Naar
boven

Was het Panda of Penguin?

Een tijd geleden schreef ik een stuk over het ‘nieuwe linkbuilding‘ en de Penguin updates. Ik beschreef slechte links, goede links en het verkrijgen van de betere links.

Het viel natuurlijk samen met de Penguin update.

Deze Penguin hield de gemoederen nogal bezig. Dat bleek uit reacties, vragen en persoonlijke vragen welke ik heb ontvangen.

Dat het de mensen bezig houdt is maar goed ook!

Dit verhaal gaat namelijk over mijn goede vriend Roy.

Geruime tijd voor ik dat artikel had geschreven, kreeg ik mijn vriend Roy overstuur aan de telefoon.

Ik zal Roy in het kort voorstellen.

Meet Roy

Roy verdient met zijn website zijn maandelijks salaris.

  • is internet ondernemer.
  • is afhankelijk van zijn website.

Roy zijn website loopt erg goed en heeft veel bezoekersverkeer.

  • hij steekt geld in AdWords.
  • besteedde zoekmachine optimalisatie uit.

Roy werd organisch erg goed gevonden.

  • het ging Roy voor de wind.

Het marketing bureau dat voor Roy werkte was heel erg druk bezig met heel veel linkjes aan te maken.

Denk aan links als:

  • linkwheels
  • vreselijk veel startpagina’s & directories
  • zelf in elkaar geknutselde domeinen met low quality (oh hallo Panda) content stampvol links
  • etc.

Mijn grote vriend Roy had toen geen idee wat hem te wachten stond.

Ik had geen idee dat Roy een marketing bureau had ingeschakeld.

Grote paniek!

Toen .. toen belde Roy mij in paniek op.

Ik verbaasd: “wat is er aan de hand!”

Roy: “mijn bezoekers zijn zowat met meer dan de helft gezakt!”

Het werd een lang gesprek en ik beloofde er naar te kijken.

Zodra ik toegang had tot Google Analytics van de website, ging ik rondneuzen.

Wat was er aan de hand, hoe kon dit zo gebeuren.

Ik wilde het gehele verloop van geschiedenis tot die dag aan toe weten!

Ik pakte statistieken van jaren terug erbij tot die dag aan toe.

Hij had gelijk.

Tussen april en juli 2012 was het aandeel organisch verkeer met ruim meer dan de helft gezakt en dalende.

penguin-hit(Organisch verkeer)

Meeting met het marketing bureau

Nadat ik zijn analytics had bestudeerd besloot ik om Roy op te zoeken.

Op een vrijdagavond kwamen we bij elkaar en ik had geloof ik een waterval aan vragen voor hem.

Het werd duidelijk dat ik rond de tafel moest, samen met Roy, bij het marketing bureau.

Roy maakte een afspraak en vertelde dat ik meekwam, we hadden maar niet gemeld wat voor werk ik doe.

Op afspraak vroegen we hoe ze te werk gingen en wat voor strategieën ze gebruikten.

Ik was benieuwd naar hen verklaring over de enorme traffic drop.

Het werd geen leuk gesprek.

  • Tijdens de afspraak werd mij heel veel duidelijk.
  • Na de afspraak waren ze Roy klant af.
  • Ik was ook een beetje boos op ze.
  • Maar dat terzijde.
  • (Roy was ook een tikkeltje naïef geweest :)

Moraal verhaal zover:
Weet met wie je in zee gaat qua optimalisatie, vraag naar strategieën en accreditaties. Maar doe zelf ook een stukje research zodat je gerichter kunt communiceren met het marketing bureau.

Maar wat nu ..

Ik wist al tijdens het bezoekje wat er aan de hand was, maar was er nog niet 100% zeker van.

Want, zoals onderstaand afbeelding toont, is het Panda?

panda-hit

Of is het Penguin?

deffo-penguin-hit

Panda was al een tijd ervoor actief, ik ging er voorlopig vanuit dat dit het werk van de Penguin was.

Ik had het backlink profiel gescanned met GWT, Ahrefs en Opensiteexplorer.

Daar kwam heel veel rotzooi uit.

Opruimen!

Samen met Roy heb ik avonden lang en in de weekenden de rotte en vage links gesorteerd.

Het waren er zo ontzettend veel.

Deze hebben we zover dat lukte zelf opgeruimd en indien nodig een e-mail gestuurd met verzoek tot verwijdering.

