Naar
boven

5 tips om met reacties op je blog om te gaan (zonder gek te worden..)

Reacties op blogartikelen of social media updates zijn voor de één een crime en voor de ander een genot en bron van inspiratie. Wat je er ook van vindt, je zal er mee om moeten leren gaan. Het is namelijk onderdeel van je taken als content creator. Daarnaast zijn reacties een wezenlijk deel van het onderhouden van een betrokken online community.

Maar hoe zorg je ervoor dat er binnen bepaalde richtlijnen nog steeds betrokken wordt gediscussieerd? En wat zijn de beste manieren om reacties te managen?

Zorg voor meldingen bij een nieuwe reactie

Stel het zo in dat je een e-mail ontvangt bij een nieuwe reactie, dan zie je meteen of je die reactie wel of niet wilt toelaten. Op deze manier ben je snel op de hoogte van spam (die tóch door de spamfilter is gekomen..), grove taal en ronduit overdreven (kansloze) opmerkingen.

Daarbij is het fijn om een discussie in de gaten te kunnen houden, zonder zelf iedere keer de website te moeten checken. Want discussies mogen, mits ze constructief en on-topic zijn uiteraard.

Maak gebruik van een goede spamfilter

Een goede spamfilter bespaart je al een heleboel(!) werk. Wij gebruiken Akismet voor de blog en er komt zelden een spamreactie doorheen. Is dit wel zo dan ontvangen we die ook per mail en kunnen we hem met één klik richting de prullenbak slingeren ;-).

Zet de regels op een rij

Ook al is het een A4’tje met daarop een aantal steekwoorden en gebruik je hem alleen intern, het gaat erom dat jij voor ogen hebt wat je wel en niet tolereert. Daarbij helpt het om aan de hand van de door jouw gemaakte regels, consequent te zijn.

Wil je het wel publiceren, dan kan dat in een “comment policy”, oftewel Algemene voorwaarden. Ik vind zelf de comment policy van Micheal Hyatt een goed voorbeeld, hij zet vriendelijk én duidelijk de regels uiteen. Ook erg leuk geschreven is de comment policy van Copyblogger. Met secties zoals: “The cadillac of Commenting” en “No-Chance-It’s-Gonna-Make-It-Onto-The-Site Commenting” ;-).

Doe je best om alle vragen te beantwoorden

Moet je op iedere reactie reageren? Daar zijn de meningen over verdeeld, ik vind het persoonlijk fijn om mensen even kort te bedanken als ze een reactie achterlaten op een artikel van mij. Maar niet iedere reactie vraagt om een reactie.

Wel zijn vragen een MUST om te beantwoorden. Men komt naar jou voor advies en er is nog een voordeel. Gebruik de vragen om een nieuwe post te maken en je creëert direct een nieuw stuk content waar veel meer mensen van jouw doelgroep iets aan hebben! Lang niet iedereen laat namelijk een reactie of vraag achter.

Vraag jezelf af hoeveel informatie je voor niets weg geeft!

Als coach (of adviseur of consultant afijn; dienstverlener) kun je hier nogal eens tegenaan lopen. Want natuurlijk wil je mensen graag helpen en ben je gek op het maken van content waar men ook daadwerkelijk iets aan heeft – zoals wij ;-) – maar dan nóg moet je je afvragen hoe ver je hierin gaat. Want uiteindelijk moet je ook een boterham verdienen met jouw advies.

Beantwoord alleen vragen gratis en voor niets als je dat ook voor je klanten doet. Wordt er gevraagd naar informatie waar klanten normaal voor moeten betalen? Ben hier dan duidelijk in en ga niet over die grens heen. Verwijs mensen dan vriendelijk naar je contact of diensten pagina en ga niet verder in op de discussie. Dan heb je de kans om persoonlijk (offline) te bekijken of je iets voor ze kan betekenen.

Hoe ga jij om met reacties op je blog?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
5 reacties op "5 tips om met reacties op je blog om te gaan (zonder gek te worden..)"
  • Albert zegt:
    17 Sep, 2013 om 00:46

    Vragen op je weblogs artikelen krijgen is een fijn iets. In wat voors soort aard dan ook is het leuk om respons te krijgen.

    Ik vatte het laatste stuk titel niet, ‘zonder gek te worden’. Je schrijft een blog en krijgt een vraag en dan ‘wordt je gek?’.

    De manieren om ‘om’ te gaan met je weblog reacties vind ik dan persoonlijk ook een vreemde constructie. Je krijgt vraag nav en je geeft nmi een antwoord.

    Als je expertise niet al te hoog was ingezet op een artikel welke je hebt gepubliceerd, val je snel door de mand. Anders weet je snel genoeg een onderbouwd respons te voeren.

    De hoeveelheid info welke je weggeeft is dan aan jou toe..

    Reageren
  • Chelsea Bosters zegt:
    17 Sep, 2013 om 19:42

    Ik denk dat ze doelde op iets anders. Wanneer je geen melding aanzet zie je dus ook niet dat je een reactie hebt ontvangen. Alleen denk ik wel dat bijna iedereen een melding heeft aanstaan.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      18 Sep, 2013 om 08:58

      @albert @chelsea Ik doelde inderdaad op iets anders. De tips zijn er om op een gestructureerde en goede manier reacties te managen. Kan me voorstellen dat je wel “gek wordt” zonder een goede spamfilter.. ;-)

  • Frank van den Hoven zegt:
    18 Sep, 2013 om 16:40

    Dank voor de zinnige tips Lianne. Zelf gebruik ik Mollom als spamfilter in mijn Drupal CMS-omgeving en daar komt ook zelden troep doorheen. Het incidentje dat er wel doorheen komt is inderdaad snel verwijderd. Zie in de praktijk helaas nog teveel commentpagina’s en gastenboeken vol staan met spam, waarvan de eigenaar het kennelijk heeft opgegeven om het te verwijderen. Verwijder dan de tool helemaal of installeer een goede spamfilter. Verkeerde zuinigheid om dat niet te doen (of onwetendheid: volgens mij is de mijne open source en dus gratis).

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      19 Sep, 2013 om 15:35

      Dank voor je reactie Frank. Wij kunnen inderdaad echt niet meer zonder spamfilter!

Reageren