Naar
boven

Waarschuwing: De oude Google Analytics code kost geld!

Allereerst excuses voor de titel, maar ik ben van mening dat iedereen dit artikel grondig moet lezen, anders kan Google Analytics je wel eens heel veel omzet kosten! Na het lezen van dit artikel hoop ik dan ook dat je het wil delen met je netwerk, zodat iedereen hiervan kan leren”¦

Gisteren las ik een interessant artikel op de blog van Google Analytics. Hieronder geef ik de strekking van dit artikel, en wat je aan dit “probleem” kunt doen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het originele Engelstalige artikel te lezen.

In het heel kort komt het hier op neer: indien je de oude code van Google Analytics gebruikt en je hebt één of ander bestelproces (of een ander beveiligd gedeelte, https) op je website dat deze oude code je wel eens heel veel omzet zou kunnen kosten.

Beveiligd gedeelte

Wanneer je gevoelige informatie via het web verstuurt (zoals bij een bestelproces in een webwinkel) dan gebeurt dit als het goed is via een beveiligde verbinding. Je kunt dit vaak zien aan de URL, deze begint dan met https in plaats van http (die “s” staat voor secure).

Een website bestaat meestal voor het grootste gedeelte uit “normale” http pagina’s, maar zodra er gevoelige informatie wordt uitgewisseld kom je dus vaak op de beveiligde https omgeving. Zeker bij webwinkels is dit in 95% het geval.

Het probleem

Veel websites maken gebruik van het gratis statistiekenprogramma Google Analytics. Jij waarschijnlijk dus ook. In sommige gevallen gebruikt men nog de “oude” Google Analytics code waarvan je hieronder een voorbeeld vindt:

Het probleem van deze oude code is dat hier met geen woord wordt gerept over https. Met andere woorden, wanneer men op een beveiligde verbinding terecht komt, en deze code staat daar, dan zal er zich een probleem voordoen in sommige browsers.

Browsers worden namelijk steeds geavanceerder, en letten dus ook meer op veiligheid. Wanneer het bovenstaande zich dus voordoet bij een bezoeker die Internet Explorer 8 gebruikt (de meest gebruikte browser op dit moment) dan krijgt deze bezoeker de volgende melding:

En een dergelijke waarschuwing is wel het laatste wat je een bezoeker wil voorschotelen wanneer hij of zij midden in het bestelproces zit.

Even voor de volledigheid, dit probleem doet zich alleen voor indien je de oude Google Analytics code gebruikt, en wanneer bezoekers je website bezoeken met Internet Explorer 8. Mozilla Firefox en Chrome geven hiervoor geen waarschuwing.

Oplossing

De oplossing is zeer eenvoudig. Zorg ervoor dat je de nieuwe code van Google Analytics installeert. Hoe je dit doet kun je hier lezen: Google Analytics installeren.

Heb ik omzet gemist door dit probleem?

Een dergelijke foutmelding midden in een bestelproces is funest voor je conversie(percentage), en kan je dus heel veel omzet kosten. In het originele artikel wordt ook verteld hoe je er achter kunt komen of dat je last hebt gehad van dit probleem.

De eenvoudige manier is om deze twee segmenten te installeren:

Wanneer je deze dan beide aanvinkt bij geavanceerde segmenten, en je gaat dan naar de e-commerce tab kun je dus zien wat het conversiepercentage is per segment. Zie je een groot verschil tussen deze twee segmenten dan is de kans groot dat je de oude Google Analytics code gebruikt.

Het is sowieso verstandig om segmenten aan te maken per browser, zo kun je namelijk snel zien of dat je website wel doet wat je ervan verwacht bij deze verschillende browsers. Zie je bijvoorbeeld een groot verschil in conversiepercentage tussen de browsers dan is er technisch vaak iets niet in orde.

In het originele artikel wordt ook nog een, geavanceerde, tweede manier getoond hoe je er achter kunt komen of dat je last hebt gehad van dit probleem.

Conclusie

De conclusie is wederom eenvoudig. Zorg ervoor dat je de nieuwste Google Analytics code hebt geïnstalleerd, dan weet je in ieder geval zeker dat het bovenstaande probleem zich niet kan voordoen!

Zo zie je maar, het up-to-date houden van je website, en alle software die daar omheen hangt is en blijft erg belangrijk!

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
23 reacties op "Waarschuwing: De oude Google Analytics code kost geld!"
  • Gratis Persbericht zegt:
    15 Jul, 2010 om 08:04

    Mooie mannier om je klanten te verplichten om te upgraden.

    Reageren
  • InternetiQ Zoekmachine Marketing zegt:
    15 Jul, 2010 om 08:48

    Wanneer een bezoeker in het bestelproces zit mag niks hem/haar afleiden. Zeker geen waarschuwing van de gebruikt e browser. TOP TIP!

    Reageren
  • Wieger Waardenburg zegt:
    15 Jul, 2010 om 10:02

    Goeie tip weer Karel!

