Data makkelijk meetbaar met KPI dashboarding

Karel
16/1/2018
Karel
16/1/2018
Conversie optimalisatie
X
min leestijd
kpi dashboarding blog

Als (online) marketeer staat er tegenwoordig een haast onuitputtelijke stroom data tot je beschikking, die inzicht moet geven in je prestaties. Naast Google Analytics geeft vrijwel elk kanaal in je arsenaal wel toegang tot statistieken om zaken als bereik, conversie en click-through te meten. Maar hoe zorg je ervoor dat je overzicht houdt, en je hoofd boven water houdt in deze snelstromende datarivier? Dashboards helpen je om al deze data te verzamelen, visueel overzichtelijk weer te geven en al dan niet realtime te presenteren, om zo in één oogopslag te zien hoe je ervoor staat. In dit blog laten we je de voordelen van KPI dashboarding zien, waar je op moet letten en welke tools je daarvoor tot je beschikking hebt.

auto dashboard

De datajungle

Bedenk even welke data de gemiddelde marketeer tot zijn/haar beschikking heeft. Gegevens van websitebezoek haal je uit Google Analytics, hoe je SEA presteert uit AdWords, en je interactie op social bijvoorbeeld uit de analytics van Facebook en Twitter. De openingsratio’s en aantal inschrijvingen van je nieuwsbrieven haal je uit je e-mail marketingtool, e-commercedata komen wellicht weer uit je CMS, en klantgegevens zitten in een CRM. En dan zijn er nog de collega’s of externe partijen die allerhande relevante data in een spreadsheet naar je sturen. Allemaal data waar je wat mee kan, of zelfs wat mee moet, maar met zoveel bronnen beland je al gauw in een oerwoud van data waar je door de bomen het bos niet meer ziet. Een dashboard biedt daarin een uitkomst.Een dashboard is een tool om data van één of meerdere bronnen overzichtelijk te presenteren op één scherm. Door deze manier van datavisualisatie wordt de informatie die je wilt communiceren zo duidelijk mogelijk overgebracht. De data wordt hierbij zodanig gepresenteerd dat deze eenvoudig te interpreteren is, en daarmee waarde krijgt. Dashboards kunnen toegevoegde waarde bieden voor marketeers om inzicht te krijgen in hun eigen KPI’s, of om te rapporteren aan het management. Voor marketing agencies zijn data dashboards een ideale manier om statistieken te presenteren aan hun klanten.

cijfers uit analytics voorbeeld

De kunst van het weglaten

Waar moet een goed dashboard uit bestaan? Uiteraard is het van belang om eerst te weten welke KPI’s je wilt meten, en alleen deze op te nemen in je dashboard. Het is namelijk maar al te verleidelijk om een dashboard vol te gooien met grafieken, tabellen, om maar zoveel mogelijk te laten zien. Maar daar wordt een dashboard niet overzichtelijker van, sterker nog: het zorgt alleen maar voor meer ruis en onduidelijkheid. Een sterk dashboard moet in één oogopslag inzicht geven in trends en doelen. Is je KPI gericht op traffic naar je site? Dan volstaat een lijngrafiek of sparkline met bezoekersaantallen van een relevante periode, aangevuld met het aantal bezoekers en pageviews in die periode. Wil je e-commerce prestaties inzichtelijk maken, dan wil je bondige statistieken zien van het aantal bestellingen, gemiddelde orderwaarde en conversieratio.

Dashboarding tools

Er zijn talloze tools in omloop om gelikte data dashboards mee te bouwen. Ook Google Analytics heeft de mogelijkheid om dashboards te maken, al zijn de mogelijkheden hiervan vrij beperkt. Google Data Studio is een gratis tool van Google om rapporten en dashboards te bouwen. Deze tool is ideaal als je voornamelijk werkt met data uit Google Analytics en AdWords. Het toevoegen van externe data is wat beperkter, evenals de mogelijkheden om hele uitgebreide en flitsende dashboards te bouwen. Het interessante kostenplaatje (Google Data Studio is namelijk gratis) en de relatief eenvoudige interface maken dit een interessante tool.Wij werken zelf sinds kort met Klipfolio. Het grote voordeel van Klipfolio is het enorme aantal toepassingen en databronnen die je kunt koppelen. Van Analytics en AdWords tot Facebook en Twitter, maar ook data uit Mailchimp, Bing Ads, Woocommerce zijn eenvoudig toe te voegen. Ook data uit Google Drive, Google Spreadsheets, een RSS-feed of een SQL database, zelfs vanuit een e-mailbijlage kunnen als bron worden gebruikt. Heeft de service die jij gebruikt geen koppeling met Klipfolio? Grote kans dat je hem toch kan toevoegen, als er een API beschikbaar is.Bij het bouwen van een dashboard kun je meerdere databronnen combineren, zelfs binnen één widget (of Klip, zoals Klipfolio ze noemt). Zo maak je aantrekkelijke, complete en inzichtelijke dashboards. Voor marketing agencies biedt Klipfolio de mogelijkheid om klantaccounts aan te maken. Losse widgets, maar ook hele dashboards kunnen eenvoudig worden gedupliceerd en hergebruikt. De mogelijkheden zijn enorm, maar daar staat een vrij forse leercurve tegenover. Ook is de prijs afhankelijk van het aantal aangemaakte dashboards.

screenshot klipfolio dashboard

In bovenstaand voorbeeld is een gedeelte van een dashboard te zien, waarbij de focus ligt op traffic en e-commerce. We vergelijken hierbij de data van de afgelopen 30 dagen met de periode daarvoor. We zien in de grafiek direct dat het aantal bezoekers deze maand toeneemt (de blauwe lijn), maar dat we de maand daarvoor over de hele linie meer bezoekers hadden (de oranje lijn). Dit is ook te zien aan de statistieken daaronder, waar we ook zien dat het aantal bekeken pagina’s en de gemiddelde sessieduur toe is genomen, en het bouncepercentage is afgenomen.Voor e-commerce hebben we concrete doelen ingesteld voor het aantal bestellingen, de gemiddelde orderwaarde en de gemiddelde conversieratio. De voortgang deze maand is direct zichtbaar met de drie meters. Voor het aantal bestellingen is het doel deze maand behaald, maar de gemiddelde orderwaarde kan nog wel iets omhoog. Ook doen we het iets slechter dan vorige maand. Werk aan de winkel dus!

Alternatieven

Natuurlijk zijn er nog talloze andere tools naast Google Data Studio en Klipfolio. Zo heb je Funnel.io (gericht op advertising), Agency Analytics (specifiek voor marketingbureaus), Cyfe, Supermetrics en nog veel meer. Elke tool heeft zo zijn eigen voor- en nadelen, maar alle zijn erop gericht om de enorme bulk data die je tot je beschikking hebt inzichtelijk te maken en aantrekkelijk te presenteren. Zo communiceer je helder naar stakeholders en kun je gerichter sturen op je KPI’s.Ben je zelf ook aan de slag met dashboards, of is jouw favoriete dashboarding tool niet genoemd in dit artikel? Laat het weten in de comments!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier