Naar
boven

Ultra converterende AdWords advertenties? Zet dan deze techniek in!

Praktijkcase

Natuurfotoworkshop organiseert regelmatig workshops voor haar klanten met een beperkt aantal plaatsen.

Vanzelfsprekend is het voor Natuurfotoworkshop belangrijk dat deze workshops zoveel mogelijk deelnemers trekken.

Om extra aandacht te vestigen op de eerstvolgende workshop zetten wij (KG Bureau) Google AdWords in.

 

 

Techniek meets conversie!

Uit onze ervaring is gebleken dat advertenties die een gevoel van urgentie creëren conversieverhogend werken. Uiteraard weten we op welke dagen Natuurfotoworkshop een workshop geeft.

Deze data zouden we dus graag gekoppeld zien aan de AdWords advertenties. Want door het aantal dagen tot aan de nieuwe workshop toe te voegen in de advertentie creëer je een gevoel van urgentie wat dus conversieverhogend werkt!

AdWords advertentie natuurfotoworkshop

Het zou te ver gaan om dagelijks de advertenties handmatig te updaten ;-). En daar komen de AdWords-scripts om te hoek kijken! Met een script wat wij hebben geschreven worden de advertenties automatisch gevuld met het juiste aantal dagen. Dit wordt elk uur automatisch aangepast.

Het script zelf en de stappen die ik doorlopen heb voor het maken ervan, deel ik verderop in dit artikel.

Nieuwe mogelijkheden voor meer conversie

AdWords-scripts worden veel gebruikt om werkzaamheden in een AdWords-accounts te automatiseren. Echter kunnen we deze dus ook gebruiken om data te injecteren in AdWords advertenties (zoals we dus doen voor Natuurfotoworkshop).

Deze data wordt opgehaald van een XML-feed. Het mooie is dat we allerlei soorten data kunnen injecteren. Denk bijvoorbeeld aan vooraad, plaatsnamen enz.

De volgende stap die we bijvoorbeeld gaan zetten voor Natuurfotoworkshop is het toevoegen van het aantal beschikbare plaatsen in de advertenties. Daarmee creëren we ook een gevoel van schaarste, waarmee we twee conversietoppers verwerken in één advertentie!

De mogelijkheden zijn dus praktisch eindeloos en het mooie aan het script is, dat als jij je bron aanpast, de advertenties automatisch mee zullen veranderen. Dit levert én gerichte advertenties op (die beter converteren) en het bespaart je tijd.

Doe het zelf: Het script

Hieronder delen we het script met je. Let op! Dit kun je niet één-op-één overnemen, dit zal aangepast moeten worden aan iedere individuele gebruikerswens. Het werken en maken van scripts in Google AdWords vereist overigens wel de nodige programmeerkennis, kom je er niet uit neem dan gerust contact op met ons.

De code

Download hier de code.

Van scratch naar een nieuw script

Als basis is een script van Google gebruikt, waarmee advertentieteksten kunnen aftellen tot een handmatig ingestelde datum.

Natuurlijk is er de wens om dit script automatisch te voorzien van een nieuwe datum, zodra er een workshop heeft plaatsgevonden. Daarbij willen we natuurlijk alleen workshops laten zien waar nog plekken vrij zijn.

Voorbeeld gebruik param functie

Om de waarde weer te geven in de advertenties is gebruik gemaakt van {param 1}. In AdWords kun je voor elk zoekwoord in een AdWords Campagne een waarde geven aan {param1} en {param2}. Het script zorgt ervoor dat op de plek van {param1} het aantal dagen komt te staan en doet dit voor alle zoekwoorden in de relevante AdWords campagnes.

Deze waarde staat in de XML feed van de website met daarin alle workshops, daarom ben ik op zoek gegaan naar een methode om de feed rechtstreeks in het script te laden. Google heeft hiervoor een service ingericht.

Praktische uitdagingen opgelost!

Vervolgens moet het script de juiste waardes uit de XML feed ophalen:

Indien de eerstvolgende datum geen vrije plekken heeft en/of al geweest is moet de volgende datum worden opgezocht. Dit net zo lang totdat de eerstvolgende datum is gevonden met vrije plekken.

Op dit punt kwamen we een probleem tegen. Het script vond de juiste datum, maar deze werd niet verwerkt.

Het blijkt dat de methode Date(); in Google alleen werkt wanneer deze een datum krijgt aangeleverd in Amerikaanse notatie. new Date(2015-10-30); werkt niet, maar new Date(2015/10/30); wel. Hiermee wijkt Google af van de standaardconventie, waarover je hier meer kunt lezen.

Toen dit eenmaal was afgerond bleek het script te werken, maar klopte het aantal uur tot de eerstvolgende workshop niet. De klok bleek 8 uur achter te lopen, omdat de huidige tijd van de server (GMT -7) werd opgehaald.

Dit zou gecorrigeerd kunnen worden tot GMT +1 door eenvoudigweg 8 uur op te tellen, maar om problemen rondom zomer- (GMT +2) en wintertijd (GMT +1) te voorkomen zijn we op zoek gegaan naar een betere oplossing. Die vonden we op deze blog.

Done

Nu het script werkt, is het zo ingesteld dat het per uur nieuwe data uit de feed haalt en automatisch verwerkt in de Google AdWords advertenties.

Veel succes met het automatiseren van je campagnes en het verhogen van de conversie! Vragen? Laat hieronder je reactie achter.

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Wouter Nieuwerth
Wouter is SEA consultant bij KG Bureau. Mede verantwoordelijk voor succesvolle advertising campagnes. Tevens de whizzkid van KG Online Marketing én bassist van Paper Motion.
Wees de eerste die reageert!

Reageren