Naar
boven

Uitkomst onderzoek: Invloed domeinextensie en positie in Google

Ik heb onderzoek gedaan naar de top 10 zoekresultaten van 15 populaire zoektermen (dus 150 resultaten in totaal). Op deze zoektermen worden er 12.000 tot 160.000 exacte zoekopdrachten in Nederland per maand uitgevoerd. Er is gekeken naar de domeinnaam, Pagerank, de positie en de domeinnaam extensie. Er is niet gekeken naar de opbouw, de links, techniek en de content van de website. De resultaten geven een indicatie van wat er verwacht kan worden van de waarde van de diverse soorten domeinnamen.

Domeinnaam extensies in de top 10

De .NL domeinextensie komt veruit het meest voor in de top 10 van de populaire zoektermen (80%). Vervolgt door de .com domeinextensie (11%), de .org extensie(5%), de .net extensie(2%) en tot slot de .be en .eu domeinextensie met beide 1%. De meeste zoekresultaten die een buitenlandse domeinnaam extensie hadden wel Nederlandse content.

Top 3 domeinextensies

Er is ook gekeken naar welke domeinextensies het vaakst in de top 3 voorkomen. Hoewel de .NL domeinextensie het vaakst voorkwam(84,4%), kwam de .org extensie ook redelijk vaak voor (11,1%), ongeveer 50% van de .org domeinextensies waren Wikipedia artikelen.

Homepage of niet?

Verder is er gekeken maar het percentage van een homepages of subpages was. 51% van de 10 topposities waren homepagess (en dus 49% subpages). Dit is wel een interessant iets, maar er zijn teveel variabelen om hier iets uit te concluderen.

Zo krijgen homepages in het algemeen veel meer links dan subpages, maar de links naar subpages zijn over het algemeen specifieker en beter. Links naar subpages en de content op subpages zijn over het algemeen vaker gericht (geoptimaliseerd) op het desbetreffende zoekterm. Verder heb je punt ook nog dat domeinnamen met een zoekwoord erin, een voordeel hebben in de rankings (komen we later ook terug), waardoor je ook het aantal mainpages in de top 10 resultaten kan verklaren. Conclusie: geen conclusie.

Exacte domeinnaam of merknaam?

Bij 47% van de zoekresultaten bestond de URL uit een merknaam. 13% van de top 10 resultaten bestond uit een exacte domeinnamen (bijvoorbeeld: zoekwoordzoekwoord.nl), 39% van de URL’s had en of meerdere zoekwoorden in de URL staan en 1% van de zoekresultaten had een exacte domeinnaam met streepjes (zoekwoord-zoekwoord.nl of .com).

Opvallend is dat minder dan de helft van de domeinnamen in de top 10 op 15 populaire zoekresultaten bestaan uit merknamen. Gemiddeld zit er 1 exacte domeinnaam per populair zoekwoord in de top 10. Je kan daaruit opmerken dat een exacte domeinnaam ook op populaire zoekwoorden een flink voordeel heeft in de zoekresultaten. Een exacte domeinnaam met een hypen (streepje) komt niet vaak voor in de top 10, waardoor je zou kunnen opmerken dat Google wel onderscheid maakt tussen de waarde van exacte domeinnamen met een hypen en zonder.

Verder zou je kunnen zeggen dat een domeinnaam met een zoekwoord erin een voordeel heeft ten opzichte van domeinnamen die bestaan uit een merk. Hoewel ik geen cijfers heb van het totale aantal url’s met een zoekwoord erin en de verhouding tussen url’s met een merknaam, zou je kunnen zeggen dat er veel meer url’s met een merknaam zijn en dat url’s met een merknaam vaker meer links heeft (komt later naar voren).

Gemiddelde Pagerank

De Pagerank geeft een indicatie van het aantal en de kwaliteit van de links naar de webpagina toe. De gemiddelde pagerank van de 150 zoekresultaten is 3,95. De gemiddelde Pagerank van de top 3 is 5,93 en de gemiddelde Pagerank van de positie 3 tot en met 10 is 3,47. Daaruit kan je zien dat de top 3 resultaten 70,6% meer Pagerank hebben dan de overige top 10 posities.

Top 3 domeinextensies

De .NL domeinextensie is de meest voorkomende domeinextensie in de top 3 (85%). Gevolgd door de .ORG(11%) en de .COM extensie (4%). Redelijk opvallend vind ik het aantal .ORG domeinextensies.

Pagerank versus soort domeinnaam

Er is ook gekeken naar de gemiddelde Pagerank van de diverse soorten domeinnamen. De domeinnamen die bestonden uit een merk hadden de hoogste Pagerank (4,28), gevolgd door de domeinnamen met een zoekwoord in de URL (3,67), daarna kwam de exacte domeinnaam met een streepje (3,5) en de laagste Pagerank hadden de exacte domeinnamen (3,32). Wel moet ik even vermelden dat er maar 2 exacte domeinnamen met een streepje waren, waardoor dat aantal minder betrouwbaar is.

Hieruit kan je weer zien dat exacte domeinnamen een flink voordeel hebben in de zoekresultaten. Ze hebben in vergelijking met de domeinnamen die bestaan uit een merk 29% minder Pagerank (dus kwalitatieve links) nodig.

Pagerank en extensie

Tot slot is er gekeken naar de Pagerank van de diverse domeinextensies. Wel moet ik gelijk vermelden dat er maar 1 .eu domeinnaam, 3 .net domeinnamen en een .be domeinnaam in het onderzoek voorkwamen. De cijfers van deze domeinextensies zijn dus veel minder betrouwbaarder.

Wanneer we verder kijken zien we dat de url’s met een .nl domeinextensie een gemiddelde pagerank hebben van 3,91. De .com extensie heeft een gemiddelde pagerank van 4,41 en de .org een gemiddelde pagerank van 6.

Hieruit kan je opmerken dat over het algemeen een .nl domeinextensie minder pagerank nodig heeft om hoog te ranken voor een zoekwoord dan andere extensies.

Opvallend

Hoewel ik dacht dat alle startpagina’s verdwenen waren in de top 10 van populaire zoekwoorden, waren er circa 6-8 startpagina’s (van de 150 ) te vinden.

Extra informatie over het onderzoek

Er is gekeken naar de top 10 resultaten van de onderstaande 15 populaire zoekwoorden. Er is gekeken naar het exacte aantal zoekopdrachten per maand, in Nederland in het Nederlands.

Website maken 27.100 p/m Auto kopen 33.100 p/m Wasmachine 18.100 p/m
Geld lenen 27.100 p/m hbo opleidingen 12.000 p/m koelkast 12.000 p/m
Laptop kopen 14.800 p/m social media 22.000 p/m Hotel Amsterdam 12.100 p/m
Last minute vakantie 22.000 p/m Webdesign 14.800 p/m vacatures 165.000 p/m
Autoverzekering 40.500 p/m elektrische fiets 27.100 p/m Kinderkleding 40.500 p/m

De zoekopdrachten waren gedaan in Google Incognito om zo geen gepersonaliseerde zoekopdrachten te krijgen.

Conclusie

Nogmaals wil ik aanduiden dat er alleen gekeken is naar de positie, de extensie en de Pagerank en dat ik niet gekeken heb naar de content, het aantal links en de techniek van de websites. De resultaten geven een indicatie van wat er verwacht kan worden van de waarde van de diverse soorten domeinnamen.

Maar terug naar de conclusie.

Het is mogelijk om met elk soort domeinnaam en/of (populaire) extensie in de top 10 te komen. Wel heeft een .nl domeinnaam extensie voordeel ten opzichte van de andere extensies. Verder heeft een exacte domeinnaam flink voordeel in de zoekresulaten en hebben domeinnamen waar het zoekwoord in de url staat een lichte voorsprong ten opzichte van domeinnamen die bestaan uit een merknaam.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Ruben Bunskoeke
Ruben Bunskoeke is online marketeer bij Xel Media en eigenaar van het online marketing weblog 000.nl.
45 reacties op "Uitkomst onderzoek: Invloed domeinextensie en positie in Google"
  • André Scholten zegt:
    16 Mrt, 2012 om 09:58

    Ik denk dat het aantal geanalyseerde zoekwoorden+resultaten veel te weinig zijn om je conclusies op te baseren. Daarnaast is het een self fulfilling prophecy: stel dat ik met 10 .be sites in de top 10 op een zoekwoord sta. Dan is jouw conclusie dat je met een .be site meer kans hebt om in de top 10 in NL te komen…dus gaat iedereen met .be sites aan de slag ;)

    Reageren
    • Navin Poeran zegt:
      17 Mrt, 2012 om 00:05

      Daarnaast speelt ip ook een zeer belangrijke rol in local search, en dat veel .nl sites gewoon in Nederland worden gehost t.o.v. van Belgische .be sites of gewone .com/.org of .net site.

      Dus ook beetje logisch dat Google eerder die sites gaat vertonen

  • Ruben zegt:
    16 Mrt, 2012 om 10:07

    In het artikel geef ik aan dat het een indicatie is wat er verwacht zou kunnen worden.

    Er zijn 150 resultaten op 5 verschillende factoren onderzocht. Alle resultaten zijn vermeld en wat je ervan zou kunnen zeggen. Hoe je het onderzoek interpreteert en gebruikt is helemaal aan jou :)

    Reageren
  • André Scholten zegt:
    16 Mrt, 2012 om 10:11

    ?

    Goed, er is ook onderzocht dat er veel paraplus op straat zijn als het regent. Blijkbaar zorgen paraplus voor regen. Dat is op basis van 2000 paraplus en 50 regenbuien. Dus het onderzoek klopt, de getallen kloppen en de conclusie mag je zelf interpreteren…

    Reageren
    • Richard Theuws zegt:
      16 Mrt, 2012 om 10:34

      BAM!

      (en hardop lachen, maar OH ZO WAAR).

  • paul zegt:
    16 Mrt, 2012 om 10:24

    Eens met andre,

    Je verbind zaken en doordat je zegt “Er zijn 150 resultaten op 5 verschillende factoren onderzocht. Alle resultaten zijn vermeld en wat je ervan zou kunnen zeggen. “wek je wellicht de suggestie dat je conclusie correct is. Wat andre aangeeft is dat je conclusie niet zomaar te trekken is op de factoren die je noemt en daar ben ik het mee eens.

    ik kan jou de volgende vraag stellen over Content:
    Scoor je met goede copy doordat mensen de keywords intoetsen die jij in je website hebt staan of doordat jij content verwerkt in je site waar mensen op zoeken.

    Reageren
  • Ruben zegt:
    16 Mrt, 2012 om 10:33

    Als je regen met paraplu’s omdraait, lijkt het me een logische conclusie.

    Maar terug naar je eerste punt. 10 .be sites zullen niet voor een grote veranderingen in de conclusies zorgen.

    Ik heb in eerste instantie 10 zoekwoorden geanalyseerd (100 resultaten). Vervolgens dacht ik ook, om het wat betrouwbaarder te maken, doe ik 5 extra zoekwoorden. De resultaten verschilde nauwelijks. Daarom besloot ik om niet meer zoekwoorden te analyseren (vaak met een onderzoek, blijf je gegevens analyseren, totdat de gegevens op elkaar lijken).

    Ik zeg nogmaals dat de resultaten niet 100% betrouwbaar zijn. Hoeveel resultaten zou jij willen zien om het onderzoek ‘betrouwbaar te maken?

    Ok bij deze komt het woord conclusie blijkbaar in het artikel verkeerd over. Het is een interpretatie van de gegevens uit het onderzoek (in hoeverre het klopt durf ik niet te zeggen).

    Reageren
    • Richard Theuws zegt:
      16 Mrt, 2012 om 10:36

      Dus je hebt iets ‘onderzocht’, maar besloten om niet al te veel te onderzoeken, omdat je anders ‘toch maar bezig blijft’, en daar een conclusie uit getrokken waarvan je zelf zegt dat je niet weet of het klopt?

