Naar
boven

Snelle online groei: staar je niet alleen blind op data

Staar je niet blind op data

In dit artikel wil ik je een paar inzichten meegeven, afkomstig uit de sessies van het grootste marketing, insights en analytics event van Nederland. De nadruk lag tijdens dit event op de samenhang van deze componenten. Dataverzameling en -analyse is essentieel bij het bedenken en marketen van producten en diensten, mits je weet wélke data voor jou relevant is en hoe deze data zorgt voor nieuwe inzichten.

Daarnaast werd in de eerste presentatie al een belangrijke tip gegeven: staar je niet alleen blind op data, maar kijk ook verder dan je neus lang is.

Inspelen op kansen en trends

Marc Scholten (Beerwulf) liet in de eerste presentatie zien hoe hij in een steeds veranderende markt (speciaalbieren) inspeelt op kansen en trends. Hij begon met de vraag: drink je wel eens speciaalbier? JA, was het antwoord van het grootste gedeelte van de mensen in de zaal. Ook de vraag: bestel je wel eens spullen online? beantwoordde bijna iedereen met JA. Toen kwam de vraag: heb je wel eens online speciaalbier gekocht? Het overheersende antwoord was: NEE.

>>> KANS

Onderstaande grafiek bevestigt dat branches als ‘Food’ en ‘Education’ nog ver achter liggen op het gebied van online afname. Marc zag dit als een kans en ging de producten van Beerwulf online verkopen. En met succes!

different-industries (1) beerwulf presentatie

Verschuiving advertising > selling

Er vindt een verschuiving plaats van advertising naar online selling. De OAD bijvoorbeeld is zo goed als vervangen door partijen als SkyScanner en TravelBird, die direct de mogelijkheid bieden om online het product (of eigenlijk: de dienst) aan te schaffen.

Verschuiving storytelling > selling

Storytelling stond lange tijd centraal in de marketinguitingen van merken zoals Beerwulf. Iedereen probeerde op unieke wijze een verhaal te vertellen, dat centraal stond bij de communicatie rondom een merk of product. Bij Beerwulf hebben ze echter ontdekt dat je soms ook gewoon moet gaan, en dat je het verhaal wel degelijk los kunt laten. Simpele campagnes, korte tekstjes en buttons als ‘VOEG TOE’ zorgden bij Beerwulf voor een forse omzetstijging. Door middel van het trial and error principe is soms niet alles even goed uitgestippeld, maar missen ze in ieder geval geen kansen!

beerwulf-valentijn pack

Meest relevante data? Feedback!

Natuurlijk gebruikt Beerwulf data en onderzoek als input voor hun distributie en marketing. Relevante informatie is bijvoorbeeld:

  • IPA snelst groeiende biertype
  • Meer tappunten + bierkaarten in de horeca
  • Steeds meer meters in de supermarkt
  • Steeds meer vrouwen aan het speciaalbier

Het type data dat echter het meest belangrijk is voor Beerwulf, is feedback. Op basis hiervan optimaliseren ze hun producten en het afnameproces via de website.

Conclusie: data en onderzoek heb je nodig om je verhaal te kunnen vertellen, maar verlies jezelf niet in details. Houd door middel van data de hoofdlijn in de gaten maar ga gewoon lekker aan de slag! Next: key drivers van snelle online groei.

Key drivers van snelle online groei

In een presentatie van Frans Appels (Netprofiler) stond het ‘5 drivers model’ centraal. Met dit model kun je vijf key drivers onderscheiden die kunnen zorgen voor structurele groei.

  1. Acquisitie
  2. Conversie
  3. Retentie
  4. Viraliteit
  5. Orderwaarde

de-vijf-drivers-van-online-groei-relatiedag-2017-9-638

Voor- en nadelen van focus op acquisitie en conversie

Een voordeel van focus op acquisitie en conversie is bijvoorbeeld dat er kennis beschikbaar is. Je kunt Google Analytics gebruiken om te bepalen in welke fase van de customer journey iemand zich bevindt. Kenmerken van mensen die in de Awareness fase zitten kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Veel afbeeldingen bekeken
  • Sitebezoek korter dan 30 seconden
  • Minder dan drie pagina’s bekeken

Praktische tip: maak een Awareness segment aan in Google Analytics. Hier kun je vervolgens een aparte doelgroep van maken en deze kun je apart benaderen, bijvoorbeeld via Display.

Voorbeelden van drivers retentie en vitaliteit

De drivers retentie en viraliteit worden vaak achterwege gelaten, terwijl ze juist zo belangrijk zijn! De key driver retentie kan ervoor zorgen dat mensen alsnog converteren. Remarketing is hiervoor een goed middel om in te zetten. Zeker wanneer je met je advertentie inspeelt op de fase waarin de persoon zich bevindt. Heeft iemand bijvoorbeeld een bepaalde productpagina bezocht? Dan kun je hem of haar dit product laten zien in een specifieke advertentie.

remarketing-voorbeeld nu.nl screenshot

Of benader iemand met een e-mail, bijvoorbeeld een aantal uur nadat hij of zij de website heeft verlaten.

Praktische tip: stem campagnes (en de bijbehorende boodschap) af op doelgroep én fase! Zorg hierbij ook voor een relevante landingspagina die aansluit bij de doelgroep en fase. Daarnaast kun je testen met verschillende biedingen en uitingen.

Ook viraliteit kan zorgen voor meer conversie. Hierbij wordt er steeds vaker gebruikgemaakt van vriendendiensten. In het onderstaande voorbeeld van Uber word je bijvoorbeeld opgeroepen om je vrienden uit te nodigen, waarmee je zelf een gratis taxirit ontvangt.

voorbeeld-uber gratis taxirit actie

SEO nog steeds belangrijk voor online groei

SEO is nog steeds belangrijk. Het zorgt voor traffic, vertrouwen én het is meetbaar. Een vraag die vaak voorkomt is: uit hoeveel woorden bestaat de ideale SEO tekst? Onderzoek wijst uit dat een toppagina ongeveer 1500 woorden moet hebben. Voor concurrerende termen geldt: hoe minder woorden, hoe minder de organische positie.

MIE 2018 sfeerfoto

 

Hopelijk hebben deze (misschien wat door elkaar gehusselde) tips je inzicht en inspiratie gegeven voor je eigen online business.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Ellen Stam
Ellen is Online marketeer bij KG. Ze zorgt voor open, heldere communicatie en biedt oplossingen voor allerlei online probleemstukken.
Wees de eerste die reageert!

Reageren