Naar
boven

ZO schrijf je Expanded Text Ads die converteren

Expanded text ads header

Op 26 juli zijn Expanded Text Ads uitgerold voor elk account. Dit betekent dat ook jij nu aan de slag kunt met het schrijven van de uitgebreidere tekstadvertenties. Maar hoe pak je dit aan? In dit artikel bespreek ik meerdere opties om het maximale te halen uit jouw tekstadvertenties!

Dezelfde richtlijnen

Bij de standaard tekstadvertenties die we eerder gebruikten, kenden we bepaalde richtlijnen die Google heeft opgesteld voor het schrijven van tekstadvertenties. Bij de nieuwe Expanded Text Ads gelden nog steeds dezelfde richtlijnen! Door je aan de richtlijnen te houden voorkom je dat je advertenties worden afgekeurd.

Converterende advertenties

Oké, je advertentie is goedgekeurd. Maar dit betekent nog niet dat je advertentie converteert. Want waarom wordt er op de ene advertentie geklikt en op de andere advertentie niet? Natuurlijk zijn er super veel factoren die daarbij meespelen, ook factoren waar je geen invloed op hebt. Maar begin eens bij jezelf… Welke (beïnvloedbare) factoren zorgen ervoor dat jij klikt op een advertentie of niet? (Hierbij laten we even de advertentiepositie buiten beschouwing.)

Een goede advertentie heeft een betrouwbare uitstraling

Laat de advertentie er professioneel uitzien. Voorkom overmatig hoofdlettergebruik, houd de advertentie rustig en zorg dat hij ‘lekker wegleest’. Zorg er vooral voor dat je advertentie geen taal- of spelfouten bevat (bij opvallende spelfouten wordt je ad ook afgekeurd). Ben je zelf een bekend merk of heb je bekende merken in je assortiment? Het kan soms helpen om deze expliciet te vermelden in je advertentie.

Een goede advertentie sluit aan op hetgeen dat gezocht wordt

Natuurlijk klik jij het snelst op de advertentie die beter aansluit bij jouw zoekopdracht. Zorg er dan ook voor dat de zoekwoorden die jij in de advertentiegroep hebt geplaatst, aansluiten op de bijbehorende advertentie(s). Belangrijk hierbij is om zoekwoorden goed uit te splitsen en aparte advertenties aan te maken per zoekwoordgroep. Soms kan een zoekwoord wel ongeveer dezelfde betekenis hebben, maar kan het toch slim zijn om aparte advertenties in te zetten.

Een voorbeeld:

Je verkoopt vissenkommen online en je hebt onder andere de volgende zoekwoorden samengevoegd in één advertentiegroep:

  • vissenkom kopen
  • vissenkom bestellen

Het is een kleine moeite om voor deze zoekwoorden aparte advertenties te maken, je kunt de bestaande advertentiegroepen en advertenties kopiëren en het zoekwoord in de titel aanpassen. Hiermee vergroot je de advertentie relevantie, wat voor een hogere CTR en kwaliteitsscore zorgt.

zoekwoorden uitsplitsen voorbeeld

Normal ads en Expanded ads

In het ‘What’s New’ artikel van afgelopen week gaf Rick al eerder aan wat de verschillen zijn tussen normale advertenties en uitgebreide advertenties.

wat zijn expanded text ads

 

Normale Text Ad

   Expanded Text Ad
Kop: 25 tekens    Kop1: 30 tekens
Beschrijvingsregel 1: 35 tekens    Kop2: 30 tekens
Beschrijvingsregel 2: 35 tekens    Pad: 30 tekens
Zichtbare url: 35 tekens    Omschrijving: 80 tekens
130 tekens totaal    170 tekens totaal

 

Je ziet in één oogopslag dat er meer ruimte beschikbaar is om jouw boodschap te communiceren. Maar hoe doe je dit nu eigenlijk?

Tips voor de perfecte Expanded Ad

Er zijn verschillende mogelijkheden om jouw Expanded Text Ads in te richten. Ik ga hier later op in, maar zal eerst wat algemene tips geven voor het schrijven van een advertentie die converteert.

Tip 1: gebruik zoveel mogelijk tekens

Nu je meer tekens ter beschikking hebt, is het de kunst om deze tekens zo slim mogelijk in te zetten. Dit vergt wat puzzelwerk en creativiteit, maar maak gebruik van de tekens die je hebt! Toch nog te veel tekens in gebruik? Wellicht kun je synoniemen vinden voor woorden zodat je net wat minder tekens nodig hebt, of kun je zinnen anders vormgeven. Vraag jezelf ook af wat écht nuttig is om te vertellen.

Voorbeeld:

  • Intercomdiscounter.nl is 7 dagen per week, 24 uur per dag, bereikbaar. (70)
  • Onze deskundige helpdesk is 7 dagen per week bereikbaar! (56)
  • Klantenservice 24/7 bereikbaar! (31)
  • 24-uurs klantenservice (22)
  • 24/7 bereikbaar! (16)

scrabble steentjes op een stapel

Tip 2: benadruk wat je uniek maakt

Zorg voor een USP in je advertentie. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de kop2 regel gebruiken, waarin je in 30 tekens kunt zeggen wat je uniek maakt. Ook kun je highlight extensies inzetten om jouw USP’s te benadrukken in 25 tekens per highlight.

