Don'ts voor LinkedIn

Karel
16/3/2009
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
16/3/2009
Internet marketing
X
min leestijd

Bijna iedereen die netwerken belangrijk vindt, heeft tegenwoordig ook een LinkedIn profiel. LinkedIn biedt veel mogelijkheden om jezelf en je organisatie op een effectieve wijze te profileren. Er zijn heel veel do-lijsten te vinden met betrekking tot LinkedIn. De presentatie Ten Ways to Use LinkedIn van Guy Kawasaki geeft het mijn inziens mooi in een notendop weer.Ik denk dat de meeste mensen onder ons wel weten hoe LinkedIn aangewend kan worden. Het toenemende aantal leden zorgt voor een toenemende behoefte aan een LinkedIn etiquette. Het lijkt me dan ook gepast om eens een lijst op te stellen met een aantal vette don'ts voor LinkedIn.

Verouderde gegevens op je profiel

Als je optimaal gebruik wilt maken van je LinkedIn profiel dan moet je zorgen dat je profiel up-to-date blijft. Een inkoppertje, toch wordt dit vaak door veel mensen vergeten. Er wordt een zeer beperkt profiel aangemaakt en er worden connecties gelegd met zakelijke relaties. En daar blijft het bij. Het is belangrijk dat je goed voor ogen hebt wat je persoonlijke doel is met je LinkedIn profiel. Als je geen tijd hebt dan is het beter om ook geen profiel aan te maken.

LinkedIn als een gratis advertentiemogelijkheid zien

Regelmatig zie ik binnen groepen bepaalde leden discussies aanwenden om schaamteloos reclame te maken voor hun eigen toko. Dit roept irritatie op bij de andere groepsleden en is alles behalve goed voor het imago van je organisatie. Natuurlijk kun je vanuit discussies heel goed kennis delen en je organisatie daarmee in een goed daglicht zetten. Maar ga absoluut niet schaamteloos je dienst aanbieden alsof het een advertentie op Marktplaats betreft. Niemand zit hier op te wachten.

Discussie starten maar niet opvolgen

Vaak worden binnen groepen discussies gestart maar niet opgevolgd. Zo iets in de trant van: "Ik ben een expert op mijn vakgebied en vertel jullie graag hoe het allemaal zit". Op het moment dat er een wedervraag wordt gesteld, blijft het angstvallig stil aan de kant van dezelfde expert. De discussie bloed dood en de expert (b)lijkt helemaal niet zo'n specialist te zijn.

Discussie starten en niet tegen kritiek kunnen

Wanneer je een discussie start maar niet met kritiek of andere meningen om kunt gaan, begeef je jezelf op glad ijs. Niet doen!

Hoofdletters gebruiken

Je hebt van die mensen die denken dat als je iets in hoofdletters zet het beter gelezen wordt. Het enige signaal wat je afgeeft is dat je een schreeuwerig en opdringerig type bent.

Een uitnodiging versturen zonder toelichting

Wanneer je iemand kent dan kun je natuurlijk een uitnodiging versturen zonder toelichting. Maar hoe vaak komt het niet voor dat iemand een uitnodiging verstuurd via een gemeenschappelijke groep of een relatie. Wat is het nut van connecten als je in deze gevallen niet aangeeft wie je precies bent en waarom je graag wilt connecten?

Uitnodiging voor een groep versturen die irrelevant is voor je connections

Heel leuk natuurlijk als je een groep hebt opgericht. Ik begrijp dat je daar trots op bent maar om al je connections nou gelijk te gaan spammen met uitnodigingen? Bedenk eerst goed of de groep wel relevant is voor je connection en nog belangrijker zorg voor een goede input in de groep. Niemand zit er op te wachten om lid te worden van een groep die geen content bevat. Zorg voor interessante discussies, nieuwtjes en feiten en volg deze op. En het allerbelangrijkste is dat als mensen lid willen worden van je groep je hier ook binnen 24 uur terugkoppeling op geeft.Deze lijst kan vast nog veel langer. Ik ben benieuwd of er nog meer don'ts, irritaties en frustraties zijn onder de LinkedIn gebruikers onder ons.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier