Naar
boven

10 consumententrends voor 2013

Het nieuwe jaar staat voor de deur, daar hoort natuurlijk een trendbriefing bij met 10 belangrijke consumententrends voor 2013 ;-). Weet jij wat consumenten het komende jaar van je verwachten? Tendwatching.com heeft de belangrijkste trends op een rijtje gezet, verwachtingen en kansen zijn de sleutelwoorden.

De economie zal de komende tijd nog in zwaar weer verkeren, maar door in te spelen op de altijd veranderende consumentenbehoeften blijven er kansen bestaan. Het draait om nieuwe behoeften, nieuwe technologieën, nieuwe toepassingen en nieuwe businessmodellen.

1. Presumers en custowners

De Presumers en Custowners zijn consumenten die erg nauw betrokken willen zijn bij het ontstaan van nieuwe producten en merken. Denk hierbij aan de lancering, de financiering of de ontwikkeling van een product.

Presumers willen, nog voordat het product is ontwikkeld, betrokken worden bij de ontwikkeling, financiering en de promotie ervan. Crowdfundingsites en de komst van nieuwe productietechnologieën maken het mogelijk vanaf het eerste moment consumenten te betrekken en producten voor een breed publiek beschikbaar te maken.

Custowners zijn consumenten die geen genoegen nemen met passief consumeren, maar actief willen investeren in de merken waar zij producten van kopen. Een logisch gevolg op de presumers. Zij gaan een emotionele binding aan met vriendelijke, open en eerlijke bedrijven. Deze “menselijke” bedrijven trekken in 2013 enthousiaste custowners aan.

Brickstarter: ondernemers op weg helpen met 3D-modellen

Brickstarter helpt ondernemers die via het crowdfunding platform Kickstarter hun project van de grond willen krijgen. Ze maken CAD-tekeningen en 3D modellen van het te ontwikkelen product. Daarnaast is het ook mogelijk promotievideo’s te laten maken en eventuele producenten te zoeken. Brickstarter vraagt hiervoor 10% van het bedrag wat via Kickstarter wordt binnen gehaald en 10% van de uiteindelijke opbrengsten van het product.

2. Emerging²

Opkomende markten richten zich allang niet meer alleen op de bestaande, ontwikkelde markten. Zij zullen zich de komende tijd steeds meer gaan richten op andere opkomende markten. Kortom: producten en diensten uit opkomende markten speciaal voor opkomende markten. Denk aan Chinese bedrijven die hun producten gaan verkopen aan de middenklasse in Turkije.

Toekomstige mondiale giganten hebben jaren ervaring opgedaan in de eigen competitieve opkomende markten. Zorg ervoor dat je weet wie de nieuwe giganten zijn in jouw sector (concurrentieanalyse) en waar ze vandaan komen.

Uit onderzoek blijkt dat de opkomende markten in 2013 voor het eerst de “volwassen” markten zullen overtreffen in bruto nationaal product: respectievelijk $44,1 biljoen en $42,7 biljoen (bron: IMF, oktober 2012).

Amazonas Sandals: Braziliaanse slippers naar China

Het Braziliaanse merk Amazonas Sandals heeft het plan om begin 2013 een winkel te openen in het Chinese Guangzhou. De slippers en sandalen worden gemaakt van duurzaam geproduceerd rubber (Brazilië) en bestaan voor 80% uit hergebruikt materiaal.

Lenovo: smartphones voor de Aziatische markt

Het Chinese Lenovo heeft in oktober 2012 een hele nieuwe serie smartphones gelanceerd in Indonesië. Ze hebben aangekondigd in maart 2013 met speciale smartphones voor de Indiase markt te komen. Lenovo hoopt zo zijn positie als smartphoneproducent te versterken, ze zijn momenteel de nummer 2 in China. De laatste berichten laten zien dat ze hard op weg zijn nummer 1 te worden:

3. Mobile moments

Dat mobiel belangrijk is hoeven we niet nog eens te herhalen, maar ook in 2013 zullen consumenten echt ALLES uit hun mobiele apparaat willen halen. Het draait om “on-the-go”-diensten waarbij multitasken nog sneller en beter gaat. Onderstaande voorbeelden voldoen perfect aan de voorwaarden:

Pogoseat: direct upgraden naar de beste plek

Bezoekers van een sportwedstrijd kunnen via Pogoseat op ieder gewenst moment zien of er betere plaatsen beschikbaar zijn. Zo ja, dan is het direct mogelijk om te upgraden naar die betere plek.

Peapod: “On-the-go”- shoppen via QR-codes

De Amerikaanse online supermarkt Peapod.com heeft in oktober 2012 plannen gelanceerd waarbij ze (o.a.) op de stations van Boston, New York, Washington DC en Chicago virtuele winkels openen. Zodat reizigers onderweg hun boodschappen kunnen doen.

