Naar
boven

Nieuwe domeinnaamextensies? Ik heb er mijn bedenkingen bij…

.AMSTERDAM, .GENT, .AUDIO, .BAR enz. De ICANN heeft al ruim 400 nieuwe extensies toegelaten. Puur vanuit marketing-oogpunt begrijp ik het wel hoor. Wanneer je een populaire bar in Amsterdam hebt is www.hippe.bar best leuk te communiceren. Tot zover de voordelen…

Nieuwe domeinnaamextensies, een voor- of een nadeel?

Hoeveel extensies kan men onthouden?

Maar is dat wel zo? Op dit moment kent de gemiddelde Nederlandse bezoeker 2 extensies: .NL en .COM. Dus wanneer ze ergens een domeinnaam horen hoeven ze maar twee extensies te proberen, de kans is groot dat ze dan op de goede website komen.

Maar met de wildgroei aan extensies komt hier dus snel verandering in. Die hippe tent in Amsterdam, was dat nu hippebar.nl, hippebar.com, hippebar.amsterdam of hippe.bar?

En in de praktijk, wat met Google bijvoorbeeld?

Er valt iets te zeggen voor de zogenaamde geo-extensies. Want .AMSTERDAM is toch ideaal voor lokale Amsterdamse bedrijven. Dat vind ik dus niet. Allereerst voor de reden die ik eerder heb aangehaald, welke extensie was het nu ook alweer?

De andere reden is dat ik niet geloof dat Google in staat is om voor elke extensie exact te bepalen wat de locatie is (en die dan ook voorrang geven?). Dus ik geloof niet dat die extensies door Google hoger gewaardeerd gaan worden, als ze al gewaardeerd gaan worden.

Dit geldt uiteraard ook voor de extensies die een bepaald thema omschrijven. .GURU bijvoorbeeld. Dit kan zoveel betekenissen hebben dat het onmogelijk is voor Google om hier een bepaalde meerwaarde aan te geven.

Veel nadelen, weinig voordelen

Ik zie ze niet. Wel vanuit de sales / marketing kant natuurlijk. Het staat best wel hip om tijdens een marketingoverleg op de proppen te komen met het idee om .INDUSTRIES te registeren. En de hostingpartijen kunnen dit natuurlijk ook aardig vermarkten. Maar de echte toegevoegde waarde? Nogmaals, ik zie het niet.

Oke, nog 1 voordeel dan…

Er valt natuurlijk wat te zeggen voor het feit dat er steeds minder interessante domeinnamen vrij zijn. Daar zal inderdaad een oplossing voor gezocht moeten worden. Misschien niet-gebruikte domeinnamen na X tijd laten vervallen?

Hoe dan ook, door zomaar 400 extensies (and counting) toe te voegen wordt het er in mijn ogen niet beter op… Wat jij?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
14 reacties op "Nieuwe domeinnaamextensies? Ik heb er mijn bedenkingen bij…"
  • Theodoor zegt:
    16 Okt, 2014 om 14:53

    Beste Karel,

    Waarom denk je dat Google niet in staat is om voor elke extensie exact te bepalen wat de locatie is? als de Extentie een geo lokatie is dan?

    Grt,
    Theodoor

    Reageren
  • Johan Horst zegt:
    16 Okt, 2014 om 14:54

    Ik deel je mening op 1 extensie na (voor mij althans): .business. Deze kan wel eens heel interessant gaan worden voor ondernemingen die inderdaad geen enkele goede tld met .com, .nl of .eu kunnen vinden. Als (kleine) ondernemer je producten direct internationaal op de markt zetten met een engelstalige site icm .business lijkt mij inziens een succesvolle mogelijkheid

    Reageren
  • Geen zoekwoorden in het naamveld a.u.b. zegt:
    16 Okt, 2014 om 15:12

    Ik ben het wel met je eens dat al die nieuwe extensies het er niet makkelijker op maken, vooral vanwege het onthouden inderdaad. Maar op zich kun je een leuke domeinnaam wel goed “branden” (kijk bijvoorbeeld naar eet.nu).

    Ik denk ook dat Google .amsterdam prima aan de stad kan linken, en .bar aan een horecagelegenheid. Maar aangezien Google de kwaliteit van een website steeds beter kan inschatten wordt er steeds minder waarde aan de domeinnaam gehecht (al scoren EMD’s in Nederland nog steeds opvallend goed).

    Voor Google verwacht ik dus weinig meerwaarde, voor branding kan het wel interessant zijn. Ik denk dat je wel gelijk hebt met je stelling dat al die nieuwe extensies meer nadelen dan voordelen hebben.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    16 Okt, 2014 om 15:20

    Deze vraag ben ik de laatste tijd vaker in mijn mailbox tegengekomen. Vrienden en relaties die vragen of ze moeten investeren in bepaalde domeinen. In sommige gevallen omdat ze benaderd zijn door een bedrijf dat deze domeinen aan ze heeft aangeboden. Echter er werden zeer bijzonderen bedragen voor gevraagd tot en met 249 euro per jaar inclusief hostingpakket.

    Er gaat dus zeker verdiend worden met deze extensies, maar niet de kopers zelf.

    Of Google er meer waarde aan gaat hangen. Denk het niet. Hoe meer extensies er komen hoe waardevoller de .com en .nl zullen worden. “vroeger” gingen we toch ook massaal voor de .net, .com, .nl, org, en waren er legio extensies die je NIET moest hebben (en daarom massaal nog beschikbaar waren).

