Naar
boven

Back-to-basic: Usability staat voorop!

Misschien had je het al gezien. Misschien ook niet. Er is iets grondig gewijzigd aan onze blog. Iets wat de gebruiksvriendelijkheid ten goed moet komen.

Inderdaad. Alle links op deze blog zijn voortaan volgens de standaard opgemaakt. Blauw en onderstreept. En eenmaal een link bezocht? Dan wordt hij paars. Ook zoals het hoort.

Karel, wat doe je nu?

Vooral na het lezen van “Verleiden op internet” van Aartjan van Erkel ben ik nog eens kritisch gaan kijken naar onze blog.

De toptaak is het lezen van interessante artikelen, dat is waar jullie voor naar deze website komen. Dus aan ons de taak om deze content zo goed mogelijk voor te schotelen.

We hebben de volgende wijzingen gedaan:

Hyperlinks zijn herkenbaar gemaakt

De hyperlinks op deze blog zijn voortaan herkenbaar. Dus blauw en onderstreept als je hem nog niet hebt aangeklikt, en paars als dit laatste wel het geval is. Conform de “regels”. Want er bestaat nu geen twijfel meer of iets een link is (Don’t make me think!).

Misschien vind je dat er nu wel erg veel links staan. Ben ik met je eens. Maar feit is dat deze links er altijd hebben gestaan. Nu is het alleen visueel ook zichtbaar. Misschien dat we moeiten snoeien, want we bieden nu wel erg veel opties. Maar dat is iets voor later.

Zwarte tekst op witte achtergrond

Het was je misschien niet opgevallen. Voortaan gebruiken we gewoon zwarte tekst op een witte achtergrond. Feit is dat dit het grootste contrast geeft, en dus het beste leesbaar is.

En wat was de toptaak ook alweer? Ervoor zorgen dat jullie de content zo goed mogelijk kunnen lezen.

En je mooie design dan?

Komen jullie voor het mooie design? Of om de artikelen te lezen? Precies. Design is op onze blog dus ondergeschikt aan de usability.

Nog tips voor ons?

Misschien heb je nog tips voor ons hoe we onze website nog gebruiksvriendelijker kunnen maken? We stellen het enorm op prijs als je deze tips met ons deelt in de onderstaande reacties. Waarvoor alvast dank.

Uiteraard zijn we ook benieuwd naar je mening over deze aanpassingen. Laat je horen!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
33 reacties op "Back-to-basic: Usability staat voorop!"
  • Michel Tel zegt:
    17 Mei, 2011 om 14:05

    Zoals ook Jacob Nielsen het bedoelde: http://www.useit.com/

    Reageren
  • Martijn de Klerk zegt:
    17 Mei, 2011 om 14:24

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed weet hoe het er precies uitzag. Misschien printscreen?

    Witte achtergrond, zwarte tekst staat goed en de tekstlinks zijn ook fijn zo.

    Wat ik dan wel weer vind: het menu naast je logo heb je ook blauw onderstreept gemaakt. Websitebezoekers zijn gewend dat daar een menu staat, dus blauwe links zijn niet nodig. Na zoveel websites bezocht te hebben weten we dat daar een menu staat en dat dat dus links zijn. Ik vind de blauwe links een beetje goedkoop staan, wat ten koste gaat van de betrouwbaarheid van je content. Een politieagent in een wit t-shirt met ‘Politie’ erop neem je ook niet serieus. Ik zou daar toch een wat mooier menu maken.

    Het is fijn om ervoor te zorgen, dat je kan zien op welke pagina je bent, door bijvoorbeeld alleen onder dat item een streepje te zetten, of de kleur anders te maken.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      17 Mei, 2011 om 14:29

      Bedankt voor je reactie Martijn. Over dat menu hebben we inderdaad ook gediscussieerd intern. We zijn er nog niet helemaal over uit ;-).

    • Ruben zegt:
      18 Mei, 2011 om 12:54

      Ik ben het er mee eens dat het menu naast je logo de blauwe onderstreping niet nodig heeft. Maar misschien is het wel makkelijker voor de gebruiker om meer de nadruk te leggen op welk menu geselecteerd is i.p.v. alleen de klikgeschiedenis te tonen.(het paars worden van de link) Bijvoorbeeld zoals Google dit zelf doet in het menu bovenaan de pagina. (Blauwe balk boven geselecteerde menu.)