4. New life inside

Ook in 2013 blijft duurzaamheid één van de belangrijkste uitdagingen, er zullen veel sub-eco-trends ontstaan. Een opvallende trend van dit moment zijn de producten die letterlijk nieuw leven met zich meedragen. Je gooit het niet weg, maar plant het om weer te laten uitgroeien. Het is geen oplossing voor het milieuprobleem, maar heeft een sterke symbolische werking die consumenten een eco-status en mooie verhalen oplevert.

Molson Canadian: bierviltjes planten

Het Red Leaf Project is een boomplantprogramma, opgezet door het biermerk Molson Canadian. Binnen de campagne zijn de bierviltjes het meest opvallende onderdeel. Ze zijn gemaakt van “zaadpapier”, wanneer het viltje wordt geplant groeit er een boom uit. Er zijn tot nu toe ongeveer 1 miljoen viltjes verspreid in bars, restaurants en supermarkten.

Sprout: potloodplant

Via het crowdfunding platform Kickstarter is in september 2012, door presumers, meer dan $35 000 bij elkaar gebracht om dit bijzondere potlood in productie te brengen. Aan het einde van Sprout zit een capsule met een zaadje dat oplost zodra je het in vochtige grond steekt. Het zaadje kan uitgroeien tot een plant. Het potlood is onder andere verkrijgbaar in: basilicum, tomaat, calendula en vergeet-me-nietjes.

5. Appscriptions

Inmiddels zijn er meer dan 130 000 health apps beschikbaar in de AppStore, maar hoe weet je als consument welke app de beste is? Het gaat immers om je gezondheid en dan moet een app wel veilig zijn. In 2013 zullen steeds meer consumenten naar medische professionals stappen om na te vragen of een dergelijke app geschikt is, of het helpt en of het voorgeschreven kan worden als onderdeel van een behandeling: apps op recept

Doordat patiënten op afstand in de gaten kunnen worden gehouden kan het aanbieders in de gezondheidszorg een fikse besparing opleveren. Consumenten worden bewuster gemaakt van hun gezondheid, waardoor ze uiteindelijk beter voor zichzelf gaan zorgen.

Deze trend is ook interessant wanneer je niet in de zorgsector zit, het draait namelijk om de opkomst van mobiele dienstverlening. Iets wat voor ieder bedrijf relevant is!

Antibiotics Reminder app

Met de Antibiotics Reminder app worden patiënten, zoals de naam al zegt, geholpen met het op tijd innemen van de volgende dosis antibiotica. Het helpt niet alleen bij het juist (stipt) innemen van de medicatie, de patiënt kan ook een logboek bijhouden. Dat vervolgens gebruikt kan worden bij verslaglegging richting de arts.

6. Celebration nation

Kenmerkende symbolen, tradities en levensstijlen uit opkomende markten die eerder achterwegen gelaten werden zullen de komende tijd weer vaker worden gebruikt als bron van trots. Dit cultureel erfgoed zal door merken in opkomende markten weer volop in producten worden verwerkt. Als Nederlands bedrijf kan het interessant zijn om een samenwerking aan te gaan met een opkomend merk en daarmee je klanten te verrassen.

K-Pop Star Hunt

De Koreaanse tv-zender tvN is in juli 2012 gestart met het tweede seizoen van K-Pop Star Hunt, een populaire talentenjacht. Er wordt naar de nieuwe K-pop-ster gezocht in 8 Aziatische landen: Japan, Maleisië, Vietnam, Thailand en Zuid-Korea zelf. Niet gek na de wereldwijde doorbraak van PSY met Gangnam Style.

7. Data Myning

Het gebruiken van data is altijd een gevoelig onderwerp geweest, de nadruk lag vooral op het commerciële gebruik van klantgegevens door bedrijven. Het komende jaar zijn de rollen omgekeerd: consumenten richten zich pro-actief tot merken en zullen zelf gegevens over hun levensstijl en voorkeuren ten gelde maken. Merken kunnen dan op hun beurt de consument adviseren en helpen met (bijvoorbeeld) geld besparen.

Opower: sociale data helpt bij energiebesparing

De Opower app, een samenwerking van Facebook, Amerikaanse milieubewegingen, softwaremaker Opower en 16 nutsbedrijven, is gelanceerd in april 2012. Via de app koppelen gebruikers hun energierekening en krijgen ze direct inzicht in het verbruik per maand. Het is mogelijk je verbruik te vergelijken met buren en andere huishoudens in de gehele VS. Daarnaast worden wedstrijden energiebesparing gehouden. Een win-win situatie voor iedereen.

