Naar
boven

Google Hotpot

Deze dienst is ontwikkeld om beoordelingen te geven bij bedrijven die zijn opgenomen in Google Places. Dit toont aan dat Google beoordelingen van gebruikers vrij waardevol vindt en deze ook zal meenemen bij het bepalen van de ranking in de zoekresultaten.

Hoe werkt Google Hotpot?

Het systeem is vrij simpel, je gaat naar Google Hotpot en daar log je in met je Google account. Dan kun je gaan zoeken op plaatsnaam en/of bedrijfsnaam en kun je een beoordeling geven aan de hand van het aantal sterren dat je een bedrijf geeft. Verder wordt er ook nog gevraagd of je wil omschrijven wat je hier leuk aan vindt en/of je hier nog een tip wil delen.

Wat meteen opvalt is dat er al enorm veel bedrijven in staan maar dat er nog maar weinig van deze bedrijven geclaimd zijn. Via dit systeem hoopt Google natuurlijk dat zo veel mogelijk bedrijven hun Places gaan claimen en deze gaan aanvullen met relevante informatie.

Wat heeft de gebruiker hieraan?

Natuurlijk staat ook hier, zoals we Google kennen, de gebruiker centraal. Met Google Hotpot kun je niet alleen beoordelingen geven maar ook :

  • Plaatsen uit je webgeschiedenis zoeken
  • Opgeslagen en beoordeelde plaatsen terug bekijken
  • Vrienden toevoegen aan je account
  • Beoordelingen van vrienden bekijken

Conclusie

Het beoordelingssysteem werkt eenvoudig en persoonlijk vind ik het best leuk om te gebruiken. Het is duidelijk dat dit systeem bedoeld is om meer relevante informatie aan Google Maps toe te voegen en dit door de gebruikers zelf te laten doen. Ook verwacht ik hier in de toekomst nog veel meer van omdat nu al 1 op de 3 mobile zoekopdrachten verband houden met een wegbeschrijving waarvoor er dan gebruikt gemaakt wordt van Google Maps. Dus de uitbreiding van bedrijfsgegevens en de toename van het gebruik van Google Maps via mobile apparaten is een duidelijk teken dat een uitgebreid advertentiemodel voor Google Maps niet meer veraf is.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dominique Meijnen
10 reacties op "Google Hotpot"
  • Speurhoek zegt:
    15 Feb, 2011 om 18:47

    Ik heb een vraag? Als je als bedrijfs eigenaar registreerd op Google places. verdwijnt bij een zoekopdracht de website omschrijving. Terwijl collega’s die niet als bedrijfs eigenaar geregistreerd staan. wel de website omschrijving staat. Met als gevolg dat die op meer zoek woorden gevonden worden.

    iemand een Idee??

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      16 Feb, 2011 om 10:00

      Als je kiest om je eigen Places te beheren ga je zelf een website omschrijving moeten voorzien en een keuze maken op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Maar iemand die zijn eigen Places niet beheerd gaat het volgens mij nooit beter doen als iemand die dat wel doet. Kan je anders is een voorbeeld geven dan wil ik het wel eens nakijken…

  • Robin van Olphen zegt:
    15 Feb, 2011 om 19:44

    @Dominnque heb je enig idee of dit van invloed is op je seo?
    @Speurhoek, geen idee sorry.

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      16 Feb, 2011 om 10:04

      Zo ver we weten heeft dit geen invloed op de organische zoekresultaten. Maar ik zou er toch wel op willen wijzen dat wanneer de zoekterm een plaatsnaam bevat deze resultaten boven de organische resultaten staan en dit is toch wel belangrijk.

  • Crosstrainer zegt:
    15 Feb, 2011 om 20:57

    Sommige reviewsite’s zijn gelinkt aan google reviews zodat die er automatisch bij komen te staan. Als je hier actief mee bezig bent, Bijvoorbeeld als winkel op de factuur een linkje zetten naar “review onze dienstverlening” Of achteraf mailen na een aankoop, dan zou dit nog weleens invloed kunnen hebben op je ranking

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      16 Feb, 2011 om 10:05

      Goed idee!

  • Nomar zegt:
    16 Feb, 2011 om 09:38

    Mooi systeem. Alleen lijkt me misbruik gevoelig?

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      16 Feb, 2011 om 10:17

      Klopt, en dit is altijd al een beetje het probleem geweest omdat publieke reviews niet zomaar te verwijderen zijn. Meestal als hier misbruik van gemaakt wordt komt dit van enkelingen die redelijk snel te identificeren zijn maar men moet dan meestal wel een juridische weg volgen om dit recht te zetten.

  • Walter zegt:
    17 Feb, 2011 om 14:18

    Denk dat SEO hier niet het belangrijkste issue is. Conversie daarentegen wel. Als jij als enige leverancier in een omgeving een aantal goede referenties hebt verzameld pluk je hier zeker de vruchten van.

    Dat jij je eigen bedrijf goed vindt gelooft iedereen wel maar de vraag is of een ander dat ook vindt. Hotpot lijkt me een mooie manier om dit aan potentiële klanten te laten zien.

    Reageren
  • Nomar zegt:
    17 Feb, 2011 om 17:17

    Dat is dan weer jammer. Dat die reviews niet eenvoudig en snel weggehaald kunnen worden. Ook wel weer goed aan de andere kant als het bedrijf echt slecht is…

    hmmm…

    Reageren

Reageren