Naar
boven

Linkbuilding strategie bepalen

Ik vind het altijd vreemd dat heel veel mensen beseffen dat linkbuilding een top prioriteit is om beter te gaan scoren in google maar ze niet de tijd en of geduld kunnen vrijmaken om een planning op te maken en die uit te voeren.

Want no matter wat Google nog allemaal gaat uitvinden in de toekomst en hoe goed of slecht ze hun zoekresultaten gaan tweaken, (organische) rankings zijn en blijven belangrijk en het ziet er niet naar uit dat de kracht en belangrijkheid van links de komende jaren uit de handel zal worden genomen.

Dus laten we even zien hoe je een eenvoudige planning kan opmaken zonder dat je opnieuw het wiel moet gaan uitvinden.

1. Waarvoor wil ik ranken ?

Voor welke keyword combinaties je wilt ranken ? Het blijft altijd een moeilijk punt . Je zal inderdaad wel duidelijk afgetekende keyword combinaties hebben waarvoor je overduidelijk wilt ranken maar het succes meten of voorspellen blijft een zeer moeilijk punt.

Ten eerste, hoe ga je ‘succes’ gaan meten ? Je kan zeggen, ik gooi mijn keywordcombinatie in een afgestemde adwords campagne (advertentie+landingspagina) en zie of ik daar conversies kan op behalen.

Haal ik er conversies uit dan is het een goede keywordcombinatie waar ik mijn tijd wil in investeren, haal ik er niks uit, dan begin ik er niet aan.

Tenminste, zo zag ik het vroeger tot ik iets wijzer begon te worden en inzag dat het zeer moeilijk is om een conversie te gaan toewijzen aan bijvoorbeeld een bepaalde campagne , zoekopdrachten & keywordcombinaties.

Want wat doe je bijvoorbeeld als mensen tijdens hun werkuren (ow zouden ze dat durven :) ) op zoektocht gaan en op jouw adwords advertentie klikken. Ze kijken wat rond, vinden het een interessante site en bookmarken je url of onthouden gewoon de naam van je site.

Ze komen thuis, gaan achter de pc zitten , openen hun bookmarks of tikken in google de naam van je site in en komen via je organische listing weer op je site en kopen.

Ze zijn in feite bij je terecht gekomen via je adwords advertentie op hun werk maar je statistieken zullen aangeven dat die verkoop via het organische/direct verkeer is gekomen..

Wees dus voorzichtig als je data gaat analyseren en conclusies trekken, het is geen exacte wetenschap !

Aan de andere kant moet je ook de gemiddelde lifetime value van je klanten kennen. Het is best mogelijk dat je een klant via advertentiecampagne x binnenhaalt met verlies maar dat die op het einde van de rit toch rendabel wordt.. laat me even verduidelijken met een vereenvoudigd voorbeeld :

Advertentiegroep/campagne X kost je 50 euro/week en je haalde er 1 verkoop uit. Dat wil zeggen dat die nieuwe klant je 50 euro kost maar de gemiddelde bestelwaarde was slechts 40 euro. Je doet dus eigenlijk 10 euro verlies op het eerste zicht want je betaalde google 50 euro en je haalde slechts 40 euro in de lade”¦

Nu de zaak zal er anders gaan uitzien natuurlijk als je weet dat die nieuwe klant gemiddeld 6 keer per jaar terugkeert om te kopen. Hij kostte je 50 euro (en je deed verlies) maar na een jaar heeft die klant voor 240 euro aangekocht en doe je 190 euro winst. Je verlieslatende campagne is toch rendabel !

Snappie J

2. Welke pagina’s ranken en voor welke keywordcombinaties ?

De makkelijkste manier om sneller te ranken voor bepaalde KW combinaties is bestaande pagina’s nemen in je site die niet in de top 5-10 staan op het ogenblik.

Die data kunnen we vinden in onze Google Analytics (of ander pakket als je die gebruikt). Er zijn 2 manieren om je organisch keywordcombinaties eruit te halen.

Als je geen aparte profielen hebt aangemaakt waar je organisch , PPC en of verkeer splitst dan kan je een Custom rapport aanmaken of gebruik je de geavanceerde segmenten om het verkeer te gaan scheiden.

Voor het custom rapport gebruik ik dit hier :

Eenmaal het rapport is aangemaakt klik je op google/organic en daar zal je al je landingspagina’s zien in volgorde van belangrijkheid. De pagina die het meeste verkeer krijgt staat op 1 , de 2e op 2 , etc…

Klik op de landingpagina en je krijgt alle keywords voorgeschoteld waarmee bezoekers op die pagina zijn terecht gekomen en de data is makkelijk te exporteren.

Meestal zet ik de timeframe op 6 maand, hangt er een beetje vanaf hoelang de site al data aan het verzamelen is.

