Naar
boven

Facebook Marketing anno 2016: learnings waar je wat mee kunt!

 

facebook marketing banner

Samen met Rianne was ik namens KG Bureau op donderdag 9 juni aanwezig bij de vierde editie van Congres Facebook Marketing. In deze blog deel ik graag een paar interessante learnings waar jij wellicht wel iets mee kunt!

facebook congres zaal presentatie

Facebook gebruik Nederland

Het social media gebruik verschuift in een snel tempo naar messaging. Met apps als WhatsApp en Snapchat zijn we constant in contact met elkaar via onze telefoon. WhatsApp heeft Facebook overstegen als we kijken naar het gebruik, maar Facebook is met 9,6 miljoen Nederlandse gebruikers nog steeds één van de meest gebruikte platformen. Mark Zuckerberg zelf noemt Facebook ook wel de gepersonaliseerde krant omdat het updates laat zien, aangepast aan jouw interesses. Bijzondere gebeurtenissen gaan vaak al viraal op Facebook, voordat het nieuws überhaupt een krant heeft bereikt.

Content die werkt

Algemeen bekend is dat de organische zichtbaarheid van een Facebook post drastisch aan het dalen is. Menig ondernemer worstelt dan ook met de zichtbaarheid op Facebook. We proberen met zijn allen content te creëren die viraal gaat. Maar wat werkt nu tegenwoordig nog, waar zijn we gevoelig voor? Over het algemeen zorgt het volgende voor veel likes en interactie:

  • Verkapte complimenten

voorbeeld verkapt compliment

  • Oplossing voor problemen

ballinnn voorbeeld advertentie

  • Humor.
  • Herkenning.

upcoming facebook advertentie

Als we naar het type content kijken wordt gezegd dat dat video’s, gifjes en quizjes goed werken. (Een goede tool voor het maken van gifjes is de Gif maker van Giphy). Wanneer je overigens in een post naar een artikel verwijst kun je beter kiezen voor Instant Articles in plaats van een gewone link plaatsen. Artikelen worden hierdoor namelijk sneller geladen (in Facebook zelf) en er is ruimte voor grotere foto’s en video’s.

voorbeeld instant articles op mobiel

Facebook video

Video gaat steeds meer domineren op Facebook. Met de Autoplay Future begint de video vanzelf af te spelen in je tijdlijn. In een mum van tijd wordt dan ook bepaald of men de video verder wil kijken of niet. Op Facebook is daarom geen tijd voor een intro of leader in de video. Wel wordt geadviseerd om te kiezen voor een cliffhanger aan het begin, om de kijkers nieuwsgierig te maken.

banner met opmerking over aandacht facebook

grafiek stijgende lijn facebook mobiel platform

Bekijk bijvoorbeeld eens onderstaande shots die voorbij kwamen in mijn tijdlijn. Bij de eerste video beslis ik direct om de video niet te bekijken. Ik ben namelijk niet geïnteresseerd in moestuintjes (overigens ook niet in een video van bijna 5 minuten). Het tweede voorbeeld trekt mijn aandacht, ik zie niet helemaal wat er gebeurt en ben benieuwd naar meer.

voorbeeld video ah moestuinvoorbeeld interessante video

Slimme targeting

Als Facebook adverteerder weten we allemaal dat je super specifiek kunt targeten via Facebook. Maar zijn we ons ook écht bewust van de mogelijkheden? Een voorbeeld van slimme targeting is een persbericht snel en gemakkelijk onder de aandacht brengen bij de juiste doelgroep. Target op functie ‘journalist’ en zorg ervoor dat jouw persbericht in de tijdlijn verschijnt bij journalisten. Voor 5 euro ben je klaar.

slimme targeting fb

Tot slot nog deze grappige feitjes:

Met 718.194 pagina likes is Stylefruits de meest populaire Facebook pagina onder de vrouwen.

stylefruits fb screen shot

Bij de mannen staat Dumpert op één met maar liefst 1.440.244 pagina likes.

dumpert fb screenshot

Facebook biedt dus nog steeds mogelijkheden voor ons als ondernemers. Ze blijven ontwikkelen en optimaliseren, en het platform groeit nog steeds in gebruik. Nu is ook de ‘20 procent tekst’ regel voor Facebook advertenties per direct afgeschaft, wat betekent dat advertenties niet meer worden afgekeurd wanneer ze te veel tekst bevatten.

We delen met alle liefde de Facebook learnings met jou, maar we zijn natuurlijk ook benieuwd naar de jouwe! Wat is bijvoorbeeld jouw ervaring met Facebook video? Welke content werkt het beste voor jouw business? Laat het ons weten in een reactie!

 


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Ellen Stam
Ellen is Online marketeer bij KG. Ze zorgt voor open, heldere communicatie en biedt oplossingen voor allerlei online probleemstukken.
2 reacties op "Facebook Marketing anno 2016: learnings waar je wat mee kunt!"
  • Pascale Petiet zegt:
    16 Jun, 2016 om 13:51

    Goed bericht ! dankjewel

    Reageren
    • Ellen Stam zegt:
      29 Jun, 2016 om 11:07

      Graag gedaan Pascale ;)

Reageren