      Of lees ik nou je uitleg verkeerd?

  • Jeroen van Eck zegt:
    16 Mrt, 2012 om 10:41

    Met dit soort ‘onderzoeken’ moet je echt uitkijken. Presenteer het in ieder geval niet als onderzoek (wat je doet met de grafiekjes) want dan weet je dat het aan alle kanten onderuitgehaald kan worden als de statistische onderbouwing ontbreekt.

    “blijf je gegevens analyseren, totdat de gegevens op elkaar lijken” lijkt me sowieso een voorbode voor tunnelvisie.

    Als je dan toch zo’n onderzoekje gaat doen dan raad ik je aan om je op één element te focussen en die veel dieper te analyseren, daar hebben we tenminste wel wat aan.

    Reageren
  • Joost de Valk zegt:
    16 Mrt, 2012 om 10:41

    Ruben, sta me toe om wat punten van kritiek naar boven te brengen. Ik ben blij met het feit dat mensen onderzoek willen doen maar laten we het dan wel goed doen. Naast het feit dat correlatie is niet causatie al paar keer genoemd is hier boven zijn er nog een aantal problemen:

    – Op basis van welke criteria heb je je 15 zoekwoorden gekozen, in hoeverre is dit een “random” overzicht van gebruikte zoekwoorden?
    – Als je 15 zoekwoorden en dus 150 resultaten hebt, dan kan de extensie van rankings nooit significant zijn. Gewoon op basis van toeval verwacht je namelijk al meer .nl domeinnamen. Je zou het dus moeten afzetten tegen hoeveel NL bedrijven een niet .nl domeinnaam hebben en dan kijken of ze het ook slechter doen in de rankings.
    – Je noemt de PageRank en trekt conclusies over rankings 1-3, maar toont niet dat je ook écht de correlatie hebt berekend tussen de PageRank en de ranking. Dat kan ook niet want daarvoor heb je, wederom, te weinig data.

    Er valt nog meer te zeggen, maar bovenstaande 3 issues resulteren er al in dat als ik 15 andere zoekwoorden zou pakken, ik compleet andere resultaten zou kunnen krijgen, daarmee is het onderzoek compleet waardeloos. Als je dit soort onderzoek doet moet je dus een véél grotere dataset pakken en betere analyses draaien.

    Reageren
  • Ruben zegt:
    16 Mrt, 2012 om 10:43

    Het is een interpretatie van de onderzochte statistieken. ‘In hoeverre het klopt” daar bedoel ik mee hoeveel de zoekmachine de aspecten interpreteert. En verder heb ik inderdaad besloten om niet meer zoekwoorden te analyseren, omdat de gegevens op elkaar leken (en niet omdat ik anders “toch maar bezig blijf”).

    Reageren
    • Richard Theuws zegt:
      16 Mrt, 2012 om 10:45

      ok, dan had ik je zin met betrekking tot ‘gegevens blijven analyseren’ verkeerd gelezen, mea culpa.

  • Richard Theuws zegt:
    16 Mrt, 2012 om 10:48

    Ah, dan heb ik die zin met ‘blijf je gegevens analyseren’ verkeerd geïnterpreteerd.

    Reageren
  • Ruben zegt:
    16 Mrt, 2012 om 10:49

    Ok bedankt voor de kritiek Joost en Jeroen. Ik kan het allemaal meenemen (leerpunten) en mee rekening houden voor toekomstige onderzoeken.

    Reageren
  • Robbert R. zegt:
    16 Mrt, 2012 om 10:54

    Naar mijn idee is dit een nutteloos onderzoek zolang de linkprofielen niet geanalyseerd worden.

    Reageren
    • Jeroen van Eck zegt:
      16 Mrt, 2012 om 11:03

      Dat is dus ook onzin. Onderzoeken worden niet per se beter als je meer factoren meeneemt (tenzij je ze constant kunt houden). Je moet juist minder factoren analyseren en je dataset veel groter maken.

