Naar
boven

Contentrecycling: recycle jij je content al?

ContentrecyclingWe hebben hier op ons blog al vaker geschreven over contentmarketing en hoe je daarmee het beste aan de slag kan gaan. We hebben daarbij al vaker aangegeven dat creativiteit en originaliteit bij content essentieel is om de aandacht van je doelgroep te trekken. Nu denk je vast: ‘Leuk hoor, telkens weer die creatieve en originele content, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.’ Dat begrijpen we heel goed.

Je hebt bijvoorbeeld al eens een uitgebreide infographic gemaakt en je schrijft netjes iedere week een paar artikelen voor op je blog. Je inspiratie raakt eigenlijk een beetje op, maar je wil toch graag doorlopend bezig zijn met contentmarketing en dus met nieuwe content komen. Klinkt dit herkenbaar? Dan volgt hiervoor de gouden tip: ‘Doe aan contentrecycling!’

Wat is ‘contentrecycling’?

Het woord zegt het eigenlijk al, ‘contentrecycling’ betekent: hergebruik de content die je al hebt. Waarom zou je telkens helemaal opnieuw beginnen met het bedenken van een cool concept voor nieuwe content als je al een mooie basis hebt opgebouwd die je eenvoudig kunt hergebruiken?

Zoals je weet kun je content in diverse vormen uitbrengen, van e-books en videographics tot blogartikelen. Zo kun je dus ook content die je al in een bepaalde vorm hebt uitgebracht gemakkelijk in een andere vorm gieten en opnieuw uitbrengen als nieuwe content. In feite dezelfde content in een ander jasje is dus weer compleet nieuwe content. Hoe doe je dat? Hieronder volgen een aantal voorbeelden.

Voorbeelden van ‘contentrecycling’

Stel, je hebt een mooi e-book gepubliceerd. De informatie uit dat e-book kun je dan ook uitwerken in andere contentvormen. Bijvoorbeeld:

  • ContentrecyclingBlogartikelen. Diverse onderwerpen uit je e-book kun je uitschrijven in meerdere blogartikelen, bijvoorbeeld met praktische tips en toepassingen. Hiermee kun je tevens mensen bereiken die specifiek geïnteresseerd zijn in die subonderwerpen en gericht daarop zoeken.

  • Infographic. Als je in je e-book bijvoorbeeld een stappenplan of methode hebt uitgewerkt of je hebt geschreven over mogelijkheden of tips binnen een bepaald onderwerp, kun je dat visueel weergeven in een infographic en dat vervolgens weer verspreiden. Hieraan kun je daarnaast ook cijfers toevoegen uit eigen ervaring of uit onderzoek om het geheel sprekender te maken.

  • Video. Van bepaalde onderwerpen of subonderwerpen uit je e-book kun je structuren of stappenplannen duidelijk maken in de vorm van een videographic. Met leuke visuele ondersteuning en achtergrondmuziek is dit weer een hele nieuwe beleving van dezelfde content. Denk ook aan een webinar waarbij je mensen persoonlijke toelichting geeft op diverse onderwerpen. Je kunt dan zelfs ingaan op vragen die je bijvoorbeeld hebt ontvangen over het betreffende onderwerp.

  • Presentatie. Werk informatie uit je e-book bondig en puntsgewijs uit in een presentatie. Mensen kunnen hier makkelijk doorheen klikken en voor uitgebreide uitleg over de verschillende punten kun je doorverwijzen naar je e-book.

Je ziet het al, contentrecycling kan in vele soorten en maten. En er zijn nog zoveel andere mogelijkheden te verzinnen!

ContentrecyclingDe verschillende gerecyclede content kan verder natuurlijk heel goed naar elkaar verwijzen, zodat mensen zelf ook nog eens kiezen welke vorm van de informatie zij het prettigste vinden. Zo kun je ze ook aanraden waar ze bijvoorbeeld terecht kunnen voor uitgebreidere informatie (bijvoorbeeld in je blogartikelen) of voor een downloadable versie (e-book). Verspreid de diverse contentvormen via bijpassende kanalen, oftewel ontwikkel je contentstukken, zodat ze optimaal bereik hebben.

Start nu zelf met contentrecycling! Laat een reactie achter als je zelf een (andere) leuke manier van contentrecyclen hebt toegepast.

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Sylvie du Cloux
Sylvie is marketing manager bij KG Bureau. Ze houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen op (online) marketinggebied.
Wees de eerste die reageert!

Reageren