      Ik ben (nog)geen usability expert, het is dan ook maar het is maar een suggestie.

      Ik bedacht mij dat deze reactie misschien een beetje off-topic is. mijn excuses hier voor ;-)

  • Nienke van de Haar zegt:
    17 Mei, 2011 om 14:31

    Kunnen we back to basic niet op het gehele internet doorvoeren? :)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      17 Mei, 2011 om 14:33

      Mag ik hieruit opmaken dat je het een verbetering vindt ;-)?

  • Nienke van de Haar zegt:
    17 Mei, 2011 om 15:00

    Het is zeker clean. Ik dacht meteen aan al die websites met wel 10 verschillende lettertypes en grootte.

    Reageren
  • Derk Jan zegt:
    17 Mei, 2011 om 16:04

    Design en usability kunnen toch prima hand in hand gaan? Je hoeft toch niet gelijk 10 jaar terug in de tijd te stappen?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      17 Mei, 2011 om 16:15

      Jij noemt dit 10 jaar terug in de tijd stappen, wat ik volledig begrijp. Zeker jij als webdesigner zult dit gevoel hebben.

      Maar feit is dat de grootste groep internetgebruikers gewend is aan deze conventies (hence, daarom zijn het conventies geworden).

      Het is ook een beetje doelgroep afhankelijk. Maar onze doelgroep wil artikelen lezen (toptaak), en daar stemmen we de website dan ook op af.

      Misschien leuk voor discussie:

      Op jouw website vind je onderaan de blokken met Webdesign (titel, wit) dan tekst en dan een link (wederom wit, met een pijltje naar rechts?).

      Hoe sta je daar zelf tegenover? Het is volgens mij nu niet direct duidelijk dat die onderste een link is.

      Ben benieuwd naar je reactie! Want dit zijn interessante discussies vind ik ;-).

    • Derk Jan zegt:
      17 Mei, 2011 om 17:05

      Haha nouja ik moet zeggen dat ik me wellicht wat genuanceerder uit had kunnen drukken, want ik wil niemand tegen de borst stoten ofzo. Maar een klein beetje recht voor z’n raap wil nog wel eens leiden tot leuke discussies. Helemaal over onderwerpen als dit valt daar nog wel eens wat van te leren denk ik. En dat is toch een van de voornaamste redenen dat blogs als dit gelezen worden.

      Maar om terug te komen op je bericht:

      Ik begrijp je keuze’s goed en vind het bovendien ook erg goed dat je de gebruiker op 1 zet! Zo hoort het naar mijn mening ook en meer ontwikkelaars zouden het moeten doen. :-)

      Maar als je back 2 basics gaat hoeft dit volgens mij niet persee te betekenen dat je teruggaat naar standaarden die jaren geleden golden en dat je in hoeft te leren op het ontwerp. Bovendien evolueert het web en steeds meer is mogelijk dankzij de ontwikkeling van technieken als HTML5, CSS3 en jQuery.

      Veranderen standaarden dan niet mee? Zouden gebruikers inmiddels niet méér (visueler) gewend zijn? En zouden ze inmiddels niet meer verwend zijn?

      Om een lang verhaal kort te maken: ik denk gewoon dat je prima een website van deze tijd kan maken, welke net zo gebruiksvriendelijk is, zonder dat je in hoeft te leveren op het ontwerp. Want ik persoonlijk vond hoe deze site er uit zag “beter” dan hoe het er nu uit ziet als ik eerlijk ben. Ik denk dat er best een gulden midden weg is tussen ontwerp en usability.

      Maar zoals je al zei dat is natuurlijk vanuit het oogpunt van een webdesigner. :-)

      Wat betreft de links in de header op mijn site: ik persoonlijk vind het vrij duidelijk, maargoed ik ben dan ook de gene die de boel ontworpen heeft en degene die heeft nagedacht over het tot stand komen van het geheel.