Heb je verschillende filters aangemaakt voor je sites en splits je je organisch verkeer van al je ander verkeer, dan kan je die data gewoon vinden bij :

Content ->Toplandingspages , klik je door en zet je dimension op keyword

3. Waar staan we ergens in Google ?

Bon, we weten nu welke pagina’s er ons het meeste verkeer binnen brengen (via de organische) en met welke keywordcombinaties je wordt gevonden, nu nog een kwestie van uit te vogelen waar in Google je ergens bent te vinden voor die keywordcombinaties.

Je kan het manueel doen maar dan heb je waarschijnlijk tijd teveel dus zijn er verschillende rankingtools die je hierbij kunnen helpen. Ik hou het meestal bij de rankchecker van Aaron Wall: http://tools.seobook.com/.

Je zal je moeten registreren maar met een naam en emailadres op te geven ben je ervan af en Aaron is allesbehalve een spammer dus”¦

Eenmaal je de tool binnen hebt zal je bij opties Google.be of Google.nl moeten aanvinken om de juiste resultaten te zien. Je copy/paste al je keywords van landingspagina x er in en bang, in een paar seconden tijd zal je zien op welke plaats de keywordcombinaties ranken in Google.

Zo zien we hier bijvoorbeeld dat de pagina in kwestie verkeer binnen krijgt via dit zoekwoord maar dat we slechts op de 16e plaats staan.

Als we dan de data van GA erbij nemen :

Dan zien we dat een 16e plaats ons 7 bezoekers heeft opgebracht afgelopen week en dat dit waarschijnlijk goed is voor 1-2% of minder van het totale zoekverkeer op die KW combinatie. In Google’s top 3 raken daarvoor zou een compleet ander bezoekersaantal tonen denk ik J

Allemaal goed en wel maar wat ben je met al die data ?

Ok even zien :

  1. Je weet welke pagina’s ranken voor welke keywords en waar je in google bent te vinden. Je weet nu ook gelijk ook aan welke keywordcombinaties je nu moet gaan sleutelen om hoger te scoren in Google.Een top 3 plaats kan een massa meer verkeer binnen halen dan bijvoorbeeld een 8e of 24e plaats en een pagina van 8 of 24 in de top 5 brengen is meestal makkelijker dan een compleet nieuwe pagina van uit het niks in de top 3 te krijgen !
  2. Zoals gezegd in het begin van dit verhaal : Hoger raken in Google zal voornamelijk afhangen van je linkbuilding (intern & extern) en als pagina X rankt voor rieten hondenmanden en rietgras hondenmand, dan weet je dat je daar geen links zowel intern als extern! ) moet op afvuren met bijvoorbeeld gevlochten hondenbed.Daarvoor zal je een nieuwe pagina moeten aanmaken of een pagina gebruiken die reeds rankt daarvoor.

Met al die data kan je dus een perfecte linkbuilding strategie in kaart gaan brengen en schiet je niet meer in het donker want hoeveel mensen zijn er niet die lukraak op linkjacht gaan en ondoordacht links afvuren op hun site…voel je je aangesproken :o

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dave Lorrez
Dave is een Belgische internet marketing specialist en schrijft ook op zijn eigen blog E-tail.
13 reacties op "Linkbuilding strategie bepalen"
  • Cursus fotografie zegt:
    15 Nov, 2010 om 20:00

    Hier kan je toch ook prima de Google Webmaster Tools voor gebruiken? Die geeft ook aan welke keywords scoren, hoeveel er op binnen komen en hoeveel ze bekeken worden?

    Reageren
    • Dave zegt:
      15 Nov, 2010 om 22:15

      Paar redenen waarom ik het niet op die manier doe :

      1. Ik ben ouderwets :)
      2. Data (gegenereerd verkeer) verschilt soms veel tussen beide tools en dan hou ik het liever bij GA
      3. GA toont me wat wel/niet converteert. Belangrijk om te weten wat je eventueel prioriteit gaat geven want met verkeer alleen zal je er niet komen
      4. Webmaster tools toont me niet met welke kw combinaties 1 bepaalde pagina wordt gevonden
      5. data is makkelijker en overzichtelijker te ex-&importeren via GA

  • Jelle van der Bij zegt:
    17 Nov, 2010 om 14:37

    Koppelen aan deze lijst: http://bit.ly/aMzo3O
    …en je kunt het mogelijke verkeer schatten als je een positie of meerdere posities klimt.

    Reageren
    • Dave zegt:
      17 Nov, 2010 om 16:31

      doorklikpercentage is sterk afhankelijk van de intentie van de zoekopdracht maar het is in ieder geval geen verkeerde richtlijn..

  • Fitnessapparatuur zegt:
    19 Nov, 2010 om 15:32

    Goed stukje tekst. Ik merk aan mezelf tijdens het lezen van deze tekst dat ik toch onvoldoende tijd neem op het op de juiste manier te doen. De laatste tijd doe ik veel te weinig eigenlijk, waar het op de lange termijn veel meer kan gaan opleveren

    Reageren
  • Bobbo zegt:
    20 Nov, 2010 om 15:11

    Hoi Dave, bij ROPO (research online, purchase offline) modellen blijft het toch moeilijk om in Analytics of andere tools te detecteren wat welke link oplevert hé.

