Naar
boven

Relevantere bezoekers naar je website? Gebruik Similar Audiences!

similar audiences banner

Sinds begin deze maand is het voor ieder AdWords account mogelijk om vergelijkbare doelgroepen te targeten binnen Search en Shopping. In deze blog leg ik uit wat dit is, hoe je dit kunt instellen en waarom dit zeker interessant kan zijn voor jouw AdWords campagne!

Similar Audiences, of vergelijkbare doelgroepen, de term zegt het eigenlijk al. Dit zijn mensen die lijken op jouw doelgroep. Deze gebruikers vertonen volgens het algoritme van Google een zelfde zoekgedrag als de gebruikers die op jouw website zijn geweest, of die zelfs al geconverteerd hebben.

Hoe werkt het precies?

Met het inzetten van Similar Audiences kun je mensen bereiken die nog niet op je website zijn geweest, en zo relevantere nieuwe bezoekers trekken.

Voorbeeld: je hebt een webshop en je verkoopt voetbalschoenen. Je maakt dan een remarketinglijst aan van mensen die voetbalschoenen hebben gekocht. Hiervan wordt door Google een vergelijkbare doelgroep gecreëerd. De vergelijkbare doelgroep wil je targeten om een groter bereik te genereren en relevantere bezoekers te trekken. Door een hogere bieding in te stellen voor mensen die lijken op de geconverteerde bezoeker zorg je ervoor dat jouw advertentie meer kans heeft op een hogere positie in de zoekresultaten.

Over het algemeen zou je iets meer willen betalen voor een klik van iemand waarvan de verwachting is dat die sneller zal gaan converteren dan gebruikers waarvan de kans op conversie kleiner is.

Direct starten met het inzetten van Similar Audiences

Hoe werkt dat Similar Audiences nou precies? De werking heeft allemaal te maken met cookies, en het specifieke zoekgedrag van een persoon. Allereerst zijn er cookies nodig van bezoekers die op de website zijn geweest, en die geconverteerd hebben. De zoekgeschiedenis van deze mensen wordt meegenomen om vergelijkbare doelgroepen te vinden, die overeenkomsten hebben met de zoekgeschiedenis van een geconverteerde bezoeker.

Zo doe je het:

Similar Audiences lijsten worden aangemaakt op basis van remarketinglijsten. Remarketinglijsten kun je op twee manieren verkrijgen. Ik ga hier in dit artikel niet te diep op in: als je hier graag meer zou willen weten over remarketing, nodig ik je uit om dit artikel van mijn collega te lezen.

  1. Remarketing door middel van de remarketing tag vanuit Adwords;
  2. Remarketing doelgroepen via Google Analytics.

Als de remarketinglijsten zijn aangemaakt en minimaal 1000 cookies bevatten, zal er ook een lijst worden aangemaakt door Google met “vergelijkbare doelgroepen”. Deze is terug te vinden in AdWords onder Gedeelde bibliotheek ? Doelgroepen.

Deze lijst kun je vervolgens gebruiken om mensen te targeten voor een specifieke campagne, of om een hogere bieding mee te geven voor deze mensen.

Hoe ziet dat er dan uit?
Om deze lijsten toe te voegen aan de campagne ga je naar de advertentiegroep waar je de lijst aan wil toekennen. Ga vervolgens naar het tabblad Doelgroepen en klik op de rode button +Targeting. Vervolgens krijg je onderstaande overzicht te zien. Kies dan voor “Vergelijkbaar met remarketinglijsten”, hier krijg je een overzicht met verschillende vergelijkbare doelgroeplijsten.

targeten similar audiences

Op het moment dat je een lijst hebt toegevoegd kun je nog kiezen voor “targeten en bieden” of “alleen bieden”. Bij “Targeten en bieden” zorg je ervoor dat alleen de mensen in de lijst de advertentie te zien krijgen, en dat alle overige zoekers dus worden uitgesloten. Door te kiezen voor “Alleen bieden” zorg je ervoor dat iedereen de advertentie te zien kan krijgen, maar dat de mensen in de lijst een hogere bieding krijgen dan de mensen die niet in de lijst zitten.

Klik vervolgens op opslaan. Dan zie je onderstaand overzicht. Er staan nu twee lijsten in. De eerste stond er al in, deze target alle bezoekers die al eens op de website zijn geweest.

De tweede lijst is de vergelijkbare doelgroepenlijst, die ik een bodaanpassing van +25% meegeef. Dit houdt in dat de positie van de advertentie voor die doelgroep wordt verbeterd. Ik sluit de mensen die niet in deze lijst voorkomen echter niet uit.

voorbeeld bodaanpassing

Kortom:

Door de inzet van Similar Audiences kun je Adwords budget effectiever inzetten bij het verkrijgen van nieuwe bezoekers! Maak jij er al gebruik van?

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick Doornbos
Rick is online marketing consultant bij KG Online Marketing. Rick is de airconditioning van ons bedrijf. Zelfs bij de meest lastige problemen houdt hij zijn hoofd koel.
1 reactie op "Relevantere bezoekers naar je website? Gebruik Similar Audiences!"
  • jeroen zegt:
    16 mei, 2017 om 11:27

    De eerste resultaten zijn erg positief bij ons!

    Reageren

Reageren