  • MarketSharer zegt:
    16 Mrt, 2012 om 11:07

    Zeer opmerkelijk dat er geen woord gerept wordt over de Anchor teksten !

    Reageren
  • ipad-3-kopen.nl zegt:
    16 Mrt, 2012 om 11:48

    Het zou ook kunnen dat degenen met merk-domeinnamen een hogere pagerank/posities hebben omdat deze sites eigendom zijn van slimmere online marketeers die als eerste in de rij stonden bij het het domeinregistreren en omdat ze ook betere websites maken. dan bijv. edit: ga weg spamboer! ;-) Je linkje is er dus uitgesloopt. Het is trouwens niet zo moeilijk om via SIDN achter je echte naam te komen en het online marketing bureau waar je werkt. Wie zaait zal oogsten nietwaar?

    Reageren
    • Jeroen van Eck zegt:
      16 Mrt, 2012 om 11:55

      Of ipad-3-kopen.nl?

    • Karel Geenen zegt:
      16 Mrt, 2012 om 12:47

      Sommige mensen zullen het ook nooit leren…

    • Richard Theuws zegt:
      16 Mrt, 2012 om 13:48

      hahaha vet, commentspammen bij internetmarketingblogs. mooi gevalletje ‘best practises’ :)

    • MarketSharer zegt:
      16 Mrt, 2012 om 15:17

      Lol. een voorbeeld link naar een niet bestaand en zelfs nog niet geregistreerd domein als comment spam betitelen , da’s echt geniaal !

    • Karel Geenen zegt:
      16 Mrt, 2012 om 19:30

      Nee Marketsharer,

      Het ging niet om die link, maar die heb ik er wel meteen uitgehaald. Het ging om de auteurlink. Dat was namelijk de spam waar ik op doelde.

      Dus wie is er nu geniaal ;-)

    • MarketSharer zegt:
      16 Mrt, 2012 om 22:19

      Waarom haal je die voorbeeld link dan weg ? Zo maak je het allemaal wel onduidelijker ( er waarom betitel je de poster dan als comment spammer ?)

    • Karel Geenen zegt:
      17 Mrt, 2012 om 20:23

      Omdat iemand die reageert en als keywords gebruikt in mijn ogen een commentspammer is. Maar dit is meer een “potato potato” discussie. Feit is: spammers zijn niet welkom.

  • LaurensT zegt:
    16 Mrt, 2012 om 14:57

    Allemaal goed bezig hier!

    Reageren
  • Joost de Valk zegt:
    16 Mrt, 2012 om 14:59

    Heb ff de moeite genomen om echt “onderzoek” te laten doen naar de meest voorkomende top level domeinen, zie hier het resultaat.

    Reageren
    • Matthijs zegt:
      09 Dec, 2012 om 02:25

      Onderzoek, groot of klein, heeft een probleemstelling. Ik zie echt wel de afbakening tussen de regels door. Maar er kan geen antwoord gegeven worden op een vraag die niet geformuleerd is.

      Joost, het onderzoek is specifiek genoeg. Er wordt gewoon gekeken maar de extensies verder niets. Dus het is onderzoekbaar en maken de queries in deze niet veel uit, naast dat ze Nederlands, willekeurig en populair. Natuurlijk is populair en willekeurig ook weer af te bakenen. Dit kan in deelvragen worden opgenomen. Succes, dit zijn waardevolle manieren om SEO vraagstukken te benaderen!

  • Ruben zegt:
    16 Mrt, 2012 om 15:15

    Ziet er goed uit Joost! Leuk dat je de moeite heb gedaan om het beter te onderzoeken met de middelen/netwerk dat je hebt.

    Verder vroeg ik me een paar dingen af:
    Weet jij toevallig met welk programma hij al die data heeft geanalyseerd (zelf ontwikkeld of een betaald programma)
    Heeft die alleen de top 10 geanalyseerd, alle zoekresultaten of..?
    Hadden die zoekopdrachten ook een minimum aantal zoekopdrachten in Nederland per maand?
    Werd er gezocht vanuit Nederland?