8. Again made here

Bij deze trend keert de productie terug naar de ontwikkelde markten en dit is goed nieuws voor bedrijven die de productiekosten in China zien stijgen. Consumenten hebben nog steeds de behoefte aan groen bewustzijn en het verlangen naar interessante statusverhalen. Uit onderzoek blijkt dat 3 van de 4 Amerikaanse consumenten let op het label of stempeltje “Made in the USA”. Zij zeggen die producten zelfs liever te kopen (bron: Perception Research, juli 2012).

Hiut Denim

Hiut Denim leverde in september 2012 zijn eerste partij spijkerbroeken. Ruim 10 jaar geleden sloot de jeansfabriek zijn deuren in Cardigan. Nu is de fabriek heropent om de werkgelegenheid terug te brengen naar het plaatsje en het textielverleden nieuw leven in te blazen. De broeken worden geleverd met een “History-tag-app”, waarmee foto’s van het gehele productieproces kunnen worden bekeken.

9. Full frontal

Transparantie gaat in 2013 om meer dan “niets te verbergen hebben”, bedrijven moeten nu uit zichzelf laten zien en bewijzen dat zij niets te verbergen hebben. Dus claim niet alleen dat “groene” imago, bewijs dat je groen bezig bent!

Alleen merken die absoluut vertrouwen hebben in hun producten durven “Full Frontal” te gaan. Als bedrijf kun je jezelf afvragen wat klanten zouden vinden als je jezelf blootgeeft, maar wat een nog belangrijkere vraag is: wat als je dat niet doet?

McDonalds: calorieën op het menubord

McDonalds vermeldt sinds september 2012 het aantal calorieën op alle menuborden in de restaurants (VS). Daarnaast is er een speciaal “Under 400 Calories”-menu met bijvoorbeeld de Filet-o-Fish en Egg McMuffin. Op de website staan verschillende quizvragen waarbij alle voedingswaarden uiteen worden gezet en vooral de nadruk wordt gelegd op “goede” voedingsstoffen.

10. Demanding brands

In 2013 zullen bedrijven met een duurzame en sociaal verantwoorde bedrijfsvoering gaan eisen dat ook hun klanten een bijdrage gaan leveren aan een betere toekomst. Ze zullen daarmee alleen maar meer respect van trouwe volgers opbouwen. Consumenten pikken dit alleen als het bedrijf volledig open en eerlijk is.

Vitoria: laat het shirt weer rood kleuren

Om de campagne voor bloeddonatie te ondersteunen heeft de Braziliaanse voetbalclub Vitoria bij aanvang van het nieuwe seizoen de traditionele rode strepen op het shirt wit gelaten. Fans kunnen het shirt weer rood laten kleuren door bloed af te staan bij de bloedbank. De spelers doen uiteraard ook mee. Iedere keer wanneer het doel van de bloedbank is behaald, maakt Vitoria een van de witte strepen weer rood.

Trends toepassen

Trends zijn er natuurlijk niet alleen om even door te lezen, maar je wilt er mee aan de slag. Trendwatching.com geeft 4 manieren prijs waarop je de trends toe kunt passen:

  1. Het vormen of beïnvloeden van je (bedrijfs-)visie.
  2. Nieuwe concepten ontwikkelen, of misschien zelfs een compleet nieuwe onderneming of merk opzetten.
  3. Nieuwe producten, diensten of experiences bedenken.
  4. Inspiratie opdoen voor nieuwe (of huidige) marketingcampagnes en aansluiting vinden bij klanten die zelf onderdeel zijn van een trend.

Succes  ;-) !

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
6 reacties op "10 consumententrends voor 2013"
  • Sergei zegt:
    17 Dec, 2012 om 11:03

    Lianne, wat een geweldig artikel! Waarin vorm, inhoud en het begrip wat marketing inhoud bij elkaar komt. Top!

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      17 Dec, 2012 om 11:30

      Dankjewel voor je reactie! :)

  • Jochem Vroom zegt:
    18 Dec, 2012 om 10:12

    Ik snap nooit waarom in dit soort rijtjes serieus ‘de’ consumententrend van dit moment niet aan bod komt:

    http://www.google.nl/trends/explore#q=kortingscode

    Misschien is het niet hip genoeg =) Al zijn dit ook niet echt consumententrends maar meer marketing / product trends.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      18 Dec, 2012 om 11:48

      Hoi Jochem,

      Dankjewel voor de aanvulling!
      Inderdaad een erg goede tip ;-)

  • rai999 zegt:
    24 Jan, 2013 om 19:20

    Bijna het gehele artikel van trendwatching.com?
    Trends komen 1 op 1 overeen, de invulling mag u wel uw zelf noemen.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      24 Jan, 2013 om 21:55

      Dat is toch wat ik in de eerste alinea vermeld ;-)

Reageren