      Ik had kunnen gaan voor een onderstreepte link, een vetgedrukte, een ander tintje blauw of zelfs een hele andere kleur. Maar het geheel aan kleuren in acht nemende was dit toch wel de oplossing die het “meest vriendelijkst op het oog was”.

      Maargoed ik ben ook maar een mens en als uit dit soort discussies naar voren komt dat het niet 100% duidelijk is, dan ga ik uiteraard niet stil zitten maar wat doen met dergelijke feedback. Ik zal een andere opmaak voor de links dus eens serieus in overweging nemen ;-)

      Excuses voor de lap tekst :-)

    • Karel Geenen zegt:
      18 Mei, 2011 om 11:34

      Geen excuses, maar een dank je wel voor je uitgebreide reactie!

  • Relatiegeschenken zegt:
    17 Mei, 2011 om 16:10

    Toen ik je website voor me zag, dacht ik direct al dat hij anders was. Op zich mooi, maar het ziet er wel een beetje spammy uit rechts, door al die links…

    Ik ga dat artikel er ook maar eens bijpakken..

    Reageren
  • Karl Gilis zegt:
    17 Mei, 2011 om 16:11

    Zoals anderen al gezegd hebben
    – In je hoofdmenu (naast je logo) mag je afwijken van de onderlijn)regel. je menu mag best wat opvallen.
    – In de rechterbalk heb je een beetje de keuze: onderlijnen in opsommingen maakt het visueel soms erg druk; behoud daar wel zeker de linkkleur en zorg voor onderlijnen bij muis hovering.
    – In die lijstjes rechts zou een symbooltje voor elk nieuw item (een bullet of een -) de leesbaarheid bevorderen. Nu staan er soms items op 2 regels. Een bullet voor de nieuwe items zorgt ervoor dat je meteen het verschil ziet tussen nieuw items en items op een vervolgregel.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      17 Mei, 2011 om 16:27

      Bedankt voor je reactie Karl!

      -Rechterbalk volledig mee eens, is inmiddels ook aangepast. Dus zonder standaard onderlijnd.

      -Naast logo idem

      -Bullet voor lijstjes: getest, maar dan staan er wel erg veel bolletjes ;-). Visuele onderscheiding vind toch ook al wel een beetje plaats via de tussenlijntjes?

  • Luuk zegt:
    17 Mei, 2011 om 16:16

    Het blijft een interessante discussie. Aan de ene kant is het duidelijk, maar met veel links bij elkaar vind ik het wat verwarrend. Bovendien, blauw is herkenbaar als de kleur van een standaard link… Maar hoelang is dat nog? Blijft dat? of is dat iets van de huidige generatie (alhoewel het standaard icoon voor ‘opslaan’ een ‘floppy’ is en deze al jaren niet meer gebruikt worden).

    Overigens vind ik de hoeveelheid blauw nu te hoog, zeker bij de minder relevante links. Waarom kan je hier de ‘design’ regel op toepassen en deze minder zichtbaar maken?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      17 Mei, 2011 om 16:39

      Ben er al mee bezig ;-). Toch is dit ook meteen een mooi moment om af te vragen of bepaalde links eigenlijk wel nut hebben ;-)

  • Karl Gilis zegt:
    17 Mei, 2011 om 17:37

    @Luuk
    Zowel Google (2 jaar geleden) als Microsoft/Bing (enkele maanden geleden) hebben tientallen kleuren voor links getest (waaronder vele varianten blauw) en daaruit blijkt duidelijk dat blauw met ruime voorsprong het beste is (lees: meest aangeklikt).

    @Karel @Luuk
    In je navigatie (daartoe behoort dus de toip en de zijkant) mag het kleurgebruik afwijken, zolang de aanklikbaarheid maar duidelijk is.

    @Karel
    Op m’n laptop zijn de grijze lijntjes amper zichtbaar…

    Reageren
  • Yvan zegt:
    17 Mei, 2011 om 20:06

    Dat het design ondergeschikt is ben ik mee eens, maar dat betekent natuurlijk niet dat het lelijk moet zijn.
    Die background vind ik niet mooi( sorry), die akelige puntige grijs/blauwe strepen komen steeds als eerste te voorschijn, daarna uw content. Word ik een beetje bang van, brrrr…..