    Reageren
  • Dave zegt:
    15 Jul, 2010 om 10:19

    Dat geldt niet enkel voor de code maar ook voor images. Teveel shops plaatsen de images die ze gebruiken (in hun header bijv.) niet op een beveiligde lijn waardoor je dezelfde waarschuwing krijgt :o

    Dave

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      15 Jul, 2010 om 11:04

      Precies Dave. Ik was er net nog eens over aan het nadenken en kwam erachter dat dit inderdaad niet alleen voor Google Analytics code geldt. Ik heb ook eens de segmenten bij verschillende klanten van ons geïnstalleerd om te kijken hoe het zat.

      In bijna alle gevallen heeft IE8 een lager conversiepercentage!

    • Hypotheekrente zegt:
      15 Jul, 2010 om 11:37

      Prima tip Karel. Goed testen is de boodschap.

    • Sosa zegt:
      15 Jul, 2010 om 23:32

      Hoi Dave,

      Hmmm, dat blijkt mijn shop ook te hebben… hoe kun je dit oplossen? Hoe zet je de afbeeldingen op een beveiligde lijn?

    • Sosa zegt:
      15 Jul, 2010 om 23:56

      Heb het nu zo opgelost… de link naar de afbeelding, beginnend met http, gewijzigd naar https:… Blijkbaar werkt dat, weet niet of het de beste oplossing is :) Echt top Karel en Dave!!!

    • Dave zegt:
      17 Jul, 2010 om 20:09

      De kans dat je verkopen nu naar boven gaan is niet ondenkbaar :o

  • Ruud zegt:
    15 Jul, 2010 om 11:24

    citaat: Mooie mannier om je klanten te verplichten om te upgraden

    Is het tegen schenen trappen door te stellen dat een gratis te gebruiken software weinig met klantenbinding jegens Google te maken heeft ?
    Sterker : al diegenen die gebruik maken van Google Analytics verschaffen de maker wereldwijd de nodige kennis om het binnenkort zelf beter te doen.

    Conclusie : investeer nu in eigen software, kost geen omzet, kost wel investering maar bij een goede keuze is dat op termijn de beste keuze.

    Er zijn momenten dat je tegen de stroom in moet roeien :)

    Reageren
  • Mark van Loon zegt:
    15 Jul, 2010 om 11:32

    goede tip Karel!

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    15 Jul, 2010 om 15:54

    Zo zie je maar hoe belangrijk het is om up to date te blijven!

    Reageren
  • Bjorn Moermans zegt:
    15 Jul, 2010 om 16:57

    Bedankt voor de interessante tip!

    Reageren
  • Internet Marketing zegt:
    15 Jul, 2010 om 17:10

    Aangezien ik zelf voornamelijk in FF en Chrome werk is me dit nog nooit overkomen. Bedankt voor de tip in ieder geval!

    Reageren
  • Gokautomaten zegt:
    15 Jul, 2010 om 18:31

    Stom dat Google daar geen rekening mee heeft gehouden bij het creëren van de oude tracking code!

    Reageren
    • Leendert zegt:
      16 Jul, 2010 om 20:53

      Op het moment dat de oude code werd ontwikkeld, bestond IE8 nog niet. En er bestaat al heel lang een nieuwe tracking code. Dus zo stom is Google niet.

    • Roald zegt:
      17 Jul, 2010 om 09:57

      @Leendert Mijn fout.. de fout doet zich inderdaad alleen voor bij IE8.

    • Dave zegt:
      17 Jul, 2010 om 20:10

      Die fout misschien enkel in IE8 maar de images error altijd al geweest :o

  • fitnessapparatuur zegt:
    16 Jul, 2010 om 19:07

    Bedankt voor de tip, wij gebruiken de nieuwe code, maar ik kan me voorstellen dat iemand die al jaren dezelfde shop gebruikt dat daar een oude code in staat wat je zelf niet zomaar vernieuwd

    Reageren
  • Kris Vanhuyse zegt:
    17 Jul, 2010 om 07:47

    Dit is inderdaad een veel voorkomend probleem op webshops. Tegenwoordig vindt u heel wat webshops die op één of andere manier blijven haperen tijdens de checkout. (javascript errors, security errors, lange laadtijden, …) Nochthans is de checkout dé plaats waar gebruikers op een vlotte manier hun bestelling moeten kunnen afronden, anders mist u als webshopeigenaar heel wat omzet en zijn gebruikers absoluut niet tevreden over uw service…

    Reageren
  • EP topsound zegt:
    17 Jul, 2010 om 17:03

    Misleidende titel, maar het klopt wel. Bij dergelijke meldingen lijkt de shop ineens minder vertrouwd

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      17 Jul, 2010 om 17:30

      EP Topsound, daar heb ik nog stage gelopen in een ver verleden… Wie schrijft hier namens EP Topsound?

  • Gala Fotograaaf zegt:
    09 Jan, 2011 om 15:35

    Google zelf zou zijn analytics klanten moeten mailen wanneer er weer een update van hun code langs komt.
    Dit is de afgelopen jaren al meerdere keren gebeurd, echter heb ik nog nooit een mail of iets gezien…

    Reageren

Reageren