Na een tijdje hebben we de Disavow tool gebruikt voor de overige links.

Soms sloten we een enkele link uit, maar vaak sloten we maar complete (trash) domeinnamen uit.

Het was wel het karweitje toen.

Maar was het de moeite waard? Absoluut!

Na het opruimen van alle rotte links, wilde ik nog een kleine positieve boost meegeven aan zijn website.

Ik vertelde hem toen meer over de Panda updates.

Er waren in zijn relatief grote website namelijk ook een redelijk aantal ‘low quality’ pagina’s aanwezig.

Dat werkt natuurlijk niet mee.

  • Roy ging betere teksten schrijven.
  • Sommige pagina’s voegde ik samen of zette er noindex op.
  • We zorgden dat de website nog beter indexeerbaar werd.
  • We gingen aan de slag met contentmarketing.
  • We maakten goede social media richtlijnen en afspraken.

Het werkte!

Opgelucht ademhalen

Roy zijn statistieken toonden na enkele maanden weer progressie.

Gestaag kwam het lijntje weer steeds hoger te zitten en uiteindelijk zit Roy weer op zijn vertrouwde getallen.

Roy kon weer lachen.

Lach jij ook nog steeds?

Iedereen weet zo langzamerhand wel dat contentmarketing ..

Je begrijpt dat heel veel spam links met anchors ..

Ook begrijp je dat ‘low quality’ content pagina’s ..

Ik ben blij dat jij het begrijpt, want sommigen snappen het dus echt nog niet.

Heb jij dergelijke zaken van de Panda of Penguin updates meegemaakt?

Wat heb je hieraan gedaan? Of hoe heb jij jou voorbereid?

Ik hoor het graag!

Zoals de analytics afbeeldingen al lieten zien, zag je op de tijdlijn balkjes staan met gebeurtenissen omtrent Panda en Penguin.

Dit is een plugin welke ik gebruik in de browser Chrome.

De plugin heet Chartelligence.

Het is erg handig :)

PS: Ennuh Roy heet geen Roy .. hij bleef liever anoniem :)

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Albert Foekema
Albert Foekema is eigenaar van SEOminded.nl, een weblog over zoekmachine optimalisatie en andere randzaken.
15 reacties op "Was het Panda of Penguin?"
  • Ruud zegt:
    16 Aug, 2013 om 14:18

    Een erg goed en informatief artikel Albert. Ik verbaas me ook nog steeds over het grote aantal online marketing bureaus die op deze manier te werk gaan. Ik denk dat je altijd moet bedenken als je iets doet voor SEO, doe ik dit nu alleen om hoger in de rankings te komen of voegt het ook iets toe voor de gebruiker.

    Als je uitgaat van de laatste, dan kan het eigenlijk nooit misgaan. En ja content marketing ga er zsm mee aan de slag.

    PS het linkje in je handtekening naar SEOminded.nl werkt niet (als we het dan toch hebben over linkbuilding en contentmarketing)

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      16 Aug, 2013 om 14:31

      Dank voor de melding Ruud. Het is opgelost, de linkt werkt weer ;-).

  • Melanie Borreman - Speek zegt:
    19 Aug, 2013 om 19:31

    Leuk artikel Albert!

    Er zijn nog steeds veel bedrijven die morgen op nummer 1 willen staan en zich niet beseffen dat dit een proces is. Waar vraag is….

    Heel vervelend als dit uit onwetendheid gebeurt door een externe partij die je inschakelt.

    Reageren
  • Christian zegt:
    20 Aug, 2013 om 13:06

    Bedankt voor de originele opzet van het artikel Albert, leuk om zo vertellend het probleem uit te leggen en ook hoe het is opgelost.

    Ik denk dat Roy wel een standaard voorbeeld is, ik kom het ook nog regelmatig tegen. Bedrijven die in zee gaan met een linkbuilding expert waarvan ik mijn twijfels heb. Maar als het op korte termijn werkt en het bedrijf is er blij mee is dat prima, maar op langere termijn zal je volgens mij dan toch de rommel op moeten ruimen.

    Reageren
  • Albert zegt:
    20 Aug, 2013 om 15:08

    Dank Christian en ook @Melanie en @Ruud dank voor de reactie.

    Het is inderdaad goed opletten betreft het linkbuilding proces tegenwoordig.

