Naar
boven

Extern linken = Goed of Slecht?

Het wordt al bijna traditie om vrijdags de video van de Whiteboard Friday van SeoMoz hier op deze blog te delen. Deze week bespreekt Cyrus Shepard het linken naar andere websites. Dit is al een veel besproken onderwerp op het internet en er bestaat nog veel onduidelijkheid over. Sommige mensen vrezen dat ze een gedeelte van de waarde van de pagina verliezen door te linken naar een andere website en hierdoor wel eens in ranking kunnen zakken. De heldere kijk van Cyrus op dit onderwerp toont aan dat je een bredere visie moeten hebben op dergelijke onderwerpen zodat je de voordelen hiervan kan zien.

Even tussendoor

Laatst kwam ik op het eerste zicht iets vreemds tegen. Ik was een linkanalyse van een webwinkel aan het maken en zag een link binnenkomen op een productpagina van een productpagina van een concurrent. Dit viel natuurlijk direct op en bij onderzoek was al snel duidelijk waarom dit gedaan was. De concurrent had bij de informatie vermeld dat dit echt een heel goede prijs was voor dit product en plaatste er een linkje bij van de concurrent waar dit product iets duurder was. Hier zal het mogelijk “verlies” van waarde van de productpagina niet opwegen tegenover het marketing voordeel wat zij hier winnen voor dit product. Rechtstreeks linken naar een concurrent, het gebeurt!

De video

In de video worden er 2 soorten strategieën besproken. Heel veel websites zijn geneigd om voor de eerste strategie te gaan. Maar is dit wel de juiste?

Wistia

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dominique Meijnen
11 reacties op "Extern linken = Goed of Slecht?"
  • Bas zegt:
    15 Jul, 2011 om 12:00

    Extern linken? Ik wel.
    IMHO: Links naar goede kwalitatieve sites geven eerder een positief effect aan de ranking dan een negatief.

    Reageren
  • Robert zegt:
    15 Jul, 2011 om 15:02

    Extern linken kan zeer waardevol zijn, wij verkopen producten van verschillende merken en een linkje naar bijvoorbeeld een garantie pagina van het merk kan vertrouwen kweken.

    ps. leuk voorbeeld, link naar de concurrent!

    Reageren
  • Edwin Waelbers zegt:
    20 Jul, 2011 om 10:16

    Ik gebruik ook externe links op mijn blog. Eén voorwaarde: het moet kwaliteit zijn.

    Ik ben niet zo bekommerd om de vindbaarheid, ik wil meer de bezoeker een dienst bewijzen. Ik ben absoluut geen SEO expert, maar ik heb toch de indruk dat Google het waardeert wanneer je de mens centraal stelt. Maar goed, kan ook anekdotische ervaring zijn. :)

    Verder zijn in principe bij mij alle externe links ‘nofollow’, tenzij de tegenpartij terug linkt met een ‘dofollow’, dan pas ik het met plezier wel even aan. Is dat eigenlijk een goede strategie vanuit een SEO standpunt?

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      20 Jul, 2011 om 10:42

      Dag Edwin,

      Het nofollow attribuut is eigenlijk alleen maar bedoelt om spam in reacties tegen te gaan en voor betalende links. Vanuit dat opzicht zouden eigenlijk alle andere linkjes gewoon follow moeten zijn. Persoonlijk denk ik ook dat Google je website al snel met een scheef oog gaat bekijken als er veel van dergelijke attributen terugkomen op plaatsen in de code waar dit niet echt de bedoeling is.

    • Edwin Waelbers zegt:
      20 Jul, 2011 om 11:32

      Dominique,

      Ah, ik dacht dat het geen kwaad kon, ik zei toch dat ik geen SEO expert was. :)

      In ieder geval Google ziet me wel graag hoor. Maar als je denkt dat hun liefde nog groter wordt, dan zal ik dit wel eens aanpassen.

  • Elma zegt:
    29 Jul, 2011 om 14:41

    Interessante kost : SEO. Vooral als je een slimme strategie gebruikt. Added value for client krijgt nu een ander gezichtspunt voor mij. Het vermindert me ook extra werk zolang ik het breder trek dan mijn eigen koker-denken. Dit wist ik wel voor reguliere business activiteiten, maar had het nog niet zo gezien voor de (internet) marketing.

    Reageren
  • H. Keizer zegt:
    27 Feb, 2012 om 16:00

    Groot voorstander van externe linkbuilding. Eerst geven dan kun je pas wat terug verwachten :)

    Reageren
  • Yvette Sonneveld zegt:
    02 Mrt, 2012 om 23:46

    Ik weet niet meer of ik dat op deze site heb gelezen, of op een anderen, maar sinds ik laatst een paar relevante verwijzingen naar wikipedia pagina’s heb geplaatst, is de PR van de homepage van één van de sites die ik beheer in korte tijd van PR n/a naar PR 0 gegaan. Was een nieuwe site met een nieuw domein, nog geen 3 mnd in de lucht.

    Reageren
  • Marcel zegt:
    03 Apr, 2012 om 10:19

    Volgens mij werkt het zeker wel in je voordeel, op meerdere vlakken om extern te linken. Allereerst om je authoriteit rondom het onderwerp te onderstrepen. Daarnaast omdat ik heb ervaren dat google je pagina hoger gaat waarderen. Mits het links zijn die relevant zijn en aansluiten bij het onderwerp. Ik heb ook gehoord dat Google je pagina hoger waardeert als je linkt naar een pagina met een hogere ranking,…weet iemand hoe dat zit?

    Reageren

Reageren