Naar
boven

Trend: Nieuwe merken zijn beter

Nieuw, fris, spannend, menselijk, transparant en interactief: CLEAN SLATE BRANDS zijn deze maand het onderwerp in de nieuwste trendbriefing van Trendwatching.com. Compleet nieuwe merken zonder voorgeschiedenis lijken nu een voorsprong te hebben op de grote ervaren reuzen in merkenland. Dit zorgt voor verandering van de spelregels.

Drietal “drivers” voor deze trend

#1 | “Nieuw” is echt “beter” |

Zoals in vorige trendbriefingen al naar voren kwam, zijn consumenten bezeten van het “nieuwe”: NEWISM. Overal ter wereld duiken nieuwe merken op en individuen kunnen makkelijker dan ooit hun eigen innovatieve ideeën uitwerken. Denk hierbij aan de (financiële) hulp van online platformen zoals Kickstarter.

Deze nieuwe ideeën en merken zijn ook echt beter en spannender dan het huidige aanbod. Dit geldt vooral in de online wereld, waar de nieuwe online diensten nog steeds als paddenstoelen uit de grond schieten. Waarbij de dienst vaak door de consument zelf wordt bedacht.

Het draait dus niet langer om “opgedrongen” producten en diensten, maar het zijn ideeën die de consument eist. De positieve ervaring met nieuwe ontdekkingen voedt de behoefte naar het “nieuwe” en zorgt steeds weer voor meer honger.

#2 | Direct vertrouwd |

We hebben het er vaak over dat het erg belangrijk is dat je vertrouwen opbouwt bij klanten. Dat zij behoefte hebben aan herkenbare en vertrouwde symbolen, maar het lijkt erop dat CLEAN SLATE BRANDS het vertrouwen van de consument direct hebben gewonnen.

De vier redenen waarom zij zich zo snel thuis voelen zet ik hieronder kort op een rij:

  • Direct bekend

Het is tegenwoordig heel gewoon dat nieuwe ervaringen en belevenissen real-time worden gedeeld via sociale media. Wanneer een nieuw product of dienst wordt gelanceerd, heeft die al gauw een paar (of heel veel) recensies binnen. Dit maakt het ook voor consumenten steeds makkelijker om er als een van de eerste bij te zijn (early adopter).

  • Onbevlekt ontvangen

CLEAN SLATE BRANDS weerspiegelen de tijdsgeest. Zij zijn in staat om direct in te spelen op de grote veranderingen in het denken over business, verantwoordelijkheid, duurzaamheid en de nieuwe manier van werken en leven. Het zit ze dan als het ware in de genen.

  • De eenvoudige waarheid

Schandalen in het bedrijfsleven zijn aan de orde van de dag, van paardenvlees tot aan een directeur die er met de winst vandoor gaat. De consument wordt constant gewezen op de complexiteit van organisaties en productieprocessen.

Doordat CLEAN SLATE BRANDS op een eenvoudige, snelle en niet al te complexe manier te werk gaan, begrijpen consumenten waar het bedrijf voor staat en wat het aanbiedt. Een groot voordeel t.o.v. de gevestigde orde.

  • Toekomstig vertrouwen

Transparantie is een mega-trend, wie daar niets mee doet kan het eigenlijk wel vergeten. Want dat is juist waarom consumenten er op vertrouwen dat nieuwe, bewuste merken zich ook in de toekomst zullen gedragen. Het helpt natuurlijk wel dat CLEAN SLATE BRANDS zo nieuw zijn, dat ze nog geen kans hebben gehad om over de schreef te gaan.

#3 | Openheid |

Het samenwerken met consumenten (toekomstige klanten) wordt vanaf stap 1 omarmt. Dit gaat van het verlenen van financiële ondersteuning tot aan het daadwerkelijk meewerken aan het product of de dienst zelf.

Deze “relatie” met de klant geldt natuurlijk niet altijd (denk aan puur functionele producten, zoals huishoudelijke artikelen), maar het is wel mogelijk om een goed en sterk verhaal (sterke identiteit) te hebben. Het “groene” bedrijf Method is daar een goed voorbeeld van. Zij verkopen verzorgings- en schoonmaakartikelen die volledig biologisch afbreekbaar zijn, dus niet schadelijk voor het milieu. Daarbij is het ook nog eens strak ontworpen:

hero-hand-soap

Voorbeelden

Bekijk onderstaande voorbeelden ter inspiratie van jouw volgende CLEAN SLATE BRAND actie ;-).