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      18 Mei, 2011 om 11:31

      Bedankt voor je mening Yvan!

  • Sam zegt:
    18 Mei, 2011 om 09:06

    Knap dat je fanatiek gebruiksvriendelijkheid nastreeft, maar zoals Derk Jan al aangeeft, er is wel degelijk een gulden middenweg tussen design en usability. Voor mij is een link duidelijk als ie uit de tekst springt, maw met een ander kleurtje. Dat hoeft m.i. niet meteen blauw onderlijnd te zijn.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      18 Mei, 2011 om 11:32

      Bedankt voor je reactie!

      Uiteraard moet er een balans zijn, of beter gezegd, het design moet in dienst staan van de usability en websitedoelen. We gaan dit in ieder geval een tijdje testen.

  • Luuk zegt:
    18 Mei, 2011 om 09:21

    @Karl Dit klopt inderdaad. Maar dit wil je niet altijd, alle links blauw maken. Het doel van deze blog bijvoorbeeld, is mensen naar de artikelen leiden. Dit bereik je niet door alle links blauw te maken naar mijn mening, usability is meer dan dat, en het design/ontwerp kan daarbij helpen. Dat was een beetje het punt wat ik probeerde te maken. Er zit meer achter dan alleen meten hoe vaak er op iets geklikt is (dit betekend namelijk niet altijd dat je vind wat je zoekt).

    Reageren
  • parkeren schiphol zegt:
    18 Mei, 2011 om 12:48

    Wat me opviel in de rechterbalk bij linkbuilding (onder Categorieën) is de gruwelijk lange title tag toen ik er met mijn muis overheen ging. Misschien was het al hoor maar waarom zo lang?

    Reageren
  • Aartjan van Erkel zegt:
    18 Mei, 2011 om 18:01

    Hallo Karel, leuk om te lezen dat mijn boek zelfs een expert zoals jijzelf op nieuwe ideeën heeft gebracht! En dat je zo voortvarend aan de slag bent gegaan om ze uit te voeren.

    Je past een groot aantal principes voor een goede usability heel goed toe wat mij betreft. Dat je back to basics gaat met de weergave van hyperlinks en kiest voor zwart op wit vind ik een prima keuze. Veel van de meest succesvolle ecommerce-bedrijven maken dezelfde keuzes.

    Ook gebruik je slim een aantal psychologische principes om ons als lezers van je blog te overtuigen en beïnvloeden. Zoals sociale bewijskracht, autoriteit, wederkerigheid, sympathie. Zowel via je blog als via de grote sociale netwerken Facebook en Twitter. Je laat daarmee zien hoe het moet, wat er allemaal mogelijk is en bent een schoolvoorbeeld van slimme en plezierige personal branding en marketing.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      18 Mei, 2011 om 21:28

      Bedankt voor je reactie en compliment Aartjan!

  • Ilse zegt:
    19 Mei, 2011 om 11:04

    Altijd top artikelen Karel.

    Reageren
  • Bockereyer zegt:
    19 Mei, 2011 om 11:12

    Usability is niet enkel design – over smaak en goesting wordt niet gediscuteerd. Goesting, je ziet dadelijk dat ik een Vlaming ben.
    Usability heeft ook te maken met een duidelijke navigatiestructuur, correct kleurgebruik en zoveel andere zaken.

    Design is natuurlijk ook iets waar je klant dikwijls het meeste belang aan hecht. Bijvoorbeeld een flashy website als dat helemaal niet past bij het doel van de website of het imago van het bedrijf. Probeer ze dan maar eens te overtuigen dat content king is en de rest bijzaak.

    Reageren
  • Leo S. zegt:
    19 Mei, 2011 om 13:55

    Ik vind ’t best. Duidelijkheid vóór alles!

    De grote vraag is natuurlijk hoe het wordt als een paar miljoen sites/blogs zich zo gaan opstellen. Bij wijze van spreken dan, hè, want al die makers lezen natuurlijk niet allemaal Karels voortreffelijke produkten.

