SEO tip: Website in het buitenland

door | 16 juli 2009 | Zoekmachine Optimalisatie

multilingualNederland en België zijn in verhouding klein. Dit betekent dat de Nederlandstalige doelgroep in verhouding tot bijvoorbeeld de Spaanse of Engelstalige doelgroep ook klein is. Als online ondernemer zouden we onze diensten dus uit kunnen breiden naar andere landen/talen.

Maar bij het uitbreiden van onze diensten hoort natuurlijk ook een andere website, of op zijn minst anderstalige teksten. En daar lopen we tegen een probleem aan qua zoekmachine optimalisatie. Want wat is nu de beste strategie om ervoor te zorgen dat we maximaal profiteren van “buitenlands” zoekverkeer?

In dit artikel ga ik dieper in op het vraagstuk: zoekmachine optimalisatie voor meertalige websites.

Wat is het doel van een meertalige website?

Allereerst kunnen we twee soorten doelen onderscheiden. Stel dat je in Nederlandstalig België ook de Franstalige gebruikers wil bereiken. In deze situatie willen we dus binnen één land meerdere talen bedienen. Dit noemen we voor het gemak even doel: één land, meer talen.

Een ander voorbeeld is wanneer je een webwinkel hebt in Nederland en andere webwinkels wilt openen in bijvoorbeeld Duitsland en Spanje. We noemen dit doel: meer landen, meer talen.

Beide doelen hebben een andere aanpak nodig die we hieronder eens nader gaan bekijken.

Eén land, meer talen

Wanneer we dit doel nastreven is er een vrij eenvoudige oplossing. We kunnen op onze huidige website verschillende landmappen aanmaken. Een voorbeeld daarvan vinden we op overheid.nl. Kijk maar eens naar de onderstaande afbeeldingen:

overheidnl-op-engels-klikken

Door rechtsboven op “English” te klikken….

 

overheidnl-nelgish-url

Komen we in de map /english/!

Het doel van deze constructie is dus om Engelstalige bewoners van Nederland informatie te geven over de overheid in de taal die ze zelf spreken (en kunnen lezen).

Wil je dus binnen één bepaald land een meertalige website die ook alleen gericht is op inwoners van dat land dan is dit dus een prima oplossing. Je zou eventueel ook nog met subdomeinen kunnen werken, je krijgt dan english.overheid.nl. Nadeel hiervan is dat Google dit als een aparte website zal zien en je dus ook aparte linkbuilding toe zal moeten passen!

Meer landen, meer talen

Een grotere uitdaging is het wanneer we bijvoorbeeld onze webwinkel naar andere landen willen uitrollen. We lopen dan namelijk tegen een aantal zoekmachine optimalisatie vraagstukken aan. Het is daarom verstandig om eerst nog eens een aantal zoekmachine optimalisatie regels op een rijtje te zetten:

Landextensie

Een domeinnaam met een extensie van het land waar de doelgroep zich bevindt heeft voorrang op een domeinnaam met een buitenlandse extensie. Met andere woorden, karelgeenen.com zal in de Verenigde Staten voorrang krijgen op karelgeenen.nl.

Hosting

Een domeinnaam die gehost wordt in het land van de doelgroep zal voorrang krijgen op een domeinnaam die in een ander land wordt gehost (daar waar de server staat).

Links

Een website met inkomende links van websites die in het land gevestigd zijn waar de doelgroep zich bevindt zal voorrang hebben op een website met inkomende links van buitenlandse websites.

Nu we de drie bovenstaande “regels” kennen weten we dus wat de beste strategie zou zijn.

De beste strategie voor “meer landen, meer talen”

Om ervoor te zorgen dat we het maximale uit onze zoekmachine optimalisatie halen, wanneer we onze webwinkel in andere landen gaan lanceren, zullen we er dus voor moeten zorgen dat de zoekmachine denken dat we ook in dat land gevestigd zijn.

Allereerst zullen we dus een domeinnaam moeten registreren met een extensie van het land waar we ons gaan vestigen. Stel dat we dus een webwinkel in Frankrijk openen zullen we de domeinnaam www.webwinkel.fr moeten registreren.

Verder zullen we ook een hostingpartij moeten vinden wiens servers in het land van vestiging staan. In ons voorbeeld zullen we dus een hostingpartij met servers in Frankrijk moeten vinden.

Tenslotte zullen we ook Franstalige linkpartners moeten zoeken.

Tip: Zorg ervoor dat je voor elke webwinkel ook een aparte Google Webmaster account aanmaakt, deze kun je namelijk instellen per land, op deze manier weet Google zeker dat je in dat land gevestigd bent!

Voordelen op een rijtje

Het volgen van de bovenstaande strategie heeft verschillende voordelen:

  • De zoekmachines zullen jouw webwinkel behandelen als elke website van dat land, je strijdt dus op gelijke hoogte met de concurrenten van dat land. Dit voordeel is niet te onderschatten! Doe je het namelijk niet op deze manier zul je altijd een “achterstand” hebben;
  • Indien je geen merknaam als domein hebt kun je een domeinnaam kiezen met de belangrijkste zoekwoorden in de URL, let er wel op dat je goed onderzoekt welke zoekwoorden mensen in dat land gebruiken voor jouw producten!
  • Je kunt je webwinkel volledig inrichten naar de (cultuur)maatstaven van dat land. Denk hierbij aan andere teksten, keurmerk logo’s enz. Op deze manier kun je een maximale conversie halen.

Nadelen op een rijtje

Uiteraard kleven er ook een aantal nadelen aan deze constructie (die in mijn ogen niet opwegen tegen de voordelen):

  • Per land zul je de cultuur moeten doorgronden. Dit is van groot belang en zal straks nodig zijn voor het schrijven van teksten en bijvoorbeeld je zoekwoordonderzoek;
  • Je zult meerdere domeinnamen in je bezit krijgen waardoor je het overzicht kunt verliezen (mijn advies is daarom om je domeinnamen bij één partij te registreren);
  • Je zult te maken krijgen met meerdere hostingpartijen. Zoals je misschien zelf al hebt ontdekt zijn ze niet allemaal even betrouwbaar (los van het feit dat je van iedere hostingpartij verschillende facturen en logingegevens ontvangt);
  • Je zult per webwinkel een aparte webwinkelsoftware moeten installeren. Verder moet het onderhoud (zoals het toevoegen van producten) ook telkens apart worden gedaan. Hier kan ontzettend veel tijd in gaan zitten;
  • Per land zul je een aparte linkbuildingcampagne op moeten zetten. Linkbuilding is één van de meest tijdrovende klussen van zoekmachine optimalisatie. De hoeveelheid tijd die je dus aan je Nederlandstalige webwinkel kwijt was kun je dus vermenigvuldigen met het aantal webwinkels wat je in het buitenland gaat openen.

Conclusie

Het openen van een buitenlandse webwinkel heeft heel wat voeten in de aarde en verreist een grondige voorbereiding. Mijn bovenstaande strategie is misschien niet de meest eenvoudige maar in mijn ogen wel de meest effectieve. En daar draait het uiteindelijk toch om nietwaar? Het maximaliseren van je kansen!

Nog een kleine tip, het is niet onverstandig om iemand aan te nemen die gevestigd is in het land van vestiging (een freelancer is natuurlijk ook prima om de voorbereiding en eerste maanden te overbruggen).

Succes en tot ziens in een ander land!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.