    Als je met een (flexibel) CRM systeem werkt kun je dit echter wel vrij eenvoudig oplossen. Zo kan je bij ‘de landing’ de utm_source in een sessie of cookie wegschrijven om het dan bij vervolledigen van een formulier terug mee weg te schrijven gekoppeld aan de broninfo (en evt. de log van bezochte pagina’s etc).

    Puur om rendabiliteit van specifieke links in kaart te brengen lijkt het me wat overdreven. Als je echter op die manier alle vervolg-info (gem. bestelbedrag / doorlooptijd / …) kunt koppelen aan al je verkeersbronnen en dit diepgaand filteren is het wel nuttig.

    Zo is de evaluatie van campagnes correcter. Je kunt van de ene campagne 50 leads hebben met finaal 1 koper, terwijl een andere campagne misschien 10 leads oplevert met 3 kopers. Op basis van je ‘standaard analytics’ zul je de eerste campagne positiever evalueren dan campagne 2 terwijl dit in dit voorbeeld niet correct is.

    Of heb jij een andere techniek?

    Reageren
    • Dave zegt:
      20 Nov, 2010 om 21:55

      Omdat ikzelf mezelf als een ‘kleine vis’ beschouw en niet met gigantische bedragen werk probeer ik er niet te freaky mee om te gaan maar inderdaad conversies toewijzen op keyword level zijn heel moeilijk, tenzij de aankoop in één en dezelfde sessie gebeurde, dan kan je er niet echt veel naast zitten en kan je dat prioriteit geven bij een linkbuilding campagne.

      Voor de ROPO sales is het inderdaad bijzonder moeilijk en een koppeling met CRM systeem kan maar als kleine vis meestal niet de moeite waard om te implementeren.

      Een klant van me vraagt gewoon bij de aankoop (bestelbon) hoe ze bij hem zijn terechtgekomen en al brengt hem dat misschien niet de meest gedetailleerde info die hij eigenlijk zou nodig hebben, hij weet toch min of meer van waaruit de wind waait en weet zo hoe hij zijn ad budget min of meer moet gaan verdelen (% gezien).

      Puur op je analytics data afgaan om een beslissing te nemen is o zo gevaarlijk, beter om er je (boekhoud)cijfers & bankrekening bij te halen, die vertellen je het echte verhaal ;)

      Dave

  • Bobbo zegt:
    22 Nov, 2010 om 14:56

    Hoi Dave, Het vragen geeft inderdaad een beeld over de marketingmix in het algemeen maar biedt weinig tot geen inzicht in de ‘conversie-kwaliteit’ van de verkeersbronnen individueel.

    Als men vraagt ‘hoe heb je ons leren kennen’ zal het antwoord in veel gevallen zijn ‘via jullie website’. Maar hoe ze de site hebben gevonden zal uit die vraagstelling niet duidelijk worden.

    Nu ja, het blijft een moeilijk gegeven om volledig juist in kaart te brengen. Zowel Analytics, de boekhouding als bankrekening zullen de rendabiliteit van elke individuele verkeersbron nooit kunnen bepalen.

    Reageren
    • Dave zegt:
      22 Nov, 2010 om 18:24

      De klant heeft pre opties staan (zijn verschillende ad kanalen) die ze moeten aanvinken dus die heeft wel een bijzonder goed inzicht in de verschillende ad kanalen maar je zal idd geen zicht krijgen of ze nu van adwords/organisch of andere internet bron binnen kwamen en laat staan met welk zoekwoord :)

  • Mevrouw Rutte zegt:
    22 Nov, 2010 om 22:31

    Om te kijken of een zoekwoord veel volume heeft, kun je natuurlijk ook het Hulpprogramma voor Zoekwoorden gebruiken van Google.

    Reageren
    • Dave zegt:
      22 Nov, 2010 om 23:33

      Was het maar zo, die tool zit er meestal Km ver naast ;)

    • Sieraden zegt:
      27 Nov, 2010 om 18:21

      Wat Dave zegt kan ik uit eigen ervaring beamen. Soms het idee een domeinnaam te kopen met fantastische keywords, valt het uiteindelijk toch weer vies tegen met het verkeer.

      Afijn, linkbuilding is een dramatische vervelende rotklus.. helaas..

  • echte naam of pseudoniem aub zegt:
    08 Feb, 2013 om 16:44

    Onze strategie is om in de webmaster hulpprogramma’s van Google te kijken op welke zoekwoorden onze bezoekers binnenkomen en wat de CTR daarvan is. Vervolgens kijken we op dat zoekwoord naar de concurrenten in Google welke backlinks zij hebben en deze schrijven we aan voor een link plaatsing.

    edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren

Reageren