Naar
boven

Binnen 10 minuten je conversie +10%. GEGARANDEERD!

De komende 5 minuten laat ik je zien hoe je gegarandeerd je conversiepercentage met minimaal 10% kunt laten stijgen. En de 5 minuten daarna pas je toe wat ik hier uitleg. En voila, over 10 minuten is je conversiepercentage met minimaal 10% gestegen.

Doe je mee?

Conversiepercentage zoals we het nu meten

Internet marketing is ondertussen geëvolueerd, dat mag duidelijk zijn. Ging het vroeger om aantallen bezoekers, nu draait alles rond het conversiepercentage. Het conversiepercentage wordt eenvoudig berekend door het aantal conversies te delen door het aantal bezoekers (en dat maal 100 te doen om het conversiePERCENTAGE te krijgen).

Dus 250 bezoekers en 5 conversies betekent: (5/250)*100 = 2%

Leuk, tot zover is het duidelijk. En dit “magische” getal (die 2%) is waar we onze online marketing op gaan sturen, nietwaar? We proberen om die 2% naar 3% te krijgen, en die 3% weer naar”¦ je begrijpt wat ik bedoel. Een stijging van 2 naar 3% in dit geval betekent een stijging in de omzet van maar liefst 50%! Trouwens, je winst stijgt met veel meer dan 50%, want je marketingkosten blijven gelijk! Het loont dus de moeite om te werken aan je conversiepercentage.

En nu het reële conversiepercentage

We hebben er dus baat bij om een zo eerlijk mogelijk conversiepercentage te hanteren. En in de onderstaande video laat ik je zien dat je werkelijke conversiepercentage minimaal 10% hoger ligt dan je eigenlijk denkt, en hoe je dit ook daadwerkelijk gaat kunnen zien.

werkelijk conversie

Samenvatting

In de video ben ik helaas niet zo praktisch als je van me gewend bent, en het klinkt misschien wat moeilijk. Maar dat is het niet! Wat je nu dus moet gaan doen is binnen Google Analytics (ik neem aan dat je dit als favoriete statistiekenprogramma gebruikt) een geavanceerd segment aanmaken. Daarbij kun je twee dingen kiezen:

  • Of je maakt een segment dat alle pagina’s die WEL tot je conversie behoren bevat;
  • Of je maakt een segment dat alle pagina’s die NIET tot je conversie behoren NIET bevat.

Het uiteindelijk doel is om een segment te krijgen waarbij alleen bezoekers zijn opgenomen die daadwerkelijk zouden kunnen converteren. En geloof me, het conversiepercentage van dat segment is minimaal 10% meer dan het segment “Alle bezoekers”!

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
25 reacties op "Binnen 10 minuten je conversie +10%. GEGARANDEERD!"
  • Fred zegt:
    18 Mrt, 2010 om 11:16

    Goed artikel en het filmpje maakt veel duidelijk! Ik ga het meteen toepassen! Gr.

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    18 Mrt, 2010 om 11:32

    Zeer interessante informatie!
    Dit wist ik nog niet, maar het is zeker de moeite waard
    het eens te proberen. Het verschil in conversie is inderdaad
    wat je graag wilt zien.

    Goede video en uitleg wederom!

    Reageren
    • Dave zegt:
      18 Mrt, 2010 om 12:24

      Als ik mag kiezen tussen verschil op de bankrekening en verschil in conversie, dan kies ik toch voor het eerste want het 2e brengt je niet noodzakelijk meer binnen :o

      Dave

    • Karel Geenen zegt:
      18 Mrt, 2010 om 12:51

      Begrijp ik Dave, maar:

      Werken met een realistisch conversiepercentage is, tja veel realistischer. Ook wanneer je zou gaan splittesten dan is het realistisch conversiepercentage waar je naar moet kijken.

    • Dave zegt:
      18 Mrt, 2010 om 12:58

      Misschien… maar met deze manier van werken worden er ook veel onwetende klanten in de zak gezet door bedrijven die conversie- of andere percentages (denk vooral aan adwords campagnes beter laten ‘presteren’ ) de hoogte/laagte (denk aan bouncerates) injagen maar op het einde vd rit geen extra cent binnen brengen voor die klant. Integendeel, er moet nog worden voor betaald ook :o

      Dave

    • Karel Geenen zegt:
      18 Mrt, 2010 om 16:49

      Misschien zeg je Dave? Hier verschillen we dus duidelijk van mening :-).

      Om terug te komen op jouw verhaal dat klanten “opgelicht” worden door zoekmachine marketing bedrijven. Dat is juist een reden te meer om ervoor te zorgen dat je een realistisch conversiepercentage hanteert, alvorens met een bedrijf in zee te gaan!

    • Dave zegt:
      18 Mrt, 2010 om 17:27

      Inderdaad misschien :o S

      oms leren klanten je ook iets; eentje vertelde me ooit :”dave jongen je moet ook niet te freaky doen met al die dingen, ik ben ondernemer, geen analyst en ik moet de boel hier draaiende houden. De tijd dat ik in sommige van die analyses stop weegt niet op tegen de andere/meer rendabele zaken die ik zou kunnen doen :o”

      De vraag is altijd, we zijn de actiepunten die je uit een anaylse kan halen behalve het feit dat je mooie graphics kan maken :o

      Ik mis het punt misschien maar welke actiepunten haal je hier precies uit ? Het is donderdag en heb er al een zware week op zitten, ik kijk er waarschijnlijk over..