    Maar toch… één grote eenheidsworst? Een supersaai internet?
    En het adagio is toch dat we ons hoe dan ook moeten proberen te onderscheiden? Als dat qua inhoud nou echt niet meevalt, dan is daar toch ook nog wel de presentatie. En dan bedoel ik niet een complete Amerikaanse kermis, maar wel een beheerste opmaak met een persoonlijke ‘touch’. Ja, ik weet ‘t: DOE het maar ‘ns!
    Hoe dan ook, voor velen is de ‘kunst van het weglaten’ nog behoorlijk onontgonnen terrein. ‘In der Beschränkung zeigt sich der Meister’… Goethe wist het al.

    Prima discussiestof, dat wel!

    Reageren
  • Michel zegt:
    21 Mei, 2011 om 13:42

    Goeie keuze, alhoewel ik betwijfel of ‘schoonheid’ en usability niet samen zouden kunnen gaan.

    Overigens is de zin “Hoog contrast= beter leesbaar” niet helemaal waar. Onderzoek wijst uit dat mensen overgevoelig zijn voor beeldschermen met witte vlakken. Zwarte tekst op een gele of gebroken witte achtergrond wordt daarom over het algemeen als het best leesbaar beschouwd.

    Reageren
    • Edwin Waelbers zegt:
      22 Mei, 2011 om 14:03

      In de wereld van usability is er zelden zoiets als ‘beste keuze’.

      Zeker met kleuren is dit niet het geval.

      En wat is beste? Performantie? Reductie leesfouten? Vermijden van vermoeidheid? Moeten we rekening houden met de psychologische impact?

      Wat jij stelt heeft al een ander resultaat afhankelijk van het soort scherm dat je gebruikt:

      Gebruiken je bezoekers vooral CRT, plasma, LCD of toch maar LED schermen?

      Verder spelen de kenmerken én de taken van de gebruiker een rol:

      Hoe zit het met de gebruikerspopulatie? Vooral mannen of toch vooral vrouwen?
      Weet dat mannen vier keer (8% vs. 2%) meer kans hebben om kleurenblind te zijn. Kleurenblinden waarnemen kleur anders dan anderen.

      We worden allemaal iet of wat kleurenblind vanaf de leeftijd van ongeveer 50 jaar. De lens word door het verouderen geler, waardoor blauw lichter wordt geabsorbeerd.
      Het effect is dat blauwer donkerder wordt waargenomen en gemakkelijker wordt verward met groen.

      Ook de omgeving speelt een rol:

      Donkere vs. verlichte kamer of kunstlicht vs. natuurlijk licht.

      Wanneer gebruikt men vooral de interface? ’s morgens, wanneer je fris bent of ’s avonds wanneer men doorgaans meer moe is.

      Zelfs de taken hebben een belangrijke impact:

      Bekijkt men het scherm doorgaans van dichtbij of eerder vanaf een afstand? In het laatste geval zal een interface met gele tekst op een blauwe achtergrond beter scoren.

      Moeten er veel teksten verwerkt worden? Dan gebruik je best foeilelijke groene tekst op een gele achtergond. Dit zorgt immers voor de beste performantie.
      Maar juist omdat het foeilelijk is, moet je dat nu niet simpel overal gaan toepassen.

      En zo zijn er nog tientallen dingen over te zeggen.

      Voor een website zijn al deze dingen meestal overkill (maar niet altijd), gebruik gewoon een goed onderling contrast tussen voor- en achtergrondkleur. En gebruik kleurenblind veilige kleuren.

  • Hans zegt:
    02 Jun, 2011 om 08:59

    Hoi Karel, het is een beetje de afweging tussen een mooi design en usability. In elk geval bij jouw site.

    Ik vind namelijk dat het uiterlijk/design er wel iets op achteruit is gegaan. Echter, als ik door je blog heen lees dan is het verdomd handig dat je weet welke links je al hebt bezocht. En dat is uiteindelijk usability. Mijn conclusie is dus: erg goed…

    Ik heb met mijn eigen weblog hetzelfde probleem en zit er ook al een tijdje aan te denken om dit te doen. Wie weet, geinspireerd door jou :)

    Qua usability wil ik verder zeggen dat ik je zoekfunctie ultiem makkelijk vind.

    NB: sorry voor mijn late reactie op je Twitter bericht. Ik zag het vanmorgen pas…

    Reageren

Reageren