Voorbeelden voor in de kop2 (max 30 tekens):

  • Meer dan 100 artikelen online (29)
  • Ruim 100 artikelen op voorraad (30)
  • Grootste intercom assortiment (29)
  • 24/7 bereikbaar via de chat (27)
  • Klantenservice 24/7 bereikbaar (30)
  • Gratis verzending boven €99,- (29)
  • 7 dagen per week bereikbaar (27)
  • 2 jaar garantie op producten (28)
  • De intercom specialist van NL (29)

Voorbeelden voor highlights (max 25 tekens):

  • Ruim 100 producten online (25)
  • 24-uurs klantenservice (22)
  • 24 uur per dag bereikbaar (25)
  • Verzending naar NL en BE (24)
  • Lid van WebwinkelKeurmerk (25)
  • Gratis telefonisch advies (25)
  • Levering binnen 1 werkdag (25)

eendjes waarvan 1 opvalt

Tip 3: voeg het zoekwoord toe in de titel

Zoals eerder genoemd is de advertentierelevantie hoger wanneer het zoekwoord terugkomt in de kop. Mocht het zoekwoord te lang zijn voor in de eerste kop (bijvoorbeeld: wireless video intercom systeem), kies er dan voor om (delen van) het zoekwoord toch terug te laten komen in de omschrijving of kop2 regel.

Tip 4: gebruik het pad om je bezoekers te leiden

Het pad kun je gebruiken om je bezoekers een idee te geven van waar ze terechtkomen op de website. Zo weten ze precies waar ze naartoe worden geleid, en kunnen ze beter en sneller bepalen of de advertentie relevant voor ze is. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het pad als volgt te gebruiken:

url/categorie/product > url/intercom/futuro

Tip 5: gebruik advertentie extensies

Door advertentie extensies in te zetten kun je de zichtbaarheid van je advertentie nog verder vergroten. Bovendien heeft het invloed op de advertentie relevantie en dus op je kwaliteitsscore. Eerder noemde ik al de highlight extensies, maar er zijn nog veel meer typen extensies. Bekijk hier welke extensies bij jouw bedrijfsdoelen passen.

Mogelijkheden en opties

Er zijn meerdere manieren om jouw Expanded Text Ad in te richten. Ons advies is om de kop1 regel te gebruiken voor het zoekwoord. De kop2 regel kun je echter op verschillende manieren inzetten. Wat de beste manier is zal per business verschillen. Test daarom en ontdek wat het beste werkt voor jou!

  • Gebruik de kop2 regel voor een USP (bijv. Gratis advies via telefoon)
  • Gebruik de kop2 regel voor een CTA (bijv. Bekijk onze intercom pakketten)
  • Gebruik de kop2 regel voor jouw merknaam

In onderstaand voorbeeld is de kop2 regel gebruikt voor de merknaam, zodat je ook werkt aan je branding. Google plaatst de kop2 regel automatisch achter de titel.

screenshot zoekopdracht

Mobile first

Expanded Text Ads zijn ontworpen voor een goede weergave op alle apparaten. Dit betekent dat je niet langer het apparaatvoorkeur hoeft aan te geven (mobiel of alle), omdat de weergave van jouw advertentie automatisch wordt aangepast aan het apparaat. Met bodaanpassing voor mobiel kun je nog wel meer sturing geven aan hoe vaak je advertentie wordt weergegeven voor mobiele zoekopdrachten.

Aan de slag met Expanded Ads!

Per 26 oktober kun je geen standaard tekstadvertenties meer aanmaken. Wanneer standaard advertenties niet meer vertoond worden is nog niet bekend. Het betekent in ieder geval dat je vroeg of laat moet overstappen naar Expanded Text Ads. Nu is het nog vrij nieuw, wat jou een voorsprong kan geven op je concurrenten. Klaar om aan de slag te gaan? Houd er rekening mee dat het omzetten van je advertenties naar Expanded Ads nogal wat tijd kost. Tenminste, als je alles handmatig verandert. Er is een script ontwikkeld waarmee je je tekstadvertenties automatisch om kunt zetten naar Expanded Ads. Let wel op dat teksten kunnen worden afgebroken en soms niet meer kloppen. Een goede controle is dus een must wanneer je dit script gebruikt. Wij raden daarom aan om handmatig je tekst advertenties om te zetten. Hiermee creëer je de beste advertenties waar goed over nagedacht is.

google expanded text ads promo

Nog even alles op een rij:

Tot slot nog even de belangrijkste zaken op een rij, zodat jij Expanded Text Ads schrijft die converteren!

– Houd je aan de Google richtlijnen;

– Zorg voor een betrouwbare uitstraling;

– Zorg voor advertenties die aansluiten op de zoekopdracht;

– Gebruik het aantal tekens dat je hebt;

– Benadruk wat je uniek maakt;

– Gebruik de Kop1 regel voor de titel met zoekwoord;

– Gebruik het pad om je bezoekers te leiden;

– Gebruik advertentie extensies;

– Test verschillende mogelijkheden voor de Kop2 regel;

– Pak de voorsprong op je concurrenten en stap over.

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Ellen Stam
Ellen is Online marketeer bij KG. Ze zorgt voor open, heldere communicatie en biedt oplossingen voor allerlei online probleemstukken.
Wees de eerste die reageert!

Reageren