    Reageren
    • Joost de Valk zegt:
      16 Mrt, 2012 om 15:16

      Allereerst Ruben, dit blog heeft threaded comments, gebruik ze :)

      Verder: ik kan het je allemaal beantwoorden, maar wat BOEIT het? Het is de top 10, dat is enigszins relevant. Maar laten we reeel zijn: als je een nieuwe site begint, gericht op de NL markt, dan regel je een .nl domein. Klaar. Dus wat heeft dit voor zin allemaal?

    • Ruben zegt:
      16 Mrt, 2012 om 15:44

      Excuses.

      Klopt wanneer je een Nederlandse website neemt, regel je een .nl.

      Ik las laatst op Marketingfacts dat het je je ergert aan de mensen die wat roepen zonder zelf onderzoek te doen. Dat was ook een van de redenen waarom ik dit wou onderzoeken (hoewel ik het onderzoek blijkbaar verkeerd heb aangepakt (bedankt voor je opbouwende kritiek)).

  • Peter De Bruyn zegt:
    16 Mrt, 2012 om 15:23

    Het siert Karel dat hij een jong(er) iemand dit forum aanreikt maar hij had hem nooit zo voor de leeuwen mogen gooien. Op deze manier komt er altijd gedonder van.

    Het is niet omdat je een rijbewijs hebt, dat je daarom ook een goed chauffeur bent. Dat wordt je maar als je eerst behoorlijk wat kilometers achter de kiezen hebt. Ervaring heet dat, geloof ik ;-)

    Reageren
    • Ruben zegt:
      16 Mrt, 2012 om 15:39

      Het zijn goede leerpunten. Zoals ik het opmerk, merk ik dat ik veels te weinig data heb geanalyseerd en dat ik te vroeg/snel/makkelijk conclusies heb getrokken. Zulke dingen kan ik voor de volgende keer beter aanpakken en misschien anderen die ooit van plan waren een onderzoek te doen (en het nog niet wisten).

  • Harco zegt:
    17 Mrt, 2012 om 11:03

    De sneue egotrippers in dit incestueuze wereldje blijven me iedere keer verbazen. Net als het gemak waarmee de meeste middelmatige HEAO’ers de term ‘onderzoek’ gebruiken.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      17 Mrt, 2012 om 20:26

      Sneu is iemand die reageert op een artikel op zo’n manier dat het niets bijdraagt aan de discussie en dit alleen maar doet om te provoceren ;-).

    • Sam zegt:
      20 Mrt, 2012 om 12:16

      Het klopt wel dat de arrogantie er bij sommige comments van afdruipt.

  • Maurits zegt:
    20 Mrt, 2012 om 09:21

    Voor onze webshop Ottos.nl is het moeilijk om voor populaire zoektermen bovenaan in de SERP van Google te komen. Naar mijn idee vooral omdat wij een merknaam (Ottos) als domeinnaam hebben. Hoe kunnen wij dit compenseren? Wat betreft on page optimalisatie doen wij al het mogelijke. Vergt dit extra veel linkbuilding?

    Zie jullie reactie en vooral tips graag tegemoet.

    Reageren
    • Ruben zegt:
      20 Mrt, 2012 om 10:24

      Het zal niet zozeer liggen aan de domeinnaam. Dat is maar een factor van honderden.

      Wel leuk voorbeeld van over-geoptimaliseerd voor een keyword: http://www.ottos.nl/kantoorautomatisering/ (onderaan)

      Ik zou me eerst richten op wat keywords met wat lagere concurrentie. Vervolgens werken aan de kwaliteit van elke pagina (alleen de grote categorieën (zoals kantoorautomatisering) hebben content en de rest niet).

      Verder zoeken naar manieren om de doelgroep te bereiken door middel van promotie, interessante content en social media. Wanneer je op lange termijn alles een beetje in orde is, kan je kijken of het haalbaar is om op de populaire zoektermen te richten.