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    16 Okt, 2014 om 15:30

    Hier een voorbeeld van zo’n GEWELDIGE sitenaam waar je duizenden euro’s per jaar mee kunt verdienen… start.amsterdam (startpuntamsterdam) en natuurlijk elke andere stad die nog beschikbaar is. Inclusief businessdirectorytool met idealintegratie. Hoef je als nieuwe eigenaar van dit domein alleen nog maar andere ondernemers hun bedrijf te laten plaatsen tegen een aantrekkelijke vergoeding.

    Wellicht een goede business voor de voormalige telefoongids-maffia. Kunnen ze schilders en andere hardwerkende ondernemers nog wat geld afhandig maken met mooie beloftes.

    Reageren
  • Mark van Tuel zegt:
    16 Okt, 2014 om 16:42

    Ben het met je eens dat het een beetje een wirwar van domeinnamen wordt. En zoals je al schetst, het kan verwarring veroorzaken. De enige noemenswaardige positieve kant die ik zie is dat bij .amsterdam (of een andere stad/provincie extensie), bedrijven vermoedelijk een licht voordeel hebben in de lokale zoekresultaten in de omgeving Amsterdam.

    Reageren
  • Rowdy Groothedde zegt:
    17 Okt, 2014 om 11:44

    Ik geloof ook niet dat deze combinaties de toekomst worden van de online wereld.

    Bovendien wekt het alleen maar verwarring en moet je het eigenlijk zelf ook niet eens willen.

    Wel geloof ik idd dat lokale zoekresultaten wel een voordeel eraan kunnen hebben.

    Reageren
  • jeroen zegt:
    17 Okt, 2014 om 12:00

    Mmmhh, aan de ene kant hoor ik dat het voor seo geen zoden aan de dijk gaat zetten, maar aan de andere kant hoor ik dat het voor localsearch wel zou kunnen helpen.

    Kunnen we Karel bij deze uitnodigen om voor al zijn trouwe lezers een experiment uit te voeren door een .amsterdam aan te schaffen en een .ietsanders en met soortgelijke content op google te plaatsen. Het enige wat Karel dient te delen zijn de statistieken zonder prijs te geven om welke domeinen het zal gaan. Hierdoor is invloed vanaf buitenaf uitgesloten.

    Wellicht is savvii nog wel bereid 2 wordpress installaties hiervoor beschikbaar te stellen?

    Ik ben benieuwd…

    Reageren
  • Tommie zegt:
    18 Okt, 2014 om 10:56

    Helemaal mee eens! Voor de Nederlandstalige markt, die relatief klein is, brengt het enkel verwarring. Internationaal zouden er een aantal best kunnen slagen.

    Reageren
  • Sjors zegt:
    22 Okt, 2014 om 09:17

    Het aantal geregistreerde .org is al langere tijd aan het afnemen, .business is momenteel een hype en een leuke verdienste voor de ICANN, meer niet.

    Reageren
  • Thijs zegt:
    22 Okt, 2014 om 09:49

    Komt er ook een postcodecheck op de registratie voor locatiespecifieke extensies? Lijkt me niet, en zo ja dan kun je dat nooit waterdicht handhaven. Als het (aanvankelijk) qua SEO al toegevoegde waarde heeft dan wordt dat ongetwijfeld misbruikt en snel weer weggefilterd door Google.

    Een reeds bestaande .nl/.com-domeinnaam met een andere extensie gaat ook niet werken, ten minste niet als het een actieve merknaam betreft. Als je een (domein)naam in gedachten hebt die niet beschikbaar is omdat hij speculatief geregistreerd is – en dus niet gebruikt wordt – is er wellicht even hoop. Zo snel een nieuwe extensie echter enige herkenbaarheid geniet zal het ook daar snel sterven van speculatief geregistreerde inactieve domeinen.

    Mijns inziens totaal overbodige toevoegingen, geld dat er in om zal gaan wordt of speculatief gespendeerd of uit angst uitgegeven om eventuele speculanten te snel af te zijn. Investeer dan liever in Bitcoins. ;)

    Het enige kleine voordeel dat ik zie is dat sommige TLDs nieuwe guitige bedrijfsnamen mogelijk zullen maken, puur door de combinatie. Net zoals nu veel gebeurd met .is en dergelijke.

    Dat is nog te gebruiken in je marketing, voor de rest; wie typt er überhaupt nog volledige domeinnamen in?

    Reageren
  • Jos zegt:
    22 Okt, 2014 om 10:11

    Iemand al een idee van de kosten voor deze nieuwe extensies?

    En is het wel uberhaupt mogelijk om iets van .amsterdam te registeren? http://www.pcmweb.nl/nieuws/amsterdam-nieuw-topleveldomein.html

    Reageren
  • me zegt:
    22 Okt, 2014 om 10:29

    De enigste twee die het gaan maken is… .APP en .SHOP
    de rest kun je vergeten.

    Deze hebben wij al een jaar geleden bij 20 registrars voor laten registreren.

    Het is fijn dat je nu domein namen kunt hebben die bezet zijn. Maar voor de mensen die het al hebben komt er wel een extra kosten post bij :S:S

    Kost omdat het nieuw is zal tussen de 50 -100euro per jaar gaan kosten.. Later zal het weer terug gaan naar de 10euro

    Reageren
  • Jeffrey van Winsum zegt:
    22 Okt, 2015 om 08:30

    We zijn nu een jaar verder, zijn de meningen al wat bijgesteld?
    Ik heb het gevoel dat google de .nl extensies toch beter indexeert. Ik zie nog weinig .amsterdam .eu .guru etc. in de top posities.

    Reageren

Reageren