    Het vervelende is dat een niet goed geïnformeerd persoon/ondernemer dus raar tegen de lamp kan lopen, op den duur.

    Wat ik eigenlijk ook als slotnoot wilde benoemen is “spreid je kansen”.

    Met mooie organische resultaten alleen ben je er niet, wat als ze ineens door een wijziging van Google verdwijnen, zonder AdWords heb je bijvoorbeeld dan even niets, vica verca geldt dat natuurlijk ook in zekere zin.

    Reageren
  • René Meijer zegt:
    21 Aug, 2013 om 08:54

    Leuk uitgelegd uit de praktijk. Idd veel partijen die ‘link-pakketten’ aanbieden. Dan vraag ik mij altijd al af…hoe kan dat nou…hoe weten ze nu in welke branche de potentiële klant zit en wat voor linkjes bevat een dergelijk pakket dan? Wees realistisch naar jezelf toe. Er zijn miljoenen websites, als jij in de top wilt staan kost dat tijd, energie en geduld…

    Reageren
  • Dieter zegt:
    21 Aug, 2013 om 08:59

    Ik ben met een site sinds april 2012 ook in de ban van de pinguin. Het is een mooie Belgische site met nuttige content die ook echt gebruikt wordt.
    Oorzaak? Linkbuilding van een bekend Nederlands bureau dat me 3j geleden x.xxx euro kostte.
    Experimenteren met disavow heeft niet de gewenste resultaten opgeleverd. Na veel gedoe ben ik nu bezig een nieuwe site te maken, zonder linkbuilding. Uiteraard ook zonder 301 of 302 vanuit de oude site… ik heb mijn lesje geleerd…

    Reageren
  • Anthony Game zegt:
    21 Aug, 2013 om 09:02

    Ik mis een afbeelding van statistieken met de vertrouwde getallen :-)

    Reageren
  • Pike zegt:
    21 Aug, 2013 om 09:12

    Leuk verhaal, mis wel wat diepgang en concrete- en gedetailleerde tips. Nu is het een aardig verhaal om te lezen, maar ik steek er weinig van op. Just a tip…

    Nog een andere tip: gebruik wat minder witregels en maak je zinnen iets langer, zeker als je een verhaal vertelt. Bijna iedere zin staat in een aparte alinea. Ik denk dat je dit met opzet hebt gedaan om de tekst beter scanbaar te maken? Uiteraard is het belangrijk dat blogposts scanbaar zijn op het web, maar dit is wel heel erg overdreven.

    Reageren
    • JP zegt:
      21 Aug, 2013 om 13:18

      Ben ik het wel mee eens ja, ik hoopte er wat nieuws van op te steken, maar het blijft nu alleen een verhaal zonder practische info over het oplossen van zulke Google hits

  • Albert zegt:
    21 Aug, 2013 om 15:24

    @meesten: In reactie over diepgang werd ik al diverse malen aangesproken.

    Daar praktische informatie in principe voor iedere website toch iets verschillen zal, wil ik zien met een volgend artikel hier dieper op in te springen!

    @Pike, was experimenteel qua tekstopbouw. Zal je tips meenemen en thanks :).

    Reageren
  • Alain zegt:
    22 Aug, 2013 om 07:47

    Heel herkenbaar. Leuk artikel. Sommige webshop / site owners gaan met de verkeerde partijen in zee.
    Merk overigens grote verschillen tussen Google en Bing (daar doen ze nog niet aan Panda of Penguin).

    Reageren
  • Mik zegt:
    22 Aug, 2013 om 08:02

    Interessant artikel. Mijn vraag is: Hoe zie je welke link Google negatief interpreteert ? Voor je waardevolle links gaat verwijderen.

    Reageren
  • Jente zegt:
    22 Aug, 2013 om 10:51

    Zijn de stats nu terug gelijk aan die van voor juli 2012?

    Reageren
  • Rutger Steenbergen zegt:
    28 Aug, 2013 om 23:15

    Fijn stukje storytelling (nu je over content marketing begon) en een goede les. Ik merk wel dat sommige ondernemers ook wel vragen om dubieuze-technieken, althans: hoe kun je voor 100 a 200 euro in de maand fatsoenlijk werk en resultaat verwachten? Niet dus en goedkoop is ook in deze duurkoop.

    Reageren

Reageren