Naar
boven

Content marketing pak je aan als een date

Content marketing toont opvallend veel gelijkenissen met daten, dus daar kun jij je voordeel mee doen.

Voor datingsites is het momenteel hoogseizoen, zo blijkt uit een recent onderzoek van het Economisch Bureau van ING. Met 2,8 miljoen singles in Nederlands is dit een lucratieve markt waar jaarlijks 422 miljoen euro in omgaat. Geen wonder dat datingsites als Lexa zo populair zijn, maar ook datingapps als Tinder doen het goed.

Wat je kunt leren van datingapps

Datingapps stellen gebruikers bijvoorbeeld een aantal vragen, om zo hun interesses te begrijpen. Voor jou is het ook belangrijk om je klanten te kennen, om hen zo van content te voorzien die zij waardevol vinden. Stel hen daarom via je website een aantal vragen, om er zo achter te komen wat er bij hen speelt. Op basis daarvan kun je gerichte content creëren die hier antwoord op geeft.

Daarnaast houden deze datingapps bij waar je op klikt, waardoor zij betere matches kunnen geven aan gebruikers en de interactie toeneemt. Via Google Analytics kun je gemakkelijk na gaan waar je bezoekers op je website afhaken of juist langer blijven hangen, waardoor je deze pagina’s kunt optimaliseren voor een betere interactie.

Je kunt deze data ook gebruiken om interessante, waardevolle content te selecteren voor je doelgroep en deze met hen te delen. Iemand die dit erg tof doet is collega gastblogger Dave Lorrez (schrijf je eens in op zijn nieuwsbrief en je begrijpt wat ik bedoel).

Een date met content marketing

Na je eerste contact via een datingsite of ”“app is het tijd voor een echte date. Content marketing lijkt volgens mij veel op daten en onderstaande infographic van Constant Contact  geeft je een handig stappenplan om met content marketing succesvol te zijn.

Infographic daten en content marketing

Bron: Constant Contact

1. De eerste indruk

De eerste date is het spannends. Je wilt natuurlijk een goede eerste indruk maken op je date, dus je ziet er piekfijn en verzorgd uit.

Bezoekers komen via je website ook vaak voor het eerst met je in contact en beslissen binnen een paar seconde of ze blijven of verder zoeken. Zorg er dus net als bij een date voor dat alles er verzorgd uit ziet.

Creëer daarbij content die gericht is op het vergroten van je naamsbekendheid en om verkeer naar je website te trekken voor mensen die voor het eerst met je in contact komen. Dat kan bijvoorbeeld ook een gastblog zijn, zoals ik dat regelmatig doe bij Karel Geenen. Het kan best zo zijn dat je via Karel Geenen voor het eerst met mij kennismaakt.

Denk bij de content creatie niet alleen aan tekst, maar ook aan video’s of infographics. Iedere 4,6 seconde wordt er bijvoorbeeld een tweet over een infographic geplaatst. Geen wonder dus dat Constant Contact een infographic heeft gemaakt. Deze tips helpen je om online een goede eerste indruk te maken.

2. Gooi je charmes in de strijd

Nu je date weet wie je bent, is het tijd om elkaar beter te leren kennen.

Als ondernemer en marketeer creëer je voor mensen die je beter willen leren kennen waardevolle en uitgebreide informatie, om daarmee vertrouwen op te bouwen en de relatie te versterken.

Denk bijvoorbeeld aan het geven van een webinar, wat zorgt voor een direct contact, of een white paper. Mensen die je webinar bijwonen of white paper downloaden laten namelijk zien interesse in je te hebben.

Probeer daarbij om het zo persoonlijk en specifiek mogelijk te maken, om daarmee autoriteit en expertise op te bouwen. Ik blog bijvoorbeeld voornamelijk over content marketing.

3. Op je knieën

Ben je klaar om een serieuze relatie aan te gaan met je geliefde? Dan is het tijd om op je knieën te gaan en een aanzoek te doen en zo je geliefde (hopelijk) te overtuigen.

En dit gaat ook op voor content marketing. Als je potentiële klant klaar is om zich aan je te binden, ga je die overtuigen met je content en doe je een aanbod.

Salesgerichte content die je hierbij helpt zijn bijvoorbeeld case studies, aanbevelingen van huidige klanten of een proefabonnement van je dienst of product.

Dit is onder meer via je nieuwsbrief gemakkelijk onder de aandacht te brengen, waarbij je zelfs in sommige gevallen een specifiek aanbod kunt doen.

4. Laat het vuur niet doven

Wanneer je geliefde ja heeft gezegd tegen je aanzoek is het tijd om een datum te prikken en uitnodigingen te vesturen voor de trouwerij, maar ook daarna mag je het vuur in je relatie niet laten doven.

Net als bij een relatie geldt voor content marketing dat je er voor moet zorgen dat je interessant genoeg blijft voor je relatie. Op deze manier zullen je huidige klanten namelijk ambassadeurs van je worden en aanbevelingen doen bij anderen om met je te gaan daten. 70% van de bedrijven geeft daarbij aan dat het goedkoper is om bestaande klanten te behouden dan nieuwe te werven.

Soms kun je scheidingen niet voorkomen, bijvoorbeeld doordat een van de partijen vreemd is gegaan of omdat je toch op elkaar bent uitgekeken. In dat geval moet je er voor zorgen dat je goed uit elkaar gaat en niet al je schepen achter je verbrand. Je relatie kan bijvoorbeeld altijd weer bij je terugkeren, net zoals een oude liefde.

Tot slot

Ik hoop dat deze metafoor je helpt succesvol te zijn met content marketing (of daten). Wil je een date met mij? Die is via social media zo gemaakt ;-).

*disclaimer: Ik heb al ruim 7 jaar een gelukkige relatie met mijn vriendin.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Christian Slagter
Christian Slagter is oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash.
3 reacties op "Content marketing pak je aan als een date"
  • Nils van der Knaap zegt:
    17 Feb, 2015 om 12:56

    Shit je bent al bezet… gelukkig skypen en facebooken we al dus er is nog hoop ;)

    Reageren
  • Roderick zegt:
    17 Feb, 2015 om 17:22

    Leuk stuk Christian! Leuke infographic ook. Attract gaat gelukkig al bij steeds meer bedrijven goed, nu de rest nog ;)

    Reageren
  • Nicolas zegt:
    17 Feb, 2015 om 19:44

    Schitterende link tussen SEO en dating ;)

    Reageren

Reageren