Simple – digitaal bankieren

simple bank

Zonder lange geschiedenis als bank en zonder vaste kantoren, zou je denken dat een digitale bank geen kans van slagen heeft. Simple bewijst het tegendeel, de belangstelling is overweldigend. Consumenten geven deze nieuwe dienst al het vertrouwen door ze vrij inzicht te geven in hun financiële zaken.

Na de eerste aankondiging van de digitale bank in 2010 is er een wachtlijst ontstaan van 125.000 mensen. Je moet namelijk uitgenodigd worden voor de service! Deze wachtlijst werken ze sinds de officiële lancering in juli 2012 gestaag weg.

Lockitron – thuisbeveiliging via smartphone

lockitron

Merken die het leven van consumenten makkelijker maken, krijgen het vertrouwen zonder al te veel zorgen. Lockitron helpt gebruikers om hun deur op afstand op slot te kunnen doen. Met een eigen crowdfundingcampagne hebben zij hun eigen project gefinancierd. Hier werden ze toe gedwongen aangezien Kickstarter het project in eerste instantie af wees.

Dit vonden de jongens van Lockitron achteraf gezien helemaal niet erg: binnen 24 uur was er voor meer dan 150.000 dollar besteld en na 5 dagen stond de teller op anderhalf miljoen dollar, 1000% meer dan het streefbedrag.

Who Gives A Crap: wc-papiermerk doneert 50% van de winst

who gives a crap

Ook sociale organisaties en non-profitinstellingen kennen de trend CLEAN SLATE BRANDS. Het Australische wc-papier merk Who Gives a Crap staat 50% van de winst af aan sanitaire  projecten in ontwikkelingslanden. In augustus 2012 verzamelde het merk (binnen 50 uur) 50.000 dollar, via de crowdfunding website Indiegogo.

Wat kun jij met deze trend?

Er is een heleboel verteld, uitgelegd en gezegd, maar wat kun jij ermee? Met andere woorden: wat kun je leren van alle nieuwe en innovatieve bedrijfjes? Hieronder vind je een aantal tips waarmee je uit de voeten kunt.

Tips

  1. Zet het recessiedenken even in de koelkast. Alleen besparen leidt niet tot vernieuwende ideeën of vooruitgang. Ga daadwerkelijk voor nieuwe producten of diensten.

  2. Maak het makkelijker. Een goed voorbeeld is de campagne van BMW: “We Only Make One Thing. The Ultimate Driving Machine.”

  3. Is jouw bedrijf te groot en te log om een CLEAN SLATE BRAND te worden? Ga dan een samenwerking aan en grijp nieuwe kansen.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
6 reacties op "Trend: Nieuwe merken zijn beter"
  • Willem zegt:
    15 Apr, 2013 om 15:12

    Interessante ontwikkeling, maar toch vraag ik me af of dit wel altijd opgaat. Het is dan wel zo dat je als clean slate brand met een schone lei begint, maar het idee dat je daarmee ook direct per definitie de ‘trust’ hebt van de consument geloof ik niet helemaal. Ik denk dat dit heel afhankelijk is van de niche waarin je start.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      15 Apr, 2013 om 15:29

      Dank voor je reactie Willem. Ik deel overigens je opmerking dat het in bepaalde niches makkelijker zal zijn om het vertrouwen te winnen (krijgen) dan in andere. Zou toch mooi zijn als nieuwe merken een kans krijgen in deze tijden ;-). Maar goed, die vlieger gaat inderdaad niet altijd op!

  • Willem zegt:
    15 Apr, 2013 om 17:37

    Het feit dat transparantie een factor is waar geen enkel bedrijf/organisatie meer onderuit komt is in ieder geval een zeer mooie en welkome ontwikkeling!

    Reageren
  • Wesley zegt:
    15 Apr, 2013 om 18:23

    Daarom zijn wij gestart met onze website, iets wat we wel aan zagen komen ja in bepaalde branches.

    Reageren
  • Fritz zegt:
    17 Apr, 2013 om 14:29

    Wat een onzin. Geloof er geen jota van. Opgeklopt verhaal van een marketeer op steroïden. Ga maar eens een nieuw merk opzetten en kijk hoever je komt.

    Reageren
  • Sid zegt:
    17 Apr, 2013 om 23:51

    Over nieuwe merken gesproken. Bekijk eens Marktinc.nl the new kid on the block op het gebied van marketing planning en reporting.

    Reageren

Reageren