      Dave

  • Bjorn van der Neut zegt:
    18 Mrt, 2010 om 11:42

    En als iemand nou op de vacature pagina binnen komt en daarna naar een product pagina gaat. Wordt hij dan niet of wel meegeteld als bezoeker?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      18 Mrt, 2010 om 12:52

      Dat is een afweging die je kunt maken. Je zou kunnen zeggen, iemand die minimaal 2 producten heeft bekeken zouden we moeten kunnen converteren.

      Je zou er ook voor kunnen kiezen dat iemand die op een vacaturepagina landt nooit wordt meegenomen, behalve als hij converteert natuurlijk :-).

    • Anne Jan Roeleveld zegt:
      18 Mrt, 2010 om 13:05

      @Bjorn
      Als je bij het instellen van het segment aangeeft dat de bezoeker of op de productpagina geweest moet zijn of op de categorie pagina, dan zal de bezoeker in dat geval dus gewoon meegeteld worden als een potentiele klant.

      Goede tip Karel!

  • Wieger Waardenburg zegt:
    18 Mrt, 2010 om 17:25

    Wederom een mooi artikel met praktische tips!

    Reageren
  • Olivier zegt:
    18 Mrt, 2010 om 22:42

    Ik denk dat ik deze conversietips maar is ga toepassen wanneer ik plannen maak sites te verkopen:) Bedankt

    Reageren
  • soboer zegt:
    19 Mrt, 2010 om 00:44

    Zou kunnen converteren…? Zo werkt het niet. Volledig irrelevante data ben je aan het verzamelen. Een conversie is een bezoeker die op de thank you page is geland. Vervolgens ga je met deze data aan de slag. Dat je een bezoeker als conversie telt die de dames sectie van wehkamp bezoekt is wel heel erg optimistisch en onnauwkeurig.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      19 Mrt, 2010 om 11:15

      Soboer, je begrijpt geloof ik niet wat ik bedoel. Een conversie is inderdaad iemand die op de thank you page is gekomen. Maar het conversiepercentage wordt berekend aan de hand van het aantal mensen wat geland is op de thank you page én het aantal bezoekers.

      En dit stuk draait om het “aantal bezoekers”. Wie reken je tot de bezoekers die ook daadwerkelijk naar de website zijn gekomen om te converteren?

  • Internet Tilburg zegt:
    19 Mrt, 2010 om 15:29

    Netjes, ik moet me toch maar eens meer gaan verdiepen in analytics. Eens kijken of ik deze technieken ook kan toepassing richting affiliate projecten.

    Reageren
  • Fietsvakanties zegt:
    19 Mrt, 2010 om 15:41

    Zeer interessante info.Video’s maken deze onderwerpen veel duidelijker.
    Veel zaken die ik nog niet wist.Zal een poging doen om een of ander toe te passen.

    Reageren
  • DfTg zegt:
    22 Mrt, 2010 om 08:44

    Het voordeel van weten wie er converteert, is dat je gemakkelijk kunt zien welke pagina’s het meest gebruikt worden en deze dus nog verder optimaliseren.

    Reageren
  • Matthijn zegt:
    22 Mrt, 2010 om 09:15

    Interessante video, maakt een hoop duidelijk.

    Reageren
  • Roald zegt:
    25 Mrt, 2010 om 19:11

    Segmenteren is onder andere een van belangrijkste punten mbt het uitdraaien van rapportages en het meten van “succes” van je campagne.

    Reageren
    • Fitnessapparatuur zegt:
      08 Apr, 2010 om 11:30

      Door te segmenteren zie je wie nou werkelijk je “echte” klanten zijn en waar ze vandaan komen

  • Oeds Hiemstra zegt:
    25 Mrt, 2010 om 21:25

    He Karel,

    Wederom een leuk artikel. Wel is het natuurlijk zo dat iemand die op de vacature pagina van wehkamp kijkt, geen potentiele klant is.
    Wellicht is dat juist wel een hele goede potentiele ‘converteerder’, omdat deze persoon is geintereseerd in het werken bij wehkamp en dus waarschijnlijk ook een bepaalde feeling heeft met de uitstraling en producten van wehkamp.

    Belangrijker zou ik als wehkamp zijnde vinden wat de conversiepercentage van de concurrent is. Daar zijn nooit echt gegevens over. De enige die ik ken is de fireclick index. Ik neem aan dat de percentages daar genoemd over alle (unieke) bezoekers gaat.

    Reageren
    • Oeds Hiemstra zegt:
      25 Mrt, 2010 om 21:28

      ik bedoel wel een potentiele klant is :)

  • Jos zegt:
    01 Apr, 2010 om 19:52

    Ik heb als e-Commerce conversie percentage 2,47% en als conversie percentage van mijn doel (bevestigings/bedankpagina na bestelling) 3,04%
    Enig idee waar dit grote verschil in kan liggen?
    Ik heb een OsCommerce winkel en er gaat natuurlijk wel eens een bestelling mis, maar dan zou ik denken dat de E-Commerce lager zou zijn dan het doel.

    Reageren
  • AGM scooters zegt:
    07 Apr, 2010 om 12:44

    Dit is inderdaad gek omdat je doel na de ecommerce page komt… iemand?

    Reageren
  • Daniel Bennik zegt:
    06 Dec, 2010 om 18:03

    Zeer goed artikel, prima uitgelegd d.m.v. de video. Heb zelf ook een webshop gemaakt voor decoratieartikelen en ben zelf veel met SEO en Adwords bezig. De website trekt nu rond de 2500 bezoekers per maand en heeft een werkelijke conversie rond de 0,35%.

    Hoe goed/slecht is dat voor een beginnende webshop?

    Reageren

Reageren