  • Maurits zegt:
    20 Mrt, 2012 om 13:56

    Ruben,

    Allereerst bedankt voor je snelle reactie. Wij zijn ook bezig met landingspagina’s voor de categorieën waar veel concurrentie op zit, bijvoorbeeld bureaustoelen. Linkbuilding voor een webshop blijft lastig. Ik hoop dat Google in de toekomst minder waardering geeft aan een keyword in de domeinnaam.

    Reageren
  • Ruben zegt:
    20 Mrt, 2012 om 14:22

    Je moet niet puur denken aan links te regelen voor de pagina bureaustoelen, want dan wordt het inderdaad lastig.

    Ik denk dat je het best wat breder kunt denken qua linkbuilding. Zo kan je (gast)artikelen schrijven over onderwerpen die gerelateerd zijn aan bureaustoelen (misschien is er een onderzoek te vinden over hoe een goede bureaustoel de motivatie of productiviteit van een werknemer positief kan beïnvloeden, als dat zo is, kan je een artikel erover schrijven, misschien ook een video of een infographic erover maken)

    Die kan je delen op je eigen blog en andere blogs waar jouw doelgroep zit. In het artikel kan je dan vermelden naar de webpagina van bureaustoelen.

    Verder zou je kunnen kijken naar de interesses van jouw doelgroep. Als dat bijvoorbeeld managers zijn, schrijf dan artikelen over management of personeelsontwikkeling (artikelen waar zij geïnteresseerd in zijn) en doe in de sidebar of ergens anders op de pagina (waar het relevant is) een link naar bureaustoelen. Zo genereer je niet alleen bezoekers en mogelijk links, maar creëer je ook goodwill tegenover je webshop. Dat op lange termijn ook kan zorgen voor meer sales.

    Reageren
  • Boudewijn zegt:
    14 Mei, 2012 om 12:56

    Inderdaad als je het zoekwoord in uw domeinnaam hebt staan, dan heb je bijna automatisch een top 10 positie. Ik heb het met een van mijn sites zelf vastgesteld.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      15 Mei, 2012 om 13:09

      Dit is natuurlijk onzin Boudewijn…

    • Matthijs zegt:
      09 Dec, 2012 om 01:47

      Ja je kan geluk hebben in jouw niche. Nee dit is niet altijd van toepassing.

  • Madelon zegt:
    27 Mei, 2012 om 00:51

    Een keyword in het domein maakt het seo-proces zeker eenvoudiger en zorgt dat je makkerlijk bovenaan komt te staan in de zoekresultaten dan zonder een beschrijvend woord in het domein.

    Nu weet ik niet of bijvoorbeeld laarzen.nl met een matige website beter zou scoren dan bijvoorbeeld http://www.laarzen.nu of http://www.laarzen.me met een netjes opgebouwde website…Het feit wil gewoon dat er simpelweg meer .nl extensies zijn en daarom procentueel gezien beter scoren.

    Reageren
  • Matthijs zegt:
    09 Dec, 2012 om 01:44

    Heel goed dit soort onderzoekjes, je moet dit zeker doorzetten. Maar :-).

    Baken je onderzoek af: Ik neem aan dat je op Google.nl in de Nederlandse taal, logisch maar wel benoemen.
    Er is gebruik gemaakt van verschillende queries die enkele en meerdere woorden bevatten terwijl je in je analyse hier wel rekening houdt met de domeinnamen die ranken met streepjes dan wel zonder streepjes en of er meerdere woorden in de domeinnaam zitten. Dus niet valide. Dus dit onderzoek meerdere keren uitvoeren met enkele woorden of twee woorden of drie woorden, enzovoort.

    Voor het selecteren van queries zou ik een aselecte steekproef doen bij de verschillende branches in Google Trends en daar van uit de top tien kiezen over een heel jaar.

    Als je het echt wetenschappelijk verantwoord wil doen zou je dit onderzoek in 10 landen moeten doen met de bijbehorende taal.

    Nogmaals dit soort onderzoeken kunnen heel waardevol zijn, maar baken het goed af. Succes, ik hoop snel meer werk te zien van je!

    Reageren

Reageren