Naar
boven

Slimmer en gerichte internet marketing volgens Friends of Search

friends of search header
De derde editie van Friends of Search vond plaats op donderdag 11 februari. Tot nu toe ben ik ieder jaar nog naar het evenement geweest. Het begon twee jaar geleden nog klein, maar het is elk jaar groter geworden. Dit keer was in het in Kromhouthal in Amsterdam, wat inhield dat er 500 mensen welkom waren op het evenement. Het interessante aan dit soort evenementen is dat het niet alleen gaat om de aanwezigheid van Google, met grotendeels promotie van hun eigen producten. Het zijn ook de andere bedrijven die ervaringen delen over internet marketing en de veranderingen die internet marketing met zich meebrengt.

google presentatie

Slim optimaliseren

Zo gaf bol.com aan dat het bedrijf vooral kijkt naar slimme manieren om pagina’s te optimaliseren. Ze willen zo relevant mogelijk bezig zijn met pagina’s en content die ze aanbieden. Een voorbeeld: bol.com maakte in het verleden gebruik van titles voor boeken die vooral toegewijd waren aan de titel van een boek. Maar uiteindelijk bleek dat men ook veel zoekt naar ISBN nummers, en dan vooral van studieboeken. Uiteindelijk hebben ze naast de titel van een boek dus ook het ISBN nummer in de title opgenomen:

bol.com zoekresultaat

Dit heeft ertoe geleid dat bol.com breder vindbaar is, niet alleen met een titel van een boek maar ook met de ISBN nummers die ook veel gebruikt worden.

Gericht adverteren

Een andere – zeer interessante – spreker was Larry Kim. Hij maakt gebruik van content, social media en adverteren om zo een sneeuwbal effect te creëren. Hij heeft in het verleden een Tweet verstuurd over Google+. Hij zei daarin dat Google+ geen lang leven meer zou hebben, omdat het niet langer verplicht was een Google+ account aan te maken wanneer je bijvoorbeeld een YouTube account wilde creëren. Door hierbij een simpele, maar ludieke afbeelding te gebruiken kreeg hij al snel veel retweets en favorites op Twitter.

larry kim google

Hij ging erna nog een stapje verder, door de Tweet te promoten. Hierdoor kreeg zijn Tweet nóg meer aandacht. Bij het promoten van de tweet heeft hij gebruikgemaakt van een minimaal bedrag (50$) om de aandacht op de tweet te vergroten. En dat is hem uiteindelijk ook gelukt. Omdat de tweet voorheen al succesvol was, zonder te adverteren, wist Larry dat er meer uit te halen was met een minimaal bedrag. Daardoor heeft hij een maximaal bereik weten te genereren. En dat bereik leverde hem vervolgens meer media aandacht op.

Larry Kim raadt aan om meer gebruik te maken van social media kanalen bij het adverteren. De kosten zijn daar vaak veel lager dan bij bijvoorbeeld AdWords, omdat daar de CPC (kosten per klik) steeds hoger worden.

Een ‘maar’ hierbij is wel dat dit alleen interessant is, wanneer je daadwerkelijk goede content hebt om te promoten. Als content het al niet goed doet, en het je dus niets oplevert, waarom zou je dat dan nog gaan promoten? Daarom gaf Larry het advies: geef je geld alleen uit aan content die ook daadwerkelijk de potentie heeft om meer aandacht te krijgen. Zo ben je niet zinloos geld over de balk aan het gooien.

 

Ben jij zelf ook op het evenement geweest? Wat vond jij ervan?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick Reinders
Rick is SEO consultant bij KG Bureau. Rick is de encyclopedie (Rikipedia) van KG Bureau. Voor alle internet-vragen en informatie kun je bij hem terecht.
Wees de eerste die reageert!

Reageren