Naar
boven

3 redenen waarom een conversietest zonder winnaar NIET mislukt is

Niemand houdt van falen. Dus als je eenmaal een conversietest bent gestart op je website, dan wil je ook dat daar een winnaar uitkomt die veel extra conversie oplevert. Heel menselijk, maar het strookt niet helemaal met de realiteit. Uit veel conversietesten komt namelijk geen significante winnaar. Dit kan je onterecht ontmoedigen. Een conversietest zonder winnaar geeft je namelijk óók inzicht in je websitebezoekers.

Ik geef je 3 redenen waarom je minstens evenveel kan met een conversietest zónder winnaar als met een conversietest mét winnaar.

Zelfs de beste conversie-optimalisatiespecialisten produceren conversietesten waaruit geen winnende variant komt die meer conversie oplevert. De controlevariant wint bijvoorbeeld, of er zit weinig verschil in de resultaten tussen de geteste varianten. Je kan dan bij de pakken neerzitten, of je kan je ook gaan gedragen als een conversie-expert. Zij gooien de resultaten van de conversietest niet weg, maar leren hier juist van op verschillende niveaus.

1. Je leert wat niet werkt bij je websitebezoekers

Het optimaliseren van een webpagina en een hele website is een doorlopend proces. Door conversietesten uit te voeren op je site leer je je websitebezoekers steeds beter kennen.

Je leert welke aanpassingen en (verkoop)technieken wél en niet het gewenste effect hebben op de conversie, omdat je steeds meer data binnenkrijgt over het gedrag van je websitebezoekers.

2. Je leert wat je niet opnieuw hoeft te testen

Het klinkt als een open deur, maar van elke test leer je wat wel én niet de moeite waard is om opnieuw te testen. Ik zal dit toelichten met een voorbeeld van een conversietest waarbij wordt gezocht naar de best converterende buttonkleur.

Je hebt de kleuren blauw, groen en oranje getest, maar er kwam geen winnaar uit de test omdat blauw en groen even goed scoorden.

Wel is duidelijk dat de oranje button veel minder conversie opleverde dan de blauwe en groene button.

Ondanks dat er geen duidelijke winnaar uitkomt, kun je concluderen dat je niet opnieuw een oranje button hoeft te testen.

Je logische vervolgstap kan zijn om een conversietest op te zetten waarbij je opnieuw de groene en blauwe button test, maar ook een rode en gele button.

3. Je leert nieuwe testen op te stellen met meer kans van slagen

Het is niet leuk wanneer een conversietest geen of een negatief effect heeft. Op dat moment word je ermee geconfronteerd dat je aanname (hypothese) niet klopte en dat je idee niet heeft geleid tot meer conversie.

Maar je ziet hierdoor wel duidelijk welke gedachtegang niet klopte en de resultaten van de test geven je aanwijzingen waarom het anders uitpakte.

Dit proces geeft je meer inzicht in het gedrag van websitebezoekers. Ook helpen de uitkomsten van de conversietesten je steeds betere hypotheses op te stellen.

Tot slot

Laat je niet langer frustreren door conversietesten waaruit geen significante winnaar komt. Negeer niet langer deze resultaten, maar pak je kans om ervan te leren!

Op de korte termijn is het jammer dat je geen conversiestijging hebt behaald, maar op lange termijn zorgt het onherroepelijk voor extra inzicht in je websitebezoekers.

Leer ze beter kennen middels de uitkomsten van conversietesten zodat je je kans maximaliseert om bij de volgende test wel een conversiestijging te behalen.

 

Zelf aan de slag met conversie optimalisatie?

Vandaag is onze nieuwste online cursus Conversie Optimalisatie live gegaan! Bekijk hier de speciale aanbieding van vandaag.

Let op: de actie is alleen op 16 april 2014 geldig is!

Kun jij meer conversie gebruiken?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Maud Ebbekink
Maud is consumentenpsycholoog bij ConsumPsy waar ze websites optimaliseert met als resultaat een gebruiksvriendelijke en winstgevende site. Ze werkt met krachtige en effectief bewezen technieken uit de marketingpsychologie, neuromarketing en online persuasion.
Wees de eerste die reageert!

Reageren