aan bepaalde evenementen of gebeurtenissen. Hiermee faciliteer je niet alleen je eigen werk maar je biedt je consument ook een toegevoegde waarde. Zo kan je consumenten een automatische reminder sturen wanneer er nog een factuur openstaat, zijn garantie vervalt (Voorbeeld: remindermail iCentre) of een reminder wanneer een recent aangeschafte wagen binnen moet voor een onderhoudsbeurt.

Verjaardagsmailing

Ken je de geboortedatum van je klant, dan stuur je hem een verjaardagsmailing. Stel binnen je klantendatabase een selectie op waardoor elke dag de jarige mensen een verjaardagsmail krijgen toegestuurd. In dit geval maak je gebruik van een dynamische selectie (een selectie binnen je relatiedatabase die altijd up-to-date is omdat hij wijzigingen in je database automatisch bijhoudt). Kijk daarnaast of je de e-mailcampagne beperkt tot de verjaardagswensen of een incentive/korting toevoegt als ‘verjaardagscadeau’ (Voorbeeld: verjaardagsmail Agradi.nl)

Event driven e-mailcampagnes: ook iets voor jou?

Beschik je over uitgebreide informatie over je klanten en ben je hier nog niet actief mee aan de slag? Dan zijn event driven e-mailcampagnes wel degelijk iets voor jou. Twijfel je er toch nog over? Probeer het dan gewoon eens te testen. Tegenwoordig kan je met behulp van split-run tests er gemakkelijk achter komen wat wel en wat niet werkt.

Event-driven e-mailcampagnes zijn dus een vorm van uitgebreide klantenservice. Kijken we nog eens naar die analogie die ik in het begin aanhaalde, valt er nog iets anders op te merken. Net zoals het in een echte winkel irritant is wanneer een verkoper te opdringerig is, of juist niet genoeg is geïnformeerd, geld dit ook bij event driven e-mailcampagnes. Klopt de informatie die je gebruikt voor segmentatie of personalisatie niet, of stuur je teveel e-mails uit richting je klant, dan leidt dit ook tot irritatie. Let hier dus mee op! Een klant is namelijk met 1 klik weg en kan zich ook zo uitschrijven voor jouw e-mails. Luister daarom goed naar je klant, analyseer zijn gegevens en gedrag en optimaliseer zodoende je event driven e-mailcampagnes.

Onze hulp nodig met e-mailmarketing?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Michael Linthorst
Michael Linthorst (1976) is internet ondernemer en ondermeer CEO van Copernica BV. Copernica is krachtige marketingsoftware voor e-mailmarketing, webpagina's, mobile en automatische campagnes. Meer dan 5.000 gebruikers vertrouwen dagelijks op de succesvolle werking van Copernica Marketing Software.
10 reacties op "Event driven e-mailcampagnes: gebruik jij ze al?"
  • Wouter zegt:
    16 Jun, 2011 om 10:46

    Aardig artikel, maar er kan nog iets meer diepgang in. Welke andere mogelijkheden zijn er nou echt voor event driven marketing. Verjaardagsmails vind ik persoonlijk niets toevoegen, zelfs vervelend als een bedrijf me gaat feliciteren.

    Reminders en winback acties zijn handig, zetten wij ook in en werken erg goed. Toch zou ik willen weten wat er nog meer voor mogelijkheden zijn om 1 op 1 communicatie toe te passen.

    Reageren
    • Michael Heering zegt:
      16 Jun, 2011 om 10:54

      Mogelijkheden zijn er volgens mij genoeg. Denk bijvoorbeeld aan loyaliteitscampagnes waar je de klanten/abonnees gaat benaderen die al lange tijd lid zijn van je webwinkel of nieuwsbrief. Deze mensen kan je met behulp van event driven marketing speciale acties/privileges aanbieden. Of abandoned shopcart mailings zijn natuurlijk ook een goed voorbeeld. Een klant die een winkelwagentje vult maar niet overgaat tot aankoop…daar valt ook een campagne op in te stellen. Dat kan per e-mail maar uiteraard ook met behulp van andere kanalen (bv. mobiel).

  • Mirjam zegt:
    16 Jun, 2011 om 13:54

    Weet je ook of dit met mailchimp kan, of heb je een tip voor een ander emailprogramma waarmee dit technisch kan?

    Reageren
    • Hans zegt:
      16 Jun, 2011 om 14:51

      k weet niet of dit mogelijk is met Mailchimp. Maar met Copernica Marketing Software kan je mooie event driven campagnes opzetten…
      Voordeel van Copernica Marketing Software is dat de database opgebouwd is in lagen. De structuur is: Je hebt een bedrijf met daaronder de contactpersonen. En elk individu heeft zijn eigen interesses. Op basis van deze structuur kan je per individu tot het diepste niveau selecties maken.

      grt.

  • @Mirjam

    In MailChimp kan je dit (deels) vinden bij Autoresponders. Ook het segmenteren van je e-maildatabase zit in MailChimp en kan je hiervoor gebruiken.

    Ook onze Nieuwsbriefservice CreateSend ondersteunt deze functionaliteiten.

    Reageren
  • janis zegt:
    16 Jun, 2011 om 14:26

    toen ik event driven zag staan.. dacht dat je bedoelde event driven een techniek in C#..

    dit is gewoon een followup campaign..

    wat ik mij dan wel ga afvragen en daar komt privacy bij kijken.. in hoever ga jij de ip adressen loggen.. want met een email adres zie je niet wanneer iemand op je webpagina is geweest..
    waar ik vooral naar kijk zijn de mensen die alleen, een keer aangemeld hebben voor nieuwsbrief, die dan ook geen account bij jou hebben…

    gr.

    Reageren
  • Edward zegt:
    27 Jun, 2011 om 12:20

    Event Driven is wel een heel groot woord voor het koppelen van standaard lijstje aan SPAM in welke vorm dan ook. Persoonlijk had ik verwacht dat er meer creativiteit vanuit de marketing hoek zou komen.

    Zo is er bijvoorbeeld al een bestaand initiatief waarin het mogelijk is om m.b.v. smartphone†™s X, Y coördinaten vast te leggen in een Social Media platform. Dit levert natuurlijk ongelooflijk veel voor marketing mogelijkheden op. Zoiets als foursquare en Twitter DM†™s in één maar dan zonder het inchecken. Dit kun je dan weer koppelen aan bedrijfsprocessen. pricing modellen, delivery modellen enz. Dan kunnen we pas spreken over Event Driven marketing.

    Reageren
  • Ellemieke zegt:
    01 Sep, 2011 om 09:02

    Een grote toegevoegde waarde die ik zie is met name het achterhalen van de relevante data zodat je als organisatie daar op in kan spelen. Bijvoorbeeld x periode na aanschaf product een mail met verwijziging naar een enquete over het product maar ook delivery e.d..

    Met deze informatie kan je vervolgens je bedrijfsprocessen beoordelen en optimaliseren.

    Reageren
  • Michael Linthorst zegt:
    01 Sep, 2011 om 09:07

    @Ellemieke, ik kan je vertellen dat Agradi dit ook al doet en dat dit proces ook automatisch verloopt. 6 weken na toesturen van het product krijgt de klant een mail met daarin de vraag het product te beoordelen. En daarnaast houden zij vaak een klanttevredenheidsonderzoek om hun bedrijfsprocessen te optimaliseren. Dit gaf Oskar van Straaten onlangs nog aan in een interview met Copernica op twinklemagazine.nl.

    Reageren

Reageren